ترفند آیفون

اصول کار با VoiceOver آیفون

blank

در این پست، قصد داریم اصول و اساس استفاده از گوینده سیستم عامل iOS یعنی VoiceOver را آموزش دهیم. با کوک موبایل همراه بمانید.

  • کاوش و جست و جوی آیتم ها:  انگشت خود را بر روی صفحه نمایش بکشید. با این کار VoiceOver هر آیتم لمس شده را می خواند. با دوبار تپ کردن بر روی آیتم انتخاب شده، آن آیتم فعل خواهد شد.
  • فعال کردن آیتم ها:  برای انتخاب هر آیتم یک بار بر روی آن ضربه بزنید، سپس برای فعال کردن آیتم دو بار به صورت مداوم بر روی آن ضربه بزنید.
  • رفتن به آیتم بعدی و یا آیتم قبلی: با یک انگشت صفحه را به سمت راست یا چپ بکشانید. ترتیب پیش فرض آیتم ها از سمت چپ به راست و از بالا به پایین است.
  • انتخاب اولین یا آخرین آیتم موجود بر روی صفحه: با چهار انگشت بر روی بخش بالایی و یا پایینی صفحه ضربه بزنید.
  • انتخاب یک آیتم با استفاده از نام آن: با سه تا از انگشتانتان بر روی هر نقطه ای از صفحه ضربه بزنید تا گزینه Item Chooser باز شود. سپس نام آیتم مورد نظرتان را در فیلد جستجو تایپ کنید و یا با کشیدن اسلایدر به سمت راست یا چپ لیست را به ترتیب حروف الفبا پیمایش کنید. در روشی دیگر می توانید بر روی فهرست جدول که در سمت راست لیست قرار گرفته است، ضربه بزنید و برای حرکت سریع از طریق لیست آیتم ها،  آن را به بالا یا پایین بکشانید. همچنین می توان از طریق دست خط برای انتخاب آیتم ها و از طریق نوشتن نام آن آیتم اقدام کنید. برای بستن گزینه Item Chooser بدون انتخاب هیچ آیتمی، دو بار بر روی صفحه ضربه بزنید.
  • تغییر نام آیتم:   آیتم را انتخاب کرده و در ادامه با دو انگشت در هر نقطه ای روی صفحه دابل تپ کنید و انگشت خود را بر روی آن آیتم نگه دارید.
  • خواندن متن منتسب به آیتم انتخاب شده: روتور را بر روی کاراکترها و یا کلمات تنظیم کرده و در ادامه انگشت خود را به پایین یا بالای صفحه ببرید. برای این منظور از روتر VoiceOver استفاده کنید.
  • شنیدن اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از یک دکمه و یا یک خصیصه: به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver رفته و در ادامه گزینه Speak Hints را روشن یا خاموش کنید.
کنترل-میزان-سخنرانی-VoiceOver

کنترل-میزان-سخنرانی-VoiceOver

  • استفاده از املای آوایی: به آدرس  Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Phonetic Feedback  بروید.
استفاده-از-املای-آوایی

استفاده-از-املای-آوایی

  • خواندن کلیه محتوای روی صفحه نمایش از بخش بالایی آن: صفحه را با استفاده از دو انگشت خود به سمت بالا بکشانید.
  • خواندن کلیه محتوای روی صفحه نمایش از بخش پایینی یک آیتم تا انتهای صفحه:صفحه را با استفاده از دو انگشت خود به سمت پایین بکشانید.
  •  توقف در صحبت کردن گوینده: یکبار با دو انگشت بر روی صفحه ضربه بزنید و وقفه ای کوتاه ایجاد کنید و دوباره با دو انگشت بر روی صفحه ضربه بزنید تا یکی از آیتم ها را انتخاب کرده و یا به منوی اصلی بازگردید.
  • بی صدا کردن VoiceOver: با سه انگشت دوبار بر روی صفحه ضربه بزنید. این کار را برای  غیر فعال کردن صدای گوینده تکرار کنید.  اگر  هر دو ویژگی  VoiceOver و Zoom فعال شوند، با سه انگشت سه بار بر روی صفحه ضربه بزنید.چنانچه از صفحه کلید خارجی استفاده می کنید، کلید Control را فشار دهید.
  • خاموش کردن افکت های صوتی : به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Audio رفته و در ادامه گزینه Use Sound Effects را غیرفعال نمایید.
خاموش-کردن-افکت-های-صوتی

خاموش-کردن-افکت-های-صوتی

استفاده از مکان نمای بزرگتری برای VoiceOver

به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver بروید و در ادامه گزینه Large Cursor را فعال کنید.

تنظیم صدای صحبت کردن گوینده VoiceOver

کاربران آیفون ها می توانند صدای خروجی از برنامه VoiceOver را تنظیم کنند:

  • تنظیم حجم و ولوم صدا: در ابتدایی ترین روش می توانید با استفاده از دکمه های ولومی که بر روی بدنه آیفون قرار گرفته است، حجم صدای دلخواه را برای گوینده تنظیم کنید.  همچنین می توان گزینه حجم صدا را به روتور اضافه کرد و با استفاده از کشیدن کنترل های روتور به سمت بالا و پایین صدای دلخواه را برای گوینده تنظیم کرد.
  • تغییر نرخ صحبت کردن (تعداد کلمات بر دقیقه): به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech بروید، سپس اسلایدر مربوط به  Speaking Rate را بکشید. همچنین می توان گزینه Speaking Rate را بر روی روتور تنظیم کرده و برای تنظیم مقدار دلخواه آن، کنترل روتور را به سمت بالا و یا پایین بکشانید.
  •  تنظیم گام صدا: به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech رفته و با کشیدن اسلایدر Pitch به سمت راست و چپ گام صدای دلخواه خود را تنظیم نمایید.
تغییر-گام-صدا

تغییر-گام-صدا

  •  تغییر گام صدا: VoiceOver می تواند در زمان خواندن نام اولین آیتم از یک گروه (همانند نام لیست یا جدول) از یک گام بالاتر صدا استفاده کند و در هنگام ادا کردن نام آخرین آیتم گروه،  از یک گام و یا درجه پایین تر صدا بهره ببرد. برای این منظور می بایست به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech رفته و در ادامه گزینه  Use Pitch Change را فعال نمایید.
  • رفع اشکالات صوتی: برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا صوت در حال پخش در زمان فعال شدن VoiceOver و صحبت کردن آن قطع شود یا خیر، روتور را بر روی Audio Ducking تنظیم کرده و آن را به بالا یا پایین بکشانید.
  • تغییر زبان iPhone : به آدرس  Settings > General > Language & Region بروید. در این بخش با انتخاب Region Format می توانید برخی از تلفظ های اضافه تر برای برخی از زبان ها را تنظیم نمایید.
تغییر-زبان-iPhone

تغییر-زبان-iPhone

  • تغییر تلفظ: روتور را بر روی Language تنظیم کرده و در ادامه اسلایدر را به سمت بالا یا پایین بکشید. تنها در صورتی که از طریق مسیر Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech > Rotor Languages چندین تلفظ را برای زبانی خاص انتخاب کرده باشید، می توانید گزینه Language را برای گوینده ببینید.
  • انتخاب گویش های موجود در روتور: به آدرس  Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech > Rotor Languages بروید. برای تنظیم میزان صدا و یا نرخ صحبت کردن، یکی از زبان های موجود را لمس کنید. برای حذف زبان از روتور و یا تغییر ترتیب قرار گرفتن زبان ها بر روی Edit ضربه بزنید و در ادامه بر روی دکمه Delete تپ کنید و یا دکمه the Reorder button را به سمت بالا یا پایین کشیده و در انتها بر روی گزینه Done تپ کنید.
  • تنظیم صدای پیش فرض برای زبان فعلی آیفون: به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech > Voice بروید.
  • دانلود صدای گوینده با کیفیت بالا: به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech رفته و در ادامه بر روی یکی از  زبان ها ضربه بزنید، سپس یک صدای پیشرفته را انتخاب کنید. اگر از انگلیسی استفاده میکنید، میتوانید انتخاب کنید که (Alex (869 مگابایتی را انتخاب کنید که همان صدای انگلیسی با کیفیت بالایی است که در رایانه های مک استفاده می شود.
  • مشخص کردن تلفظ کلمات خاص: به آدرس Settings > General > Accessibility > Speech > Pronunciations بروید. روی دکمه the Add button ضربه بزنید، یک عبارت دلخواه را وارد کرده و در ادامه با مشخص کردن دیکته کلمه، مشخص کنید که چه نوع تلفظی را برای این کلمه می پسندید.
انتخاب-گویش-های-موجود-در-روتور

انتخاب-گویش-های-موجود-در-روتور

کنترل میزان سخنرانی VoiceOver

برای کنترل چگونگی و اندازه صحبت VoiceOver با شما، به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Verbosity بروید. همچنین در این بخش می توانید به گوینده بگویید که آیا نیاز است که تمامی نکات، علائم نقطه گذاری، حروف بزرگ، لینک های جاسازی شده و غیره را نیز برای شما بخواند یا نه؟حتی می توانید مشخص کنید که آیا دوست دارید بعد از آن که گوینده به یک ایموجی درون متن رسید، کلمه ایموجی را بگوید یا خیر؟

کنترل-میزان-سخنرانی-VoiceOver

کنترل-میزان-سخنرانی-VoiceOver

مطالب مرتبط