اخبار فناوری

افزایش تعرفه واردات مسافری گوشی‌ های موبایل؛ گوشی‌ها گران‌تر شدند

افزایش تعرفه واردات مسافری گوشی‌ های موبایل؛ گوشی‌ها گران‌تر شدند
تعرفه واردات مسافری گوشی‌ های همراه افزایش یافته که موجب بالا رفتن هزینه‌های رجیستری و در نتیجه، افزایش قیمت گوشی‌ها شده است.

در ابتدای هفته جاری، گمرک تعرفه واردات مسافری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را به ۶۰ درصد افزایش داد. این تصمیم موجب شد تا هزینه‌های رجیستری به طور چشمگیری بالا رود و این افزایش هزینه مستقیماً بر قیمت نهایی گوشی‌های موجود در بازار تأثیر بگذارد.

خرید گوشی موبایل به قیمت، رجیستری شده همراه با کد فعالسازی و گارانتی معتبر در فروشگاه کوک موبایل

گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی که با چندین فروشنده و واردکننده گوشی‌های همراه انجام شده است، افزایش سرسام‌آور هزینه رجیستری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را تایید می‌کنند. یکی از واردکنندگان به کوک موبایل گفت:

“اعلام تعرفه‌های جدید برای گوشی‌هایی که به روش مسافری وارد کشور می‌شوند، باعث افزایش شدید هزینه رجیستری شده است؛ به طوری که می‌توان گفت هزینه رجیستری گوشی‌های تمامی برندها ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این هزینه‌ها دو برابر شده‌اند.”

به عنوان مثال، هزینه رجیستری گوشی پیورا ۷۰ اولترا شرکت هواوی که قبلاً ۲۳ میلیون تومان بود، اکنون به ۴۲ میلیون تومان رسیده است. هزینه رجیستری موتورولا ریزر ۴۰ اولترا از ۱۶ میلیون تومان به ۳۳ میلیون تومان، آیفون ۱۳ پرو مکس از ۲۱ میلیون تومان به ۳۸ میلیون تومان و سامسونگ اس ۲۴ اولترا از ۱۷ میلیون تومان به ۳۸ میلیون تومان افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که هزینه رجیستری گوشی‌های وارد شده به روش مسافری بین ۹۰ تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. در آخرین بخشنامه گمرک ایران، تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ۶۰ درصد تعیین شده بود.

تعرفه واردات گوشی مسافری بالای 600 دلار

تعرفه واردات گوشی مسافری بالای 600 دلار

فروشندگان و واردکنندگان دیگر نیز این افزایش قیمت‌ها را تایید کرده و از آشفتگی شدید بازار خبر می‌دهند. یکی از فروشندگان که دارای فروشگاه آنلاین بزرگی است، اظهار داشت:

“در ۱۵ سال فعالیت در این حوزه، چنین وضعیتی را در بازار موبایل ندیده‌ام. این اولین بار است که اوضاع تا این حد آشفته شده است. این وضعیت نه به نفع خریدار است و نه به نفع فروشنده.”

افزایش هزینه رجیستری گوشی‌های وارد شده به روش مسافری، علاوه بر بالا بردن قیمت نهایی گوشی‌های جدید، قیمت گوشی‌هایی که قبلاً وارد کشور شده‌اند را نیز افزایش داده است. در واقع، با افزایش قیمت چه در نرخ ارز و چه در هزینه رجیستری، فروشندگان قیمت تمامی گوشی‌ها را بالا می‌برند و بین کالای قبلی و جدید تفاوتی قائل نمی‌شوند.

با افزایش هزینه رجیستری، قیمت‌ها نیز به طور قابل توجهی بالا می‌روند و گوشی‌های همراه گران‌تر می‌شوند. به عنوان مثال، قیمت گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس (یک ترابایت) که در ۲۴ خرداد بین ۱۱۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان بود، اکنون به ۱۲۵ تا ۱۶۵ میلیون تومان رسیده است.

در میان مدل‌های مختلف گوشی‌های سامسونگ، قیمت گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا از ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۶۴ تا ۱۰۴ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت گوشی شیائومی ۱۴ از ۴۵ میلیون تومان به ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش هزینه رجیستری حتی گوشی‌های ممنوعه‌ای مانند خانواده آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ را نیز گران‌تر کرده است. یکی از فروشندگان تخصصی گوشی‌های اپل گفت:

“آیفون ۱۵ پرو مکس با ظرفیت یک ترابایت با یک میلیون افزایش قیمت به ۱۰۳ میلیون تومان رسیده است. آیفون ۱۵ پرو یک ترابایت نیز که تا هفته گذشته ۹۶ میلیون تومان بود، اکنون به ۹۸ میلیون تومان رسیده است. حتی آیفون ۱۴ پرو مکس نیز یک میلیون گران‌تر شده و قیمت امروزش ۷۴ میلیون تومان است.”

وی افزود که افزایش قیمت این مدل‌ها به اندازه سایر مدل‌های آیفون یا برخی از گوشی‌های برندهای دیگر نیست. او توضیح داد که وقتی خریدار می‌بیند قیمت آیفون ۱۳ دو سال پیش ۵۰ میلیون تومان شده است و آیفون ۱۵ هم تقریباً همین قیمت را دارد، ترجیح می‌دهد پول زیادی هزینه کند و یک گوشی به‌روز بخرد.

یکی از واردکنندگان و فروشندگان گوشی‌های همراه اعتقاد دارد که هدف از افزایش تعرفه واردات، کاهش یا متوقف کردن واردات گوشی‌های خارجی است. وی اظهار داشت:

“ظاهراً برنامه دولت این است که واردات گوشی به شرکت‌هایی محدود شود که تولید گوشی در داخل کشور انجام می‌دهند و ارز فقط به این شرکت‌ها تخصیص داده شود. این موضوع باعث شده بسیاری از شرکت‌ها دچار مشکل شوند و حتی مجبور به تعدیل نیرو شوند.”

در همین راستا، دوست‌محمدی، عضو کمیسیون تجهیزات انجمن واردکنندگان موبایل، در جلسه‌ای درباره تأمین ارز برای واردات گوشی‌های موبایل اظهار داشت:

“وقتی ما از بهمن‌ماه ارز نگرفتیم، چگونه چند شرکت هر روز سبد کامل به بازار می‌دهند و جنس روز دارند؟ مشخص است که این شرکت‌ها رانت و ارتباطات دارند.”

این موضوع یکی از حواشی موجود در بازار موبایل است که با برخی محدودیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دستخوش التهاب شده و در شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی، به افزایش آشفتگی بازار منجر شده است.

منبع: زومیت

قابلیت‌های هوش مصنوعی در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید اکنون برای همه گوشی‌ها قابل دسترس است

هوش مصنوعی جمنای اکنون در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید برای تمام گوشی‌های در دسترس است

هوش مصنوعی جمنای اکنون در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید برای تمام گوشی‌های در دسترس است

گوگل اعلام کرد که هوش مصنوعی جمنای اکنون در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید برای تمام گوشی‌های با رم ۶ گیگابایت و بیشتر قابل دسترس است.

این ویژگی که در ابتدای سال جاری معرفی شد، ابتدا فقط برای گوشی‌های پرچم‌دار گوگل و سامسونگ قابل استفاده بود. اما حالا، با گسترش دسترسی، تمامی کاربران با گوشی‌های مناسب می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

جمنای در حال حاضر در ۱۶۴ کشور قابل استفاده است و از زبان‌های انگلیسی و فرانسوی پشتیبانی می‌کند، هرچند هنوز در فرانسه در دسترس نیست. گوگل بیان کرده که در حال کار برای گسترش پشتیبانی زبان‌ها و مناطق دیگر است.

برای بهره‌برداری از جمنای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید، کاربران باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند و با حساب کاربری گوگل خود وارد دستگاه شوند. این ویژگی تنها در پیام‌های RCS فعال است و در ایران پشتیبانی نمی‌شود.

افزایش چشمگیر قدرت پردازش عصبی آیفون 15 پرو مکس با iOS 18

آیفون 15 پرو مکس با iOS 18 در بنچمارک‌ها نشان داده که قدرت پردازش عصبی آن به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. در مقایسه با نسخه مجهز به iOS 17.5.1، این دستگاه با نسخه جدید iOS توانست امتیازات بالاتری را در زمینه پردازش عصبی کسب کند.

نتایج بنچمارک Geekbench حاکی از آن است که عملکرد یادگیری ماشینی آیفون 15 پرو مکس با iOS 18، حتی در حالت بتا، سرعت بیشتری نسبت به iOS 17 دارد. منبعی آگاه به‌ نام «INIYSA» در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده که براساس ارقام عمومی Geekbench 6، سرعت سخت‌افزار آیفون 15 پرو مکس نسبت به نسل قبلی بهبود چشمگیری داشته است. نتایج اولیه بنچمارک iPhone 15 Pro Max با استفاده از بتای iOS 18 نشان می‌دهد این دستگاه با به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدید، به‌ویژه در واحد پردازش عصبی، عملکرد بهتری دارد و امتیازات به‌طور شگفت‌انگیزی افزایش یافته‌اند.

بر اساس این بنچمارک‌ها، آیفون 15 پرو مکس با iOS 17.5.1 در زمینه پردازش موتور عصبی امتیاز 6249 را کسب کرده بود، اما با iOS 18 این امتیاز به 7816 افزایش یافته است.

البته این امتیازات لزوماً به این معنا نیست که در تست‌های واقعی نیز دستگاه همین‌طور عمل می‌کند، به‌ویژه زمانی که امتیازات فقط برای عنصر یادگیری ماشینی باشند. با این حال، این ارقام نشان می‌دهد iOS 18 بهتر از iOS 17 از هسته‌های موتور عصبی آیفون 15 پرو مکس بهره می‌برد.

منبع گزارش امروز می‌گوید این مقایسه در آزمون‌های مختلف طبقه‌بندی متن در پلتفرم Geekbench حتی چشمگیرتر هم است، به‌طوری‌که به‌روزرسانی به iOS 18 در برخی موارد تا 1000 درصد بهبود عملکرد داشته است. با این وجود، بسیاری از منابع توصیه می‌کنند که کاربران عادی فعلاً دستگاه‌های خود را به نسخه بتای iOS 18 آپدیت نکنند، مگر اینکه آیفون اضافی و بی‌استفاده‌ای داشته باشند.

باید منتظر ماند و دید که نسخه رسمی iOS 18 چه بهبودهای دیگری را برای گوشی‌های آیفون به ارمغان خواهد آورد. نسخه رسمی و عمومی این سیستم‌عامل احتمالاً اوایل پاییز منتشر می‌شود و تا آن زمان، کاربران می‌توانند دیگر قابلیت‌های iOS 18 را کشف کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *