ترفند آیفون

بررسی ویژگی‌های دوربین آیفون ۷

blank

بررسی ویژگی‌های دوربین نسل جدید آیفون ۷

در حال حاضر با سیستم عامل جدید اپل IOS 10 و آیفون‌های ۷، کابران امکان عکاسی حرفه‌ای تر را خواهند داشت. می‌توان گفت، شرکت اپل در بین گوشی های موبایل اپل خود در مورد آیفون ۷ شاهکار کرده است و دوربین آیفون ۷ از لحاظ کیفیت پیشرفت شایانی داشته که به چند نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم کرد؟

ویژگی های دوربین آیفون۷

– امکان گرفتن تصاویر  واید با لنز ۲۸ میلیمتری

دوربین آیفون ۷ دارای لرزشگیر اپتیکال می‌باشد.(این قابلیت پیش از این صرفا مختص گوشی‌های پلاس بود)

دوربین این گوشی که بزرگتر از نسخه‌های پیشین است، ۱۲ مگاپیکسلی بوده و سرعتی حدود ۶۰ درصد بیشتر از موبایل‌های سال گذشته دارد و همچنین ۳۰ درصد بهینه‌تر از آن‌ها عمل می‌کند.

– در این نسخه دریچه دوربین تغییر کرده است و باعث شده تا ۵۰ درصد نور بیشتر به سنسور تصویر برداری برسد.

– همچنین دوربین آیفون ۷ پلاس قابلیت زوم ۲x اپتیکال را داراست؛ البته در آیفون ۷ پلاس می‌توانید تا ۱۰x زوم داشته باشید، اما کیفیت عکس فقط تا زوم ۲x کاهش نمی‌یابد و پس از آن، عملیات زوم به صورت نرم افزاری انجام می‌شود.

– اما نکته مهم‌تر و مورد بحث ما، نوآوری جدید شرکت اپل در پشتیبانی از فرمت تصویری RAW  تحت عنوان DNG است. این قابلیت جدید که فقط در نسخه ios10 بر روی دستگاه‌های آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس، آیفون SE، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس و آیپد پرو ۹٫۷ اینچی قابل مشاهده و استفاده است؛ بسیاری از کاربران آیفون را خوشحال کرده است.(برای استفاده از این قابلیت حتما دوربین شما باید از ۱۲ مگا پیکسل MP بیشتر باشد.)

فرمت RAW چیست و مقایسه آن با فرمت JPEG

فراموش نکنید که این فرمت فایل پیش از این‌ها یعنی بیش از یک سال پیش در سیستم عامل اندروید ۵٫۰ لالی‌پاپ مشاهده شده بود و کاربران اندروید به راحتی به این قابلیت دسترسی داشتند.

شرکت Adobe، اعلام کرد که عکاسی با آیفون را کاملا متوحل خواهد کرد، این شرکت فرمت DNG که کوتاه شده‌ی عبارت Digital Negative و به معنی نگاتیو دیجیتال است، برای عکاسی دیجیتال توسعه داده است. در واقع توماس نول (Thomas Knoll) به عنوان موسس اصلی بخش فتوشاپ و کسی که با شرکت Adobe برای توسعه‌ی فایل DNG در سال ۲۰۰۴ همکاری کرد، هدف از توسعه‌ی DNG را ساده‌تر کردن عکاسی عنوان کرده است.

همانطور که در بحث‌های پیشین گفتیم، همه‌ی گوشی‌ های موبایل به صورت پیش فرض از فرمت تصویری بسیار مشهور JPEG که به راحتی و فورا قابل اشتراک گذاری است در دوربین‌های خود استفاده می‌کنند، این فرمت رایج حجم کمی دارد و به طور خودکار به وسیله‌ی نرم‌افزار داخلی دوربین یا گوشی هوشمند ویرایش و تنظیم می‌شوند، در نتیجه می‌توان آن‌ها را بلافاصله پس از گرفتن، برای کارهایی چون فرستادن به دوستان، اشتراک گذاری و… مورد استفاده قرار داد.

در مقابل فایل‌هایی با فرمت RAW حجم زیادی دارند، و داده‌های تصویری را به صورت دست نخورده و فشرده نکرده ذخیره می‌کنند. بنابراین امکان ویرایش آسان بوسیله هر نرم افزاری چه روی کامپیوتر و چه روی گوشی را دارند. این فایل‌ها که نسبت به عکس‌های JPEG بسیار انعطاف پذیرتر هستند؛ برای عکاسی حرفه‌ای و ویرایش عکس از لحاظ نور،رنگ، ابعادو… پس از گرفتن مفید هستند. فایل‌های RAW امکان تنظیم دقیق نوردهی را از طریق افزایش جداگانه‌ی میزان تاریکی و روشنایی تصاویر فراهم می‌کنند.

در حالی که در عکاسی با فایل JPEG، دوربین به طور خودکار اطلاعاتی مانند توازن رنگ سفید را تعیین می‌کند. نکته‌ی دیگر امکان تنظیم دستی این قابلیت، در آیفون است چرا که فایل‌های RAW بسیار سنگین بوده و حجم زیادی را در حافظه اشغال می‌کنند همچنین ممکن است دوربین به علت حجم زیاد دچار کندی شود.

دوربین | تعمیرات تخصصی آیفون

برنامه‌های هیجان انگیز زیادی در App Store گوشی آیفون برای گرفتن عکس‌هایی با فرمت RAW وجود دارند. چند نمونه از بهترین آن‌ها را ادامه ذکر کرده‌ایم.

Obscura Camera

Manual

ProShot

Hydra

ProCam 2

ProCamera + HDR & Lowlight

VSCO Cam

Camera+

Slow Shutter Cam

در حالی که گوشی‌های هوشمند اندرویدی با سیستم عامل اندروید ۵٫۰ لالی‌پاپ (Lollipop) دارای قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW در نرم‌افزار بومی خود هستند، درگوشی‌های آیفون امکان گرفتن عکس با نرم افزار دوربین خود دستگاه وجود ندارد و باید حتما از یک نرم افزار دیگر برای این کار استفاده کرد.

برای گرفتن عکس هایی با فرمت DNG باید تنظیمات را به صورت دستی وارد کنید.

برنامه مورد نظر را باز کنید، به قسمت تنظیمات Settings واقع در سمت راست پایین رفته، و گزینه Save RAW را روشن کنید.

می‌توانید گزینه، استفاده از هر دو فرمت RAW + JPEG ، روشن یا خاموش کنید.

امکان ویرایش تصویر با فرمت RAW در خود گوشی

پیش از این عکاس‌ها با فرمت RAW پس از ثبت تصویر نیازمند انتقال و ویرایش فایل‌های تصویری در رایانه‌ی دسکتاپ یا لپ‌تاپ بودند، اما امروزه آیفون از نسخه‌ی موبایلی نرم‌افزار Adobe Lightroom پشتیبانی می‌کند. که این امکان را به کاربر می‌دهد تا دیگر لب تاپ را با خود به همه جا حمل نکند و به راحتی با آیفون و آیپد خود در هر مکان و زمانی عکس‌های خود را ویرایش کند.

اما دقت کنید که برای ویرایش تصاویر در خود دستگاه ابتدا نیاز به کپی کردن آن دارید.

برای استفاده از این ویژگی در گرفتن عکس‌هایی بهتر و کاراتر می‌توانید ابتدا سیستم عامل گوشی خود را ارتقا دهید و حتما برنامه download Lightroom Mobile را از iTunes App Store دانلود و نصب کنید تا بتوانید عکس‌های خود را به راحتی ویرایش کنید.

مطالب مرتبط