آموزش تعمیرات اپل

آموزش تعویض فلت سنسور آیفون XR

آموزش تعویض فلت سنسور آیفون XR

عناوین این مقاله

آموزش تعویض فلت سنسور آیفون XR به صورت تصویری و کامل در این مقاله بررسی می شود.

این دستورالعمل، مراحل باز کردن، انتقال و یا تعویض بلندگو (earpiece speaker) و مجموعه سنسور جلو در آیفون ایکس آر را توضیح می دهد. این مجموعه شامل بلندگو، میکروفون، سنسور نور محیطی، پروژکتور نقطه ای (flood illuminator) و سنسور مجاورتی است. بلندگو در میان تعمیرکاران موبایل به نام کپسول گوشی معروف است و در نقشه های شماتیک نیز با نام لاتین earpiece مشخص می شود.مجموعه فوق برای هر دستگاه آیفون منحصربفرد بوده و در کارخانه روی دستگاه نصب می شود، بنابراین، هنگام تعویض صفحه نمایش جدید، مجموعه سنسور جلو باید از روی صفحه قدیمی برداشته شود و به صفحه جدید منتقل شود.

پروژکتور نقطه ای بخشی از ویژگی بیومتریک و امنیتی Face ID است و اگر این قطعه اصلی خراب شود و یا به درستی کار نکند، عملکرد سیستم تشخیص چهره (Face ID) را از کار می اندازد. تعویض این قطعه با یک قطعه جدید هر چند اورجینال باشد باعث مختل کردن سیستم تشخیص چهره می شود، بنابراین خیلی مراقب باشید تا در طی تعویض کپسول آیفون ایکس آر به این قطعات منحصر بفرد گوشی، آسیبی وارد نشود. در صورت خرابی و یا معیوب شدن فقط کارخانه اپل است که می تواند عملکرد تشخیص چهره را باز گرداند.

مدت زمان انجام کار: 1 ساعت

سختی کار: متوسط

مرحله 1- باز کردن پیچ های t1: آموزش تعویض فلت سنسور آیفون XR

هشدار: قبل از اینکه شروع کنید، شارژ باتری را به زیر یک چهارم ظرفیت اصلی باتری خالی کنید. باتری آیفون ایکس آر از نوع لیتیوم یون است و حین عملیات تعویض در صورتی که با نوک پنس، اسپاتول، پیچ گوشتی و یا هر شئی نوک تیزی با ضربه مواجه شود، اگر شارژ بالایی داشته باشد به احتمال زیاد منفجر می شود و باعث آتش سوزی می شود. پس مراقب باشید.بدیهی است که قبل از شروع کار تعمیراتی و در اینجا عملیات تعویض بلندگو و سنسورهای جلو، دستگاه را خاموش کنید.

  • با پیچ گوشتی مخصوص، پیچ های t1 بلند 6.7 میلیمتری (دو پیچ) که در لبه پایین آیفون قرار دارند را باز کنید.
  • زیر این پیچ ها واشرهای ضد آب قرار دارد. در کل باز کردن آیفون، ویژگی مقاومت در برابر نقوذ آب را گوشی را به خطر می اندازد. با این حال، برای اطمینان بیشتر، هنگام نصب و زمانی که عملیات تعمیر به اتمام رسید، واشرها را تعویض نمایید.
  • همانطور که گفتیم زیر کلگی هر پیچ t1، دو واشر لاستیکی مشکی رنگ وجود دارد. وضعیت آنها را بررسی کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

مرحله 2- حرارت دادن صفحه نمایش

  • پنل های عقب و جلو آیفون با استفاده از چسب های قوی در کارخانه به یکدیگر پرس شد اند، برای باز کردن گوشی و پنل ها باید ابتدا بوسیله حرارت دادن کم این چسب ها شل و بریده شوند تا پنل ها را حت تر برداشته شوند.
  • برای حرارت دادن معمولاً از سشوار مو و یا هیتر، و یا ابزار iOpener که از پیش گرم شده است استفاده می شود، حرارت دادن باید به مدت یک دقیقه به لبه زیرین قاب آیفون که به چسب ها نزدیک ترین است اعمال شود.

مرحله 3- کاپ مکنده را روی پنل پشت قرار دهید

نکته: در دو مرحله بعدی استفاده از قاب کش یا iSclack توضیح داده شده است، این وسیله یک ابزار دستی است که اکثر تعمیرکاران برای باز کردن پنل از آن استفاده می کنند. اگر برای برداشتن قاب پشت از قاب کش استفاده نمی کنید، از این دو مرحله رد شوید و بقیه مراحل را ادامه دهید.

  • در وسط قاب کش یک قطعه پلاستیکی قرار داده شده است که که دو کاپ مکنده را به یکدیگر نزدیک تر می کند و باعث می شودکه کاپ ها محکم به قاب بچسبند، در گوشی های موبایل آیفون بزرگتر، مثل این آیفون، نیازی به این قطعه نمی باشد.
  • کاپ های مکنده را در قسمت پایین نزدیک به لبه آیفون قرار دهید، یکی از کاپ ها در پنل جلو و دیگری در پنل عقب قرار بگیرند.
  • هر دو کاپ مکنده را با دست کمی فشار داده تا محکم به بدنه بچسبند.
  • نکته: در صورتی که پنل جلو یا عقب گوشی خیلی بد شکسته است، با استفاده از نوار چسب پهن روی آن را یک لایه چسب پهن بیندازید و سپس کاپ ها را روی آن قرار داده محکم کنید.

مرحله 4- شکاف کوچکی در لبه پایین ایجاد کنید

  • گوشی را با دست نگه دارید و دستگیره های قاب کش را فشار داده به هم نزدیک کنید تا پنل جلو از قاب عقب کمی فاصله بگیرد و جدا شود.
  • سعی نکنید پنل جلو را به طور کامل باز کنید، تنها کافی است تا یک شکاف کوچک در لبه پایین ایجاد شود.
  • یک کاردک یا ابزار کوچک مثلث شکل بردارید و نوک آن را داخل شکاف ایجاد شده قرار دهید و در همان قسمت رها کنید.

مرحله 5- کاپ مکش دستی را بکشید و شکاف کوچکی ایجاد کنید

  • برخی تعمیرکاران در مواردی، برای جدا کردن پنل ها و ایجاد شکاف از کاپ مکنده دستی (Single Suction) استفاده می کنند. استفاده از این کاپ مکنده تکی نیز شبیه به وسیله قاب کش (دارای دو کاپ مکنده) است، یعنی پس از حدود یک دقیقه حرارت به لبه زیرین نزدیک به چسب ها، آن را روی پنل جلو قرار داده محکم و صاف بچسبانید، دقت کنید روی گلس چروک نیفتد.
  • دوباره اگر اگر صفحه نمایش گوشی موبایل خیلی بد دچار شکستگی و ترک شدید شده باشد. از یک لایه نوار پهن قوی استفاده کنید و روی گلس را بپوشانید. این کار هم باعث می شود که کاپ مکنده بهتر بچسبد و هم اینکه در هنگام جدا کردن، گلس بدون اینکه ذره ذره شود، بلند می شود. اگر چسب پهن موجود نبود می توانید به لبه کاپ مکنده چسب مایع قوی بزنید و کاپ را به صفحه بچسبانید.

مرحله 6- صفحه نمایش را به آرامی بلند کنید

  • خیلی آرامی کاپ مکنده را به سمت بالا بکشید، به صورت ثابت و یکنواخت فشار بیاورید طوریکه تنها بین پنل جلو و قاب پشت، شکاف کوچکی ایجاد شود.
  • کاردک را برداشته نوک آن را بین شکاف قرار دهید.
  • نکته: چسب آب بندی که برای نگه داشتن صفحه نمایش روی قاب بکار رفته است بسیار قوی و محکم است؛ هر چند گرم کردن چسب ها را شل می کند اما در کل باز کردن آن سخت است و به دقت و فشار کافی نیاز دارد تا بین پنل ها، شکاف اولیه ایجاد شود. اگر برای بار اول قادر به باز کردن پنل و ایجاد شکاف اولیه نشدید، دوباره حرارت بیشتری بدهید و دوباره امتحان کنید تا چسب آب بندی شل شده و شکاف ایجاد شود طوری که بتوانید نوک کاردک را بین شکاف قرار دهید.

مرحله 7- جدا کردن چسب صفحه نمایش

  • کاردک که در لبه پایین گوشه چپ قرار داده شده بود را با دست گرفته و بکشید، همانطور تا امتداد لبه چپ گوشی ادامه دهید تا به گوشی بالایی سمت چپ برسید و در لبه سمت چپ گوشی نیز شکاف ایجاد کنید.
  • نکته: نوک کاردک را نباید بیش ازحد به داخل گوشی فرو برده و بکشید چرا که ممکن است به قطعات داخلی آسیب وارد کند.

مرحله 8- چسب سمت راست و گوشه راست را باز کنید

  • کاپ مکنده را دوباره بلند کنید و این بار نوک کاردک را در لبه پایین سمت راست قرار دهید، کاردک را بکشید تا لبه سمت راست گوشی نیز بلند شود و چسب ها جدا شوند.
  • نکته: دقیقاً مثل حالت قبل، نوک کاردک را بیش از اندازه وارد نکنید چون ممکن است به کابل های نمایشگر نزدیک به لبه ها آسیب وارد شود. کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 9- چسب اطراف سوکت شارژ را جدا کنید

نکته: حواستان باشد که لبه بالایی صفحه نمایش هم با چسب و هم با گیره متصل شده است. به این نکته دقت نمایید!

نوک کاردک را در امتداد لبه فوقانی صفحه نمایش به سمت سوکت شارژ به آرامی بکشید و خیلی آهسته بالا و پایین کنید تا چسب ها جدا شوند.

نکته: سعی کنید فشار زیادی وارد نکنید چرا که ممکن است گیره ها بشکنند. این مرحله را با دقت انجام دهید.

نکته: دوباره، نوک کاردک را خیلی فرو نبرید چون ممکن است به کابل های منعطف ال سی دی نزدیک به لبه ها آسیب وارد شود. کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش داخل برده شود.کاردک را به گوشه مقابل بکشید و باقیمانده چسب ها را جدا کنید.

مرحله 10- کاپ مکش دستی را جدا کنید

  • با ناخن، زائده کوچک روی کاپ مکنده را بلند کنید و کاپ را از پنل جلو بردارید.
  • اگر از قاب کش استفاده می کنید، برای جدا کردن کاپ های مکنده از پنل های عقب و جلو نیز به همین صورت عمل کنید.

مرحله 11- باز کردن آیفون

  • از سمت چپ آیفون، با انگشت لبه های صفحه نمایش را بگیرید و بلند کنید و آن را مثل جلد کتاب باز کنید. از یک وسیله سنگین و یا جعبه خود گوشی استفاده کنید و صفحه نمایش را به آن تکیه بدهید.

نکته: سعی نکنید که صفحه نمایش را به طور کامل از قاب پشتی جدا کنید، پنل در این مرحله، هنوز هم بوسیله چندین کابل منعطف به لاجیک بورد متصل می باشد.

  • گوشی را روی میز کار طوری محکم قرار دهید که حین عملیات تعویض، جابجا نشود و یا نیفتد که باعث آسیب شود.
  • (مخصوص نصب گوشی): هنگام نصب، صفحه نمایش را همتراز با گیره های گوشه های بالا در مناسب خود قرار دهید، با دقت کمی فشار دهید تا گیره ها و هم صفحه به درستی در جای خود محکم شوند. شرایط گیره ها را چک کنید ببینید خم نشده باشند، سپس با دقت گیره ها را جا بزنید.

مرحله 12- پیچ های کاور کانکتور باتری را باز کنید

  • سه پیچ YOOO 1.2 میلیمتری را باز کنید. این پیچ ها براکت کاور کانکتور باتری را نگه داشته اند و در تصویر مربوطه با رنگ قرمز مشخص شده اند.
  • از پنس استفاده کرده، با نوک آن براکت روی کانکتور باتری را گرفته، و بلند کنید. این براکت در تصویر با رنگ مشکی مشخص شده است.
  • نکته: در تمام مراحل عملیات تعویض، هر پیچی را که باز می کنید در یک الگو و به صورت مرتب قرار دهید تا هنگام نصب و بستن پیچ ها ترتیب پیچ ها رعایت شوند و هر پیچ سر جای خود بسته شود (دقت کنید پیچ ها جابجا بسته نشوند).
  • (مخصوص نصب گوشی)، هنگام نصب و قبل از اینکه صفحه نمایش را بسته و محکم کنید، گوشی را روشن کرده و کارکرد آن را چک کنید، اگر مشکلی وجود نداشت با خیال راحت ادامه دهید.

مرحله 13- جدا کردن اتصال باتری

  • نوک اسپاتول را زیر کانکتور باتری قرار دهید و مستقیم به سمت بالا اهرم کنید و کانکتور را از سوکتش خارج کنید.
  • هنگام جدا کردن کانکتور مراقب باشید به چسب سیلیکونی مشکی اطراف آن و همچنین سایر اتصالات بورد آسیبی وارد نشود. این چسب باعث محفاظت بیشتر در برابر ورود آب و گرد و خاک به داخل می شود.
  • کانکتور را به سمت خارج از لاجیک بورد تا کنید تا مانع از اتصال ناگهانی آن با سوکت و روشن شدن ناگهانی گوشی در حین تعمیر شود.

مرحله 14- پیچ های براکت روی کانکتور ال سی دی را باز کنید

  • دو پیچ 1.2 میلیمتری YOOO که براکت کانکتور صفحه نمایش را نگه داشته است را باز کنید.
  • با نوک پنس، براکت را بردارید.

مرحله 15- دیجیتایزر را جدا کنید

  • با استفاده از اسپاتول، کابل دیجیتایزر را جدا کنید. نوک اسپاتول را زیر کابل قرار دهید و به آرامی به سمت بالا اهرم کنید تا کابل دیجیتایزر جدا شود.
  • نکته (مخصوص بستن گوشی): برای نصب مجدد این کانکتورها، با دقت کانکتور را در جای مخصوص به خود تراز کنید و از یک طرف فشار بدهید تا با یک کلیک در جای خود قرار گیرد، سپس طرف دیگر را نیز نزدیک کرده و کمی فشار دهید تا روی سوکتش قرار گیرد. دقت کنید که از وسط کانکتور فشار وارد نکنید. اگر کانکتور به خوبی تراز نشده باشد، پین ها خم می شوند و به قطعاتی داخلی آسیب می زند.

مرحله 16- صفحه نمایش را جدا کنید

برای جدا کردن کانکتور کابل ال سی دی، از اسپاتول استفاده کنید، نوک اسپاتول را زیر کانکتور قرار دهید و به آرامی به سمت بالا اهرم کنید تا از روی سوکتش آزاد شود.

مرحله 17- پیچ کاور کانکتور لاجیک بورد را باز کنید

  • پنج پیچ نگهدارنده براکت کانکتور لاجیک بورد به قاب پشت را باز کنید.با پیچ گوشتی چهار سو مخصوص پیچ 1.3 میلیمتری فیلیپسی را باز کنید که در عکس با رنگ قرمز مشخص شده است.با پیچ گوشتی چهار سو مخصوص پیچ 1.5 میلیمتری فیلیپسی را باز کنید که در عکس با رنگ نارنجی مشخص شده است.سه پیچ 1.2 میلیمتری YOOO را باز کنید که در عکس با رنگ سبز مشخص شده‌ اند.
  • براکت را با پنس از لاجیک بورد جدا کنید.
  • مراقب باشید براکت کوچکتر را نیز از روی لبه جدا کرده باشید. این براکت با یک گیره کوچک متصل شده است.

مرحله 18- جدا کردن سنسور های جلو

نوک اسپاتول را زیر کانکتور سنسور های جلو قرار داده با دقت به سمت بالا اهرم کنید و از روی سوکتش خارج کنید.

مرحله 19- مجموعه صفحه نمایش را بردارید

  • مجموعه صفحه نمایش را با دست برداشته بلند کنید.
  • نکته (مخصوص نصب گوشی): هنگام نصب می توانید چسب های آب بندی دور لبه های نمایشگر را تعویض کنید.

مرحله 20- بازکردن پیچ های بلندگو (کپسول گوشی)

  • 4 پیچ نگهدارنده بلندگو و یا سنسور به پشت صفحه نمایش را باز کنید:
  • دو پیچ 1.6 میلیمتری چهار سو را باز کنید که در عکس با رنگ قرمز مشخص شده‌اند.
  • پیچ 2.3 میلیمتری چهارسو را باز کنید که در عکس با رنگ نارنجی مشخص شده‌اند.
  • پیچ 1.2 میلیمتری YOOO را باز کنید که در عکس با رنگ زرد مشخص شده اند.
  • پیچ 1.6 میلیمتری چهارسو را باز کنید که در عکس با رنگ سبز مشخص شده اند.

مرحله 21- بلندگو را بلند کنید

مطابق با تصویر، با نوک پنس، با دقت و به آرامی، بلندگو را به سمت دیگر بلند کنید، آن را از لبه بالا صفحه نمایش دور کنید.بلندگو بوسیله کابل منعطف بسیار نازکی متصل است. مراقب باشید که به کابل فشار وارد نکنید و یا آن را نکشید تا صدمه ببیند.

مرحله 22 – نوار سنسور جلو را حرارت دهید

با استفاده از سشوار صنعتی، هیتر و یا آی¬اُپنر، به مدت حدود یک دقیقه، لبه بالا قسمت جلوی صفحه نمایش را حرارت دهید تا چسب های نگهدارنده سنسورها شل شوند.

مرحله 23 – آزاد کردن میکروفون از لبه فوقانی آیفون

  • لبه تخت اسپاتول را زیر کابل منعطف زیر میکروفون قرار دهید و با دقت اهرم کنید و بکشید.
  • به آرامی بچرخانید تا میکروفون جدا شود، دقت کنید تا به کابل منعطف فشار و آسیب وارد نشود.اگر لازم شد از اسپاتول استفاده کنید و با نوک آن میکروفون را از ناچ آن در پنل جلو جدا کنید. اگر جدا کردن میکروفون راحت نیست، حرارت بیشتری اعمال کنید.

مرحله 24 – آزاد کردن سنسور مجاورتی

  • از سمت چپ به راست کار کنید، لبه کاردک را زیر کابل منعطف و زیر سنسور مجاورتی به اضافه ماژول پروژکتور قرار دهید و بکشید.
  • کاردک را به آرامی بالا و پایین کنید و بلند کنید تا ماژول از ناچ خود در پنل جلو بیرون بیاورید.
  • اسپیکر آیفون xr خود را بلند کنید و دور از دسترس قرار دهید. حین کار کردن دقت کنید که کابل منعطف نازک کشیده نشود و به آن آسیب نزنید.

مرحله 25- براکت سنسور نور محیطی را بردارید

با نوک پنس، براکت لبه کوچک فوقانی پنل جلوی آیفون را گرفته و آن را به سمت بالا بکشید و سنسور نور محیطی را از روی سوکتش جدا کنید.

مرحله 26- سنسور نور محیطی را بردارید

با نوک پنس سنسور نور محیطی را گرفته بالا و پایین کنید و آن را از ناچ خود در صفحه نمایش بیرون بکشید.اگر سنسور براحتی و آزادانه جدا نمی شود، یکی دو بار بدون اینکه فشار اضافی وارد کنید امتحان کنید. اگر نشد کمی حرارت بدهیدو دوباره سعی کنید.این سنسور همچنان از طریق کابل منعطف بسیار نازک به بقیه مجموعه سنسورها متصل است. مراقب باشید که به کابل فشار و یا آسیبی وارد نکنید.

مرحله 27 - سنسور نور محیطی را بردارید

  • اگر با موفقیت کل سنسور نور محیطی را جدا کرده و برداشتید (همانطور که در شکل اول نشان داده شده است)، مراحل زیر را نیز ادامه دهید.
  • اگر نوار دیفیوزر سفید هنوز متصل است و روی صفحه نمایش قرار دارد.، همانطور که در تصویر دوم نشان داده شده است، باید با استفاده از یک تیغ نازک و یا ابزار اهرم نازک با دقت آن را در امتداد لبه بالا اهرم کنید. برای راحتی کار کمی حرارت دهید.

نکته (مخصوص بستن گوشی): اگر جداسازی دیفیوزر را به صورت جداگانه انجام دادید، در حین بستن دستگاه هم باید ابتدا دیفیوزر را روی سوکتش نصب کنید و سپس سنسور نور را روی جایگاهش قرار دهید.

مرحله 28- بلندگو به اضافه سنسورهای جلو را بردارید

  • کپسول گوشی و مجموعه سنسور جلو را بردارید.
  • (مخصوص بستن گوشی)، وضعیت ماژول پلاستیکی سیاه که حاوی اجزاء زیر است را چک کنید:سنسور مجاورتینور افکن
  • ماژول باید طوری قرار داده شود که این قطعات مانع ایجاد نکنند.

قطعات تعویضی جدید را با قطعات اصلی گوشی مقایسه کنید، همانطور که در بخش مقدمه نیز گفتیم، پس از انجام عملیات تعویض از همان قطعات اصلی گوشی استفاده تا از کارکرد صد در صدی آیفون اطمینان حاصل شود، همچنین باقیمانده های چسب را به طور کامل تمیزکاری کنید و قبل از نصب از چسب جدید استفاده کنید.برای نصب گوشی، مراحل بالا را بر عکس انجام دهید. (به ترتیب از آخر به اول).قطعات دور ریز دستگاه آیفون خود را مطابق با استانداردهای دفع ضایعات الکترونیکی R2 به زباله دان بریزید. همچنین می توانید علاوه بر خدمات تعمیر موبایل برای خرید و فروش گوشی های موبایل خود به سایت کوک موبایل مراجعه نمایید.

متن این مقاله آموزشی از صفحه رسمی ifixit برای تعمیر گوشی آیفون XR گرفته شده است.

مطالب مرتبط