ترفند شبکه های اجتماعی

راه های افزایش امنیت تلگرام

راه های افزایش امنیت تلگرام

در حال حاضر یکی از سوالاتی که در مورد تلگرام مطرح است، در مورد ضریب امنیت آن می باشد. بسیاری از کاربران می پرسند که واقعاً تلگرام تا چه اندازه امنیت دارد و چه کارهایی می توان انجام داد تا این امنیت افزایش یابد. هدف ما در این مقاله آموزش چگونگی افزایش امنیت تلگرام است.

مقدمه‌ ی راه های افزایش امنیت تلگرام

همانطور که می دانید، یکی از دلایلی که تلگرام به یک پیام رسان پرطرفدار و محبوب تبدیل شده است، مسئله امنیت و ایمن بودن آن است. در بسیاری از مقالات این را خوانده اید که تلگرام به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران اهمیت بسیار زیادی می ‌دهد. اگر می خواهید بدانید که این مطلب به چه معناست؟ یا این که چرا تلگرام امن است و چه روش هایی برای افزایش این ضریب امنیت برای کاربران وجود دارد، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

در این مقاله قرار است به امنیت تلگرام و روش های افزایش امنیت تلگرام بپردازیم، در مورد چگونگی آن توضیحات کاملی در اختیار شما قرار دهیم.

دلیل امنیت بالای تلگرام نسبت به پیام رسان های دیگر

در این مقاله قرار نیست به موضوعات تخصصی وارد شویم، زیرا تلگرام از پروتکل MTProto و الگوریتم‌ های پیچیده و در عین حال با سرعت بالایی برای رد و بدل داده‌ها استفاده می‌ کند.

این پروتکل برای دسترسی به یک سرور API از طرف تمام دستگاه‌ هایی که تلگرام در آن ‌ها نصب و استفاده می ‌شود، طراحی شده است. شرکت تلگرام همیشه بر روی این موضوع که این سیستم در واقع شبیه به یک صفحه وب در مرورگر است و برای آن برنامه ‌ای اختصاصی توسعه داده نشده است، تاکید می کند.

اگر بخواهیم پروتکل MTProto را به سه بخش مستقل تقسیم کنیم، این تقسیم بندی به صورت زیر خواهد بود:

  • بخش سطح بالا زبان پرس و جو: (API) در این قسمت پرس و جو و پاسخ‌ های API به پیام های باینری تبدیل خواهند شد.
  • بخش رمزنگاری (مجوز): در این بخش پیام های تلگرام از پروتکل انتقال داده‌ ها می گذرد و رمزگذاری می‌ شوند.
  • بخش انتقال:  در این قسمت متودی برای انتقال پیام ما بین کلاینت و سرور از طریق پروتکل ‌های شبکه موجود نظیر HTTP، HTTPS، TCP و UDP صورت می گیرد.

همانطور که متخصصان این حوزه می دانند، تلگرام از روش رمزنگاری، برای رد و بدل داده ‌ها و پیام های کاربران استفاده می‌ نماید. وقتی به صورت معمولی در زمانی که شما یک گفتگوی عادی گروهی یا انفرادی را از طریق تلگرام انجام می دهید، از حالت رمزگذاری کلاینت – سرور (Server-Client Encryption) مبتنی بر کلود چت (Cloud Chat) استفاده می ‌شود، اما برای گفتگوهای مخفی یا همان سکرت چت های تلگرام از رمزگذاری کلاینت – کلاینت (Client-Client Encryption) به عنوان یک لایه امنیتی مضاعف هم علاوه بر قبلی استفاده می گردد.

اگر بخواهیم مطالب بالا را در چند جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که تلگرام تمام اطلاعات کاربران را به هر شکلی که باشند، رمزنگاری می ‌کند. پس همه ی پیام های متنی  و حتی فایل هایی که از طریق تلگرام رد و بدل می ‌شوند، رمزگذاری خواهند شد. در حال حاضر، سیستم رمزنگاری تلگرام مبتنی بر رمزنگاری AES متقارن و 256 بیتی، رمزنگاری RSA 2048  بیتی و پروتکل تبادل کلید دیفی – هلمن (Diffie–Hellman) می باشد.

تمام مطالب بالا نشان دهنده ی این است که تلگرام از نظر امنیت به یک پیام رسان فوق‌العاده و حرفه ای تبدیل شود. اگر موارد گفته شده برای شما کمی گیج کننده است، و متوجه ی بعضی از مطالب نشده اید، باید به شما اطمینان خاطر دهیم که تلگرام از نظر امنیتی (حداقل با توجه به اطلاعاتی که به طور عمومی منتشر شده است) یک پیام رسانی با امنیت فوق‌العاده است. در اینجا باید گفت به دلیل این مایل نیستیم بیش از این شما را وارد جزئیات و مطالب تخصصی کنیم، از این مطلب گذشته و به چگونگی روش افزایش امنیت تلگرام می پردازیم تا شما بتوانید امنیت تلگرام خود را بالا برده و به آن به عنوان یک پیام رسان امن نگاه کنید.

آموزش جلوگیری از هک اکانت تلگرام را مطالعه کنید.

راه های افزایش امنیت تلگرام

حال که مطالب تخصصی بالا را کنار گذاشتیم، هدف بعدی این است که ما به عنوان یک کاربر چگونه ضریب امنیت خود را بالا ببریم. به نظر شما چه راه هایی برای افزایش امنیت تلگرام و اکانت هر کاربر وجود دارد؟ در پایین تر به چند راه برای این کار اشاره کرده ایم. پس در مطالعه ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

راه حل اول: گذاشتن رمز برای ورود به تلگرام (Passcode Lock)

اگر به خواهیم به ابتدایی ترین راه برای افزایش امنیت، اشاره کنیم می توان فعال کردن رمز یا همان قابلیت Passcode Lock  تلگرام را بیان کرد. وقتی این قابلیت، را فعال می کنید، برای تلگرام خود رمز ورود تعیین می کنید. پس هر زمان که هر کاربری تمایل به اجرای این اپلیکیشن در گوشی هوشمند شما را دارد، باید رمز ورودی که تعیین کرده ‌اید را وارد نماید.

حالا چگونه می‌توان این قابلیت را فعال کرد؟ فعال سازی قابلیت Passcode Lock در تلگرام یا همان قرار دادن رمز ورود برای تلگرام به راحتی صورت می گیرد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این روش، بدست آورید، به مقالاتی که به این مورد پرداخته اند، مراجعه نمایید.

راه حل دوم: فعال سازی تایید دو مرحله ای (Two-Step Verification)

این راه حل یکی از بهترین و موثرترین راه هایی است که برای افزایش امنیت تلگرام بکار می رود. توصیه ی ما به کاربران این است که حتما این قابلیت را در تلگرام خود فعال نمایید. این قابلیت، یعنی تایید هویت دو مرحله ای یا همان Two-Step Verification باعث می ‌شود تا هیچ کاربر ناشناس یا هکری به سادگی نتواند وارد اکانت تلگرام شما گردد و برای انجام این پروسه نیازمند تایید هویتی دو مرحله ای می شود که بدون تردید، نمی ‌تواند با موفقیت از آن عبور نماید.

این قابلیت نیز در منوی تنظیمات تلگرام قرار گرفته است و از آن جا به راحتی می توانید، این قابلیت را فعال کنید. اگر در مورد این روش اطلاعات کافی ندارید، به مقاله ی “نحوه ی فعال سازی تایید دو مرحله ای تلگرام” که در همین سایت قرار گرفته است مراجعه نمایید و این قابلیت را برای اکانت خود فعال کنید، زیرا همانطور که گفته شد، این قابلیت تقریباً موثرترین راه برای افزایش امنیت کاربران تلگرام محسوب می گردد.

راه حل سوم: کنترل دستگاه های متصل به اکانت تلگرام (Active Sessions)

در پیام رسان، تلگرام یک ویژگی امنیتی جالب و کاربردی دیگر را نیز وجود دارد. به دلیل این ویژگی شما می‌توانید از طریق منوی تنظیمات اکانت خود نسبت به مشاهده لیست دستگاه هایی که اکانت شما در آن ‌ها فعال است، اقدام کنید. پس با این کار می‌توانید این دستگاه ها را بررسی کرده و در صورت مشاهده هر مورد مشکوک آن را از لیست حذف نمایید.

اگر در مورد این روش اطلاعات کافی ندارید، به مقاله های که در این رابطه و با نام Active Sessions  وجود دارد، مراجعه نمایید

راه حل چهارم: استفاده از سکرت چت (Secret Chat) 

از راه های دیگری که می توان با هدف افزایش امنیت خود در تلگرام انجام داد، مربوط به گفتگو از طریق سکرت چت (Secret Chat) تلگرام می ‌شود. همانطور که قبلاً در مقالات دیگر به آن اشاره کرده ایم، زمانی که یک سکرت چت را در تلگرام ایجاد می‌ کنید، لایه امنیتی مضاعف و ثانویه ‌ای به حالت عادی اضافه می گردد.

همین طور در سکرت چت تلگرام، قابلیت انهدام اتوماتیک پیام ‌ها بدون برجای گذاشتن هیچ ردی وجود خواهد داشت. بنابراین در حالتی که بیش از اندازه به امنیت برخی از پیام های خود در تلگرام اهمیت می‌ دهید، حتماً پیام خود را از طریق سکرت چت رد و بدل کنید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این قابلیت تلگرام، از مقالات در این مورد ایجاد گفتگوی مخفی یا سکرت چت تلگرام (Secret Chat)” استفاده نمایید.

راه حل پنجم: چت نکردن با افراد ناشناس

این روش کمی برای بعضی افراد تعجب برانگیز است ولی توصیه ی ما به شما این است که با افراد ناشناس چت نکنید، زیرا بیش از 50 درصد هکر ها افراد سودجویی هستند که با کسب اطلاعات از شما نسبت به هک اکانت تان اقدام می ‌کنند. پس اگر مجبور به گفتگوی انفرادی با افراد ناشناس در تلگرام شدید، حداقل اطلاعات شخصی و امنیتی خود را با آن ‌ها به اشتراک نگذارید.

حرف آخر

در مقاله ی بالا به راه های افزایش امنیت در تلگرام پرداختیم و به راه حل هایی برای افزایش امنیت کاربران در این پیام رسان پرطرفدار اشاره کردیم. امیدواریم بتوانید با راه حل های گفته شده بتوانید امنیت تلگرام خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

مطالب مرتبط