ترفند اندروید

فرمت حافظه داخلی و خارجی در اندروید

فرمت حافظه داخلی و خارجی در اندروید

راه های فرمت حافظه داخلی و خارجی در اندروید

هر کاربری در هر شرایطی ممکن است به هر دلیل خاصی مانند اقدام برای فروش دستگاه اندرویدی خود مجبور به پاک ‌سازی یا حذف همه ی اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه خود شود. به این کار اصطلاحاً فرمت کردن حافظه می گویند. توجه کنید که تمام محصولات اندرویدی از اتصال حافظه جانبی و رم میکرو اس ‌دی پشتیبانی نمی‌ کنند. همین طور اگر می خواهید دستگاه خود را بفروشید، نیاز قطعی نسبت به فرمت کردن اطلاعات حافظه جانبی آن نداشته، بلکه تنها با خارج کردن آن از دستگاه می ‌توانید دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در آن را ناممکن کنید.

با وجود این موارد در این مقاله می خواهیم روش و راه ‌های رایج و کاربردی موجود برای فرمت کردن حافظه داخلی و حافظه جانبی دستگاه‌ های اندرویدی را به شما آموزش دهیم. دقت کنید که فرمت کردن حافظه دستگاه به معنای حذف تمام اطلاعات ذخیره شده در آن می باشد. چنانچه طی هر یک از مراحل شرح داده شده دچار مشکلی شدید و یا سوالی برایتان ایجاد شد، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها یاری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

1) فکتوری ریست کردن دستگاه از بخش تنظیمات

همانطور که از نام این روش مشخص است، در ابتدا باید به بخش تنظیمات وارد شوید. در منوی تنظیمات یا همان “Settings” دستگاه ‌های هوشمند اندرویدی گزینه ‌ای ارائه شده که با استفاده از آن می ‌توانید تمام اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه خود را حذف کنید. این گزینه که با عنوان “Factory Reset” یا “فکتوری ریست” در این بخش وجود دارد، و سبب می شود تمام تنظیمات دستگاه را به وضعیت کارخانه بر گردد. اعمال فکتوری ریست به دو روش ممکن است. در بخش اول انجام این کار از طریق بخش تنظیمات دستگاه‌ های اندرویدی می باشد.

گزینه “Encrypt Phone” را انتخاب کنید

قبل از انجام فکتوری ریست، حتما از قابلیت “Encrypt Phone” به منظور رمزنگاری اطلاعات آن استفاده نمایید. این قابلیت به ویژه وقتی کاربرد دارد که می خواهید گوشی خود بفروشید. با انتخاب این گزینه و رمزنگاری دستگاه قبل از فکتوری ریست کردن، دسترسی دوباره به اطلاعات حذف شده از آن یا اصطلاحا ریکاور کردن آن ‌ها را ناممکن خواهد کرد. برای فعال کردن گزینه “Encrypt Phone” به بخش “Settings” و سپس “Security” دستگاه اندرویدی خود وارد شده و گزینه “Encrypt phone” را انتخاب نمایید. دقت کنید که فرآیند رمزنگاری دستگاه ممکن است بسیار طولانی شده و تا یک الی 2 ساعت هم زمان ببرد. پس حتما باید باتری دستگاه شما فول شارژ باشد و یا در هنگام انجام این پروسه گوشی تان را به شارژر متصل کنید.

گزینه“Import” یا “Export” را انتخاب کنید

حال وقت آن است که از اطلاعات دستگاه اندرویدی خود فایل بک ‌آپ یا پشتیبان بگیریدد. همانطور که اشاره کردیم با فکتوری ریست کردن دستگاه همه ی اطلاعات ذخیره شده در آن حذف خواهند شد. این اطلاعات شامل لیست مخاطبین، تنظیمات ضروری و تمام فایل ‌های حائز اهمیت شما می باشد. پس برای جلوگیری از حذف شدن تمامی این اطلاعات بهتر است که از موارد مهم آن فایل بک‌ آپ تهیه نمایید. برای بک ‌آپ ‌گیری از لیست مخاطبین دستگاه‌ های اندرویدی معمولاً در منوی تنظیمات مخاطبین آن‌ ها گزینه‌ ای با عنوان “Export” وجود دارد. این گزینه اطلاعات مخاطبین شما را در قالب یک فایل استخراج خواهد کرد و در هر زمان که نیاز باشد با استفاده از گزینه “Import” می ‌توانید لیست مخاطبین مورد نظر را دوباره در دستگاه بارگذاری نمایید.

بعد از تهیه فایل بک ‌آپ یا پشتیبان، وقت آن رسیده که حافظه داخلی دستگاه اندرویدی خود را از طریق بخش تنظیمات آن فکتوری ریست نمایید. برای این کار ابتدا باید به بخش تنظیمات یا همان “Settings” دستگاه اندرویدی خود شوید.

گزینه“Backup & reset” را انتخاب کنید

در منوی ارائه شده گزینه ‌ای با عنوان “Backup & reset” موجود خواهد بود. این گزینه را انتخاب نمایید.

گزینه “Factory data reset” را انتخاب کنید

حالا در صفحه جدیدی که می بینید، گزینه “Factory data reset” را انتخاب کنید. این گزینه به فکتوری ریست کردن اطلاعات دستگاه و بازگرداندن آن به وضعیت کارخانه مربوط می شود. دقت کنید که با انتخاب این گزینه لیستی نمایان می گردد که در آن جزئیات مربوط به آن دسته از اطلاعاتی که با اعمال فکتوری ریست حذف می ‌شوند به نمایش در می آید.

گزینه “Reset Phone” را انتخاب کنید

نحوه ی رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید را مطالعه کنید

در این مرحله گزینه “Reset Phone” را انتخاب کرده و با انتخاب این گزینه، دستگاه اندرویدی شما ریستارت شده و پروسه فکتوری ریست شروع خواهد شد. این فرآیند ممکن است با توجه به حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه تان مقداری زمان ببرد، پس منتظر صبر کنید و منتظر بمانید تا دستگاه تان مراحل مورد نیاز را انجام دهید.

گزینه “New” را انتخاب کنید

وقتی که فکتوری ریست کردن دستگاه اندرویدی تان تمام شد، صفحه مربوط به تنظیمات اولی آن ارائه می گردد. دقت کنید که در بخش مربوط به وارد شدن به حساب کاربری گوگل‌ تان گزینه “New” را انتخاب کنید تا دستگاه به عنوان یک دستگاه جدید شناخته شده و تنظیمات قبلی اعمالی شما دوباره از حساب کاربری گوگل به دستگاه منتقل نشوند.

2) فکتوری ریست کردن دستگاه از منوی ریکاوری (Recovery Menu)

همانطور که در بالا اشاره کردیم، فکتوری ریست کردن دستگاه ‌های اندرویدی و حذف اطلاعات آن ‌ها به دو صورت قابل انجام است. یکی از این دو شیوه در بخش قبل آموزش داده شد، اما در این بخش روشی آموزش داده می ‌شود که در آن نیازی به ورود به رابط کاربری دستگاه وجود ندارد. در این روش از منوی ریکاوری یا بخش ریکاوری مد (Recovery Mode) دستگاه برای حذف اطلاعات ذخیره شده در آن استفاده می ‌کنیم. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا دستگاه اندرویدی خود را کامل خاموش کنید. دقت کنید که اگر به هر دلیلی مانند فریز شدن دستگاه تان خاموش نمی‌ شود، کافی ست که دکمه پاور (Power) آن را برای مدت زمان 20 ثانیه فشرده و نگه دارید. دقت کنید که ریست کردن اطلاعات دستگاه از طریق منوی ریکاوری هم سبب حذف تمام اطلاعات ذخیره شده در آن می گردد، پس اگر اطلاعات حیاتی در دستگاه تان ذخیره شده حتما پیش از انجام این فرآیند نسبت به بک ‌آپ‌ گیری از اطلاعات ضروری خود اقدام کنید.

حالا که دستگاه اندرویدی شما خاموش شده است، دکمه ‌های پاور و افزایش صدای آن را به طور همزمان فشرده دهید و کمی آن را نگه دارید. این کار را برای چند ثانیه ادامه دهید تا دستگاه روشن شده و آیکون اندروید ریکاوری (Android Recovery) بر روی صفحه نمایش دستگاه نمایان گردد. دقت داشته باشید که ممکن است دکمه‌ های ترکیبی مذکور در دستگاه ‌های هوشمند تولید شده از سوی برندهای مختلف کمی متفاوت باشند. برای مثال در سری محصولات گلکسی سامسونگ برای ورود به اندروید ریکاوری لازم است که سه دکمه پاور، افزایش صدا و هوم (Home) دستگاه به طور همزمان فشرده و نگه دارید. اگر می ‌خواهید دکمه ‌های فیزیکی دقیق تعیین شده برای دستگاه تان برای ورود به بخش ریکاوری را بشناسید با سرچ کوتاهی در اینترنت داشته باشید تا دکمه های گوشی خود را برای انجام این کار را متوجه شوید.

وقتی که منوی ریکاوری بر روی صفحه نمایش دستگاه تان ظاهر شد، گزینه ‌ای با عنوان “Recovery mode”  را مشاهده خواهید کرد. با استفاده از دکمه ‌های فیزیکی افزایش و کاهش صدا دستگاه خود به این گزینه مراجعه کرده و با فشردن دکمه پاور آن را انتخاب نمایید. در این صورت دستگاه تان دوباره ریستارت شده و وارد منوی جدیدی خواهید شد که منوی ریکاوری نام دارد. حالا با استفاده از دکمه ‌های افزایش و کاهش صدا به گزینه “wipe data / factory reset” مراجعه کرده و با فشردن دکمه پاور دستگاه نسبت به انتخاب آن وارد عمل شوید. بعد گزینه “Yes” را انتخاب کرده و منتظر بمانید تا اطلاعات دستگاه تان حذف گردد. پس از اتمام مراحل مورد نیاز، دستگاه شما ریستارت شده و به عنوان یک گوشی جدید قابل استفاده می شود.

3) فرمت کردن رم میکرو اس‌دی دستگاه با کامپیوتر

موارد بالا به فرمت کردن و حذف اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه‌ های اندرویدی مربوط بود. حال می خواهیم بدانیم چگونه می ‌توانیم اطلاعات ذخیره شده در حافظه جانبی یا همان رم میکرو اس‌ دی دستگاه خود را فرمت کنیم. یکی از روش‌ های قدیمی و ساده ‌ای که برای این کار وجود دارد، فرمت کردن اطلاعات رم میکرو اس ‌دی با استفاده از گزینه “Format” سیستم عامل ویندوز به شمار می رود. برای این کار باید مراحل زیرا را انجام دهید.

قبل هر چیزی و در ابتدا باید در دستگاه اندرویدی خود به بخش تنظیمات یا همان “Settings” وارد شده و گزینه “Storage” را انتخاب کنید. حالا گزینه ای را با عنوان “Unmount SD Card” را انتخاب نمایید. حال رم میکرو اس‌ دی دستگاه را از آن خارج نمایید. رم میکرو اس‌ دی خود را به رم ریدر (Ram Reader) لپ ‌تاپ یا کامپیوتر ویندوزی خود متصل کنید و بدین صورت آن را به کامپیوترتان متصل نمایید. حال به بخش “My Computer” یا “This PC” وارد شده و بر روی درایو رم میکرو اس ‌دی خود راست کلیک کنید. گزینه “Format” را انتخاب کنید و منتظر بمانید که فرآیند فرمت کردن محتوای رم میکرو اس‌ دی به پایان برسد. دقت کنید که پیش از انجام این عمل می ‌توانید از محتوای رم میکرو اس‌ دی خود یک فایل پشتیبان تهیه کرده و یا یک کپی از تمام محتوای آن را در کامپیوتر خود ذخیره نمایید و بعد رم میکرو اس‌ دی خود را فرمت کنید.

فرمت کردن رم میکرو اس‌دی دستگاه با کامپیوتر

4) فرمت کردن رم میکرو اس ‌دی از بخش تنظیمات دستگاه

با استفاده از منوی تنظیمات یا “Settings” دستگاه ‌های اندرویدی هم می ‌توانید به طور مستقیم محتوای ذخیره شده در حافظه جانبی دستگاه خود را فرمت کنید. توصیه می ‌کنیم که قبل از انجام این عمل، رم میکرو اس‌ دی خود را به کامپیوتر متصل کنید و از محتوای آن یک فایل بک ‌آپ تهیه نمایید. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا باید با استفاده از کابل USB، دستگاه اندرویدی خود را به کامپیوتر یا لپ ‌تاپ‌ خود متصل کرده و به بخش “My Computer” یا “This PC” کامپیوترتان وارد شده و از محتوای رم میکرو اس ‌دی دستگاه خود یک کپی یا فایل پشتیبان تهیه نمایید. دقت داشته باشید که انجام این عمل با استفاده از روشی که در بخش قبل برای بک ‌آپ ‌گیری از محتوای رم میکرو اس ‌دی شرح داده شد هم امکان ‌پذیر می باشد. پس از انجام این عمل، اتصال دستگاه به کامپیوتر را قطع کنید.

حالا وقت آن است که به منوی اپلیکیشن‌ های دستگاه اندرویدی خود وارد شده و به بخش “Settings” مراجعه نمایید. در منوی تنظیمات موجود گزینه “Storage” را انتخاب کنید.

فرمت کردن رم میکرو اس ‌دی از بخش تنظیمات دستگاه

حال باید گزینه “Erase SD Card” را انتخاب کرده و با انتخاب این گزینه فرآیند حذف یا فرمت اطلاعات رم میکرو اس ‌دی دستگاه تان شروع خواهد شد. این عمل ممکن است چند دقیقه زمان ببرد.  

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *