ترفند اندروید

حذف ویروس های اندروید

blank

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که اگر گوشی اندروید شما ویروس بگیرد، چه کاری باید انجام دهید؟ شاید امروزه همه اطلاعات مهم و کاربردی خود را در گوشی ذخیره میکنیم و به همین دلیل این اضطراب همیشه وجود دارد که آیا این اطلاعات در معرض خطر قرار دارند یا خیر. به همین دلیل به بررسی روش های حذف ویروس های اندروید میپردازیم.

روش رهایی از ویروس های اندروید:

ویروس های اندورید بسیار به ندرت هستند، ولی بیشترین دلیل این اتفاق، گرفتن برنامه از فضاهای ناامن و غیر مطمئن میباشد. پس میتوان بهترین راه برای جلوگیری از این امر را استفاده از اپلیکیشن Play store دانست. هنگامی که شما برنامه خود را از یک منبع نامطمئن دریافت کنید، آنگاه گوگل آن را به عنوان یک برنامه نا امن میشناسد و در این حالت در ابتدا دسترسی برنامه را محدود میکند، پس از آن دسترسی های خود گوشی یا تبلت را محدود میکند تا هنگامی که دسترسی های برنامه را مسدود کنید یا آنکه کامل آن برنامه را پاک کنید.( منظور از کامل آن است که حتی cache برنامه ها را نیز از بین ببرید)

اگر شما درگیر برنامه های مخرب هستید به روش زیر به پاک کردن برنامه بپردازید:

  1. ابتدا گوشی را به حالت امن روشن کنید(Safe mode)
  2. در صورت لزوم از طریق مدیریت برنامه ها آن را ببندید
  3. حال میتوانید برنامه را به صورت کامل پاک کنید.

در بعضی مواقع شما میخواهید گوشی یا تبلت خود را به تنظیمات اولیه کارخانه ببرید(reset factory) ولی دسترسی ها صورت نمیگیرد یا بعد از این اقدام پس از پایان عملیات کلیه برنامه ها و یا اطلاعات شما روی دستگاه باقی میماند. هنگام بروز این اتفاق ممکن است از طریق مشکلات سخت افزاری رخ دهد که در مطالب بعدی به آن میپردازیم. اما یکی دیگر از دلایل این اتفاق مشکلات نرم افزاری است که علت آن بستن و محدود کردن حافظه گوشی یا تبلت شما است و اجازه به انجام دستورات را نمیدهد.

برای بردن گوشی خود به حالت safe mode باید دستگاه خود را در گوگل سرچ کنید و سپس به انجام پروسه Reset factory بپردازید. برای اطلاع از طریقه reset factory یا wipe کردن دستگاه خود به صورت دستی میتوانید به مقاله “آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید” کلیک کنید.

در بعضی مواقع هم ارورهایی که در دستگاه خود مشاهده میکنید الزاماً به دلیل وجود ویروس یا بدافزار اتفاق نمی افتد، ممکن است به دلیل تبلیغات یا امنیت نرم افزاری گوشی باشد که به شما برنامه ای را برای بالابردن سیستم دفاعی و امنیت دستگاه پیشنهاد میشود. برای جلوگیری از این اتفاقات به شما برنامه های امنیتی یا آنتی ویروس را معرفی میکنیم و یکی از بهترین برنامه ها که هم تعداد رای های بالایی را دریفات کرده و همچنین بسیاری از برنامه نویسان آن را به عنوان یک برنامه مطمئن معرفی میکنند، اپلیکیشن آنتی ویروس Bitdefender که نسخه ویندوز آن نیز وجود دارد. تنها باید این نکته توجه داشته باشید که نرم افزارهای مخرب نیز ما به عنوان ویروس میشناسیم که از نظر علمی گفته صحیحی نمیباشد.

ویروس های اندروید از کجا می آیند؟

یک ویروسی که بسیار دیده میشود و مشترکین درگیر آن هستند، معمولاً از طریق تماس یا پشت یک برنامه متوقف میشوند تا زمانی که شما دستور به تماس یا نصب برنامه را میدهید. این دقیاً برای ویروس های بزرگی گه در سالهای اخیر آنها را شناسایی کردند و میشناسید مانند: Gunpoder، Ghost Trojan، Googlian و Godless که از این طریق وارد میشوند و همچنین Mazer از طریق یک پیام متنی از طریق مرورگر Tor صورت میگیرد.

حال این ویروس ها چگونه وارد گوشی میشوند زمانی که شما دنبال اپلیکیشن خاصی مانند بازی پرندگان خشمگین(َangry birds) هستید، اما به صورت اتفاقی در جستجوی خود آنرا داخل یک سایت چینی مشاهده میکنید، بعد از نصب این برنامه کلیه داده ها با نسخه اصلی برابری دارد، اما به صورت مخفی دسترسی هایی وارد برنامه شده که اکثر ما هنگام نصب برنامه ها به آن توجه نمیکنیم، این همان اتفاقی است که باعث میشود دسترسی های شما به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند و متوجه میشوید که دیگر گوشی از دسترس شما خارج شده است، و زمانی این اتفاقات به نقطه اوج خود میرسد و آثار مخرب بار آن را مشاهده میکنید که، برای به روزرسانی برنامه عمل کنید.

اتفاق دیگر نیز ورود به سایتها و یا اپلیکیشن هایی است که به شما برنامه هایی را پیشنهاد میکند یا شما اجازه نصب برنامه یا دسترسی به صورت اتومات برنامه ها را میدهید این امر باعث میشود که هر برنامه ایی را روی گوشی شما نصب شود یا شما این دسترسی را به سایت میدهید و اجازه میدهید که هر برنامه روی گوشی شما نصب شود.

نحوه اجتناب از ویروس ها و بد افزار های  اندروید:

حتماً برنامه ها را از سایتهای معتبر و playstore خرید کنید و سراغ دیگر سایتها نروید. این امر همان طور که گفته شد میتواند در خود بدافزاری یا ویروس نصب شده باشد. همچنین از برنامه های clone شده اجتناب کنید. برنامه های clone به این معناست که شما از برنامه دو نسخه روی گوشی خود نصب میکنید مانند برنامه تلگرام که هم اکنون در کشور ما به دلیل توانایی اضافه کردن اکانتهای مختلف و تعداد بالا، طرفدار زیادی پیدا کرده است. مورد دیگری که میتوان اشاره کرد برخی سایتها وجود دارد که در آنها برنامه های مختلف اعم از اپلیکیشن های پولی را کرک شده در اختیار شما قرار میدهند این امر خود از جمله عواملی است که سیستم امنیتی دستگاه آن را به عنوان بدافزار یا ویروس شناسایی کند.

مجوزهای برنامه را حتماً دقت و بررسی کنید. آیا یک برنامه پخش ویدیو باید دسترسی به مخاطبین شما داشته باشد؟ در صورت مشاهده این گونه درخواست ها در ابتدای نصب نرم افزار، به وب سایت دولوپر مراجعه کنید و صحت برنامه را بررسی کنید.

همواره برنامه و سیستم عامل اندروید خود را به روز کنید و همیشه سعی بر به روز رسانی برنامه ها را انجام دهید. چون این گونه اپلیکیشن ها در به روزرسانی نسخه اندروید و یا سازگاری با آن با مشکل مواجه میشوند و برنامه اجازه دسترسی پیدا نمیکند.

یکی دیگر از راههای حذف ویروس های اندروید استفاده از نرم افزارهای مختلف و دفاعی میباشد یکی دیگر از برنامه هایی که میتوانییم به شما پیشنهاد دهیم، اپلیکیشن lookout میباشد، این برنامه همواره به جست و جو و پویش در فضای گوشی شما میباشد و همچنین در هنگام نصب برنامه جدید اگر مشکلی وجود داشته باشد پیغام اخطار روی صفحه شما ظاهر میشود. با نصب این برنامه برای شما این نتیجه حاصل میشود که دستگاه همواره از طریق اپلیکیشن اسکن میشود و در صورت بروز مشکلی شما با خبر خواهید شد.

حذف-ویروس-های-اندروید

حذف-ویروس-های-اندروید

همچنین اگر برنامه یا اپلیکیشن مورد نظر را شناسایی کرده اید و میدانید که این برنامه باعث ایجاد این مشکلات و دردسرها روی گوشی یا تبلت شما شده است، باید آن را برنامه را حذف کنید و از طریق مدیریت برنامه ها آن را uninstall کنید. ممکن است در آن قسمت گزینه uninstall را خاموش مشاهده کنید و نتوانید این کار را انجام دهید باید یا از طریق منوی اصلی به حذف برنامه بپردازید یا آنکه همانطوری که در ابتدای مطلب مشاهده کردید از طریق Safe mode  به uninstall بپردازید.

آنچه خدمت شما دوستان ارائه شد از جمله راههای حذف ویروس های اندروید بوده است، باز هم در صورت وجود مشکل یا سوالات میتوانید با کارشناسان تعمیرات موبایل در مجموعه ما با شماره ی 02167319 تماس حاصل کنید.

مطالب مرتبط