راهنمای خرید موبایل

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

blank

گوشی Asus ROG از کمپانی ایسوس یک گوشی گیمینگ دیگر است که تمرکز آن بر روی صفحه ی نمایش با سرعت بالا، روشنایی RGB می باشد. Asus همچنین به تعدادی از حقه‌های نرم‌افزاری و سخت ‌افزاری که تجربه بازی را بهبود می بخشند، کمک کرده است. بر خلاف گوشی گیمینگ مشابه Razer Phone 2 اگرچه ایسوس این گوشی را به طوری طراحی کرده است که فریاد بزند ،”من یک گوشی برای گیم هستم” و همینطور در انتخاب های نرم افزاری، مرجع و صاحب سبک نیز می باشد اما این امکان، زیاد دوست داشتنی و جالب برای یک گیمر نمی باشد زیرا گوشی Asus ROG همانند یک تجربه پولاریزه(تجربه ای از پیش تعیین شده و بدون هیجان) برای شما می باشد و همینطور این ویژگی ها موجب می شود که این گوشی جدید ایسوس انتخاب اول برای یک گیمر حرفه ای نباشد.

بهترین سخت افزار مناسب برای Gaming 

شاید شما شنیده باشید که Asus از تراشه های Snapdragon 845 که سریع ترین تراکم در جهان را دارند برای تلفن ROG استفاده کرده است. اما این مسئله به هیچ وجه به این معنا نیست که برای استفاده ی روزانه از این گوشی چیزی بیشتر از گوشی های دیگر نصیبتان می شود. همچین ما شاهد آن بودیم که در سال گذشته هر گوشی گیمینگی که به بازار عرضه شد تقریبا هیچ مشکلی در بالا آوردن بازی های سنگین از لحاظ گرافیکی نداشتند و حتی سرعت لودینگ آن ها مناسب بود و این در مورد گوشی جدید گیمینگ کمپانی ایسوس نیز صدق می کند. اما اگر شما از دسته افرادی هستید که کمال گرا می باشید و همیشه دوست دارید بهترین قطعات در دستگاهی که از آن استفاده می کنید به کار رفته باشد پس قطعا باید نگاهی به Asus ROG ایسوس بیندازید.

 

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

 

در حقیقت تجربه ی بازی کردن با این گوشی به وسیله تنها سخت افزار به کار رفته در این گوشی تعریف نمی شود بلکه نرم افزار به کار رفته در این گوشی می باشد که امید ما را ناامید می کند.

اما قبل از اینکه به این موضوع برسیم،  می‌خواهیم چند چهره برجسته سخت افزار را پوشش دهیم.

اول از همه صفحه نمایش بسیار زیبا 90Hz AMOLED، که تقریبا می شود گفت یک برنده ی واقعی و بزرگ در مسابقات المپیک بر گزار شده بین صفحه نمایش های حرفه ای در دنیا است. رنگ‌های واقعی و بسیار زنده و رنگهای عمیق سیاه، تمام چیزهایی هستند که شما انتظار دارید. از تصاویر AMOLED ببینید که این تصاویر در این نمایشگر به خوبی قبل یا شاید بهتر می باشند و نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز به همان اندازه خارق‌العاده است.

آن را با LCD ۱۲۰ HZ تلفن Razer مقایسه کنید. آیا ترجیح می دهید رنگهای پر جنب جوش و فانتزی داشته باشید یا رنگ های طبیعی و واقعی و زنده؟ تفاوتها در این دو نوع صفحه نمایش هم در کارهای روزمره مهم می باشند هم در بازی کردن، من شخصا خودم علاقه ام به ۱۲۰ هرتز بیشتر از AMOLED است شاید به این خاطر که در بازار خیلی صفحه نمایشگر های AMOLED بهتری وجود داشته باشد اما انتخاب بهتری راجع به  120Hzوجود ندارد.

 

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

 

جای دیگری که در آن گوشی Asus ROG در آن می‌ درخشد، پورت های آن است. علاوه بر یک جک headphone برای بازی، شما یک پورت USB برای شارژ در هنگام بازی در اختیار دارید. AeroActive Cooler را دور بریزید و دومین جک را هم در کنار خود داشته باشید. در سال 2019، وقتی که پورت های ورودی داشتند به یک چیز دیگر تبدیل می شدند، من حس کردم صنعت گوشی سازی در گیمینگ رو به افول است چون که تعداد کم پورت های ورودی، یک گیمر حرفه ای را مجبور می کند که یکی از اکسسوری های مورد علاقه اش کنار بگذارد که این موضوع باید قابل توجه کمپانی Razer باشد.

حرکت به سمت برخی از گزینه‌های سخت‌افزاری که برای کاربر منطقی نیستند، اجازه بدید با طراحی شروع کنیم. زمانی که اولین بار گوشی را  دیدم، فیلم “aesthetic gamer” را چند بار از اول تا آخر دوباره دیدم. زمانی که در دست من بود، حس خوبی به من القا نمی کرد و خوش دست نبود و در حقیقت ناامید شدم. سیستم خنک‌کننده “آیرودینامیک”  نه چندان خوب، گوشی را به طرز بدی وادار به احساس نامتقارن شدن در دست می‌کند. همچنین یک در پوش پلاستیکی جدا شونده برای پورت های کناری وجود دارد که کمی عجیب غریب است و همچنین عیبی که دارد این است که شما اگر فراموش کنید در پوش آن را بعد از استفاده بگذارید چهره ی جالبی به گوشی نخواهد داد و اینکه بخاطر جدا بودنش از بدنه ی گوشی ممکن است گم شود و گوشی شما را در نبودش زشت کند.

صحبت در مورد AeroActive Cooler، جای هیچ تعجبی نیست که به صورت کلی سیستم فن یک کمی سیستم سخت افزاری گوشی را خنک کند ولی پیشنهاد ما این است تنها زمانی از این قابلیت استفاده کنید که ضروری می باشد و گوشیتان داغ کرده است. اما در هر صورت اگر حتی برای داغ شدن های جزئی هم از آن استقاده کردید توجه داشته باشید که در پوش پلاستیکی اش را گم نکنید همچنین به عنوان تجربه ای شخصی می گویم که هنگام کار با این گوشی دائم نگران این بودم که در پوش پلاستیکی گم نشود و همچنین مدام درگیر لبه های تیز مانند این گوشی و دسته پنجه نرم کردن با ان برای تمام روز بودم.

خب برگردیم به طراحی این محصول، خب به نظر بنده طراحی این محصول برای من بیش از حد تهاجمی و زمخت بود. بیشتر هم بخاطر صدای عجیب و غریب سنسور اثر انگشت آن که صدای کوبیدن پتک آهنگری به سندان می داد، قطعا که این جور ریزه کاری ها می تواند برای یک گیمر حرفه ای جذاب به نظر بیاید اما به هر حال جدا از بحث صدا، خود سنسور هم در نقطه ی عجیبی قرار گرفته است و برای من حس راحتی هنگام استفاده را نداشت که مثلا بشود بدون دنبال سنسور گشتن به صورت ناخوداگاه آن را پیدا کرد اما به هر حال وقتی که از آن استفاده کردم به مرور به این طراحی عجیبش عادت کردم.

 

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

 

بازی کردن روی گوشی Asus ROG Gaming  

خب وقتی که به سراغ Asus ROG Gaming برای بازی می آییم، حتی در طول استفاده کردن های طولانی مدت هم خوب جواب داد و عالی بود. با این حال بیشتر گوشی های flagship این ویژگی ها برای یک گیمر آماتور را دارند. قطعا مثل یک سیستم گیمینگ خانگی نیست که بشود در آن کلی فراغ بال و جای مانور دادن داشت. اما اکثر گیمرهای حرفه ای که من می شناسم هیچ وقت از بیشترین ظرفیت موجود در دستگاهشان استفاده نمی کنند چرا که نگران استهلاک دستگاه خود می باشند.

وقتی بازی هایی مثل Vainglory و یا Fortnite را بازی می کردم، من بیشتر نگران دوام آوردن باتری بودم و همچنین عمر طولانی مدت باتری و همانطور که یک شخص معروف می گفت : شما یک لیموزین می خرید که از شکوه و عظمت ان لذت ببرید نه اینکه با این ماشین در پیست مسابقه با آخرین سرعت رانندگی کنید. این مقایسه و این گفته ی شخص معروف در اینجا نیز برقرار است.

یک تفاوت قابل توجه در این گوشی با هم نوعان خودش وجود دارد و آن این است که یک پورت مخصوص شارژ کردن گوشی در قسمت پایین وقتی که به صورت افقی آن را در دستانتان گرفته اید، قرار دارد که به شما این اجازه را می دهد که با گوشی در حال شارژ و سیمی که به آن وصل شده بدون هیچ گونه مزاحمتی به بازی خود ادامه دهید وهمچنین وقتی که قسمت فن مورد استفاده قرار می گیرد شما می‌توانید به یک جک headphone نیز دسترسی پیدا کنید که چیز باشکوهی است!

پس شما با این قابلیت های خوب و کاربردی چیزهایی از قبیل سرعت CPU را فراموش کنید و از حس خوب گیمر بودن لذت ببرید. همچنین دوست دارم به این نکته اشاره کنم که the Airtriggers خیلی با ارزش تر از ان چیزی بود که فکر میکردم. که حقیقتا باید اعتراف کرد راه اندازی بازی های مختلف بدون در نظر گرفتن سبک متفاوت آن ها در این گوشی بسیار آسان می باشد مثل بازی های PUBG ،Real Racing. همچنین من موقع بازی نگران پیدا کردن مگسک در صفحه و دسترسی آسان به آن بودم چون در بازی پابجی مسئله ی بسیار مهمی است که با توجه به سایز گوشی واقعا خوب و قابل دسترس بود. همچنین آرزوی قلبی من این است که ویژگی ‘squeeze’ type functionality به گوشی های دیگر در سبک گیمینگ نیز اضافه شود.

استفاده روزانه

می شود گفت که استفاده از این گوشی برای استفاده ی روزانه مثل این می ماند که سوار اتوموبیل شخصی خود شده اید و همین که می خواهید شروع به حرکت کنید متوجه پنچر بودن لاستیک هایتان بشوید. همچنین با استناد به تجربه ای یک ساله کارکردن با گوشی  Asus ZenFone 5Z می توانم به شما بگویم که سورپرایز شدم وقتی دیدم ایسوس چطور می تواند سطح انتظارات کاربرانش را همچنان در سطح بالا نگهدارد. اما همچنین کمپانی ایسوس در کل این زمان تلاش خود را کرده که فقط گوشی را برای گیمینگ آماده کند و اینکه شما بخواهید برای استفاده روزانه از این گوشی توقع بهترین عملکرد را در مقایسه با بهترین گوشی ها برای استفاده را داشته باشید اشتباه می باشد.

 

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

مروری بر گوشی های گیمینگ حرفه ای _ Asus ROG

 

موضوعات پیش‌فرض(دیفالت) در سبک gamer خود بیش از حد تهاجمی هستند، با ترکیبات رنگی و dark   themes که خواندن هر چیزی سخت است. من مجبور شدم به دنبال تجربه‌های toned بگردم و همچنین به Game Center app رفتم تا گزینه‌های سفارشی‌سازی را برای چیزهایی مثل لوگو های overclocking ،RGB و پروفایل بازی را بررسی کنم. با تجربه استفاده از گوشی Razer Phone 2 و همچنین  Chroma و Cortez apps باید بگویم که ورژن ایسوس خیلی بهتر و فانتزی تر است، ولی همچنین خیلی پیچیده تر.

به خاطر همین موضوع، از ادامه ی استفاده از گوشی Razer Phone 2 دلزده شدم و تصمیم گرفتم از اینجا به بعد تجربه ی استفاده از گوشی  ROG ایسوس را داشته باشم این فقط معنیش این نیست که فقط بخاطر اینکه همه چیز این گوشی مشکی بود این تصمیم را گرفتم بلکه نکته این جا بود که شارژر بدون سیم هم نداشت (wireless charging )!

همچنین من نمی خواهم که وقت زیادی را صرف تحلیل و بررسی دوربین و کیفیت عکس برداری ROG بکنم چرا که مثل روز روشن است که موضوع دوربین جزو اولویت ها برای ساخت این گوشی نبوده است. احتمالا در بحث یکمی از گوشی Razer Phone 1 بهتر عمل کرده است اما از لحاظ قیمتی نه.

نتیجه گیری

وقتی که این گوشی معرفی شد من هیجان زیادی داشتم. به عنوان یک گیمر حرفه ای، من میتوانم قدر چیزهای کوچک و گاها احمقانه از نظر بقیه مثل RGB logos و active cooling بر روی این گوشی بدانم. زمانی که پیشرفت ها مثل front-firing speakers وhigh-refresh-rate screens به صورت روزانه صورت می گیرند برای بحث گیمینگ واقعا مزیت خوبی می باشد. می توان گفت که هم برای دنیای گوشی های هوشمند خوب است هم برای صنعت گوشی های گیمینگ.

اما در کل گوشی Razer Phone 1 و Razer Phone 2 گوشی های بهتری برای گیمینگ می باشند. نه فقط بخاطر اینکه طراحی بهتری دارند بلکه سخت افزار استفاده شده در آن ها بهتر و به نحوی تجربه ی راحت تری در اختیار شما می گذارند. به صورت کلی کار کردن با این گوشی تجربه ای هیجان انگیزی برای من بود و همانطور که در این تحلیل گفته شد شما می توانید به بالا برگردید و جزییات را دوباره مطالعه کنید و مطابق سلیقه ی شخصی خودتان تصمیم بگیرید.

مطالب مرتبط