ترفند آیفون

تنظیمات دیتای موبایل در آیفون – Cellular Data

blank

در این پست قصد داریم تنظیمات مرتبط با داده و یا همان دیتای موبایل را بر روی گوشی های آیفون به شما عزیزان آموزش دهیم. با کوک موبایل همراه بمانید.
برای فعالسازی و یا غیرفعال کردن دیتای موبایل و رومینگ، تعیین برنامه هایی که می توانند از دیتای موبایل استفاده کنند و نیز سرویس هایی که دیتای موبایل در اختیار کاربران قرار می دهد، مشاهده ی طول زمان تماس هایی که با استفاده از این سرویس برقرار شده است، میزان استفاده از دیتای موبایل و دیگر تنظیمات مرتبط با استفاده از داده ی تلفن همراه می بایست به آدرس Settings > Cellular بروید.

تنظیمات-دیتای-موبایل-در-آیفون

تنظیمات-دیتای-موبایل-در-آیفون

blankتوجه: سرویس های تحت پشتیبانی با شبکه دیتای تلفن همراه، هزینه و تعرفه استفاده از پست صوتی بسته به اپراتورهای مختلف متفاوت است. برای مشاهده تعرفه استفاده از داده  تلفن همراه سیم کارت خود می توانید با کارشناسان اپراتور همراه تماس گرفته و یا سری به سایت اپراتور سیم کارت خود بزنید.

چنانچه آیفون از طریق شبکه دیتای موبایل به اینترنت متصل شده باشد، یکی از نمادهای LTE، 4G، 3G، E یا GPRS  را می توان بر روی نوار وضعیت گوشی مشاهده نمود.

دیتای-موبایل

دیتای-موبایل

سرویس های تحت شبکه های LTE، 4G و 3G که تحت شبکه GSM ارائه می شوند، از ارتباط همزمان صوتی و نیز ارسال و دریافت داده ها پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که با اتصال به سایر شبکه های داده ای تلفن همراه دیگر نمی توان از خدمات اینترنت و صحبت کردن پشت تلفن به صورت همزمان استفاده کرد، مگر آنکه iPhone  از طریق شبکه Wi-Fi به اینترنت متصل شده باشد. بسته به اینکه به واسطه چه شبکه ای به اینترنت متصل شده اید (دیتای موبایل (داده ی سیم کارت) و یا اینترنت وای فای) ممکن است قادر به دریافت تماس و انتقال داده ها به صورت همزمان باشید و یا نباشید. در ادامه تفاوت ها میان هر نوع اتصال شبکه ای به اینترنت را توضیح خواهیم داد.

  • شبکه های GSM: ممکن است در اتصال EDGE یا GPRS، تماس های ورودی به گوشی حین انتقال داده ها (اتصال به اینترنت سیم کارت) به طور صحیح و کامل به سرویس پست صوتی منتقل شوند. در مورد تماس های دریافتی که می خواهید آنها را در جا پاسخ دهید، با قطعی انتقال داده ها در زمان صحبت پشت گوشی روبرو خواهید شد.
  • شبکه های CDMA: در ارتباطات EV-DO نیز با دریافت تماس های دریافتی، انتقال داده ها متوقف می شود. در مورد اتصالات 1xRTT، تماس های ورودی به گوشی حین انتقال داده ها (اتصال به اینترنت سیم کارت) به سرویس پست صوتی منتقل خواهند شد. در مورد تماس های دریافتی که می خواهید آنها را در جا پاسخ دهید، با قطعی انتقال داده ها در زمان صحبت پشت گوشی روبرو خواهید شد.

در هر دو شبکه نام برده شده، پس از پایان یافتن تماس، ارتباط با اینترنت بار دیگر فراهم شده و انتقال داده ها ادامه می یابد.

چنانچه گزینه Cellular data بر روی تنظیمات گوشی خاموش و غیرفعال باشد، تمامی سرویس های داده ای که نیاز به اینترنت دارند تنها از Wi-Fi استفاده خواهند کرد. از جمله سرویس های مبتنی بر وب که روی آیفون ها وجود دارند می توان به ایمیل، مرورگر وب (سافاری)، برخی اعلان ها و نوتیفیکیش ها و برخی دیگر از سرویس ها اشاره کرد. چنانچه داده تلفن همراه و یا همان گزینه  Cellular data بر روی تنظیمات گوشی روشن و فعال باشد، هزینه های مرتبط با اعتبار سیم کارت اعمال خواهد شد و با مصرف اینترنت هزینه آن بر روی قبض تلفن محاسبه خواهد شد. با فعال کردن گزینه  Cellular data بر روی تنظیمات گوشی می بایست در مورد مصرف اینترنت بر روی برنامه های گوشی همچون سافاری و … دقت کافی را مبذول دارید تا هزینه های مصرف اینترنت گوشی را مدیریت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی مدیریت هزینه ها زمان استفاده از داده های تلفن همراه، می توانید نگاهی به پست “مدیریت مصرف اینترنت در استفاده از دیتای موبایل” بیندازید.

  • فعال و غیرفعالسازی Cellular Data بر روی آیفون

برای این منظور به آدرس Settings > Cellular رفته و در ادامه بر روی گزینه Cellular Data ضربه بزنید. ممکن است گزینه های زیر نیز برای انتخاب در دسترس باشند:

  • روشن یا خاموش کردن رومینگ صوتی (CDMA): برای جلوگیری از اعمال هزینه های اضافی اپراتور سیم کارت، گزینه Voice Roaming را خاموش کنید. چنانچه شبکه اپراتور سیم کارت شما در دسترس نباشد، سرویس های Cellular و Voice Roaming بر روی تنظیمات گوشی دیده نمی شوند و این دو نیز در دسترس نخواهند بود.
غیرفعالسازی- Voice-Roaming

غیرفعالسازی- Voice-Roaming

  • روشن یا خاموش کردن دیتای رومینگ: در مواقع حضور در منطقه ای که توسط شبکه مخابراتی سیم کارتتان پوشش داده نمی شود، رومینگ داده ها و یا همان گزینه Data Roaming دسترسی اینترنتی را به شبکه داده های تلفن همراه فراهم می آورد. شما می توانید با خاموش کردن گزینه Roaming داده ها در مواقع مسافرت،  از اعمال هزینه های اضافی رومینگ روی قبض تلفن خود جلوگیری به عمل آورید.
فعال-و-غیرفعالسازی-Cellular-Data-بر-روی-آیفون

فعال-و-غیرفعالسازی-Cellular-Data-بر-روی-آیفون

  • فعال یا غیرفعالسازی شبکه 4G / LTE : با استفاده از شبکه های 4G یا LTE دانلود و آپلود داده های اینترنتی سریعتر انجام می پذیرند، اما با این حال ممکن است مصرف باتری بیشتر شود. شبکه های 4G / LTE در تمامی مناطق تحت پوشش شبکه اپراتور سیم کارت ها موجود نیستند. همچنین برخی از گوشی ها نمی توانند از این شبکه ها پشتیبانی به عمل آورند.شبکه  4G / LTE بر روی گوشی هایiPhone SE، iPhone 6، iPhone 6 Plus و مدل های تولید شده پس از آنها وجود دارد. بر روی گوشی های نام برده شده گزینه هایی نیز برای خاموش کردن شبکه 4G / LTE و یا انتخاب( Voice & Data (VoLTE و یا Data Only وجود دارد.
فعال-یا-غیرفعالسازی-شبکه--LTE

فعال-یا-غیرفعالسازی-شبکه–LTE

  • فعال و غیرفعالسازی گزینه Voice & Data:  شبکه LTE را می توان برای دانلود و آپلود سریعتر داده ها انتخاب کرد. (با روشن کردن این گزینه، قابلیت VoLTE نیز فعال خواهد شد.) برای افزایش طول عمر باتری حین استفاده از این گزینه، سرعت های پایین تر برای اتصال را انتخاب کنید.
  • تنظیم هات اسپات شخصی ( Personal Hotspot) : هات اسپات گوشی را می توان برای اتصال دیگر دستگاه های هوشمند به شبکه اینترنتی آیفون به کار گرفت. با استفاده از هات اسپات می توانید اینترنت گوشی را با کامپیوتر و دیگر دستگاه های iOS به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کارکرد هات اسپات بر روی آیفون، نگاهی به پست “هات اسپات شخصی در آیفون” بیندازید.
تنظیم-هات-اسپات-شخصی

تنظیم-هات-اسپات-شخصی

  • فعال و غیرفعالسازی Wi-Fi Assist : چنانچه اتصال Wi-Fi ای که از آن استفاده می کنید، ضعیف باشد با فعال کردن گزینه Wi-Fi Assist می توانید دیتای موبایل را نیز برای تقویت سیگنال ها و افزایش سرعت اتصال گوشی به اینترنت مورد استفاده قرار دهید.
فعال-و-غیرفعالسازی-Wi-Fi-Assist

فعال-و-غیرفعالسازی-Wi-Fi-Assist

blankتوجه: استفاده از دیتای مویابل ممکن است باعث تحمیل هزینه های گزاف بر روی قبض موبایل شما شود. سعی کنید با اطلاع از طرح های فروش، بسته های اینترنتی بهینه را از اپراتور سیم کارت خود تهیه کرده و آنها را بر روی گوشی فعال کنید.

  • مشاهده و نظارت بر استفاده برنامه ها و سرویس های گوشی از دیتای موبایل

به آدرس Settings > Cellular رفته و در ادامه گزینه داده های تلفن همراه (Cellular) را برای هر برنامه دلخواهی که از دیتای موبایل استفاده می کند، روشن و یا خاموش کنید. چنانچه تنظیمات مرتبط با دیتای موبایل خاموش باشد، آیفون به صورت پیش فرض تنها از سرویس Wi-Fi برای اتصال به اینترنت استفاده می کند.

نظارت-بر-استفاده-برنامه-ها-از-دیتای-موبایل

نظارت-بر-استفاده-برنامه-ها-از-دیتای-موبایل

تمامی برنامه هایی که از آیتیونز و App Store دانلود می کنید در بخش تنظیم iTunes شامل هر دو گزینه iTunes Match و دانلود خودکار هستند و می توانید این گزینه ها را برای مدیریت مصرف اینترنت دیتای موبایل شخصی سازی نمایید.

در این پست در مورد نحوه تنظیمات دیتای موبایل آیفون به صورت کامل صحبت کردیم. این تنظیمات در تمامی سیستم عامل iOS تقریباً یکسان هستند و در آیفون های جدید و بروزرسانی شده شاید کمی مسیر آن ساده تر و راحتتر شده است. اگر به دنبال خرید گوشی آیفون جدید هستید می توانید به سایت ما مراجعه کنید و یکی از آیفون های مورد نظر خود را با ارزان ترین قیمت خریداری کنید.

همچنین در صورتی که با اعمال تغییرات و تنظیمات قادر به فعال سازی اینترنت داده آیفون خود نیستید، اگر آیفون شما مشکل نرم افزاری و بروزرسانی سیستم عامل نداشته باشد، احتمال ایراد در بخش سخت افزاری آن وجود دارد. با این حال جای نگرانی نیست، تکنسین ها ما در کوک موبایل آماده ارائه خدمات بهینه به شما عزیزان هستند. برای این منظور می توانید به واحد تعمیر اپل ما مراجعه کنید و ایراد موبایل خود را با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن رفع کنید.

سوالات متداول تنظیمات دیتای موبایل در آیفون -Cellular Data

1- داده های تلفن همراه (cellular data) در آیفون کجاست؟

برای مشاهده میزان مصرف داده های تلفن همراه از سرویس های سیستم منحصربفرد، به تنظیمات> Cellular یا تنظیمات> داده های تلفن همراه بروید. سپس به قسمت پایین صفحه بروید و روی سرویس های سیستم ضربه بزنید.

2- چرا داده های تلفن همراه من روی آیفون من کار نمی کنند؟

برای عیب یابی این مشکل، تنظیمات شبکه iOS خود را ریست کنید و سپس آیفون یا آی پد را خاموش و دوباره روشن کنید. این کار اغلب خرابی داده های تلفن همراه را برطرف می کند و بسیار ساده است: برنامه تنظیمات را باز کنید، به “General” بروید و به دنبال آن ریست کنید. اکنون دکمه روشن / خاموش را نگه دارید و آیفون یا آی پد را خاموش کنید.

3- آیا وقتی داده های تلفن همراه خاموش هستند هنوز می توانم پیام متنی دریافت کنم؟

اگر داده تلفن همراه خاموش است (و به شبکه وای فای متصل نیستید) و iMessage روشن شده است، پیام های متنی عادی قادر به ارسال یا دریافت نیستند. شما باید iMessage را برای ارسال پیامک عادی غیرفعال کنید تا بتوانید پیامک ارسال و یا دریافت کنید.

4- آیا داده های سلولی همانند داده های تلفن همراه است؟

داده های سلولی از همان شبکه ارائه شده توسط برجک مخابراتی استفاده می کنند که به شما امکان برقراری تماس تلفنی را می دهد. تفاوت اصلی بین داده های وای فای و داده های سلولی در این است که شما برای میزان مصرف داده های تلفن همراه خود مجبور هستید که ماهانه مبلغی را به شرکت مخابراتی بپردازید و یا بسته اینترنتی بخرید. در حالی که شبکه وای فای برای استفاده در منازل و دفاتر اداری این گونه نیست و هزینه آن ماهانه روی صورت حساب تلفن شما نمی آید.

5- چگونه می توانم داده های سلولی را در آیفون خود فعال کنم؟

به تنظیمات> cellular بروید، سپس روی افزودن Cellular Plan ضربه بزنید. آیفون را طوری قرار دهید که کد QR ارائه شده توسط شرکت مخابراتی شما در قاب ظاهر شود، یا جزئیات آن را به صورت دستی وارد کنید. ممکن است از شما خواسته شود، یک کد تأیید ارسال شده از طرف شرکت مخابراتی خود را وارد کنید.

6- آیا رومینگ داده های تلفن همراه باید روشن یا خاموش باشد؟

ظاهراً، حتی اگر Cellular Data و Data Roaming هر دو خاموش هستند، هنوز هم می توانید تماس تلفنی دریافت کرده و برقراری تماس و ارسال و دریافت پیام های متنی را انجام دهید. و اگر Data Roaming خاموش است، اما Cellular Data روشن است و شما در خارج از کشور هستید ، باز هم می توانید از داده استفاده کنید و هزینه های آن را بپردازید.

7- چه اتفاقی می افتد داده های تلفن همراه را در آیفون خاموش کنم؟

هر وقت در خانه هستید که شبکه وای فای دارد و هر زمان که به اینترنت نیازی ندارید. داده ای تلفن همراه خود را خاموش کنید. برخی از برنامه ها در پس زمینه و یا برخی دیگر برای به روزرسانی به اینترنت نیاز دارند و اگر داده های تلفن همراه شما روشن باشد، مصرف داده ها و اینترنت شما را بالا می برند.

8- چرا مصرف داده های آیفون من به طور ناگهانی افزایش یافته است؟

در آیفون خود، دستیار وای فای را خاموش کنید. این ویژگی هنگامی که اتصال Wi-Fi شما ضعیف است، به طور خودکار تلفن شما را به یک اتصال داده سلولی تغییر می دهد. همچنین ممکن است برنامه های شما بر روی داده های سلولی به روز شوند، که می توانند خیلی سریع، بسته اینترنتی فعال روی آیفون شما را تمام کند.

9- آیا iMessage بر روی داده های سلولی رایگان است؟

iMessage از داده استفاده می کند و با آن پیام های SMS/MMS ارسال و دریافت می شود. اگر سرویس ارائه دهنده داده ها، رایگان باشد، iMessages رایگان است. اگر خدمات ارائه دهنده داده ها (چه سلولی یا وای فای) برای دسترسی باید شارژ شوند، این سرویس هزینه بردار است و رایگان نمی باشد.

10- آیا می توانید هنگام خاموش کردن داده های سلولی، هنوز از داده ها استفاده کنید؟

حتی اگر دکمه Wi-Fi Assist را غیر فعال کرده باشید، تلفن شما هنوز هم می تواند از داده های (و نه Wi-Fi) به صورت عمدی و یا به اشتباه استفاده کند. خاموش کردن داده های سلولی امکان استفاده از داده های تلفن همراه را در حالت قفل قرار می دهد. برای غیر فعال کردن آن، به تنظیمات، سپس Cellular Data بروید.

مطالب مرتبط