ترفند اندروید

راه های افزایش عملکرد سرعت اندروید

راه های افزایش عملکرد سرعت اندروید

تجربه نشان داده است که گوشی‌ های هوشمند و حتی دستگاه های رده بالا با گذشت زمان دچار کاهش سرعت عملکرد می شوند و این اتفاق جزء لاینکف سیستم های عامل اندروید است. شایان ذکر است که این افت سرعت عملکرد گوشی های هوشمند در مدل‌های میان رده و پایین رده ذدر مقایسه با گوشی های بالا رده زودتر از موعد مشاهده می‌ شود و دلیل این امر هم شاید ضعف در قطعات سخت افزاری آنها باشد. خب، اکنون چگونه این مشکل را رفع کنیم. روش‌ های خاصی وجود دارند که با آن می توان سرعت عملکرد گوشی اندروید خود را افزایش داد. در ادامه قصد داریم به چندین روش موثر برای افزایش سرعت عملکرد گوشی اندروید اشاره کنیم.

روش اول: بروزرسانی‌ های سیستم عامل

گوگل در به روزرسانی های خود با ارائه نسخه ‌های جدیدتر سیستم عامل اندروید به برطرف کردن برخی از مشکلات عملکردی نسخه های قبلی اقدام می کند. از اینرو با انجام به روز رسانی سیستم عامل دستگاه هوشمند خود می توانید به طور موثری سرعت عملکرد دستگاه خود را افزایش دهید.

بروزرسانی‌ های سیستم عامل

به روزرسانی های سیستم عامل همواره با اشغال بیشتر فضای داخلی گوشی همراه است و همین موضوع باعث می شود که حافظه داخلی دستگاه پر شود و در برخی موارد در برخی گوشی های با حافظه پایین تر، باعث کندی سیستم عامل اندروید شود. بنابراین و صرف نظر از این موضوع، به روزرسانی سیستم عامل دستگاه اندرویدی می تواند یکی از روش های موثر برای افزایش سرعت عملکرد اندروید باشد.

روش دوم: ریست کردن اطلاعات گوشی

روش بعدی که می تواند سرعت عملکرد اندروید را افزایش دهد، ریست کردن اطلاعات دستگاه است. با ریست کردن گوشی اغلب اطلاعات قبلی موجود در حافظه دستگاه حذف می شود اما به هر حال گوشی اندرویدی شما تازه سازی می شود، و این احتمال وجود دارد که سرعت افزایش یابد. توصیه می کنیم تنها در زمانی که با به روزرسانی سیستم عامل مشکل کندی سرعت اندروید شما بر طرف نشد از این روش استفاده کنید.

ریست کردن اطلاعات گوشی

در مواقعی که مجبور به ریست کردن گوشی شدید، قبل از هر کاری از اطلاعات دستگاه خود یک نسخه پشتیبانی یا به اصطلاح بک ‌آپ تهیه کنید و سپس دستگاه خود را ریست نمایید. تا در صورت لغو ریست کردن بتوانید اطلاعات گوشی خود را بازیابی کنید.

روش سوم: بررسی وضعیت حافظه داخلی دستگاه

بدیهی است که وقتی حافظه داخلی گوشی اندروید شما از اطلاعات پر باشد، سرعت عملکرد دستگاه را تحت تأثیر خود قرار می دهد. یعنی هر چقدر فضای بیشتری از حافظه داخلی گوشی اندروید شما اشغال شده باشد، سرعت عملکرد آن کمتر می ‌شود. این موضوع بیشتر با ایجاد لگ و تاخیر در بازی ها و پخش فیلم مرتبط است.

بررسی وضعیت حافظه داخلی دستگاه

در مواقعی که احساس می کنید که حافظه داخلی گوشی اندروید شما پر است، با انتقال برخی از فایل‌ های فیلم و عکس و غیره به حافظه جانبی دستگاه مشکل کاهش سرعت عملکرد را رفع کنید. در صورتی که دستگاه شما از کارت حافظه جانبی و یا میکرو اس‌ دی پشتیبانی نمی‌ کند باید تا جایی که امکان دارد اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه خود را کاهش داده و بخشی از آن ‌ها را حذف کنید.

روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن ‌های موثر

برخی اپلیکیشن ها وجود دارند که تا حدی مشکل کندی سرعت عملکرد گوشی هوشمند اندرویدی را برطرف می کنند. در زیر به چند مورد از این اپلیکیشن‌ ها اشاره کرده ایم:

استفاده از اپلیکیشن ‌های موثر

اپلیکیشن آنتی ویروس: با نصب یکی از برنامه های آنتی ویروس سازگار با دستگاه اندروید خود می‌ توانید از عدم وجود بدافزار و ویروس در گوشی خود اطمینان حاصل کنید. بدافزارها و ویروس ‌ها این قابلیت را دارند که مستقیماً بر روی سرعت عملکرد دستگاه اندرویدی تاثیر بگذارند ، بنابراین سعی کنید که دستگاه خود را تا حد امکان از وجود این موارد دور نگه دارید.

اپلیکیشن مدیریت بخش راه اندازی: به کمک برخی از اپلیکیشن ‌ها می توان مشخص کرد که کدامیک از برنامه های نصب شده بر روی دستگاه اندروید در حین راه ‌اندازی (بوت) در پس زمینه دستگاه فعال شوند. این موضوع مانند مدیریت اپلیکیشن‌ های استارتاپ در سیستم عامل ویندوز است. برنامه هایی که در شرایط بوت شدن یا راه ‌اندازی شدن دستگاه اجرا می ‌شوند می توانند باعث کندی عملکرد آن شوند و طبیعی است که هر چه تعداد آن ‌ها بیشتر باید سرعت عملکرد نیز بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین با نصب و تنظیم اپلیکیشن ‌های مدیریت بخش استارتاپ می توانید برخی از برنامه ها را محدود کنید تا در زمان راه اندازی فعال نشوند و طبیعتاً سرعت را کاهش ندهند.

استفاده از برنامه های پاک کننده حافظه کش: حافظه کش هر برنامه اطلاعات زیادی را در خود ذخیره می‌ کند و بدین ترتیب از بارگذاری مجدد این اطلاعات جلوگیری به عمل می‌ آید. اما در برخی از شرایط حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه کش دستگاه به قدری افزایش پیدا می‌کند که منجر به مشکلات می شوند و به تبع کندی سرعت اندروید می شوند. بهتر است که همواره حافظه کش دستگاه را پاک کنید. برای این کار می توانید از برنامه هایی که برای این منظور طراحی شده اند روی گوشی اندروید خود نصب کنید و از این ویژگی کمک بگیرید.

آموزش افزایش سرعت گوشی های اندروید را مطالعه کنید.

روش پنجم: حذف برنامه های غیرضروری و ناکارآمد

حذف برنامه هایی که از آنها استفاده نمی ‌کنید و یا به ندرت استفاده می شوند می تواند فضای اشغال شده حافظه دستگاه را کاهش دهد و به این ترتیب در جلوگیری از کاهش سرعت عملکرد دستگاه های اندرویدی موثر هستند. همواره سعی کنید که لیست برنامه های نصب شده بر روی دستگاه خود را مرور کنید و برنامه هایی که به ندرت از آنها استفاده می کنید را از روی دستگاه خود حذف کنید.

حذف برنامه های غیرضروری و ناکارآمد

روش ششم: ریستارت کردن دستگاه

راه اندازی مجدد دستگاه یکی از روش ‌های موقتی است که می تواند منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه شما شود. این راه اندازی به احتمال زیاد فقط برای مدت زمان کوتاهی سرعت عملکرد اندروید را افزایش می ‌دهد.ریستارت کردن دستگاه

روش هفتم: روت کردن دستگاه

با روت کردن دستگاه اندرویدی کاربر قادر است با استفاده از روش‌ های خاصی سرعت عملکرد دستگاه خود را افزایش دهد. بدیهی است که ریسک این روش نسبت به روش های فوق بالاتر است چرا که روت کردن دستگاه، خود اقدامی خطرآفرین است. این احتمال وجود دارد که دستگاه شما در حین روت شدن آسیب ببیند. همچنین با روت کردن گارانتی دستگاه اندرویدی از بین خواهد رفت. با روت کردن یک گوشی اندرویدی می توان به روش‌ های خاصی سرعت عملکرد دستگاه را افزایش داد.

روت کردن دستگاه

اورکلاک کردن پردازنده: پس از روت کردن دستگاه این امکان وجود دارد که روی پردازنده مرکزی تغییر اعمال کرد. می‌ توان فرکانس کاری هسته ‌های پردازشگر گوشی هوشمندتان را افزایش دهید و این امر منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌ شود. البته افزایش فرکانس کاری بیش از حد می تواند در دراز مدت به تراشه آسیب وارد کند و به شکل قابل توجهی بر روی مصرف انرژی باتری تاثیر بگذارد.

نصب کاستوم رام: کاستوم رام‌ ها به جای نسخه اصلی سیستم عامل اندروید بر روی دستگاه‌های هوشمند اندرویدی نصب شده و عموماً عملکردی روان ‌تر داشته و قابلیت ‌های جالب توجهی را ارائه می‌ کنند. برای مثال یکی از مزیت های کاستوم رام ‌ها داشتن حجم کمتری نسبت به رام اصلی دستگاه هستند و این موضوع خود منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می ‌شود. همچنین در این کاستوم رام‌ ها از اپلیکیشن‌ های پیش فرض و غیرفعال حذف رام اصلی خبری نیست و این امر هم بسیار مطلوب خواهد بود. نصب یک کاستوم رام بر روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی روت شده می‌تواند به شکل محسوس سرعت عملکرد دستگاه را افزایش دهد.

حذف اپلیکیشن‌ های پیش فرض نصب شده بر روی دستگاه: روت کردن گوشی اندرویدی کاربر را قادر می سازد تا برخی از برنامه های کاربردی از پیش نصب شده توسط سیستم عامل را که قبلاً امکان حذف نصب انها نبوده است، حذف نصب کرد. این موضوع به نوبه خود باعث افزایش حافظه داخلی و افزایش سرعت عملکرد دستگاه می ‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *