رپورتاژ آگهی

هر آنچه باید در رابطه با کابل تایپ سی بدانید

هر آنچه باید در رابطه با کابل تایپ سی بدانید

کابل تایپ سی چه مشخصات و مزایایی دارد؟ کابل‌های شارژر تایپ سی چه انواعی دارند؟ برای خرید این کابل‌ها باید به چه نکاتی دقت داشت؟

USB نوعی استاندارد ساخت کانکتورها و کابل‌ها است. کابل تایپ سی نوعی رابط است که از استاندارد USB استفاده می‌کند. این کابل در مقایسه با نسل‌های قبلی خود پیشرفت‌های زیادی داشته است. به همین دلیل بسیاری از دستگاه‌ها خود را به پورت تایپ سی مجهز کرده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد که آینده درخشانی در انتظار کابل USB Type-C است. در ادامه بیشتر با این نوع کابل، مزایا و استانداردهایش آشنا خواهیم شد.

آشنایی بیشتر با کابل تایپ سی

کابل تایپ سی یک رابط ساده با کانکتوری از نوع USB Type-C است. این کابل نه تنها برای شارژرکردن دستگاه‌های مختلف کاربرد دارد، بلکه برای انتقال انواع داده‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که کابل‌ شارژر تایپ سی با تکنولوژی‌ها مختلفی ساخته می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Thunderbolt 3
  • Displayport 1.2
  • Usb 3.2
  • Usb 3.1
  • Usb 3.0
  • Usb 2.0
  • و غیره.

هر کدام از این استانداردها سرعت و ویژگی‌های متفاوتی دارند. در حال حاضر بیشتر کابل‌ها از دو فناوری Thunderbolt 3 یا USB 3.1 استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که فناوری Thunderbolt سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با سایر تکنولوژی‌ها دارد؛ اما به دلیل بالابودن هزینه‌های تولید کمتر در بازار عرضه شده است.

آشنایی بیشتر با کابل تایپ سی

آشنایی بیشتر با کابل تایپ سی

کابل شارژ تایپ سی چه مزایایی دارد؟ آشنایی با مزایای کابل type C

در سال‌های اخیر تمام گوشی‌ها (به جز آیفون‌ها)، لپ‌تاپ‌ها و غیره به پورت تایپ سی مجهز شده‌اند. چرا که هدف اصلی از تولید فناوری usb type C تبدیل‌شدن به یک استاندارد همگانی و جهانی است. به همین دلیل شما می‌توانید از کابل شارژر تایپ سی سامسونگ برای شارژ دستگاه سایر برندها هم استفاده کنید. از مهم‌ترین مزایای کابل تایپ سی که باعث محبوبیت آن شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت بالای انتقال داده:

سرعت منتقل‌کردن دیتا این کابل بستگی به نسخه فناوری استفاده شده در آن دارد؛ با این وجود قابل توجه است. برای مثال در نسخۀ USB 3.2سرعت انتقال به 20 گیگابیت در ثانیه می‌رسد. یا در Thunderbolt 3 سرعت انتقال داده 40 گیگابیت است.

سرعت بالای شارژ دستگاه‌های مختلف:

حتما شما هم از قابلیت شارژ سریع یا همان فست شارژ زیاد استفاده کرده‌اید. این قابلیت به لطف کابل‌‌هایی مثل کابل شارژر تایپ سی شیائومی امکان‌پذیر شده است. شما بسته به استانداردی که در کابل‌ به کار رفته، می‌توانید گوشی خود را با سرعت‌های مختلف: 18، 25، 50، 80 وات و غیره شارژ کنید. در صورتی که با کابل‌های معمولی تنها با سرعت 5 وات گوشی‌ها شارژ می‌شدند.

قابلیت اتصال دو طرفه:

اتصال کانکتور تایپ سی بسیار آسان است. چرا که طراحی آن کاملا متقارن و دوطرفه است. بنابراین، می‌توانید این کابل را از هر سمتی وارد پورت دستگاه خود کنید.

سازگاری با دستگاه‌های متفاوت:

می‌توانید از یک کابل تایپ سی برای انتقال داده یا شارژکردن هر دستگاهی که به پورت usb type C مجهز است، استفاده کنید. از لپ‌تاپ، گوشی، هارد اکسترنال تا مک‌بوک و غیره.

سازگاری با دستگاه‌های متفاوت از مزایای کابل type C

سازگاری با دستگاه‌های متفاوت از مزایای کابل type C

قابلیت شارژ با توان‌های مختلف:

اگر کابل تایپ سی شما مجهز به استاندارد PD باشد تا 100وات انرژی را منتقل می‌کند. در این صورت، نه تنها قدرت لازم برای شارژ یک گوشی موبایل را دارد، بلکه می‌تواند یک لپ‌تاپ و حتی دستگاه‌های بزرگ‌تر را هم شارژ کند.

جایگزینی برای تمام پورت‌ها:

یکی از مزایای بی‌نظیر کابل UCB Type-C این است که علاوه بر قابلیت شارژکردن و انتقال داده از استانداردهای مختلف دیگری هم پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، شما می‌توانید کابل را با کمک مبدل به پورت‌هایی مثل: DisplayPort، VGA، HDMI و غیره متصل کنید. به این ترتیب، می‌توانید اتصالی بین گوشی، لپ‌تاپ و غیره خود با یک نمایشگر خارجی یا سایردستگاه‌های جانبی برقرار کنید. در واقع، پورت تایپ سی در حال جایگزین‌شدن با جک‌های هندزفری و حتی پورت‌های HDMI است.

انواع کابل شارژ تایپ سی کدام است؟

کابل شارژ تایپ سی از یک سمت حتما به یک کانکتور تایپ سی متصل است. در سمت دیگر؛ اما این کابل می‌تواند به کانکتور USB type cیا USB type A متصل باشد.

اگر کابل شارژ از هر دو طرف کانکتور تایپ سی داشته باشد، اصطلاحا به آن کابل شارژ دوسر تایپ سی (USBC-USBC) گفته می‌شود. کابل‌های شارژ دو سر تایپ سی مزایای زیادی در مقایسه با کابل‌های شارژ تایپ سی یک سر دارند. از جمله این مزایا می‌توان به سرعت شارژ بیشتر، آسیب‌رسانی کمتر به باتری دستگاه، استفاده آسان‌تر و غیره اشاره کرد.

انواع کابل شارژ تایپ سی کدام است

انواع کابل شارژ تایپ سی کدام است

برای خرید کابل تایپ سی باید به چه نکاتی دقت کرد؟

برای خرید کابل USB نوع C بهتر است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • طول کابل: براساس نیاز خود حداکثر طول کابل را تعیین کنید. کابل‌های بلندتر بهتر به نظر می‌رسند؛ اما بیشتر جا می‌گیرند.
  • فست شارژ: مطمئن شوید که کابل موردنظر قابلیت شارژ سریع را دارد.
  • مشخصات فنی کابل: بد نیست اگر نگاهی به مشخصات فنی کابل داشته باشید. مهم‌ترین این مشخصات حداکثر جریانی است که کابل قادر به انتقال آن است. این ویژگی یعنی حداکثر جریان عبوری کابل شارژ باید با جریان خروجی آداپتور هماهنگ باشد. در غیر این صورت شما نمی‌توانید از تمام ظرفیت کابل خود استفاده کنید. پس نگاهی به آداپتور شارژ داشته باشید. سپس با توجه به جریان خروجی آداپتور، جریان عبوری کابل را مشخص کنید.
  • سرعت انتقال داده: اگر به صورت مرتب فایل‌هایی را بین دستگاه‌های مختلف مثل گوشی و لپ‌تاپ خود منتقل می‌کنید، حتما سرعت انتقال داده کابل را دقت داشته باشید.
  • کیفیت ساخت: کابل‌های بی‌دوام و نامرغوب به راحتی دچار کشیدگی یا پارگی می‌شوند و طول عمر پایینی دارند.در مقابل، معمولا کابل‌هایی ضخیم‌تر یا کابل‌هایی که با نایلون بافته شده(کولار) ساخته شده‌اند، در مقایسه با کابل‌های نازک و ساخته شده از جنس PVCیا TPE دوام بالاتری دارند.
  • قیمت: کابل‌های تایپ سی با قیمت‌های بسیار مختلفی در بازار عرضه شده‌اند. اگرچه همیشه کابل‌های گران‌تر مرغوب‌تر نیستند؛ اما قطعا کابل‌های ارزان‌تر کیفیت لازم را ندارند.
  • برند: بهتر است که کابل‌های خود را از برندهای معتبر و شناخته‌شده انتخاب کنید.
برای خرید کابل تایپ سی باید به چه نکاتی دقت کرد

برای خرید کابل تایپ سی باید به چه نکاتی دقت کرد

مراقب کابل‌های تایپ سی تقلبی باشید

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه باید در رابطه با کابل تایپ سی بدانید، یادآوری کنیم. فراموش نکنید که در بازار کابل‌های تایپ سی تقلبی زیادی عرضه شده‌اند که هیچ‌کدام کیفیت لازم را ندارند. پس حتی با وجود مناسب‌بودن قیمت، از خرید آن‌ها خودداری کنید. اگر قادر به تشخیص کابل‌های تقلبی از اصل نیستید، بهترین کار این است که برای خرید به فروشگاه‌های معتبری مثل جانبی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *