راهنمای خرید موبایل

راهنما جامع خرید گوشی هوشمند

blank

در ابتدا مقاله خدمت خوانندگان محترم عرض کنم که گوشی من هفته پیش دچار خرابی شد و تعمیر آن دیگر به صرفه نبود برای همین تصمیم گرفتم که با بودجه متوسط برای خود گوشی خریداری کنم و با کمی جستجو و تحقیق در دنیایی از اطلاعات و ویژگی گوشی های متفاوت غرق شدم. خیلی از پارامتر هایی مانند دوربین، CPU، کیفیت تصویر و عمر باتری و… هستند که باید در هنگام خرید گوشی به آن ها دقت کنید و با این الفاظ آشنایی داشته باشید. اگر از دنبال کنندگان حرفه ایی برند خاصی هستید که تکلیف شما مشخص است و نسل جدید تر برند مورد علاقه خود را خریداری می کنید ولی اگر به دنبال گوشی با قابلیت های مورد نیاز خود هستید و می خواهید بین قابلیت های مورد نیاز خود و قیمت گوشی نقطه مشترک ایجاد کنید به شما توصیه می کنم که این مقاله را مطالعه کنید.

طرفداران آیفون که این شرکت را از اولین محصول خود یعنی آیفون3G دنبال می کنند کار بسیار راحتی در پیش دارند زیرا که پس از معرفی هر محصول جدید این شرکت می دانند که اگر بخواهند گوشی جدید خریداری کنند چه گوشی را باید هدف قرار بدهند و برای این افراد اطلاعات دقیق ویژگی هایی مانند RAM، CPU، کیفیت تصویر و … آنقدر مهم نیست و فقط سیب گاز زده حک شده بر روی گوشی آن ها مهم است. گوشی های اپل با اینکه گوشی هایی با کارایی فوق العاده و با کیفیت بسیار خوبی هستند ولی نباید از سایر گوشی های دیگر قافل شد.

گوشی را به چه منظور خریداری می کنید؟؟

گوشی های هوشمند امروزه دیگر فقط برای برقراری تماس و دادن پیامک نیستند. با پیشرفت تکنولوژی و اقدام زندگی روزمره با تکنولوژی و تغییر فرهنگ و ذائقه کاربران گوشی های هوشمند دیگر استفاده از گوشی منحصر به تماس و پیامک نمی باشد. استفاده از شبکه های مجازی، بازی کردن، اینترنت گردی، عکاسی کردن با گوشی و همچنین چندین اپلیکیشن های حرفه ایی کاری و آموزشی….

قبل از خرید گوشی باید به کارایی که از گوشی انتظار دارید کاملا فکر کنید. مثلا اگر برای شما عکس گرفتن و اشتراک این عکس ها در فضای مجازی مهم است باید ویژگی هایی مانند دوربین و کیفیت آن و همچنین به روز بودن سیستم عامل برای نصب آپدیت های جدید اپلیکیشن های شبکه مجازی، قبل از خرید برای شما مهم باشد و یا اگر کار شما وابسته به اینترنت است و در هر مکان با اینترنت سروکار دارید باید به عمر باتری گوشی خود توجه بیشتری داشته باشید که بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید و یا اگر می خواهید اپلیکیشن های سنگین کاری را بر روی گوشی خود اجرا کنید نیاز به RAM و همچنین حافظه داخلی و قابلیت ارتقا حافظه خارجی بر روی گوش های خود خواهید داشت.

گوشی های رده بالا همانطور که از نامشان پیداست، بهترین و از نظر مشخصات فنی بالاترین گوشی های یک برند هستند. برندهای معروف هر سال گوشی های برتر خود را تحت عنوان گوشی های پرچمدار به بازار عرضه می کنند که از مشخصات و کیفیت خوب برخوردار هستند و قیمت آنها نیز بالاست. بازار ایران نیز پر از این گوشی هاست. برای خرید گوشی های پرچمدار به صفحه رسمی فروش گوشی های کوک موبایل مراجعه کنید و به آسانی هر کدام که مورد نظر شماست را جستجو کنید و با مشاهده قیمت و مقایسه گوشی ها با یکدیگر، انتخاب و خرید راحت تری داشته باشید.

برای همین در ابتدا همین مقاله به همه دوستانی که قصد خرید گوشی جدید را دارند توصیه می کنیم که نوع کاربری خود را با گوشی هوشنمد قبل از خرید معین کنند و سپس به دنبال گوشی هوشمند مناسب برای کار های خود باشند. اگر هم به دنبال کارایی متوسط هستید و در همه ویژگی های یک گوشی هوشمند یک شطح متوسطی را می خواهید پیشنهاد می کنم که با خواندن این مقاله و شناختن ویژگی ها با نگاه باز تر انتخاب کنید و گوشی مورد نظر خود را بخرید.

سیستم عامل:

اگر بخواهیم سیستم عامل از رده خارج شده ویندوز برای گوشی های نوکیا را در نظر نگیریم 2 سیستم عامل android و iOS برای اکثر گوشی های هوشمند وجود دارد. سال 2008 اپل با عرضه اولین گوشی هوشمند خود سیستم عامل iOS را به بازار معرفی کرد. iOS انقلابی در حوزه سیستم عامل های گوشی هوشمند به حساب می آمد(البته نسبتا هوشمند زیرا در سال 2008 گوشی های دیگر در بازار همه دارای کارایی معمولی بوده اند). این سیستم عامل با رابطه کاربری خود و اپلیکیشن های متنوع و کاربردی و قابلیت های متفاوت مانند اپل استور توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. همین امر باعث شد تا گوگل سیستم عامل خود را برای بقیه گوشی ها منتشر کند تا در این بازار عقب نماند. به هر حال از تاریخ سیستم های عامل که بگذزیم باید آن ها را از نظر کارایی و ویژگی های متفاوتشان بررسی کنیم.

اپل در سیستم عامل قبلی خود به عنوان یک سیستم عامل کاملا سفت و سخت در مقابل ارتباط با سایر گوشی ها و سیستم های عامل شناخته می شد و بسیاری از اقدامات سختگیرانه برای حفظ قانون کپی رایت و همچنین برای امنیت کاربران بوده است. اما امروز پس از گذشت سالها بین سیستم عامل های اندروید و iOS تفاوت چندانی نیست. هرچند که هرکدام از این سیستم های عامل اپلیکیشن های مخصوص خود را دارند.

blank

اندروید سیستم عامل باز می باشد یعنی می توانند برنامه نویسان کد های آن را تغییر بدهند برای همین بسیاری از برنامه ها برای اندروید رایگان است و پیدا کردن برنامه ها در سایت های گوناگون و اپلیکیشن های متفاوت بسیار راحت است و حتی بسیاری از اپلیکیشن های پولی را می توانید در برخی از سایت ها به صورت کاملا رایگان پیدا کنید و هک شده آن ها را دانلود کنید. ولی اپل در سیستم عامل خود همچین اجازه ایی را نه به کاربران و نه به اپلیکیشن سازان نمی دهد و باید آن را از طریق پرتال اپل دانلود کنند.

برای کاربران ایرانی که که زبان انگلیسی آن ها ضعیف است و یا با خرید گیفت کارت های اپل مشکل دارند و یا با سیستم عامل اپل آشنایی چندانی ندارند توصیه می شود که سیستم عامل گوشی خود را در همین ابتدا کار android انتخاب کنند. شاید این جمله را بسیار شنیده باشید که ” از اپل داخل ایران نمی توان به صورت کامل استفاده کرد” و باید گفت که این جمله کاملا غلط است و با استفاده از گیفت کارت و اپل آدی های معتبر می توانید از این سیستم عامل به صورت کامل استفاده کنید ولی باید دقت شود که استفاده درست و کامل از گوشی های اپل نیامند آن است که زبان انگلیسی شما تا حدی خوب باشد زیرا سیستم عامل iOS زبان فارسی ندارد.

صفحه نمایش:

امروزه گوشی ها در 2 مدل کلی LCD و LED به بازار عرضه می شوند. هرکدام از این صفحه های نمایشگر مزایا و معایب خود را دارند. صفحه نمایشگر های LED در محیط هایی که نور بسیاری دارد مانند هنگام استفاده در روز نور کمتری نسبت به صفحه های نمایشگر LCD دارند.البته در نسل جدید صفحه نمایشگر های LED موسوم به AMOLED این مشکل نمایشگر را برطرف کرد و می توانید در نور روز کیفیت و وضوح بالایی از نمایشگرهای LED انتظار داشت. هنگامی که شارژ گوشی کم باشد با کم کردن نور صفحه نمایشگر LCD می توانید باعث کاهش مصرف باتری شوید ولی در صفحه نمایشگر LED به دلیل آنکه هر پیکسل دارای نور می باشد با کم کردن نور صفحه نیز همان پیکسل باید رنگ و تصویر را نشان دهد و تاثیر بسزایی در کم شدن مصرف باتری شما نخواهد داشت و هنگامی پیکسل خاموش می شود که بخواهد رنگ سیاه کامل را نمایش دهد.

blank

صفحه نمایشگر LED مصرف باتری بیشتری نسبت به LCD دارد ولی کیفیت این صفحه نمایش بسیار بالا تر از صفحه نمایش های LCD دارند. به هر حال هنگام خرید گوشی اگر برای شما یکی از ویژگی های بارز کیفیت صفحه نمایش می باشد توصیه می شود گوشی هایی که صفحه نمایشگر LED دارند را مد نظر قرار دهید و به تراکم پیکسلی گوشی دقت کنید.

یکی از پارامتر های مهم کیفیت صفحه نمایشگر تراکم پیکسلی یا همان پیکسل در هر اینچ(PPI) صفحه نمایشگر می باشد. یعنی در هر اینچ صفحه نمایشگر چند پیکسل وجود دارد و قطعا هر چه تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت صفحه بالاتر خواهد بود و همچنین مصرف باتری گوشی نیز بالاتر می باشد.

قبل ها تصور می شد که چشم انسان فرق کیفیت تراکم پیکسلی بیشتر از 300PPI را نمی تواند تشخیص دهد و بیشترین کیفیت 300PPI تعریف می شد اما امروزه سامسونگ و سایر برندها صفحه نمایش را به بازار عرضه کرده است که تراکم پیکسلی آن ها بیشتر از 500PPI می باشد و اگر مدتی از این کیفیت صفحه نمایش استفاده کنید به وضوح فرق آن را با تراکم پیکسلی 300PPI خواهید فهمید و شرکت های سازنده گوشی های هوشمند در تلاش هستند تا کیفیت صفحه نمایش خود را روز به روز بیشتر کنند.

 اگر برای شما صفحه نمایشگر ویژگی مهمی باشد باید در هنگام خرید به نوع صفحه نمایش و تراکم پیکسلی آن دقت کنید و متناسب با مورد کاربری خود صفحه نمایش را انتخاب کنید.

 سخت افزار

CPU  مغز متفکر یک گوشی می باشد که پردازش تمام اطلاعات وارد شده و ارسال شده چه از صدا و تصویر را به عهده دارد. هرچه CPU یک گوشی از قدرت بیشتری برخوردار باشد یا دارای هسته های بیشتری باشد قطعا گوشی سرعت بیشتری در اجرا برنامه ها و سایر عملکرد های دیگر دارد. نکته خاصی که در رابطه با CPU و همچنین برای تمام قطعات سخت افزار گوشی های هوشمند وجود دارد این است که قدرت و عمر این قطعات به شرکت سازنده آن ها بستگی دارد. باید قبل از خرید گوشی برای پیدا کردن بهترین برند تولید قطعات داخلی کمی تحقیق کنید.

یکی از مزیت های خوب شرکت اپل این است که سخت افزار های آن از کیفیت خوبی برخوردار می باشند که پس از سال ها استفاده از کارکرد آن ها کم نشده و با همان کیفیت سابق به کار خود ادامه می دهند و تعمیر و تعویض قطعات داخلی محصولات این شرکت نیز بسیار راحت می باشد چون که در بازار به راحتی قطعات آن پیدا می شود و همین جا می توان نتیجه بگیریم که اگر گوشی مد نظر دارید که از آن می خواهید بیشتر از 3-4 سال استفاده کنید بدون اینکه کمتر خراب شود و اگر اتفاقی بیافتد بتوانبید آن را به راحتی تعمیر بکنید، محصولات اپل یکی از انتخاب های احتمالی شما خواهد بود.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی سرعت گوشی RAM می باشد. RAM حافظه کوتاه مدت گوشی می باشد که اطلاعات دم دست گوشی را بر روی خود ذخیره می کند و دسترسی سریع را برای سیستم مقدور می کند و هر چه میزان RAM بیشتر باشد سرعت عملکرد گوشی نیز بیشتر می شود.

دوربین

گوشی های امروزی هم در پشت و جلو خود دوربین دارند. اگر فعالیت عکاسی انجام می دهید و یا اگر کیفیت عکس هایتان برای اشتراک گذاری در فضای مجاری برای شما مهم است باید اطلاعات دقیق در رابطه با دوربین گوشی خود داشته باشید.

کیفیت دوربین گوشی با megapixel سنجیده می شود و هر چه این پارامتر بیشتر باشد کیفیت پیکسلی عکس هایتان بیشتر می شود ولی این پارامتر تنها عامل تاثیر گذار برروی کیفیت عکس های شما نیست. لنز دوربین در کیفیت عکس ها بسیار موثر به طوری که برای عکس گرفتن از یک محیطی باید نوری وارد عنبیه دوربین شود و لنز دوربین به مانند مردمک این عنبیه عمل می کند. هرچه قدر دیافراگم لنز دوربین قطر بیشتری داشته باشد این دوربین نور بیشتری را وارد دوربین گوشی خواهد کرد.

blank

بسیاری از گوشی های هوشمند امروزی بر روی دوربین های خود سیستم لرزش گیر می گذارند تا هنگام عکس برداری عکس شما تار نشود. فوکوس لنز نیز بسیار مهم است. اپل با عرضه آیفون 7Plus و گذاشتن 2 دوربین بر روی آن معنای جدیدی از فوکوس را وارد دنیای گوشی های هوشمند کرد. به طوری که یکی لنزها به عنوان لنز اصلی وظیفه گرفتن عکس را خواهد داشت و لنز دیگر وظیفه تنظیم فوکوس و تار کردن پشت اجسام را بر عهده دارد.

کیفیت دوربین های جلو گوشی نیز امروزه برای کاربران نیز مهم است. گرفتن سلفی و بر قراری تماس ویدیوئی که امروزه یکی از مطرح ترین کاربرد های گوشی های هوشمند می باشند که با استقاده از دوربین جلو گوشی انجام می شود و کیفیت آن همانند دوربین پشت( دوربین اصلی) همانطور که در بالا گفته شد  می توانید بسنجید. هر چند توصیه می شود که عکس های نمونه یا فیلم های گرفته شده توسط گوشی کاندید شده برای خرید را داخل اینترنت قبل از خرید مشاهده کنید و می توانید فیلم های مقایسه ایی خوبی در یوتیوب پیدا کنید که کیفیت دوربین گوشی را کاملا متوجه شوید.

 باتری

حجم باتری را با پارامتر میلی آمپرسنجیده می شود. باتری های امروزی به کار رفته در اکثر گوشی های هوشمند باتری لیتیمی یونی می باشد. در انتخاب گوشی خود به 2 نکته توجه کنید!! نکته اول هرچه حجم میلی آمپر گوشی شما بیشتر باشد، باتری گوشی شارژ بیشتری نگه می دارد و طول عمر بیشتری دارد. نکته دوم نسل جدید شارژ کننده ها می باشد که امروزه اکثر گوشی های هوشمند به این تکنولوژی شارژ مجهز می شوند. USB-C نسل جدبد شارژر می باشد که باعث می شود نصف حجم گوشی شما در 30 دقیقه شارژ شود. بستگی به کاربری خود توجه کنید که چه میزان باتری و با چه نحوه شارژی مد نظر دارید و بها بیشتر آن برای شما کاربردی است یا خیر؟

blank

خلاصه اینکه:

برای خرید گوشی باید به خیلی نکات توجه کنید و قبل از تصمیم گیری بر اساس سلیقه باید از دید کاربردی به مسئله خرید نگاه کرد. برخی از کاربران عقیده ای به خرید گوشی های نو ندارند و از اینرو تمایل دارند تا گوشی های کارکرده و دست دوم اما سالم خریداری کنند. برای خرید یک گوشی کارکرده سالم، نکات مهم قبل از خرید گوشی های کارکرده را در سایت کوک موبایل دنبال کنید. برخی از نکاتی که باید در هنگام خرید به آنها توجه شود در این مقاله ذکر شده است و سعی شده تا خواننده مقاله را با بسیاری از اصطلاحات و پارامتر های مقایسه و انتخاب گوشی آشنا کند مانند سخت افزار و سیستم های عامل تا باتری و حجم آن، تمام این ویژگی و زیاد و کم آن به کاربر و استفاده از گوشی بستگی دارد و قبل از خرید باید کاربری مشخص شود و متناسب با بودجه گوشی مد نظر را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط