ترفند آیفون

نحوه رفع مشکل شارژ نشدن گوشی آیفون

نحوه رفع مشکل شارژ نشدن گوشی آیفون

نحوه رفع مشکل شارژ نشدن گوشی آیفون در این مقاله به صورت تصویری آموزش داده می شود.

یکی از ترسناک ترین و نگران کننده ترین مشکلات گوشی آیفون این است که تلفن شما شارژ نمی شود. اما نگران نباشید، دلایل نسبتاً پیش پا افتاده ای وجود دارند که ممکن است باعث این اتفاق شوند و به طور کلی حل آنها آسان است.از طرف دیگر، به خاطر داشته باشید که برای اینکه گوشی آیفون شما به سادگی شارژ شود، قسمتهای زیادی وجود دارد که باید به یکدیگر مرتبط شوند و با هم کار کنند بنابراین برای اینکه بفهمید علت شارژ نشدن گوشی آیفون شما چیست، باید مواردی که در امر شارژ کردن گوشی دخیل هستند را بررسی کنید تا مشکلات احتمالی را یک به یک از بین ببرید.

برای مثال، اگر باتری گوشی آیفون شما با کابل شارژری که همیشه از آن استفاده می کردید، شارژ نمی شود، کابل دیگری را امتحان کنید و ببینید که آیا باتری گوشی شارژ می شود، اگر اینطور است، پس بدیهی است که مشکل از کابل شارژ است. اگر کابل شاررژ شما به غیر از دستگاه موبایل شما، گوشی های آیفون دیگر را شارژ می کند، پس مشخص است که عیب از گوشی شماست.

نحوه رفع مشکل شارژ نشدن گوشی آیفون

این مقاله به شما یاد می دهد که چگونه مشکل یک آیفون که باتری آن شارژ نمی شود را حل کنید. مشکل شارژ نشدن می تواند از منبع تغذیه، شارژر و یا خود گوشی آیفون باشد. برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری گوشی آیفون و پیدا کردن عیب آن، روش های مختلفی وجود دارند که در زیر به برخی از آنها می پردازیم. با کوک موبایل همراه باشید.

بخش اول- استفاده از ویژگی Battery Health Feature در گوشی آیفون

در گوشی های آیفون ویژگی به نام Battery Health Feature وجود دارد که از طریق آن می توان ظرفیت شارژ و وضعیت سلامت باتری را بررسی کرد. برای رفتن به این ویژگی و بررسی وضعیت باتری مراحل زیر را انجام دهید.

1- برنامه تنظیمات گوشی آیفون خود را باز کنید.

روی آیکن چرخ دنده خاکستری رنگ در صفحه اصلی گوشی آیفون خود ضربه بزنید. برنامه تنظیمات را باز کنید و وارد منو شوید.

ویژگی Battery Health Feature فقط در آیفون 6 به بالا و سیستم عامل iOS 11.3 به بالا در دسترس است.

برنامه تنظیمات گوشی آیفون خود را باز کنید

برنامه تنظیمات گوشی آیفون خود را باز کنید

2- روی گزینه Battery ضربه بزنید.

از منو تنظیمات و در قسمت General به پایین اسکرول کنید و گزینه باتری را پیدا کنید. انگشت خود را روی این گزینه قرار داده و آن را انتخاب کنید.

روی گزینه Battery ضربه بزنید

روی گزینه Battery ضربه بزنید

3- روی گزینه Battery Health ضربه بزنید.

ویژگی Battery Health قابلیتی در آیفون در گوشی های آیفون 6 به بالا و سیستم iOS 13 به بعد است که اطلاعات مربوط به عملکرد باتری را به شما می گوید. این گزینه در قسمت تنظیمات باتری است، روی آن ضربه بزنید شرایط و وضعیت باتری گوشی اپل شما را شرح دهد.

روی گزینه Battery Health ضربه بزنید

روی گزینه Battery Health ضربه بزنید

4- پیام هشدار در بالای صفحه را بخوانید.

اگر مشکلی در باتری وجود داشته باشد، ممکن است در بالای صفحه پیامی حاوی «پیام مهم باتری» مشاهد کنید. در صورتی که باتری شما خراب شده باشد و وضعیت سلامت آن از بین رفته باشد به شما هشدار می دهد.

در صورتی که با پیام مبنی بر خرابی باتری گوشی آیفون خود روبرو شدید، گوشی آیفون خود را به یکی از مراکز تعمیر مجاز اپل برده و نسبت به تعویض باتری آن اقدام نمایید.

پیام هشدار در بالای صفحه را بخوانید

پیام هشدار در بالای صفحه را بخوانید

5- حداکثر ظرفیت را بررسی کنید.

یکی از اطلاعاتی که ویژگی سلامت باتری به شما ارائه می دهد، اطلاعات مربوط حداکثر ظرفیت باتری گوشی آیفون شماست که میزان حداکثر ظرفیت را بر حسب عدد و درصد مشخص می کند. این عدد این با توجه به سن و میزان استفاده شما از تلفن، متفاوت است، اما در کل نباید کمتر از 80% باشد. هر چه قدر درصد حداکثر ظرفیت پایین تر باشد، باتری گوشی شما شارژ کمتری را نگه می دارد و باید به دفعات بیشتری در روز آن را شارژ کنید.

اگر کمتر از 80٪ باشد و با توجه به سن و شرایط گوشی آیفون شما، بسیار کم به نظر برسد، ممکن است باتری مشکلی داشته باشد، حتی اگر هیچ پیام هشدار دهنده ای را مشاهده نکنید. برای بررسی بیشتر یا تعویض باتری، آن را به یک فروشگاه مجاز تعمیرات آیفون ببرید.

حداکثر ظرفیت را بررسی کنید

حداکثر ظرفیت را بررسی کنید

بخش دوم- بررسی شارژر گوشی آیفون

یکی از دلایل شارژ نشدن باتری گوشی آیفون شما می تواند مربوط به شارژر دستگاه موبایل تان باشد، شارژرهای اپل بسیار محکم و عمر طولانی دارند اما به هر حال ممکن است بر اثر ضربه و یا حرارت دچار مشکل و خرابی شوند. در صورتی که پس از اتصال شارژر به پریز برق، گوشی آیفون شما شارژ نمی شود، مطابق با زیر شارژر دستگاه موبایل خود را بررسی کنید.

1- اطمینان حاصل کنید که پریز برق شما جریان برق دارد.

اگر گوشی آیفون خود را به پریز برق متصل کرده اید و یا برای شارژ باتری گوشی موبایل خود شارژر را به کامپیوتر وصل کرده اید، اطینان پیدا کنید که جریان برق وجود دارد و یا اینکه کامپیوتر شما روشن است. برای اطمینان از وجود برق در پریز، می توانید کلیدهای لامپ اتاق و یا کلید کنار پریز را روشن کنید و از وجو.د برق اطمینان نمایید.

اطمینان حاصل کنید که پریز برق شما جریان برق دارد

اطمینان حاصل کنید که پریز برق شما جریان برق دارد

2- آداپتور برق گوشی آیفون خود را بررسی کنید.

آداپتور برق، قسمتی از شارژر است که یک طرف کابل شارژ به آن متصل می شود و این آداپتو ربه پریز برق اتاق وصل می شود. برای اطمینان از عملکرد صحیح آداپتور، موارد زیر را امتحان کنید:

کابل شارژ خود را به یک آداپتور برق دیگر وصل کنید و آن را به پریز برق متصل کنید. اگر آداپتور دیگری از گوشی های آیفون قبلی خود دارید، شارژ شدن باتری را با آن امتحان کنید.

آداپتور برق گوشی آیفون خود را بررسی کنید

آداپتور برق گوشی آیفون خود را بررسی کنید

3- کابل شارژ را بررسی کنید.

کابل شارژ گوشی اپل خود را بررسی کنید و به دنبال نشانه های آشکار آسیب مانند فرسودگی و یا پارگی کابل بگردید.

پس از بررسی شکل ظاهری کابل شارژ، حتی اگر نمی توانید متوجه شوید که کابل آسیب دیده است، آن را با کابل دیگری تعویض کنید. اگر باتری گوشی با کابل جدید شارژ می شود، بدیهی است که مشکل از کابل شارژ است و باید کابل خود را تعویض کنید.

کابل شارژ را بررسی کنید

کابل شارژ را بررسی کنید

بخش سوم- بررسی خود گوشی آیفون

در صورتی که بخش های اول و دوم این مقاله را بررسی کردید و متوجه شدید که مشکل شارژ نشدن باتری از قسمت نرم افزار و یا مربوط به خرابی آداپتور برق و کابل شارژ نیست، به سراغ خود گوشی آیفون بروید و مشکل را از آنجا بررسی کنید. برای این کار نیز مراحل زیر را دنبال کنید.

1- پورت لایتنینگ گوشی آیفون خود را بررسی کنید.

سوکت شارژ و پورت لایتنینگ قطعه ای از گوشی آیفون است که یک طرف کابل شارژ به آن متصل می شود و با وصل کردن دیگر کابل شارژ به منبع تغذیه برق، باتری گوشی شروع به شارژ شدن می کند و علامت شارژ باتری روی صفحه گوشی ظاهر می شود. برخی مواقع، ورود گرد و غبار و یا آشغال ریز به داخل سوکت شارژ، می تواند از شارژ شدن درست و مناسب دستگاه موبایل جلوگیری کند. در صورتی که احساس می کنید قسمت داخلی پورت لایتنینگ گوشی آیفون شما کثیف است و گرد و غبار داخل آن تجمع کرده است به روش زیر عمل کنید.

  • به آرامی از یک خلال دندان یا شی نوک تیز غیر فلزی استفاده کنید تا هر چیزی که داخل سوکت است را بردارید. مراقب باشید به پورت آسیب نرسانید.
  • برای تمیزکاری هرگونه گرد و غبار سعی کنید داخل سوکت فوت کنید و یا با اسپری هوای فشرده داخل آن بدمید.
  • تلفن خود را دوباره به برق وصل کنید تا ببینید آیا با این کار مشکل برطرف شده است.
پورت لایتنینگ گوشی آیفون خود را بررسی کنید

پورت لایتنینگ گوشی آیفون خود را بررسی کنید

2- گوشی آیفون خود را ریستارت کنید.

گوشی آیفون خود را خاموش کنید، 30 ثانیه صبر کنید و سپس دوباره روشن کنید. برای انجام این کار به ترتیب زیر اقدام کنید:

  • دکمه قفل صفحه و یا دکمه ولوم صدا را فشار دهید و نگه دارید تا نوار کشویی مربوط به تغذیه برق روی صفحه گوشی نشان داده شود.
  • دکمه کشویی را به سمت راست بکشید.
  • 30 ثانیه صبر کنید.
  • دکمه روشن / خاموش را فشار دهید و نگه دارید تا لوگوی Apple ظاهر شود.
  • دوباره سعی کنید تلفن خود را به پریز برق وصل کنید تا ببینید آیا با این کار مشکل برطرف می شود یا خیر.
گوشی آیفون خود را ریستارت کنید

گوشی آیفون خود را ریستارت کنید

3- گوشی آیفون خود را به روزرسانی کنید.

این احتمال وجود دارد که مشکل شارژ نشدن باتری گوشی آیفون شما به دلیل وجود مشکل در بخش نرم افزار فعلی شما باشد. با این حال، برای انجام به روزرسانی، باتری گوشی آیفون شما باید حداقل 60% شارژ داشته باشد.

  • برنامه تنظیمات را باز کنید. آیکن تنظیمات به شکل چرخ دنده خاکستری در صفحه اصلی گوشی قرار دارد.
  • روی گزینه General ضربه بزنید.
  • روی بروزرسانی نرم افزار ضربه بزنید.
  • روی گزینه دانلود و نصب ضربه بزنید. اگر فایل به روزرسانی در دسترس نباشد، یعنی گوشی تلفن شما به روز است.
گوشی آیفون خود را به روزرسانی کنید

گوشی آیفون خود را به روزرسانی کنید

4- درجه حرارت گوشی آیفون خود را اندازه گیری کنید.

اگر تلفن شما بیش از حد گرم شود، ممکن است سرعت شارژ کند باشد و یا متوقف شود.

  • اگر دمای گوشی شما گرمتر از حد معمولی خود احساس می شود، سعی کنید آن را به یک محیط خنک تر منتقل کنید یا آن را برای مدت زمان کوتاهی خاموش کنید.
  • بعد از خنک شدن، دوباره گوشی خود را شارژ کنید.
درجه حرارت گوشی آیفون خود را اندازه گیری کنید

درجه حرارت گوشی آیفون خود را اندازه گیری کنید

5- گوشی آیفون خود را به مرکز تعمیرات مجاز اپل ببرید.

اگر پس از بررسی و امتحان مراحل بالا هنوز باتری گوشی اپل شما با مشکل شارژ نشدن همراه است، احتمالاً گوشی شما با مشکل جدی روبروست. برای اینکه مشکل را به طور کامل رفع کنید، گوشی را به یکی از مراکز مجاز تعمیر اپل ببرید. بالاخره مشکل شارژ نشدن باتری گوشی آیفون شما با تعویض باتری و یا تعویض سوکت شارژ گوشی موبایل شما حل خواهد شد.

گوشی آیفون خود را به مرکز تعمیرات مجاز اپل ببرید

گوشی آیفون خود را به مرکز تعمیرات مجاز اپل ببرید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *