ترفند اندروید

بررسی اطلاعات سیستمی دستگاه اندرویدی

بررسی اطلاعات سیستمی دستگاه اندرویدی

همانطور که می دانید در حال حاضر سیستم عامل اندروید رسماً پرطرفدارترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایلی موجود در دنیا می باشد. با محبوبیتی که این سیستم عامل هم اکنون دارد، مطمئناً در سال ‌های آینده نیز روند افزایش موفقیت ‌های او را خواهیم دید. امروزه افراد بسیار زیادی حداقل یک گوشی یا تبلت اندرویدی دارد و از قابلیت ‌های آن استفاده می ‌کند ولی متاسفانه عده‌ای از کاربران محصولات اندرویدی اطلاعات دقیقی در رابطه با وضعیت سیستمی دستگاه خود نداشته و فقط از آن استفاده می ‌کنند. حتی بعضی از کاربران حرفه ‌ای این سیستم عامل های اندروید نیز از جزئیات سیستم دستگاه خود اطلاع کافی ندارد و اهمیتی برای آن قائل نیستند. ولی همه ی کاربران این نوع دستگاه ها باید اطلاعات دقیق در رابطه با جزئیات سیستمی دستگاه‌ های اندرویدی خود داشته باشند و این امر بسیار ضروری است، ولی در هر صورت کسب اطلاعات در این زمینه می ‌تواند شما را به یک کاربر حرفه ‌ای‌ تر تبدیل نماید. به منظور مشاهده اطلاعات سیستمی در دستگاه‌های اندرویدی روش‌های مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین این روش‌ها مربوط به استفاده از بخش تنظیمات یا همان Settings خود دستگاه می‌شود. ما در این مقاله قرار است در مورد دو روش موثر برای مشاهده اطلاعات سیستمی دستگاه‌ های اندرویدی صحبت کنیم. در روش اول از بخش تنظیمات خود دستگاه اقدام کنید و در روش دوم از اپلیکیشنی اختصاصی برای این کار استفاده می‌ کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش اول:

استفاده از بخش تنظیمات یا Settings دستگاه

در بالاتر هم گفته شد که هر کاربر محصول اندرویدی با ورود به بخش تنظیمات دستگاه خود می تواند به اطلاعات سیستمی آن دسترسی پیدا کند. البته باید توجه کنید که اطلاعات سیستمی ارائه شده در این بخش کاملا جزئی ست و به اطلاعات کاملی به حساب نمی آیند. در صورتی که مایل باشید در رابطه با “شماره مدل” یا “Model Number” دستگاه، نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی دستگاه خود، نام و مدل پردازنده آن، نسخه کرنل آن و موارد این چنینی اطلاعاتی جزئی بدست آورید، می ‌توانید از بخش تنظیمات استفاده نمایید. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

در ابتدا باید به بخش تنظیمات یا Settings دستگاه اندرویدی خود وارد شوید. برای این که بتوانید به این بخش وارد شوید روش ‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌توانید از بخش اپلیکیشن دراور یا منوی اپلیکیشن‌ ها و با انتخاب آیکون چرخ دنده به این بخش وارد شوید. همچنین می توانید از طریق منوی نوتیفیکیشن ‌ها به این قسمت مراجعه نمایید.

بعد از مراجعه به بخش تنظیمات، لیستی نسبتا گسترده و طولانی بر روی صفحه نمایش دستگاه تان به نمایش در می آید. در این لیست به سمت پایین حرکت کنید. در گزینه ‌های پایانی این منو گزینه‌ ای با نام “About Phone”  یا “About Tablet” وجود دارد. برای مشاهده این گزینه آن را انتخاب کنید. وقتی که وارد این بخش شوید، اطلاعات نسبتا کلی در رابطه با وضعیت سیستمی دستگاه شما ارائه خواهد شد. اطلاعاتی مانند “شماره مدل” دستگاه، نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی آن و … در این قسمت وجود دارد. اگر دقت کنید در این قسمت به مدل سیستم روی چیپ (SoC) به کار گرفته شده در دستگاه شما نیز اشاره شده است، ولی هیچ جزئیات بیشتری از قبیل تعداد هسته ‌های پردازشگر و فرکانس کاری آن‌ ها ارائه نمی‌ شود. لازم به اشاره است که بررسی‌ های مرتبط با به روز رسانی سیستم عامل اندروید دستگاه نیز عموما از همین بخش و از طریق گزینه “Update” انجام خواهد شد.

گزینه ‌ی “About Phone” را انتخاب نمایید

اگر می خواهید در رابطه با حافظه داخلی دستگاه خود اطلاعاتی کسب کنید، باید دوباره به منوی اصلی تنظیمات برگردید و این بار گزینه ‌ای که با نام “Storage” مشخص شده را انتخاب نمایید. در این قسمت اطلاعات جامعی در رابطه با وضعیت حافظه داخلی دستگاه شما وجود دارد. پس از بخش “About Phone” نمی‌ توانید اطلاعات و جزئیات مربوط به وضعیت حافظه داخلی دستگاه  را ببینید.

گزینه ‌ی “Storage” را انتخاب نمایید

روش دوم:

 استفاده از اپلیکیشن “Android System Info”

در این روش از یک اپلیکیشن اختصاصی با نام Android System Info برای بررسی جزئیات سیستمی دستگاه استفاده می گردد. در این روش به اطلاعات دقیق‌تر و در عین حال گسترده‌ تری دسترسی دارید. برای بررسی اطلاعات سیستمی دستگاه اندرویدی تان از طریق اپلیکیشن Android System Info مراحل زیر را طی کنید.

اپلیکیشن Android System Info را اجرا کنید

در ابتدا به فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) مراجعه کنید و نسبت به دانلود اپلیکیشن “Android System Info” اقدام کنید. بعد از دانلود این اپلیکیشن کارآمد، آن را بر روی دستگاه خود نصب کنید.

بعد از نصب اپلیکیشن Android System Info به منوی اپلیکیشن ‌های دستگاه هوشمندتان وارد شوید. در لیست اپلیکیشن‌ های موجود، آیکونی به شکل آن ‌چه که در تصویر بالا ضمیمه شده مشاهده خواهید کرد. این آیکون را انتخاب کرده تا اپلیکیشن Android System Info اجرا گردد.

اپلیکیشن Android System Info را اجرا کنید

بعد از اجرا شدن اپلیکیشن مورد نظر، وارد تب “سیستم” یا “System” شوید. در این بخش اطلاعات بسیار عالی در رابطه با وضعیت سیستمی دستگاه شما وجود دارد. اطلاعاتی مانند جزئیات دقیق پردازنده مرکزی، جزئیات مربوط به دوربین دستگاه، حافظه داخلی آن، باتری و … را می توانید در این قسمت ببینید.

وارد تب “System” شوید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *