ترفند آیفون

چگونه به بهترین شکل آیفون را شارژ کنیم

blank

چگونه به بهترین شکل آیفون را شارژ کنیم، سوال پر تکراری است که در این مقاله به آن می پردازیم.

از آنجایی که گوشی های آیفون در رده ی محصو ت گران قیمت قرار گرفته و لوازم جانبی آن هم به تبع نسبت به دیگر برندها گران تر می باشد، از این رو کاربران دستگاه های اپل سراغ شارژر کپی و لوازم غیر اورجینال می روند که می خواهیم در این پست به مشکلات احتمالی که امکان به وقوع پیوستن آنها بسیار زیاد است بپردازیم.

چگونه به بهترین شکل آیفون را شارژ کنیم

برای مثال، سوکت شارژر اپل و دستگاه های آیفون که محل اتصال برق و باتری است، از جمله قطعاتی است که امکان خراب شدن آنها به مرور و به دفعات دیده می شود. با اتصال شارژر به این بخش عمل شارژ انجام می شود. سوکت شارژ آیفون مانند هر گوشی هوشمند دیگر رابط اتصال برق با باتری است. به این طریق که شارژر به آن متصل شده و ولتاژ مورد نیاز باتری را تامین خواهد کرد. اگر از قطعات اصلی استفاده نشود و همچنین در نگهداری و کار با این قطعه دقت کافی صورت نگیرد، احتمال آسیب دیدگی بالا می رود. در ادامه با کوک موبایل همراه باشید تا در مورد تشخیص لوازم جانبی اصلی گوشی های آیفون و شارژرهای موبایل اصل مطالبی را مرور کنیم.

راه های شناسایی شارژرهای اصل

یکی از مهمترین لوازم های جانبی گوشی های آیفون کابل شارژ یا همان کابل لایتنینگ گوشی های آیفون است که متاسفانه کابل هایی که در جعبه گوشی ها و دیگر محصولات این کمپانی قرار می گیرد از قسمت ابتدا و انتهای کابل کیفیت خوبی ندارند و بعد از چند وقت استفاده دچار قطعی می شوند که با استفاده از وارنیش حرارتی می توانید عمر کابل گوشیتان را چند برابر کنید مانند تصویر زیر:

 

چگونه به بهترین شکل آیفون را شارژ کنیم

کابل اصلی آیفون

از جمله آسیب هایی که در استفاده از کابل های کپی برای کاربر پیش می آید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- آسیب کلی به دستگاه که خیلی باید کابل بی کیفیت باشد که این اتفاق بیافتد ولی در موارد نادر دیده شده که یک کابل کپی به قیمت یک گوشی برای کاربر آب خورده است.

2- آسیب به باتری که علامت این آسیب دیدگی معمولا با تورم باتری همراه می باشد که باید باتری تعویض بشود و امکان تعمیر آن وجود ندارد.

3- عدم شناسایی دستگاه توسط کامپیوتر نیز یکی از نشانه های کابل غیر اورجینال گوشی های آیفون می باشد.

4- استفاده از آداپتور غیراورجینال و کابل کپی در بیشتر موارد باعث می شود که IC USB دستگاه آسیب ببیند که کمپانی این IC را ازIphone 5 به بعد در بورد گوشی ها تعبیه کرده است که این IC ساخت کمپانی NXP می باشد که بعد از استفاده از شارژ کپی IC مذکور نیم سوز شده و دستگاه دچار جریان کشی شده که اصطلاحا به آن برق دزدی نیز می گویند و مصرف شارژ دو چندان می شود که با تعویض این IC مشکل حل می شود که لازم به ذکر است اگر گوشیتان 5 IPHONE می باشد در انتخاب شارژ خیلی وسواس به خرج دهید چون که تعویض IC USB همراه با ریسک خاموشی می باشد که میتوانید مراحل تعویض را در ویدئو زیر ببینید:

با کلیک روی این قسمت می توانید هزینه ی تعویض IC USB مدل های مختلف گوشی های آیفون را مشاهده نمایید. همچنین برای اطلاع از هزینه تعویض سوکت شارژ گوشی و یا تبلتتان با کوک موبایل تماس حاصل فرمایید.

5-خطرات مثل ترکیدن باتری و یا آتش گرفتن گوشی که ممکن است باعث صدمه فیزیکی شما بشود که البته احتمال به وقوع پیوستن آنها ضعیف می باشد.

روش های تشخیص اصل بودن آداپتور آیفون 

 

1) در اکثر آداپتور های کپی جمله Foxlink یا کلمه ( designed by apple in California.assembled in china) که نام سازنده کارخانه اصلی می باشد حذف شده است.

2) در بعضی موارد غلط املایی مشاهده می شود البته با زیرکی تمام مثل به جای apple از کلمه ی applg استفاده شده است مانند تصاویر زیر:

 

شارژر اورجینال گوشی آیفون

شارژر اورجینال گوشی آیفون



آداپتور آیفون

شارژر آیفون

3) در تصویر زیر دو مدل شارژ می بینید که برای خیلی از کاربران گوشی های آیفون سوال است که کدامیک اصل می باشند، جواب این سوال بستگی به سال تولید دستگاه دارد در گذشته کمپانی از هر دو مدل استفاده می کرد ولی مدل سمت چپ به دلیل کم حجم تر بودن با استقبال بیشتری مواجه شد که قبلا فقط برای مدل های ca و lla در کشور های آمریکا و کانادا استفاده می شد ولی امروزه در همه ی محصولات از مدل سمت چپ استفاده می شود. که البته در عکس زیر مدل سمت راست به دلیل غلط های ام یی موجود کپی است.

نکته ی مهم: در خرید آداپتور و کابل بهترین روش مقایسه ی آن با جنس داخل کارتون گوشی های آیفون می باشد که از نظر رنگ، فونت و وزن باید برابری کند و اگر آداپتور سمت چپ در عکس با را برای خریدش اقدام کردید (که البته در حال حاضر مدل سمت راست بسیار کم پیدا می شود به دلیل استقبال کم از آن؛ چونکه از نظر حجمی بزرگتر است) این نکته خیلی به شما کمک می کند که از اصل بودن جنس مطمئن شوید و نکته این است که اگر شما آداپتور را از طرف پین هایی که به پریز وارد می شود روی سطح صیقلی قرار دهید باید ایستاده بماند و به زمین نیفتد. هچنین برای اطلاع از انواع کابل شارژ اصلی گوشی های موبایل می توانید به وب سایت کوک موبایل مراجعه نمایید.

 سوالات پیرامون موضوع مورد بحث مان:

1) آیا استفاده از شارژرفندکی و پاوربانک برای شارژ گوشی های آیفون کاردرستی می باشد:

توصیه ی اکید که به کلیه دارندگان دستگاه های اپل داریم این است که فقط و فقط از لوازم جانبی اورجینال و مورد تائید کمپانی استفاده کنند چون که شارژرهای کپی، پاوربانک های متفرقه و شارژر فندکی های غیر اورجینال مدارکنترل کننده ولتاژ نداشته و اگر هم داشته باشند ضعیف عمل کرده و در برابر نوسانات برق نمی توانند مقاومت مطلوبی از خود ارائه دهند که باعث مشکلاتی که در بالا گفته شد می شوند. فقط نکته قابل توجه این است که از پاوربانک های های معتبر استفاده نمایید و اینکه بدانید پاوربانک چگونه شارژ می شود. برای اطلاع دقیق در این مورد می توانید به سایت کوک مراجعه نمایید.

 نکته: اگر از شارژر فندکی استفاده می کنید هنگامی که گوشی به شارژر وصل می باشد، استارت ماشین را نزنید چون که هنگام استارت زدن ولتاژ ورودی دو چندان شده و گوشی آسیب می بیند و دوستانی که ماشین های ایرانی استفاده میکنند از این روش برای شارژ منعشان می کنیم؛ چون که سیستم الکتریکی استفاده شده در اکثر این مدل ماشین ها مدارهای کنترل کننده ولتاژ ندارد و باعث آسیب به گوشی می شود.

2) مدت شارژ گوشی های آیفون چقدر است؟

به طور میانگین گوشی های آیفون 2 ساعت و 30 دقیقه زمان لازم دارند تا شارژ شان کامل بشود، باز هم بسته به نوع گوشی کمی متفاوت می باشد.

نکته: دوستانی که می خواهند گوشی شان زودتر شارژ شود گوشی خود را در حالت آفلاین قرار دهند.البته خاموش کردن وای فای و بلوتوث و کم کردن نور صفحه نیز خالی از لطف نیست و  تاثیر بسزایی در سرعت شارژ دارد.

3) آیا شارژ کردن گوشی از شب تا صبح کار درستی است ؟

برای جواب به این سوال نیاز به ذکر مطالب زیادی است که از حوصله ی بحث ما خارج است ولی به طور کلی می توان گفت که در گوشی های آیفون و شارژرهای اپل سخت افزار آن قدر پیشرفت کرده که پس از پر شدن کامل باتری دیگر ولتاژی وارد دستگاه نشده ولی شایان ذکر است که برای مدت طولانی وقتی شارژر به گوشی متصل می شود باعث گرم شدن بورد و باتری می شود که عمر باتری را کوتاه تر از حالت نرمال می کند، البته کم شدن عمر باتری هم آنچنان محسوس نیست.

4) استفاده از گوشی در حال شارژ برای گوشی و باتری ضرر دارد؟

جواب هم بله است هم خیر اگر استفاده برای بازه زمانی کوتاه باشد آسیبی به باتری و گوشی های آیفون وارد نمی شود مثلا اگر گوشی در حال شارژ است جواب یک پیام داده شود؛ ولی اگر استفاده ای این چنین باشد که باعث شودcpu درگیر شود هم بورد در بلند مدت آسیب می بیند هم حرارت حاصل شده از بورد و خود باتری عمر باتری را به شدت کاهش می دهد و در مدل های قدیمی آیفون مثل 4s و مدل های قبلی آن به علت ساختار سوکت شارژ، سوکت نیزآسیب می بیند و پین های داخل آن با جا به جایی گوشی خورده می شود.

نکته: از گوشی در حال شارژ به هیچ وجه برای مکالمه استفاده نکنید، در پست های بعدی مفصل به این موضوع می پردازیم.

۵) آیا شارژ کردن گوشی با گارد محافظ کار درستی است؟

اکنون قاب ها طوری طراحی شده که به راحتی گرما را از خود عبور می دهند؛ ولی باز هم از قابی استفاده می کنید که این چنین نیست بهتر است گوشی خود را بدون گارد محافظ شارژ کنید.

۶) چرا شارژ کردن گوشی با کامپیوتر و لپ تاپ غیر از کمپانی اپل طولانی می باشد؟

اگر گوشی خود را با کامپیوتر و لپ تاپ های ویندوزی شارژ کرده باشید در مقایسه با مک بوک، آی مک و دیگر محصو ت کمپانی اپل متوجه اختلاف فاحش آن از نظر زمان می شوید که علت آن این است که این دستگاه ها طوری طراحی نشده اند که بتوانند از همه ی پتانسیل خود برای اعمال شارژ آیفون استفاده کنند و همین امر باعث تاخیر در شارژ دستگاههای اپل می باشد که توصیه می شود که از کامپیوترهای ویندوزی و آداپتورهای برند غیر از اپل هم برای شارژ بهتر است استفاده نکنید.

خلاصه اینکه: برای شارژ کردن گوشی های آیفون خیلی وسواس خرج کنید چون که ممکن است خسارت غیر قابل جبران برای گوشی های آیفون شما به بار بیاورد و یک آداپتور و شارژر به منزله ی از دست رفتن گوشی و اطلاعات شما بشود، امیدوارم که توانسته باشم کمکی به خوانندگان این پست کرده باشم و جواب های سوالاتشان را داده باشم و باز هم اگر سوالی در این زمینه دارید که بی پاسخ مانده اند،  در صفحه اول سایت مطرح کنید تا کارشناسان کوک موبایل پاسخ شما را بدهند.

مطالب مرتبط