ترفند آیفون

آموزش استفاده از کیبورد لمسی در VoiceOver

blank

زمان استفاده از گوینده صفحه بر روی دستگاه های اپل (VoiceOver) و با کلیک کردن بر روی هر فیلد متن قابل ویرایش، صفحه کلیدی بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود (مگر اینکه صفحه کلید بی سیم اپلی را به گوشی خود متصل کرده باشید). در ادامه روش استفاده از کیبورد لمسی را در حین کار با VoiceOver آموزش خواهیم داد.

  • فعال کردن فیلد متنی:  فیلد متنی مورد نظر خود را انتخاب کرده و در ادامه دو بار بر روی آن ضربه بزنید. با این کار می بینید که نشانگر ورود متن و صفحه کلید روی صفحه ظاهر می شود.
  • انتخاب سبک تایپ: به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Typing Style بروید و یا روتور را بر روی Type Mode تنظیم کرده و سپس آن را به سمت بالا یا پایین بکشانید.
انتخاب سبک تایپ

انتخاب سبک تایپ

  • وارد کردن متن در فیلد متنی:  کاربران آیفون ها  می توانند با استفاده از صفحه کلید لمسی که بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود، حروف و کلمات مورد نظر خود را تایپ کنند. انواع سبک تایپی که در اختیار آنها خواهد بود عبارت است از:
  • تایپ استاندارد: هر کلید موجود بر روی صفحه کلید را با کشیدن آن به سمت چپ و یا راست انتخاب کرده و برای وارد کردن حروف الفبا بر روی فیلد متنی دوبار بر روی کلید شامل آن حرف الفبا ضربه بزنید. در روشی دیگر می توانید انگشت خود را در اطراف صفحه کلید حرکت دهید تا یک کلید انتخاب شده و در حالی که با یکی از انگشتانتان کلید را فشار داده اید با انگشتی دیگر بر روی صفحه کلید ضربه بزنید. VoiceOver با انتخاب کلید آن را می خواند و با وارد کردن حروف الفبا نیز بار دیگر آن حرف را برای کاربر می خواند.
  • تایپ لمسی: هر کلید موجود بر روی صفحه کلید را لمس کرده تا آن کلید بخصوص انتخاب شود و در ادامه انگشت خود را از روی صفحه بلند کنید تا آن حرف وارد فیلد متنی شود. چنانچه کلید اشتباهی را لمس کرده اید تنها کافی است که انگشت خود را بر روی کلید مورد نظر خود بکشانید. r با انتخاب کلید آن را می خواند و تنها زمانی که انگشت خود را از روی صفحه نمایش بلند کنید، آن حرف را وارد فیلد متنی می سازد.
  • تایپ لمسی مستقیم: صفحه کلید حتی برای VoiceOver غیرفعال نیز کار می کند؛ بنابراین می توانید با VoiceOver خاموش نیز از صفحه کلید لمسی بر روی گوشی خود استفاده کنید.
  • تغییر نشانگر و نقطه ورود حروف بر روی فیلد متن: برای تغییر دادن نقطه ورودی و نشانگر ورودی متن و بردن آن به سمت جلو یا عقب ، نشانگر را به  بالا یا پایین بکشانید. با استفاده از روتور انتخاب کنید که آیا دوست دارید نشانگر درج متن به صورت حرف به حرف، کلمه به کلمه و یا خط به خط  جا به جا شود. برای پرش به ابتدا و یا پایان متن،  دوبار بر روی متن ضربه بزنید.

VoiceOver با تغییر نقطه درج صحبت خواهد کرد و حرف، کلمه یا خطی را که نشانگر بر روی آن حرکت می کند، ادا خواهد کرد. با حرکت کردن نشانگر به سمت جلوی هر کلمه، نقطه درج در بخش انتهایی هر کلمه و درست ما قبل فاصله و یا علائم نقطه گذاری که به دنبال کلمه آمده است، قرار می گیرد. با حرکت نشانگر به سمت عقب، نشانگر درج متن در انتهای کلمه قبلی و قبل از فاصله یا نقطه گذاری که کلمه بعد از آنها آمده است، قرار می گیرد.

  • حرکت دادن نشانگر درج و ورود حرف از نقطه علامت گذاری در انتهای یک کلمه یا جمله

برای بازگشت به حالت کاراکتر از روتور استفاده کنید. هنگام حرکت دادن نشانگر درج به صورت خطی، VoiceOver خط را همزمان با حرکت نشانگر بر روی آن می خواند. هنگام حرکت رو به جلو، نشانگر درج در ابتدای خط بعدی قرار می گیرد (به غیر از زمانی که به آخرین خط یک پاراگراف برسد). با حرکت نشانگر درج به سمت عقب، نشانگر درج در ابتدای خطی که خوانده می شود قرار می گیرد.

  • تغییر بازخوردها به هنگام تایپ کردن: به طور پیش فرض، VoiceOver در هنگام تایپ حرف ها و کلمات را می خواند. برای شنیدن نام آیتم ها و … بدون شنیدن بازخورد آنها، به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Typing Feedback رفته و در ادامه یکی از گزینه های موجود را انتخاب کنید. 
تغییر-بازخوردها-به-هنگام-تایپ-کردن

تغییر-بازخوردها-به-هنگام-تایپ-کردن

  • استفاده از فونتیک برای بازخورد تایپ:  به آدرس  Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Phonetic Feedback بروید. متن حرف به حرف خوانده می شود. با این کار می بینید که VoiceOver ابتدا شروع به خواندن حروف و سپس آوای آنها خواهد کرد.
استفاده-از-فونتیک-برای-بازخورد-تایپ

استفاده-از-فونتیک-برای-بازخورد-تایپ

  • پاک کردن حروف تایپ شده:  با استفاده از کلید the Delete key و انتخاب هر نوع سبک تایپی بر روی VoiceOver می توانید حروف به اشتباه تایپ شده را پاک کنید. برای تنظیم اینکه آیا VoiceOver کاراکترها را با حذف آنها تلفظ کند و یا خیر، به آدرس Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Verbosity > Deleting Text بروید. چنانچه گزینه Change Pitch را انتخاب کرده اید، حروف پاک شده توسط VoiceOver با یک گام صدای پایین تر تلفظ می شوند.
پاک-کردن-حروف-تایپ-شده

پاک-کردن-حروف-تایپ-شده

  • انتخاب متن:  روتور را بر روی Edit تنظیم کرده و در ادامه برای انتخاب هر یک از گزینه های Select و یا Select All صفحه را به سمت بالا و پایین بکشانید و سپس روی گزینه دلخواه خود دوبار ضربه بزنید.  چنانچه گزینه Select را انتخاب کرده باشید، با دوبار ضربه زدن بر روی آن، نزدیک ترین کلمه به نشانگر ورود متن انتخاب خواهد شد.  برای تغییر در سایز پنجره انتخاب متن، با دو انگشت خود پوینتر را تغییر دهید و یا با تپ کردن بر روی گزینه Dismiss در پنجره پاپ آپی که نشان داده می شود، صفحه را با دو انگشت خود باز و یا بسته کنید(همانند همان کاری که حین زوم کردن تصاویر انجام می دهید)
  • برش، کپی و چسباندن متن در جای جدید: روتور را بر روی Edit تنظیم کرده و در ادامه متن مورد نظر برای کپی، برش و … را انتخاب کنید. برای انتخاب هر یک از گزینه های Copy، Paste و Cut صفحه را به سمت بالا و پایین بکشانید و سپس روی گزینه دلخواه خود دوبار ضربه بزنید.
  • لغو دستور انجام شده (Undo):  آیفون را تکان دهید و سپس آن را به سمت چپ یا راست بکشانید. برای انتخاب لغو عمل انتخاب شده می بایست دو بار  بر روی آن ضربه بزنید.
  • وارد کردن حروف اعراب دار:  در سبک استاندارد تایپ کردن، کاراکتر ساده ای را انتخاب کرده و در ادامه دوبار بر روی آن ضربه بزنید و انگشت خود را تا زمانی که صدای حروف متناظر شنیده شود،بر روی آن حرف نگه دارید. برای انتخاب و شنیدن انتخابهای موجود، انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشانید. انگشت خود را برای ورود انتخاب فعلی رها کنید.  چنانچه سبک تایپ خود را touch typing انتخاب کرده اید، باید حرف مورد نظر را انتخاب کرده و انگشت خود را تا زمان نمایش انتخاب های جایگزین بر روی آن حرف نگه دارید.
  • تغییر زبان صفحه کلید:  روتور را بر روی  Language تنظیم کرده و در ادامه آن را به سمت بالا یا پایین بکشانید. در بخش تنظیمات Language & Region گزینه “default language” را انتخاب کنید. آیتم Language تنها زمانی بر روی روتور نمایش داده می شود که بیش از یک زبان را در بخش Settings > General > Accessibility > VoiceOver > Speech انتخاب کرده باشید. 
تغییر-زبان-صفحه-کلید

تغییر-زبان-صفحه-کلید

مطالب مرتبط