ترفند, ترفند شبکه های اجتماعی

آموزش تصویری جلوگیری از هک اکانت تلگرام

blank

گشت و گذار در دنیای مجازی امروزه تقریبا به یکی از عادات همیشگی ما تبدیل شده است. حتی می‌توان گفت برخی از مردم در این دنیا بیشتر از دنیای واقعی زندگی می‌کنند! با افزایش تعداد شبکه‌های اجتماعی و جذابیت‌های غیر قابل انکاری که دارند کاربران این شبکه‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند.

همۀ ما با مزایای این شبکه‌های اجتماعی آشنا هستیم و در صورتیکه بتوانیم به درستی از این برنامه‌ها استفاده کنیم می‌توانند در دنیای پیچیدۀ امروز کمک رسان ما باشند. اما این فقط یک طرف قضیه است! بعد تاریک آن که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث آزار و اذیت ما شود این است که نتوان استفاده از آن را کنترل کرد و مهم‌ترین مسئله در مورد این شبکه‌ها امنیت اطلاعات کاربران است. البته نسخه های بهبود یافته از تلگرام که جنبه ی محافظت بیشتر از امنیت دارند هم معرفی شده اند؛ برای مثال تلگرام X یکی از برنامه های پیام رسان است که روی بستر تلگرام و با امنیت بیشتر در اختیار کاربران قرار گرفته است.

تلگرام یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌هایی است که در چند سال اخیر کاربران ایرانی زیادی پیدا کرده است. با اینکه امنیت تلگرام توسط سازندۀ آن پاول دورف تضمین شده است و حتی برای هک کنندۀ آن جایزه تعیین کرده‌اند اما همیشه راه‌هایی برای دسترسی غیر مجاز به چنین برنامه‌هایی وجود دارد.

در ادامه چند روش ساده اما مهم را برای جلوگیری از ورود هکرها به اکانت تلگرام معرفی می‌کنیم. توصیه می‌کنیم برای افزایش امنیت اکانت تلگرام خود این چند روش ساده را به خاطر داشته باشید.

1- فعال کردن رمز عبور تلگرام

می‌توان گفت پایه‌ای‌ترین کاری که باید برای جلوگیری از دسترسی دیگران و حتی اطراف نزدیک انجام دهید این است که رمز عبور 4 رقمی را حتما برای اکانت خود فعال کنید. زیرا بعضی از روش‌های دیگر هک اکانت تلگرام به خاطر دسترسی راحت به گوشی یا لپ تاپ شما قابل انجام است.

  • گام اول: برای فعال‌سازی این رمز ابتدا به قسمت Settings بروید. سپس وارد قسمت Privacy and Security شوید.

 

blank

  • گام دوم: در این مرحله گزینۀ Passcode Lock را بزنید.

 

blank

  • گام سوم: در صفحه بعد زبانۀ این گزینه را فعال کنید.

 

blank

 

  • گام چهارم:  با زدن این زبانه می‌توانید یک رمز عبور 4 رقمی برای خود انتخاب کنید.

 

blank

  • گام پنجم: سپس از شما خواسته می‌شود تا مجددا رمز را وارد کنید.

 

blank

  • گام ششم: بعد از این مرحله رمز شما فعال می‌شود. همچنین می‌توانید با زدن گزینۀ Auto-lock در همان صفحۀ Passcode Lock زمان قفل شدن خودکار برنامۀ تلگرام را تعیین کنید.

 

blank

 

2- فعال کردن کد تایید دو مرحله‌ای یا Two-Step Verification

همانطور که می‌دانید اگر در دستگاه دیگری بخواهید با وارد کردن شماره، وارد اکانت تلگرام خود شوید تلگرام برای شما یک کد تایید هویت 5 رقمی ارسال می‌کند. با زدن این کد شما می‌توانید از هر دو دستگاه با اکانت خود کار کنید. حال فرض کنید شخصی به گوشی شما دسترسی پیدا کند و با این ترفند یعنی وارد کردن کد 5 رقمی در دستگاه خودش، وارد اکانت تلگرام شما شود. بنابراین می‌تواند خیلی راحت بدون اینکه شما متوجه شوید اکانت تلگرام شما را رصد کند. برای جلوگیری از اینکار شما می‌توانید در قسمت تایید هویت دو مرحله‌ای یک رمز دیگر برای اکانت خود تعیین کنید و به این ترتیب از هک اکانت تلگرام خود پیشگیری کنید.

  • گام اول: برای فعال کردن کد تایید هویت دو مرحله‌ای به قسمت تنظیمات رفته و گزینه Privacy and Security را بزنید. سپس وارد قسمت Two-Step Verification شوید.

 

blank

  • گام دوم: گزینه Set Additional Password را بزنید.
  • گام سوم:حال می‌توانید رمز مورد نظر خود را انتخاب کنید و در ادامه از شما خواسته می‌شود مجددا رمز را وارد کنید.

 

blank

  • گام چهارم: در قسمت بعد برای یادآوری رمز در صورت فراموشی آن می‌توانید یک عبارت که یادآور رمز وارد شده باشد را وارد کنید.

 

blank

  • گام پنجم: سپس می‌توانید ایمیل خود را برای بازیابی رمز عبور در صورت فراموشی وارد کنید. البته وارد کردن ایمیل اختیاری است و شما می‌توانید این مرحله را با زدن گزینه Skip نادیده بگیرید.

 

blank

  • گام ششم: در صورتی که تمام مراحل را درست رفته باشید پیغام زیر را می‌بینید و رمز برای شما فعال شده است.

 

blank

3- چک کردن مداوم نشست‌های فعال

یکی از راه‌هایی که می‌توان فهمید اکانت تلگرام هک شده است یا نه این است که قسمت مربوط به نشست‌های فعال را به طور مداوم بررسی کنید و اگر دستگاهی با مشخصات مشکوک دیدید آن را از لیست حذف کنید.

  • گام اول: برای این منظور وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه Privacy and Security را بزنید. در صفحه جدید گزینۀ Active Sessions را بزنید.

 

blank

  • گام دوم: حال می‌توانید تمام دستگاه‌هایی که اکانت شما روی آن فعال است را ببینید. به قسمت IP و نام دستگا‌ه‌ها توجه کنید و اگر موردی مشکوک است روی آن کلیک کنید. با این کار از شما پرسیده می‌شود که می‌خواهید نشست مورد نظر بسته شود در صورت تایید گزینه OK را بزنید.

با اینکه می‌توان با استفاده از روش‌های گفته شده تا حد زیادی از دسترسی هکر‌ها به اکانت تلگرام جلوگیری کرد، اما روش‌های دیگری برای نفوذ وجود دارد که معمولا به خاطر آشنا نبودن افراد با برخی نکات کلیدی برای هکرها ممکن می‌شود. در واقع هکرها هم همۀ این روش‌های گفته شده را می‌دانند و سعی می‌کنند با انتشار لینک‌ها و مطالب آلوده در فضای این شبکه‌ها کاربران را اغفال کرده و به اطلاعات آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

 

چند نکته مهم برای امنیت کاربران تلگرام

احتمالا برای شما هم پیام‌هایی با عنوان « هک تلگرام تضمینی» یا « دانلود برنامه هک تلگرام» و موارد دیگری از این دست فرستاده شده است. شاید باورتان نشود اما هکرها با استفاده از همین ترفند خود شما را هک می‌کنند!

هکرها حتی ممکن است با ارسال پیام‌هایی که حاوی لینک‌های آلوده هستند بتوانند شما را وسوسه کنند. به محض کلیک کردن شما روی لینک آلوده برنامه‌های مخرب به صورت مخفی و کاملا ناشناس در گوشی موبایل یا کامپیوتر شما نصب شده و شروع به ارسال اطلاعات شما می‌کنند.

بنابراین شاید در حالت کلی اینطور بیان کرد که تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند که اکانت تلگرام‌تان هک نشود، خود شما هستید. برای دانلود برنامه‌ها تا حد ممکن از مارکت‌های تایید شده مانند گوگل پلی و AppStore استفاده کنید. همچنین برای امنیت بیشتر می‌توانید تنظیمات مربوط به نصب برنامه‌های ناشناس بر روی گوشی خود را فعال کنید تا از نصب برنامه‌های نامطمئن جلوگیری شود.

در پایان باید گفت که در شبکه‌های مجازی نباید راحت به افراد ناشناس اعتماد کرد. زیرا پنهان کردن هویت اصلی در این فضا بسیار راحت است و بسیاری از هکرها با استفاده از این روش‌ها اعتماد قربانی را به دست آورده و با ارسال پیام‌های آلوده اطلاعات شخصی او را می‌دزدند. در این حالت می‌توانند با توجه به میزان اهمیت این اطلاعات از او اخاذی کرده یا زندگی شخصی او را با مشکل جدی روبه رو کنند.

بنابراین همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و تا حد ممکن تمام کارهای لازم برای امنیت فضای مجازی خود از جمله اکانت تلگرام را انجام دهید.

مطالب مرتبط