ترفند اندروید

آموزش افزایش سرعت تلفن همراه اندروید

blank

یکی از دغدغه های اصلی رایج در بین کاربران گوشی های اندرویدی این است که چگونه می توانند سرعت گوشی های خود را افزایش دهند. در واقع همه ی ما انتظار داریم گوشی تلفن همراه ما همانند روز اول کار کند، در حالی که نصب برنامه های مختلف و استفاده از آن ها سرعت گوشی را می کاهد. این برنامه ها در زمان واقعی اجرا می شوند و حافظه و منابه دیگر دستگاه را مصرف می کنند.

آموزش افزایش سرعت تلفن همراه اندروید

با استفاده از روش های مختلفی می توان سرعت و کارایی دستگاه اندرویدی را افزایش داد، که در ادامه برخی از ترفندهای مفید برای این کار را بیان می کنیم:

نرم افزاهای اضافه را پاک کنید

اپلیکیشن های مورد استفاده ی خود را نگه داشته و اپلیکیشن هایی را که استفاده نمی کنید، پاک کنید.

شاید برخی لوازم غیر ضروری را بخواهید که در خانه ی خود نگه دارید، اما نباید این کار را با گوشی های هوشمند خود انجام دهید. گاهی برخی افراد فقط برای این که برخی از اپلیکیشن ها رایگان هستند، آن ها را در گوشی خود نگه می دارند و هیچ استفاده ای هم از آن ها نمی کنند.

اپلیکیشن های مختلفی که در گوشی ما نصب شده اند، همیشه در حال اجرا هستند و برای ادامه ی کار نیاز به اتصال شدن به اینترنت دارند. اگر این اپلیکیشن ها استفاده ای برای ما نداشته باشند، فقط باری بر روی سخت افزار تحمیل می کنند و حجم داده ها را افزایش می دهند. پاک کردن این اپلیکیشن ها یک روش عاقلانه برای افزایش سرعت گوشی های اندرویدی است.

حافظه ی پنهان (Cache) اپلیکیشن را پاک کنید

برخی از برنامه را به صورت روزانه استفاده نمی کنید ولی به اندازه ی کافی مهم هستند و دوست ندارید آن ها را پاک کنید. برای مثال، برنامه هایی که برای رزرو پرواز، هتل و غذا استفاده می کنید. برای افزایش سرعت گوشی های اندرویدی خود، داده های ذخیره شده در حافظه ی پنهان این اپلیکیشن ها را از قسمت تنظیمات (Settings) حذف کنید تا اطمینان داشته باشید که این اپلیکیشن ها در زمان هایی که از آن ها استفاده نمی کنید، فضای زیادی را مصرف نمی کنند.

 

افزایش سرعت تلفن همراه

افزایش سرعت تلفن همراه

 

گاهی اوقات پاک کردن داده های ذخیره شده در حافظه ی پنهان، باعث می شود تا اپلیکیشن روان تر کار کند، چرا که این کار، داده های قدیمی که ممکن است باعث کندی و حتی توقف اپلیکیشن شود را حذف می کند. هنگامی که داده های قدیمی پاک می شوند، اپلیکیشن می تواند نسخه ی جدیدی از همان داده ها را داشته باشند. این روش در مورد اپلیکیشن های بزرگی مانند فیس بوک (Facebook) و اینستاگرام (Instagram) که حجم زیادی از تصاویر و داده های دیگر را ذخیره می کنند، مفید است.

در نظر داشته باشید که در موارد بسیاری، پاک کردن حافظه ی پنهان اپلیکیشن باعث می شود تا تمام تنظیمات ذخیره شده ی آن اپلیکیشن حذف شود.

در طول روز چندین بار حافظه سیستم را پاک کنید

سیستم عامل اندروید مدیریت وظایف (task management) عالی دارد. در سیستم عامل اندروید، فرآیندهای ناخواسته در هر زمان که نیاز باشد، خود به خود بسته می شوند. اما کمبود RAM دستگاه

امروزه، تقریبا تمامی لانچرها، گزینه ای برای آزاد سازی حافظه ی سیستم دارند. اگر در گوشی شما این امکان وجود نداشته باشد، باید یکی از اپلیکیشن های پاک کردن حافظه را نصب کنید. منظور ما اپلیکیشن هایی نیست که ادعا می کنند با اجرا در زمان واقعی و انجام عملیات پاک سازی، سرعت گوشی هوشمند اندرویدی شما را افزایش می دهند، چرا که تمام کاری که این نوع اپلیکیشن ها انجام می دهند این است که دستگاه شما را کندتر هم می کنند.

پاک کردن RAM گوشی هوشمند، می تواند باعث افزایش فوری عملکرد شوند، زیرا این کار اپلیکیشن های ناخواسته ی مختلفی که حافظه ی با ارزش گوشی اندرویدی شما را اشغال کرده اند، می بندد.

استفاده از نسخه های بهینه

در صورت موجود بودن نسخه های کم حجم اپلیکیشن ها، از این نسخه ها استفاده کنید

بسیاری از اپلیکیشن های معروف مانند فیس بوک (Facebook)، توئیتر (Twitter)، مسنجر (Messenger)، اپرا (Opera) نسخه ی ساده تری نیز دارند. این اپلیکیشن های کم حجم اغلب برای گوشی های entry-level و برای کابرانی که همه چیز را ساده می گیرند، طراحی می شوند.

افزایش سرعت تلفن همراه

افزایش سرعت تلفن همراه

 

استفاده از نسخه های کم حجم اپلیکیشن ها، عملکرد گوشی اندرویدی شما را بهبود می بخشد و همچنین حجم داده ها را کاهش می دهد. و این یکی از دلایل وجود چنین اپلیکیشن هایی است.

گوشی خود را به صورت منظم به روز رسانی کنید

هر نسخه ی جدید اندروید با پیشرفت های مختلفی در عملکرد همراه است. بنابراین، ارتقاء دستگاه می تواند باعث افزایش سرعت آن شود.

همچنین، اگر سازنده ی گوشی شما آپدیت جدیدی برای اندروید خود ارائه نکرده باشد، می توانید از کاستوم رام (custom ROM) ها استفاده کنید.

دقت داشته باشید که معمولا استفاده از کاستوم رام ها برای کاربران حرفه ای توصیه می شود.

گوشی خود را زیاد آپدیت نکنید

یکی از روش های افزایش سرعت تلفن همراه توجه به میزان فضای گوشی است. ممکن است این گزینه کمی عجیب به نظر برسد. تقریبا همه توصیه می کنند که گوشی خود را آپدیت کنید، اما دقت داشته باشید که هر توصیه ای شرایطی دارد. اگر دستگاه شما فضای ذخیره سازی کمی دارد و چند سال از عمرش می گذرد، آپدیت آن به نسخه ی جدید منابع زیادی را مصرف خواهد کرد.

همچنین با آپدیت دستگاه خود، فضای ذخیره سازی می تواند کم تر هم بشود، تا جایی که فقط اپلیکیشن های ضروری را می توانید در گوشی خود داشته باشید و فضای کافی برای نصب اپلیکیشن های بیشتر را نداشته باشید.

قبل از نصب کردن اپلیکیشن، کمی فکر کنید

تقریبا یک دهه از پیدایش سیستم عامل اندروید می گذرد و تعداد اپلیکیشن هایی که برای این پلتفرم طراحی شده اند به میلیون ها عدد افزایش یلفته است. اما تعداد بسیار زیادی از این اپلیکیشن ها با هدف خوبی طراحی نشده اند.

بسیاری از اپلیکیشن های اندرویدی جعلی بوده و با هدف کنترل دستگاه شما، سرقت داده های با ارزش و فرستادن این داده ها به صاحبان خود، طراحی شده اند. برای مثال، نرم افزار مخرب System Update به مدت سه سال در Play Store وجود داشت و شناسایی نشده بود.

اخیرا گوگل ابزاری به نام Play Protect را برای اسکن چنین اپلیکیشن هایی ارائه کرده است. شما می توانید با ین گزینه، به صورت غیر مستقیم سرعت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهید. با این حال، قبل از نصب اپلیکیشن های ناشناخته، از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید، حتی اگر آن اپلیکیشن را از Play Store دانلود کرده باشید.

برای بهبود عملکرد سیستم عامل اندروید، کارت SD خود را فرمت کنید

یک کارت SD خراب می تواند دلیل خرابی های مکرر گوشی اندرویدی شما باشد. فرمت کارت SD، فایل های ناخواسته ای که توسط سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن های دیگر ایجاد شده اند را پاک می کند و در نتیجه باعث بالا رفتن عملکرد دستگاه می شود.

افزایش سرعت تلفن همراه

افزایش سرعت تلفن همراه

برنامه های را فقط با استفاده از WiFi به روز رسانی کنید

بسیاری از برنامه نیاز دارند تا به روزرسانی شوند و اطلاعات جدید مانند فیلم، عکس و فایل؛ همچنین تنظیمات جدید خود را دریافت کنند. بنابراین، غیر فعال کردن اینترنت گوشی می تواند سرعت دستگاه اندروید را بالاتر ببرد.

به همین خاطر است که برنامه از اتصال به اینترنت گوشی باید منع شوند. خاموش کردن اینترنت گوشی و عدم به روز رسانی برنامه ها در قبوض شما نیز اثرگذار است.

افزایش سرعت تلفن همراه

افزایش سرعت تلفن همراه

همچنین اگر می خواهید از همگام سازی گوگل دستگاه جلوگیری کنید. باید این بخش را در اندروید خاموش کنید. برای این کار باید به بخش تنظیمات بروید و گزینه به روز رسانی خودکار برنامه گوگل پلی را خاموش کنید. و گزینه آپدیت برنامه فقط از طریق وای فای را روشن بگذارید.

از اثر انگشت استفاده کنید

در حال حاضر، بیشتر گوشی های اندروید، تکنولوژی سنسور اثر انگشت را دارا هستند. روش های قدیمی تر مانند ورود پین کد یا کشیدن الگو سبب می شود تا زمان بیشتری را صرف کنید. سنسور اثر انگشت می تواند گوشی اندروید را با زمان حدودی 0.5 ثانیه باز کند. در حالی که در موارد دیگر مانند پین و الگو این زمان حدود 5 تا 8 ثانیه است. این روش به نوبه ی خود ساده ترین روش افزایش سرعت تلفن همراه است.

مطالب مرتبط