ترفند شبکه های اجتماعی

عکاسی بهتر در اینستاگرام

blank

۳ نکته کاربردی برای ارتقا کیفیت عکس های طبیعت بی جان اینستاگرام

جوانان امروزی بیشتر زمان خود را صرف پرداختن به شبکه اجتماعی اینستاگرام می کنند. اینستاگرام برنامه ای است که خیلی زود جای خود را در بین کاربران گوشی های هوشمند به دست آورد و اکنون از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردار است. باید اقرار کرد که این برنامه ی محبوب فکر و ذهن همه ی ما را برای گذاشتن عکس هایی خاص و منحصر به فرد که توجه همگان و فالورهای ما را به خود جلب کند، مشغول کرده است.

همه روزه کاربران گوشی های هوشمند با صرف هزینه های زیاد اینترنت برای گذاشتن عکس های متفاوت با هم در رقابت هستند. البته نا گفته نماند برای استفاده بهینه از هر کدام از این برنامه و اپ ها باید یک گوشی خوب و ایده ال از مرجع تخصصی خرید گوشی تهیه نمود.

مشاهده کرده اید که عکس هایی با سبک های مختلف در این شبکه اجتماعی به نمایش در می آیند، از عکاسی حرفه ای گرفته تا آماتور در زمینه های پرتره، معماری و بناها، طبیعت و غیره. گستره ی موضوعات عکاسی بسیار پر تعدد و زیاد است اما موضوعی که شاید بیشتر از همه به آن پرداخته می شود، عکاسی از طبیعت بی جان است. شاید شما هم در مواردی سعی بر گرفتن عکس از محیط اطراف خود و اشتراک گذاری آن با دوستان خود را داشته باشید.

اینستاگرام | تعمیرات تخصصی موبایل

عکاسی طبیعت بی جان

در واقع سبک عکاسی طبیعت بی جان Still Life یا همان اشیا به منظور عکاسی از اشیا و اجسام غیر متحرک است که برخلاف سایر سبک ها در عکاسی نیاز به دو سطح از ترکیب هنری خواهد بود. یعنی ترکیب فریم و قاب عکس و ترکیب اشیا موجود در کادر.

در این نوع عکس ها، عکاس سعی بر تفهیم و القا مفهومی خاص را دارد. بنابراین عکاس باید ترکیب بندی های مختلف را با سایه روشن های متفاوت و خلاقانه ایجاد کند؛ تا بتواند عکس مورد نظر را تا حد ممکن زنده نشان دهد.

البته این سبک عکاسی از اشیا محیط، می تواند بصورت حرفه ای نیز پرداخته شود؛ مثلا عکس های خاص و جالبی که در مجله ها و یا بیل بوردهای تبلیغاتی دیده می شوند، که نمایشگر یک شی و کالا یا یک محصول غذایی هستند و هدف آن ها برانگیختن توجه همگان به خود است.

نکته ها و ترفندهای بسیاری پیرامون این سبک عکاسی وجو دارد مانند تاثیر پس زمینه سوژه در گیرایی عکس، ترکیب بندی و کمپوزوسیون هماهنگ و چشم پسند اشیا، نورپردازی و بازی سایه روشن و سایر موارد. که در این بخش ما سه نکته کاربردی و مختصر را برای شما دوستداران عکاسی و اینستاگرام شرح خواهیم داد.

یک : پرسپکتیو یا دید سه بعدی

استفاده از دیدهای متفاوت و ایجاد پرسپکتیو و ژرف نمایی در عکس باعث ایجاد عمق، کنتراست رنگی، طبیعی بودن و زنده کردن عکس است. به نحوی که بیینده با دیدن عکس می تواند جزییات آن را به راحتی درک کند. بنابراین رعایت این نکته و انتخاب زوایای مناسب برای سوژه در عکاسی می تواند شما را از سایر دوستانتان در زمینه عکاسی حرفه ای تر کند.

اینستاگرام | اموزش تعمیرات موبایل

می توان گفت که سه پرسپکتیو رایج که اکثر مردم آن ها را برای عکاسی انتخاب می کنند دید ۴۵ درجه، دید بی اثر یا خنثی (Neutral) و دید پرنده یا از بالا است.

در واقع هیچ کدام ازاین دیدها بر دیگری برتری ندارد و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در نتیجه هر سه این پرسپکتیو ها باید در بین گزینه های مورد نظر شما در عکاسی به سبک طبیعت بی جان جای بگیرند.

اینستاگرام | اموزش تعمیرات ایفون

دو : صحنه آرایی خارج از فریم و کادر

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین موارد عکاسی اشیا، صحنه آرایی و چیدمان مناسب آن هاست. یک عکاس باید بتواند با چیدن درست سوژه های خود در کادر و بیرون کادر عکسی جذاب تولید کند تا توجهات بیننده را برانگیزد.

اینستاگرام | اموزش تعمیرات تخصصی موبایل

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر عکاسان آماتور و غیر حرفه ای مرتکب آن می شوند، جای دادن اشیا متعدد بی جان در داخل کادر هنگام عکاسی با دید مسطح و از بالا است. اما بر اساس گفته های اینسکیپ Inskeep (عکاس معروف) با صحنه آرایی خارج از فریم و کادر overfilling the frame باعث می شوید که بیننده و مخاطب احساس کند که به یک گوشه ی کوچک از یک محیط بسیار بزرگ و هیجان انگیز دعوت شده است.

سه :  توجه به حس خطوط راست و خطوط منحنی‌ و S شکل

مغز پیچیده انسان نسبت به هندسه و نظم هندسی بسیار حساس است و به راحتی می تواند احساسات و جنسیت ها را تشخیص دهد.

اینستاگرام | اموزش تعمیرات موبایل

به طور کلی هر جسم و یا حتی خطی حس بخصوص و منحصر به فردی را در بیننده ایجاد می کند. مثلا خط های راست و شکسته با لبه های سخت؛ حسی مردانه، خشونت و تهاجم را به بیننده القا می کنند.

در مقابل خط های S شکل و منحنی، حسی زنانه و دوستانه تر را ایجاد خواهند کرد البته این نکته در مورد اشایا و اجسام گرد و منحنی نیز صادق است.

در علم روانشناسی انسان، هر خط و رنگ و جسم حس خاص خود را به مخاطبان القا می کند که با دانستن این حس ها می توان مفهوم مورد نظر خود را به درستی به بینندگان رساند.

بنابراین پس از مشخص شدن مقصود نهایی حسی که عکس مورد نظر شما می خواهد به بیننده القا کند، باید سوژه های مورد نظر خود را با توجه به آن مفهوم، خلاقانه بچینید و ترکیب کنید.

جمع بندی :

با رعایت نکات گفته شده قطعا قادر به تولید عکس هایی با کیفیت و منحصر به فرد خواهید بود که بواسطه ی آن ها بتوانید مخاطبین اینستاگرام خود را تحت تاثیر قرار دهید.

مطالب مرتبط