ترفند اندروید

باز کردن قفل گوشی اندروید و فراموشی رمز

باز کردن قفل گوشی اندروید و فراموشی رمز

برخی مواقع ممکن است، کاربر به هر دلیل مانند فراموش کردن رمز گوشی اندرویدی خود مایل باشد که قفل آن را باز کند، حال نمی داند باید این کار را چگونه انجام دهد. اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو شده اید، توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله قرار است روش های باز کردن قفل گوشی اندروید را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

در حال حاضر یکی از مشکلات شایعی است که هر روزه کاربران زیادی با آن روبرو هستند، فراموش کردن رمز گوشی می باشد. خوشبختانه با پیشرفت گوشی های اندرویدی و بهره بردن آنها از اسکنر انگشت، تا حد زیادی مشکل فراموش کردن رمز گوشی از بین رفته است، ولی با این حال در گوشی های قدیمی تر که به قفل عددی یا پترن (الگو) مجهزند، فراموش کردن رمز عبور زیاد اتفاق می افتد. حال می خواهیم بدانیم اگر رمز گوشی اندرویدی خود را فراموش کردیم چه کنیم؟ آیا راهی برای باز کردن قفل گوشی اندروید در این حالت وجود دارد؟

باید بدانید روش هایی هستند که در صورت فراموشی رمز دستگاه تان، شما می ‌توانید بنا به شرایط خاص خود از آن ها به منظور باز کردن قفل گوشی اندروید استفاده نمایید.  در این مقاله به طور کامل روش های باز کردن قفل گوشی اندروید را به شما آموزش خواهیم داد.

روش باز کردن قفل گوشی های اندروید پنج و بالاتر

گوگل در اندروید 5 به دلایل مختلف و به ویژه افزایش ضریب امنیت کاربران خود تصمیم گرفت که روش های ساده تر باز کردن قفل گوشی اندروید را حذف کند! پس در اندروید 5.0 و نسخه های بالاتر این سیستم عامل عملا هیچ روش داخلی (Built-in) برای شکستن قفل گوشی اندرویدی وجود نداشته، اما اگر شرایط خاصی در دستگاه شما برقرار باشد، می‌ توانید از قفل گوشی عبور نمایید!

یکی از این شرایط خاص مربوط به حالت فعال بودن قابلیت Smart Lock یا قفل هوشمند گوشی می‌ باشد. می توان اینگونه گفت که قفل هوشمند (Smart Lock) قابلیتی است که به موجب آن کاربر می‌ تواند برای گوشی خود شرایط منحصر به فرد قابل اعتماد تعریف نماید! بعنوان مثال شما با استفاده از این قابلیت می ‌توانید برای گوشی اندرویدی خود شرایطی ایجاد کنید که هر وقت که به شبکه وای فای خانه شما متصل است، قفل نمایشگر آن فعال نگردد و صفحه گوشی به صورت خودکار آنلاک نگهداشته شود. این مسئله فقط به اتصال وای فای مربوط نمی ‌شود. شما می ‌توانید حتی موقعیت مکانی خانه خود را به عنوان یک منطقه قابل اعتماد برای دستگاه تعریف نموده و با این کار از فعال شدن قفل نمایشگر آن در محدوده خانه جلوگیری نمایید.

حال می خواهیم بدانیم از قابلیت Smart Lock چگونه می‌ توان برای باز کردن قفل گوشی اندروید استفاده شود؟ باید خدمتتان بگوییم پاسخ این سوال ساده می باشد. فرض کنید که شما موقعیت مکانی خانه خود را از طریق قابلیت Smart Lock اندروید به عنوان یک منطقه قابل اعتماد برای گوشی در نظر می گیرید و حالا رمز عبور آن را فراموش نموده اید! در این صورت برای باز کردن قفل گوشی اندروید خود به راحتی می توانید گوشی را به خانه برده و به صورت خودکار شاهد قفل گشایی از نمایشگر آن هستید. پس فعال بودن قابلیت Smart Lock  در گوشی شما می ‌تواند در شرایط خاصی مثل فراموش کردن رمز گوشی نقش یک راه حل برای باز کردن قفل گوشی تان باشد.

حالت بعدی که به شما قرار است ارائه کنیم مربوط به مدل گوشی شما می‌ شود! اگر گوشی اندرویدی شما سامسونگ باشد و اکانت سامسونگ شما هم در گوشی فعال است، می ‌تواند با مراجعه به سرویس تحت وب Find My Mobile  سامسونگ نسبت به باز کردن قفل گوشی اندروید خود به راحتی آن را باز کنید. استفاده از سرویس Find My Mobile  سامسونگ بسیار ساده بوده و شما برای باز کردن قفل گوشی اندروید خود قفل باید بعد از وارد شدن به اکانت تان بر روی گزینه Unlock my screen کلیک کنید.

گزینه Unlock my screen کلیک کنید

حالت آخر به شرایطی که بوتلودر دستگاه آنلاک شده و یک کاستوم ریکاوری بر روی آن نصب است، مربوط می شود. در این صورت شما می‌ توانید یک کاستوم ریکاوری جدید را بر روی گوشی نصب کرده و مشکل فراموش شدن رمز را برطرف کنید. البته در این روش کل اطلاعات گوشی شما حذف شده، ولی در هر صورت به هدف اصلی یعنی باز کردن قفل گوشی اندروید دست پیدا می کنید.

نحوه ی باز کردن قفل گوشی سامسونگ بدون ریست را مطالعه کنید.

روش باز کردن قفل گوشی های اندروید 4.4 و پایین تر

ولی اگر گوشی که رمز آن را فراموش نوده اید از سیستم عامل اندروید 4.4 یا نسخه های پایین‌تر آن بهره مند است، راه حل و روش های ساده تری برای باز کردن قفل گوشی وجود دارد. در این نسخه های اندروید یک روش ساده برای برطرف کردن مشکل فراموش شدن رمز گوشی ارائه شده است. برای این کار کافیست که مشخصات اکانت گوگل فعال در دستگاه خود را به یاد داشته باشید. این مشخصات شامل آدرس جیمیل و رمز عبور آن است.

روش باز کردن قفل گوشی های اندروید 4.4 و پایین تر

برای باز کردن قفل گوشی که به اندروید 4.4 یا نسخه های پایین تر آن مجهز است، ابتدا 5 بار پشت سرهم رمز عبور را اشتباه وارد کرده تا گزینه ای با عنوان  Forgot pattern، Forgot PIN یا Forgot password نمایان گردد. این گزینه نمایان شده را لمس نمایید، همانطور که می بینید از شما درخواست وارد کردن آدرس جیمیل و رمز عبور آن را دارد. آدرس جیمیلی که در گوشی شما فعال باشد را به همراه رمز عبور آن وارد کرده و گزینه Sign in را لمس کنید. به همین راحتی می توانید قفل گوشی اندروید خود را باز کنید.

در صورتی که گوشی شما هیچ یک از شرایط بالا را ندارد، چه باید کرد؟

اگر جزء کاربرانی هستید که ضمن فراموش کردن رمز گوشی خود هیچ یک از شرایط بالا در این مقاله را ندارید، مجبور هستید که با اطلاعات دستگاهتان خداحافظی نمایید! البته بخش زیادی از این اطلاعات به دلیل همگام سازی با اکانت گوگل شما مجدداً به دستگاه بر می‌گردند، اما مواردی مثل اپلیکیشن ها و بازی های نصب شده بر روی دستگاه حف خواهند شد. اولین راهی که در این حالت مقابل تان قرار دارد، به بکارگیری قابلیت Android Device Manager  مربوط می‌ شود. برای استفاده از این قابلیت باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • فعال بودن اکانت گوگلی در گوشی مورد نظر
  • فعال بودن قابلیت Android Device Manager گوشی
  • به خاطر داشتن آدرس ایمیل و رمز عبور اکانت گوگل خود
  • وصل بودن گوشی به اینترنت

دانلود و نصب برنامه find my device

در صورتی که شرایط بالا برقرار باشد، برای باز کردن قفل گوشی اندروید خود ابتدا برای دانلود و نصب برنامه find my device کلیک نمایید. مشخصات اکانت فعال در گوشی یا تبلت اندرویدی خود را وارد و لاگین شده و حالا در لیست دستگاه های نمایش داده شده، گوشی رمز عبور آن را فراموش نموده اید را انتخاب نمایید. دقت کنید که لیست تمام گوشی و تبلت های اندرویدی که با اکانت گوگل شما در ارتباط هستند، نمایش داده می شوند. حالا وقت آن است که بر روی گزینه Erase کلیک کرده تا دستور پاک کردن اطلاعات گوشی و فکتوری ریست آن صادر گردد. به این ترتیب باز کردن قفل گوشی اندروید ممکن می شود.

ولی اگر در قابلیت Android Device Manager در گوشی فعال نیست یا به هر دلیل نتوانیم از این ویژگی استفاده کنیم باید چه کنیم؟ خوشبختانه باز هم یک راه دیگر وجود دارد که البته سبب از بین رفتن تمام اطلاعات گوشی می ‌شود. در این شرایط شما باید به منوی سیستم ریکاوری (System Recovery) گوشی یا تبلت اندرویدی خود مراجعه کرده و با انتخاب گزینه Wipe data/factory reset تمام اطلاعات دستگاه را پاک کنید. برای انجام این کار لازم است تا وارد حالت ریکاوری دستگاه شده و ورود به این حالت ضمن خاموش کردن گوشی و سپس فشردن دکمه های خاص (با توجه به مدل گوشی) انجام می گردد. برای مثال برای ورود به حالت ریکاوری در نکسوس 4 باید دکمه های پاور (Power) و کاهش صدا را به صورت همزمان در حین راه اندازی گوشی نگه دارید. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه ورود به حالت ریکاوری در گوشی خود می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و ریکاوری مدل گوشی خود را پیدا کنید.

ریکاوری مدل گوشی خود را پیدا کنید

فقط به این نکته توجه کنید که بسیار با اهمیت است که در گوشی هایی که از اندروید 5.1 و نسخه های بالاتر آن بهره مند هستند، برای انجام فکتوری ریست و وایپ اطلاعات از طریق منوی ریکاوری شما باید اطلاعات اکانت گوگل در تعامل با دستگاه را به درستی وارد نمایید. در غیر این صورت نمی توانید قفل گوشی اندروید خود را باز کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *