راهنمای خرید موبایل

موبایلی که در دست دارم یک موبایل اورجینال است یا تقلبی؟

blank

خرید گوشی های دست دوم یا برند های ناآشنا می تواند خطرناک باشد. از طرفی دیگر می بینم که افراد سودجو اقدام به وارد کردن گوشی های موبایل غیراورجینال و فروش آنها به عنوان گوشی اصلی می کنند. امروزه به راحتی می توان یک مدل کپی از هر گونه موبایل، به خصوص مدل های گران قیمت ساخت. برخی از آن ها “کلون” یا “کپی های پرمیوم” نامیده می شوند. از آنجا که گوشی های اصل و کلون ها بسیار شبیه به هم هستند، هرگز نخواهید توانست تنها با نگاه کردن و بررسی کردن جنس موبایل، اورجینال بودن آن را تشخیص دهید! با این وجود، همیشه تفاوت های جزئی وجود دارند و شما می توانید تشخیص دهید که یک موبایل اورجینال است یا کلون؟ البته در صورتی که بدانید که باید برای فهم اصل یا تقلب بودن گوشی خود،  به چه مواردی دقت کنید! در این پست قصد داریم روش هایی را برای فهم اورجینال یا تقلبی بودن گوشی های موبایل ارائه دهیم. در کوک موبایل کارشناسان ما علاوه بر مشاوره برای تشخیص گوشی های اصل از غیر اصلی به شما کمک می کنند تا خود بتوانید تشخیص سلامت گوشی دست دوم که قصد خرید داشته باشید را تایید کنید.

گام اول: کیفیت ساخت را بررسی کنید.

  • گوشی مورد نظر را با یک مدل از موبایل اورجینال مقایسه کنید. اغلب موبایل های گران قیمت با استفاده از مواد با کیفیتی ساخته شده اند؛  بنابراین اگر امکانش بود، آن ها را با گوشی خودتان مقایسه کنید.توجه داشته باشید که شبیه بودن ظاهر موبایل شما به موبایل های باکیفیت گران قیمت، لزوما تضمینی بر اصل بودن آن نیست.
  • به وبسایت سازنده‌ی موبایلتان مراجعه کرده و مواد مورد استفاده را بررسی کنید. برای اطمینان بیشتر، بهتر است که به وبسایت سازنده سری بزنید و مواد استفاده شده برای ساخت گوشی خود را بررسی کنید.به عنوان مثال، اگر گوشی شما متعلق به کمپانی سامسونگ است با مراجعه به وبسایت سامسونگ ملاحظه خواهید کرد که صفحه‌ی این مدل موبایل با استفاده از شیشه درست شده است. بنابراین اگر صفحه‌ی موبایلی که در دست دارید، مثلا از پلاستیک باشد، امکان دارد که اصل نبوده و درواقع یک کلون باشد

گام دوم: بررسی نرم افزار مورد استفاده و سایر مشخصات

  • مشخصات روی جعبه را بررسی کنید. شما می توانید مشخصات محصول را در پشت جعبه‌ی گوشی پیدا کنید. سپس با مراجعه به قسمت تنظیمات (Settings > About) موبایلتان، این مشخصات را مقایسه کنید. اگر این مشخصات یکسان نباشند، امکان دارد که موبایل شما یک کلون باشد.
  • اگر جعبه‌ی گوشی خود را گم کرده اید، مشخصات موبایلتان را می توانید در وبسایت رسمی کمپانی سازنده و یا سایت GSMArena مشاهده نمایید.
  • با استفاده از یک نرم افزار واسطه، مشخصات موبایل خود را چک کنید. برای بررسی مشخصات موبایل خود، نرم افزار Antutu Benchmark را از Google Play دانلود کنید. برروی لوگوی این نرم افزار، تصویر اندروید به رنگ قرمز همراه با تصویر پشت زمینه ای با طرح آتش درج شده است. این نرم افزار، سرعت دستگاه شما را تست می کند و سپس مشخصات کامل گوشی و نام دستگاه شما را مشخص می کند. اگر این نرم افزار نام تولید کننده‌ی متفاوتی نسبت به مدل گوشی شما را نشان دهد، احتمال دارد که موبایل شما یک کلون باشد.
  • سیستم عامل موبایل را بررسی کنید. اگر موبایل شما یک مدل از iPhone است، می توانید سیستم عامل موبایلتان را بررسی کنید. کلون های iPhone قادر به اجرای Java نیستند و از سیستم عامل Android استفاده می کنند. تولید کننده‌ی کلون های آیفون نمی تواند از سیستم عامل iOS استفاده کند چرا که این سیستم عامل تنها در انحصار کمپانی اپل است.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که آیفون از iTunes App Store استفاده می کند، نه Google Play! یک موبایل اورجینال آیفون به iTunes متصل است و شما باید یک اکانت iCloud داشته باشید تا اجازه‌ی هماهنگ سازی(Sync) به موبایلتان داده شود.

گام سوم: بررسی IMEI و شماره سریال

  • شماره سریال را بررسی کنید. اگر موبایلتان یک مدل از آیفون است، شماره سریال آن را در وبسایت رسمی اپل بررسی کنید. برای دریافت شماره سریال ایفون باید به قسمت تنظیمات و به آدرس Settings > General > About phone مراجعه کنید. سپس به لینک زیر رفته و کد را وارد کنید :

https://checkcoverage.apple.com/

این لینک درواقع دوره‌ی گارانتی موبایل شما را بررسی می کند. اگر با این خطای زیر مواجه شدید، به احتمال زیاد آیفونی که در دست دارید یک کلون است.

“متاسفیم، ولی این شماره سریال معتبر نیست. لطفا اطلاعات خود را بررسی کرده و مجددا امتحان کنید.”

  • شماره IMEI موبایلتان را بررسی کنید. در گوشی های اندرویدی و سایر موبایل ها، شماره IMEI در پشت گوشی ثبت شده است. اگر برچسب IMEI دستکاری شده باشد، می توانید این شماره را در قسمت تنظیمات (Settings > About > Status) مشاهده نمایید. علاوه بر این، می توانید با شماره گیری #06#* شماره‌ی IMEI موبایل خود را بیابید. برای اطلاع از روش های دسترسی به کد IMEI آیفون می توانید مقاله ی “آموزش یافتن کد IMEI آیفون” را مطالعه کنید.

سپس به وبسایت Imei.info مراجعه کرده و شماره‌ی IMEI خود را بررسی کنید. در نهایت این سیستم، اطلاعات موبایل شما را نمایش می دهد. اگر اطلاعات نمایش داده شده، با اطلاعات موبایل شما متفاوت باشد، احتمالا موبایلی که در دست دارید، تقلبی است.

خلاصه اینکه:

پس از اجرای طرح رجیستری موبایل، لااقل مطمئنیم که گوشی هایی که می خریم تقلبی و قاچاق نیستند. بسیاری از افراد کارکشته می توانند با دیدن گوشی موبایل به اصل یا تقلب بودن آن پی ببرند با این حال راه هایی وجود دارد که افراد عادی نیز بتوانند اصل یا تقلبی بودن گوشی های خود را چک کنند. برای آن که بفهمیم گوشی که در دست داریم یک موبایل اورجینال است یا تقلبی، ترفندهایی وجود دارد که برخی از آنها را در این پست آورده ایم. اگر قصد خرید گوشی و یا تبلت های اصل و با قیمت مناسب را دارید با ما تماس بگیرید. همچنین کارشناسان واحد فروش ما با تشخیص درست و قابل اطمینان دستگاه های کارکرده، روی گوشی و تبلت های دست دوم نیز کار می کنند. برای خرید تبلت نو و دست دوم می توانید به وب سایت رسمی فروش محصولات ما در کوک موبایل مراجعه نمایید و انواع گوشی ها و تبلت ها را مشاهده فرمایید.

مطالب مرتبط