راهنمای خرید موبایل

موبایل متناسب با تیپ شخصیتی و نیازهای خود را بشناسید!

blank

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که شاید هر موبایلی برای یک تیپ شخصیتی خاص مناسب باشد؟ اگر موبایلتان را دوست ندارید و یا با خودتان فکر می کنید که کار با آن زجرآور است شاید دلیل این است که طراحی و مهندسی موبایلی که آن را در دست دارید، برای شما و شخصیتتان مناسب نیست. به یاد داشته باشیم که یک موبایل هوشمند تنها به این دلیل که برای ما طراحی نشده است، نمی تواند بد باشد!

موبایل های هوشمند زیادی در بازار وجود دارند و بحث های زیادی هم پیرامون آنها شده است. در تحلیل ها و بررسی گوشی های هوشمند می بینیم که هرکدام می خواهند بهترین موبایل هوشمند را از منظر خود معرفی کنند. ما در این مقاله سعی می کنیم بهترین راه انتخاب یک موبایل هوشمند را بر اساس تیپ شخصیتی و استفاده ای که قرار است از موبایل شود، بررسی کنیم. قضاوت در مورد اینکه کدام موبایل هوشمند برای شما بهترین گزینه است را بر عهده خود شما خواهیم گذاشت. در ادامه به دو مطلب خواهیم پرداخت:

  • پنج حقیقتی که قبل از خریدن یک موبایل هوشمند باید بدانید.
  • انتخاب از میان گوشی های موجود در بازار، کدام یک بهتر است؟ یک موبایل میان رده  بخریم و یا یک پرچم دار ؟

کاربری که از تکنولوژیهای متفاوت و جدید استفاده میکند و یا به سیستمهای با قابلیت های بالا علاقه مند است، با احتمال کمی  تحت تاثیر طراحی گوشی های میان رده و پایین رده قرار خواهد گرفت، اما همین گوشی ها می توانند همراه کاملا مناسبی برای دسته خاصی از کاربران گوشی های هوشمند باشند. به دلیل کارایی و قابلیت های بالای برخی از همین میان رده های بازار است که می توانیم موبایل هایی میان رده چون Galaxy A5, Moto G5S Plus  و Honor 7X را در مقابل موبایل هایی با مصارف تخصصی چون Razer Phone و پرچم دارانی چون Galaxy Note8و iPhone 8 Plus مورد بررسی قرار دهیم.

به ظاهر گروه عظیمی از جامعه بزرگ کاربران اندرویدی با استفاده از یوتیوب، ردیث یا پیام رسان های دیگر مطالب خود را منتشر می سازند. این کاربران تمایل دارند که استفاده از موبایل های پایین رده و میان رده  را با به کار بستن الفاظی چون ” خریدن این موبایل ها هدر دادن پول است!” ، ” این موبایل ها در مقابل موبایل حرفه ای من هیچ ارزشی ندارند!” یا ” مثل موبایل های ارزان چینی هستند و ارزش هزینه کردن ندارند” معرفی کنند.

در واقع کاربران بسیاری هستند که تصور می کنند دانش تخصصی آنها در استفاده از برخی از موبایل ها و یا تملک بهترین موبایل های موجود در بازار این اجازه را به انها می دهد که انتخاب افراد دیگر را مسخره کنند و  یا حتی آنها را  به خاطر داشتن موبایل از برندی خاص تحقیر کنند. طی تحقیقاتی که صورت گرفته است دیده شده است که معمولا کاربران گوشی های سونی مورد استهزا قرار میگیرند، اما شاید  بعد از خواندن این مقاله دیگر به آنها نخندیم .

 تمام موبایلها در تکنولوژی ساخت و طراحی با همدیگر مساوی نیستند و  همین تفاوتهایشان است که آنها را جذاب میکند. بسیاری از وب سایت ها وجود دارند که فقط برای بررسی جزییات طراحی گوشی های مختلف موجود در بازار به وجود آمده اند و ادامه حیات می دهند.بدیهی است که در مقایسه میان گوشی های بازار،  گرانترین و جدیدترین مدل موبایلها از لحاظ طراحی و  ساخت  در رده های بالاتر از دیگر موبایلهای میان رده و پایین رده قرار خواهند گرفت. شما به عنوان یک خریدار موبایل باید باور کنید که صاحبان سرمایه برای متقاعد کردن مردم به هزینه کردن بیشتر، تمام تلاششان را میکنند و این بدین معنی است که قیمت بسیاری از موبایل های موجود در بازار، ارزش واقعی آنها را نشان نخواهد داد.

به طور کلی برای طراحی و ساخت هر دستگاه هوشمندی دلیلی وجود دارد و حتی موبایل هایی که به صورت آزمایشی تولید و وارد بازار می شوند تا نیازهای دسته های خاصی از افراد را برطرف کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ما باید قبول کنیم که

  • همه افراد سلیقه یکسانی در خرید گوشی های هوشمند ندارند.
  • همه افراد وضعیت مالی یکسانی ندارند
  • همه افراد نیازهای یکسانی ندارند.

قطعا قبول این سه قاعده برای کسانی که شیفته ی تکنولوژی هستند و برای دیدن و لمس فناوری های جدید  لحظه شماری می کنند،  سخت خواهد بود، اما باید قبول کنیم که همه کاربران گوشی های هوشمند احتیاج به صفحه نمایش AMOLED  ندارند و لازم نیست همه استفاده از واتس اپ را قطع کرده و به استفاده از تلگرام روی بیاورند. همه ما به موبایلی با ظرفیت باتری بسیار قوی  و یا سیستمی که برای بازیهای سنگین طراحی شده باشد، نیاز نداریم. هر کاربری باید بداند که از گوشی خود چه انتظاراتی دارد و بیشترین استفاده او از موبایلش مربوط به چه حوزه ای است، آیا دوربین است که برای کاربر مهم تر است؟ آیا موبایل را خریده است که با ان بازی کند؟ آیا کسب و کار الکترونیکی دارد و نیاز دارد که مدام داخل شبکه های اجتماعی مختلف و سایت های متنوع گشت و گذار کند؟ شاید هم کاربر عاشق سریال ها و فیلم های سایت ها است و قرار است موبایلش را به عنوان یک صفحه نمایش کوچک، استفاده کند.

می توان بسیاری از شیفتگان حوزه ی تکنولوژی را دید که انتخاب هایی بحث انگیز و گاها عجیب و غریب در حوزه موبایل و گجت های هوشمند دارند. این افراد باید سعی کنند طوفان هیجانات تکنولوژیکی خود را مهار کرده و با صرف کمترین هزینه ها از آن بگذرند؛ از طرفی هم قرار نیست که همه آیفون و یا نوت های گران قیمت سامسونگ داشته باشند. باید یاد بگیریم که به نظرات دیگران در انتخاب گوشی های هوشمندشان احترام بگذاریم.

بسیاری از ما نمیتوانیم اندازه نوت 8 را تحمل کنیم در حالی که بعضی دیگر شیفته سخت افزار آن هستند. برخی موبایل های OnePlus را به خاطر طراحی خارق العاده و مقرون به صرفه بودن ستوده اند و برخی به خاطر امن نبودن اطلاعات در آن و جاسوسی آن را رد کرده اند. بسیاری از گیمرها به موبایل های Razer Phone علاقه مند هستند چرا که این موبایل ها طراحی  معمولی ندارند  و سخت افزار استفاده شده در آنها قدرت پردازشی عالی به گوشی بخشیده است. از آنجا که برای گیمرها بازی کردن بسیار مهم است و بازی نیاز به مصرف پردازنده ی بالا و گرافیک عالی دارد،  میبینیم که این دسته افراد بیشتر از رفتن به سمت خرید آیفون های پرچم دار، موبایل های ریزر را انتخاب می کنند.

 بیشتر کاربران گوشی های هوشمند افراد عادی جامعه هستند و تنها احتیاج به موبایلی دارند که بدون سختی بتوانند از آن در شبکه های اجتماعی و وب گردی استفاده کنند. در واقع بسیاری از ما دوست داریم گوشی بخریم که استفاده از واتس اپ، فیسبوک و اینستاگرام در آن به راحتی امکان پذیر باشد. کسانی که از موبایل خود برای به اشتراک گذاشتن وجوه مختلف دنیا در سفرهایی که رفته اند، استفاده می کنند و کسانی که به صفحه نمایشی با قابلیت های خارق العاده، برای مرور سایتها احتیاج دارند نیز به سمت موبایل هایی با صفحه نمایش های عالی می روند. خوب با یک حساب سرانگشتی می بینیم که خرید موبایل های حرفه ای با قیمتی بیشتر از 900 دلار،  برای این افراد اصلا عاقلانه نیست.

سوال: وقتی می توانم با استفاده از یک موبایل معمولی، هر کاری را که لازم است انجام دهم، چه احتیاجی به خرید یک پرچم دار است؟

سوالی که در بند بالا مطرح شد، می تواند ما را به فکر فرو ببرد. گاهی پول خود را صرف خرید گوشی های پرچمداری می کنیم که واقعا به تمام کارکردهای آن واقف نیستیم و تنها می خواهیم بهترین گوشی موجود در بازار را در دستانمان داشته باشیم. گاهی خرید گوشی و صرف کردن هزینه های بالا برای آن ناشی از چشم و هم چشمی است و البته خیلی مسایل اجتماعی و شخصیتی دیگر هم در خرید گوشی های گران قیمت تاثیر گذار هستند.

اندروید برای به اشتراک گذاشتن است نه جنگیدن

این مطلب را برای کسانی می گوییم که دوست دارند اطلاعات خود را به سرعت با دیگران به اشتراک بگذارند .  بیایید تصور کنیم همه چیزی که شما برای دیگران میخواهید خوبی ست و هدف شما به اشتراک گذاشتن و روشن کردن مسائل تکنولوژیکال و آموزش دادن دیگران است. خوب است بدانید که برای وب گردی و اشتراک گذاری اطلاعات در سطح وب، گوشی چینی   OnePlus 5T قطعا از Moto Z2 Force کارکرد بهتری دارد و حتی اگر بخواهیم با شما رو راست باشیم می گوییم که گوشی Xiaomi Mi A1 بهترین انتخاب است و تنها اگر فردی زودباور باشید راضی خواهید شد که موبایلی با برندی جهانی به جای دستگاهی چینی ارزان قیمت و با کیفیت که کار شما را راه می اندازد، بخرید.  پس اگر دوست دارید گوشی داشته باشید که آن را در اشتراک گذاری اطلاعات استفاده کنید، می توانید یکی از سه گوشی معرفی شده در بند بالا را امتحان کنید اما باز باید بدانید که هر کدام از این گوشی ها دارای کارکرد متفاوتی هستند و انتخاب همه نباید یکسان باشد.

OnePlus مورد علاقه بسیاری از افراد، نه همه

حقیقتی وجود دارد و آن هم این است که داشتن بهترین موبایل هوشمند موجود در بازار یک امتیاز محسوب می شود.فاکتورهای اجتماعی و مالی تاثیر زیادی روی انتخاب گوشی های هوشمند ما خواهند داشت.  بازار پر است از قیمتهای متفاوت گوشی های هوشمند و الویتهای متفاوت کاربرانی که قرار است از میان این گوشی ها یکی را انتخاب کنند. نمی توان از همه انتظار داشت که برای خرید یک گوشی هوشمند پرچم دار حدود 3 میلیون تومان هزینه کنند. از طرفی هم گفتیم که شرایط مالی افراد یکسان نیست و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید! عاقلانه ترین کار برای خرید یک گوشی هوشمند آن است که در مورد اینکه قرار است کجا پول خود را خرج  کنیم به دقت فکر کنیم. چه بسا افرادی که حدود 5 میلیون هزینه کرده اند تا گوشی هوشمند iPhone X بخرند در حالی که اصلا و ابدا به قابلیت های این گوشی احتیاجی نداشته اند . در ادامه قصد داریم بر اساس فاکتورهای موثر در انتخاب گوشی های هوشمند بهترین گوشی های سال 2017 را لیست کنیم. امید داریم با استفاده از اطلاعاتی که در ادامه می آید بتوانید در انتخاب گوشی  هوشمندی که واقعا برای شما و کاری که قرار است با گوشی انجام دهید، درست تصمیم بگیرید.

  • بر اساس بودجه و هزینه ای که قرار است برای خرید گوشی کنید: بهترین موبایل های هوشمند اندروید زیر 300 دلار

نکته ای قابل توجه در مورد هزینه کردن برای گوشی های هوشمند پرچم دار و گران وجود دارد و آن هم این است که خیلی از شیفتگان تکنولوژی که از قضا وضعیت مالی خوبی هم دارند، ممکن است گرانترین پرچم دار را نخرند. خیلی از افراد ترجیح می دهند پولشان را برای خرید یک کنسول بازی، تلویزیونی بزرگ با صفحه نمایش وسیع و یا سیستم صوتی پیشرفته خرج کنند و هزینه کردن برای موبایل برایشان الویت اول نیست. حتی همین افراد هم احتیاج به دریافت اطلاعات مناسب دارند تا دستگاه مورد نظر خود را مطابق با معیارهای سلیقه ای و استطاعت مالی خود، انتخاب کنند.

موبایل کامل و بی نقص وجود ندارد!

اگر فکر می کنید موبایلی که در دست دارید کاملا بی نقص و از همه لحاظ از بقیه موبایل های موجود در بازار بهتر است باید به خاطر انتخابتان به شما تبریک گفت. می توان اینطوری تصور کرد که شما بهترین موبایل موجود در بازار را برای خود یافته اید و این بسیار عالی است. با توجه به مقالات مقایسه ای که میان پرچم داران و بهترین های هر برند نوشته شده است،  گاها متوجه میشویم که گرانترین موبایل هوشمند در یک دسته بندی،  لزوما بهترین موبایل در آن دسته نیست. هر گوشی هر چقدر هم که گران باشد، یک یا دو نقطه ضعف دارد که دیگر موبایل ها  که عموما از برندهایی دیگر هم هستند؛ در آن قویتر کار میکنند.

قبل از خرید گوشی های هوشمند باید بدانید که گوشی را برای چه منظوری خریداری می کنید و  باید از آن چه انتظاراتی داشته باشید؛ از همین جهت هم باید به پنج نکته توجه کنید.

نکته اول: سیستم عامل

برخی افراد تنها می توانند از سیستم عامل iOS  روی گوشی خود استفاده کنند. برخی افراد هم به اندروید عادت دارند و اصلا دوست ندارند سمت آیفون بروند. باید بدانید که شما از کدام دسته افراد هستید. آیا از بسیاری از خدمات گوگل استفاده می کنید؟  اگر گوگل نقش بسیار مهمی در زندگی شما بازی می کند احتمالا باید به سراغ اندرویدی های بروید. بسیاری از خدمات گوگل و برنامه های آنها به صورت پیش فرض و بومی روی گوشی های اندروید نصب شده اند. در کل اندروید با گوگل بسیار سازگار است و می توانید با استفاده از یک گوشی اندرویدی خیلی راحت تر از برنامه ها و سرویس های گوگل استفاده کنید. این اصلا به این معنی نیست که گوشی ها با سیستم عامل iOS نمی توانند از خدمات گوگل استفاده کنند. ما در این بند فقط میزان راحتی استفاده از خدمات گوگل روی گوشی های اندروید را بحث کردیم.

نکته دوم: طراحی و کارکرد گوشی

خیلی خیلی مهم است که شما یک کاربر حرفه ای گوشی هوشمند هستید و یا یک کاربر عادی! برخی افراد دوست دارند گوشی که در دست می گیرند حاشیه نداشته باشد و لبه های صفحه نمایش تا بدنه ادامه پیدا کرده باشد و این موضوع برای برخی دیگر اصلا مهم نیست! باید بدانید که از طراحی گوشی که قرار است آن را برای مدتی در دست بگیرید چه می خواهید؟

نکته سوم: اندازه صفحه نمایش و سایز گوشی

گیمر ها، دوستداران فیلم و سریال و  صاحبان کسب و کارهای الکترونیکی به دنبال گوشی هایی با سایز صفحه نمایش بزرگ تر هستند و دلیل آن هم روشن است. برای این افراد گوشی هایی با اندازه صفحه نمایش بزرگتر از 5.2 اینچ مناسب به نظر می رسد. این در حالی است که کاربران آماتور گوشی های هوشمند و کاربران عادی، نیاز به این اندازه صفحه نمایش برای گوشی خود ندارند.

اگر بخواهیم کمی در مورد انتخاب گوشی بر اساس صفحه نمایش آن عمیق شویم، لازم است بگوییم که در حال حاضر می توان دو نوع عمده از صفحه نمایش ها را روی گوشی های موجود در بازار دید. یکی از این مدل ها LCD  و دیگری AMOLED است. تفاوت این دو تکنولوژی ساخت صفحه نمایش ها در پخش نور است. صفحه نمایش های LCD، زیر تابش مستقیم نور خورشید اجزا را روشن تر و محتویات نمایش در صفحه نمایش را بهتر و واضح تر نشان می دهد. این درحالی است که صفحه نمایش های AMOLED  درخشان تر هستند و اشباع رنگ ها در آنها بیشتر است. این تفاوت ها در تئوری بیان شده است اما حتی افرادی که خیلی حرفه ای هم هستند نمی توانند در عمل تفاوت محسوسی را میان این دو نوع صفحه نمایش متوجه شوند.

نکته سوم: پردازنده مورد استفاده در گوشی هوشمند

پردازنده را می توان گذرگاهی روی گوشی درنظر گرفت که وظیفه تامین عملکرد و بازدهی کلی گوشی را بر عهده دارد. گاهی اوقات به دلیل محدودیت در پردازنده گوشی، کاربر نمی تواند نرم افزارهای روی گوشی را به روز رسانی کند. از میان پردازنده های مورد استفاده در گوشی های اندروید دو نوع پردازنده MEdiaTek  و Qualcomm جز قوی ترین ها و بهترین ها هستند و اگر گوشی می خرید که روی آن ها از این دو برند پردازنده استفاده شده است می توانید از کیفیت آنها مطمئن باشید.

اگر گیمر هستید و نیاز به پردازش بالا روی گوشی خود دارید، باید گوشی را انتخاب کنید که بتواند برنامه های متعدد را بدون هنگی و همزمان اجرا کند. این قابلیت یعتی RAM بالای گوشی! در بازار امروز گوشی های هوشمند می توان انواع مختلف گوشی را با ظرفیت رم های متفاوتی پیدا کرد، حال با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید می توانید گوشی متناسب با کارکردی که می خواهید را انتخاب کنید.

نکته چهارم: حافظه ی داخلی و مموری

گوشی های اندروید نسبت به آیفون ها بازه ی گسترده تری از حافظه داخلی را به کاربران خود ارائه می دهند.  بدون توجه به برند مورد استفاده در گوشی، می توانید با استفاده از هزینه ی  یک گوشی آیفون 256 گیگابایتی  2 تا گوشی اندروید 256 گیگابایتی خریداری کنید. از طرفی دیگر حافظه بیشتر گوشی های اندرویدی را می توانید با استفاده از کارت حافظه خارجی ارتقا دهید؛ اما این موضوع روی گوشی های آیفون صادق نیست و تنها راه ارتقای حافظه آیفون ها ریسک کردن و استفاده از تخصص تعمیر کاران سخت افزار آیفون است. برای اطلاع از روش ارتقای حافظه ی داخلی صفحه ارتقای حافظه ی آیفون را ببینید.

نکته پنجم: عمر باتری

عمر باتری گوشی ارتباط کاملا مستقیم با اندازه ی صفحه نمایش آن دارد. بدیهی است که گوشی های با سایز صفحه نمایش بزرگتر زودتر باتری را خالی می کنند. در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب گوشی های بزرگتر با اندازه صفحه نمایش وسیع تر، باید گوشی عمر باتری بیشتری هم داشته باشد. در واقع برای گیمر ها و کسانی که زمان زیادی از روز را به استفاده از برنامه هایی که به اینترنت متصل هستند می گذرانند، گوشی هایی با ظرفیت باتری بیشتر از 3000 میلی آمپر ساعتی انتخاب مناسبی هستند چرا که میان اندازه صفحه نمایش و ظرفیت باتری تناسب بیشتری وجود دارد.

برخی مولفه های دیگر نیز وجود دارد که در انتخاب گوشی مناسب باید مورد توجه قرار بگیرند . از آن جمله می توان به کیفیت و رزولوشن دوربین گوشی(مهم برای کاربران علاقه مند به عکاسی)، نرم افزار و کارکردهای یکپارچه و قیمت گوشی اشاره کرد. اگر زمینه ی کاری شما به گونه ای است که باید از سرعت های بالای اینترنت استفاده کنید نباید به سراغ گوشی هایی بروید که شبکه های 4G و LTE را پشتیبانی نمی کنند.

خلاصه اینکه: 

مولفه های بسیاری هستند که روی خرید یک گوشی تاثیر می گذارند. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید گوشی پرچم دار و گران قیمت موجود در بازار بهترین گوشی است. شاید یک گوشی چینی اما با کیفیت، بتواند تمام کارکردهای یک گوشی گران قیمت را به کاربرش بدهد و نباید صرف این که یک گوشی ارزان است در مورد کیفیت آن شک کنیم. بسیاری از سازندگان تلفن های همراه هستند که سیاست و استراتژی پایین نگه داشتن هزینه را سرلوحه کار خود کرده اند و به همین دلیل است که گوشی های با کیفیت را با قیمت هایی بسیار کمتر از نمونه های مشابه از برندهای دیگر ارائه می دهند. برای انتخاب یک گوشی باید به تیپ شخصیتی خود، بودجه و نیازهایی که قرار است گوشی از ما مرتفع کند توجه کنیم. همچنین برای اطلاع از قیمت روز خرید گوشی موبایل به وب سایت رسمی کوک موبایل مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید تا کارشناسان واحد فروش علاوه بر مشاوره و راهنمایی در انتخاب خرید گوشی موبایل قیمت و شرایط خرید گوشی انتخابی شما را اعلام کنند.

مطالب مرتبط