اخبار فناوری

آنچه باید در مورد شارژ گوشی ها بدانید

آنچه باید در مورد شارژ گوشی ها بدانید

بسیاری از کاربران مایلند بدانند روند شارژ گوشی های موبایل چگونه است و چه عواملی بر روی آن موثر است. یا این سوال در ذهن شان است که منظور از ظرفیت باتری که با عنوان میلی آمپر مشخص می‌شود چیست؟ و چرا برخی شارژرها سرعت شارژ کم تری نسبت به بقیه دارند؟ آیا سوکت شارژ گوشی ها چند نوع هستند؟ چرا بعضی شارژ ها قابلیت شارژ سریع دارند؟ اگر می خواهید به تمام این سوالات شما پاسخ داده شود با ما همراه باشید زیرا ما می خواهیم در مورد شارژ گوشی های موبایل و عوامل موثر در آن بپردازیم.

مقدمه‌ شارژ گوشی های موبایل

در ابتدا باید بگوییم که در حال حاضر گوشی های موبایل از باتری های خاصی بهره می‌ برند و جنس آن ها لیتیوم یونی می باشد و به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت شارژ مجدد دارند. این عبارت بدین معنی ست که کاربر می ‌تواند باتری گوشی خود را با اتصال به برق شارژ کند و سپس تا مدت زمان مشخصی از گوشی بدون نیاز به اتصال مستقیم برق استفاده نمایند تا شارژ باتری آن خالی گردد. بعد مجدد باید گوشی را به شارژ بزند و همین کار را تکرار کند. ولی همین پروسه ساده ممکن است، سوالات زیادی در مورد شارژ گوشی های موبایل در ذهن کاربران بوجود آورد.

مثلاً شاید فردی به این فکر کند که چرا باتری های لیتیوم یونی در گوشی های موبایل استفاده می‌ شود؟ یا مثلاً ظرفیت باتری و عددی که با عنوان میلی آمپر ساعت نشان داده می ‌شود، بیان کننده ی چیست؟ انواع سوکت شارژ گوشی های موبایل چیستو چرا با هم تفاوت ظاهری دارند؟ منظور از شدت جریان خروجی شارژر چه چیزی می تواند باشد؟ قابلیت شارژ سریع در چیست؟ ما می خواهیم به تک تک این سوالات جواب دهیم و شما در پاسخ به آنها کمک کنیم.

دلیل باتری های لیتیوم یونی

در ابتدا می خواهیم به این بپردازیم که چرا از باتری های لیتیوم یونی در گوشی های موبایل استفاده می گردد؟ هم اکنون باتری های لیتیوم یونی از بهترین جنس باتری ها هستند که می‌ توان از آن ها به عنوان باتری قابل شارژ در گوشی های موبایل استفاده نمود. در حال حاضر هیچ تکنولوژی و ساختار بهتری در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی ارائه نشده است که بتواند در گوشی های موبایل جایگزین آن ها گردد. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت باتری های لیتیوم یونی به شرح زیر می باشد:

1) چگالی انرژی زیاد در اصل چگالی انرژی، میزان انرژی ست که در واحد حجم ذخیره می گردد. در واقع این عامل ارتباط بین قدرت شارژدهی و اندازه آن را مشخص می‌ کند. این باتری های لیتیوم یونی چگالی انرژی بالایی داشته و این مسئله سبب می گردد که به بهترین گزینه موجود برای استفاده در گوشی ها تبدیل شوند. و به دلیل این ویژگی می ‌توان باتری با ظرفیت مناسب در ابعاد کوچک یک گوشی جا داد.

2) خالی نشدن، زیاد شارژ به صورت خودکار: از دیگر ویژگی های خوب این باتری ها مربوط به مقاومت خوب آن ها در برابر خالی شدن خودکار شارژ است. در بیشتر مواقع، باتری های دیگر از این نظر ضعف دارند و به مرور زمان و به صورت خودکار (حتی اگر استفاده‌ ای از آن ها نشود) با افت و خالی شدن شارژ مواجه می گردند. اما باتری های لیتیوم یونی این گونه نبوده و مقدار خالی شدن شارژ آن ها با گذر زمان و به طور خودکار بسیار کم و ناچیز است. در این حالت اگر بعد از شارژ گوشی آن را در گوشه ‌ای رها کنید و از آن استفاده نکنید تا چند روز شارژ باتری آن خالی نمی ‌شود و افت شارژ بسیار ناچیز و کمی دارد.

3) نگهداری آسان: باتری های لیتیوم یونی باتری های خیلی حساسی نبوده و نیازی به مراقبت خاصی ندارند. این ویژگی یکی دیگر از ویژگی های بسیار خوب آن ها در مقایسه با دیگر انواع باتری های شارژ شدنی می باشد. این مشکل هم یکی دیگر از نقاط قوت اصلی باتری های لیتیوم یونی است.

موارد بالا فقط قسمتی از اصلی ترین نقاط قوت باتری های لیتیوم یونی می باشد. با توجه به این نقاط قوت، باتری های لیتیوم یونی به بهترین گزینه برای استفاده در موبایل و تامین شارژ گوشی تبدیل شده اند. البته بی تردید باتری های لیتیوم یونی نقاط ضعفی هم داشته، ولی نقاط قوت آن بسیار بیشتر از نقاط ضعف است.

ظرفیت باتری و میلی آمپر ساعت

در باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل ظرفیت با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) نشان داده می‌ شود. این یک واقعیت است که هر چقدر ظرفیت باتری بیشتر شود، طبیعی ست که شارژ بیشتری هم در آن ذخیره میی گردد و می ‌تواند بهتر انرژی مورد نیاز گوشی را تامین نماید. در واحد یک آمپر برابر با 1000 میلی آمپر می باشد. وقتی می گوییم، باتری گوشی 3000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، یعنی باتری آن 3 آمپر ساعت ظرفیت ارائه می ‌کند. فقط به این نکته توجه کنید که ظرفیت یک باتری صرفاً نمی‌ تواند نشان دهنده بهتر بودن کیفیت شارژ و دیرتر خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد، زیرا میزان مصرف شارژ گوشی های موبایل به عوامل زیادی بستگی دارد.

همه چیز درباره ی باتری موبایل را مطالعه کنید.

به عنوان مثال در صورتی که دو گوشی A و B به ترتیب از باتری های 2000 و 3000 میلی آمپر ساعتی بهره‌ ببرند، هی چوقت نمی‌ توان با اطمینان گفت که گوشی B با باتری 3000 میلی آمپر ساعتی در شرایط کاری مشابه قدرت نگهداری شارژ بیشتری در مقایسه گوشی A دارد. عواملی مانند اندازه صفحه نمایش، میزان بهینه بودن و مصرف انرژی اجزای سخت افزاری گوشی و غیره همگی روی مصرف شارژ باتری تاثیر دارند. پس زیادتر بودن ظرفیت یک باتری در گوشی های موبایل همیشه به معنای قدرت شارژ دهی بالاتر نیست.

انواع سوکت شارژ گوشی های موبایل

سوکت های شارژی که در گوشی های موبایل بکار  می رود، انواع متفاوتی دارند و از نظر شکل با هم فرق دارند. بعنوان مثال آیفون های اپل از سوکت شارژ اختصاصی با عنوان لایتنینگ بهره مند هستند که در گوشی های اندرویدی قابل نصب نیستند! این مورد باعث می شود که سیم شارژر گوشی های موبایل نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و نتوان از هر سیم شارژری برای شارژ باتری هر گوشی استفاده نمود. البته هم اکنون تقریباً 70 درصد گوشی ها به جز آیفون های اپل از شارژر های میکرو یو اس بی (Micro USB) استفاده می کنند. در شکل زیر اصلی ترین مدل های سوکت شارژ گوشی های موبایل را می بینید.

انواع سوکت شارژ گوشی های موبایل

1) یو اس بی نوع سی(USB Type C):  این مدل یکی از جدیدترین انواع سوکت شارژ برای گوشی های اندرویدی می باشد که سرعت آن مطلوب تر از قبل است و تقریباً از سال 2015 به بعد استفاده از آنها زیاد شده است. این نوع از سوکت شارژ گوشی بیشتر در گوشی های اندرویدی جدید و رده بالا استفاده می گردد.

2) میکرو یو اس بی (Micro USB): : یکی از متداول ترین نوع سوکت شارژ گوشی های موبایل سوکت میکرو یو اس بی، می باشد که می توان گفت 70 درصد گوشی های اندرویدی از آن پشتیبانی می ‌کنند. این سوکت شارژ سال های زیادی ست که در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریباً تا قبل از ارائه سوکت های یو اس بی نوع سی، در تمام گوشی های موبایل اندرویدی استفاده می‌ شدند.

3) لایتنینگ (Lightening):  سوکت شارژ لایتنینگ به آیفون و آیپد های اپل اختصاص دارد و فقط در محصولات شرکت اپل بکار می رود. این سوکت را نمی ‌توان برای شارژ گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار داد. به سوکت لایتنینگ در اصطلاح عامیانه “شارژر اپل” یا “شارژر آیفون” هم می گویند که در اصل منظور همان شارژر مجهز به سیم لایتنینگ می باشد.

موارد نامبرده ی بالا از اصلی ترین نوع سوکت شارژ گوشی های موبایل می باشند. در سال های دور و قبل از سال 2008 برخی از گوشی های موبایل به سوکت های شارژ مینی یو اس بی (mini USB) استفاده می کردند یا آیفون های اپل در سال های گذشته از لایتنینگ پورت از سوکت 30 پینی اختصاصی اپل بهره مند بودند، ولی در حال حاضر این نوع سوکت های شارژ به طور کامل منسوخ شده اند.

برای مشاهده انواع شارژهای گوشی های هوشمند و تبلت به فروشگاه اینترنتی کوک موبایل مراجعه نمایید. در وب سایت فروش محصولات ما می توانید علاوه بر انتخاب شارژر متناسب با مدل گوشی خود از قیمت های مقرون به صرفه شارژرهای اصل مطلع شوید. همچنین می توانید با واحد فروش کوک موبایل تماس بگیرید و هر گونه سوال در مورد فروش شارژر موبایل که در ذهن تان است را از کارشناسان ما بپرسید.   

شدت خروجی شارژر

در صورتی که به توضیحات روی آداپتور شارژ گوشی یا تبلت خود توجه کنید، در بخشی با عنوان Output یک عدد مثل 1A یا 1.5A  و از این قبیل نمادها نوشته شده اند. این عامل در اصل نشان دهنده ی شدت خروجی شارژر است! در شارژر گوشی ها و تبلت های مختلف شدت خروجی فرق می کند. مثلاً ممکن است شارژر گوشی شما خروجی 1.5 آمپری داشته باشد اما شارژر آیپد خروجی 2 آمپری را ارائه نماید. ولی واقعاً تفاوت این دو در چیست؟ وقتی که شدت خروجی شارژر بیشتر باشد، انرژی بیشتری به باتری دستگاه تزریق می کند، پس با فرض یکسان بودن ظرفیت باتری دو گجت، باتری گجتی که به شارژر 2 میلی آمپر ساعتی متصل می باشد از باتری گجتی که به شارژر 1 میلی آمپر ساعتی متصل می باشد، زودتر شارژ می گردد!

شدت خروجی شارژر

ولی ممکن است در ذهن شما این سوال باشد که آیا می‌ توان از شارژرهای با شدت خروجی بیشتر برای شارژ باتری گوشی هایی استفاده کرد که شدت خروجی شارژ آن ها کمتر است؟ یعنی اگر آیفونی که شارژ اصلی آن شدت خروجی 1.1 آمپری دارد را به شارژر آیپدی با شدت خروجی 2.1 آمپر متصل کنیم چه می شود؟ در این حالتی هیچ اتفاق خاصی صورت نمی گیرد و باتری آیفون شما سریع تر از قبل شارژ می گردد، ولی شدت گرمایی که در گوشی تولید می شود نیز به طور چشمگیری بالا می رود. در حالت مشابه اگر آیپدی که شارژر اصلی آن خروجی 2.1 میلی آمپر ساعتی دارد را به شارژر 1.1 میلی آمپر ساعتی آیفون وصل نمایید، سرعت شارژ باتری دستگاه به شدت کاهش پیدا می ‌کند. ولی عوامل دیگری هم می ‌توانند در افت سرعت شارژ باتری گوشی و تبلت ها تاثیر داشته باشند. پس در اصل مشکلی از نظر بکارگیری شارژرهای متفاوت برای شارژ باتری گوشی شما وجود نداشته، ولی توصیه می کنیم که به استاندارد شدت جریان خروجی شارژر گوشی موبایل تان دقت نمایید و همیشه از شارژرهای با خروجی یکسان و مشابه آن برای شارژ باتری دستگاه استفاده کنید.

قابلیت شارژ سریع چیست؟

از ویژگی ها و قابلیت هایی که طی این چند سال اخیر به شکل ویژه‌ ای در طراحی گوشی های موبایل به آن توجه می گردد، قابلیت شارژ سریع می باشد. شرکت های سازنده گوشی ارائه این قابلیت را به عنوان راه حلی برای برطرف کردن مشکل زود خالی شدن شارژ باتری گوشی، می دانند. ولی واقعاً قابلیت شارژ سریع چه کاری انجام می ‌دهد؟

ویژگی قابلیت شارژ سریع از اسمش مشخص است! در اصل با وجود این قابلیت، شارژ گوشی های موبایل با سرعت بیشتری انجام می شود. کیفیت تکنولوژی های شارژ سریعی که توسط شرکت های مختلف ارائه می شود، متفاوت است. برای مثال شاید قابلیت شارژ سریع شرکتی مانند کوالکام موجب شود که باتری گوشی شما ظرف 30 دقیقه تا 40 درصد شارژ گردد و قابلیت شارژ سریع شرکت دیگری کیفیت لازم را ارائه نکند و ظرف 30 دقیقه فقط 25 الی 30 درصد از باتری را شارژ کند. فقط به این نکته توجه کنید که برای استفاده از قابلیت شارژ سریع دو شرط لازم است! اول اینکه گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی نماید و دوم اینکه به شارژر مناسب و اختصاصی برای استفاده از قابلیت شارژ سریع استفاده کنید.

منبع شارژ گوشی های موبایل

از منبعی که برای شارژ گوشی های موبایل استفاده می‌ کنید، بر روی سرعت و کیفیت شارژ شدن باتری دستگاه تاثیر مستقیمی دارد! مطمئناً دیده‌ اید که با اتصال گوشی به کامپیوتر و اقدام به شارژ کردن باتری گوشی، سرعت شارژ باتری تا چه اندازه افت می ‌کند! دلیل این موضوع، مربوط به شدت جریان خروجی می‌ باشد که توسط پورت یو اس بی کامپیورتان ارائه می شود. شدت خروجی این پورت کم بوده و به همین سبب انرژی مناسبی به سیم شارژر و سپس گوشی منتقل نمی‌ کند. ولی وقتی که سیم شارژر را به آداپتور مناسب متصل می شود و آداپتور را به پریز برق می زنید، سرعت شارژ باتری افزایش می یابد. پس منبعی که از آن برای شارژ باتری گوشی استفاده می ‌کنید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع شارژ گوشی های موبایل

سیم شارژر و تاثیر آن بر روی شارژ گوشی

سیم رابط یا اصطلاحا سیم شارژری که از آن استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت انتقال انرژی و سرعت شارژ مجدد باتری گوشی خواهد داشت. همیشه سعی کنید برای شارژ باتری گوشی از سیم شارژرهای مناسب و با کیفیت استفاده کنید و تا حد امکان سیم شارژرهای فیک و ارزان قیمت را خریداری نکنید. بدین ترتیب کیفیت شارژ گوشی موبایل شما به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد. بهتر است به بخش فروش کابل شارژ موبایل، سایت ما مراجعه کنید و سیم شارژری را بخرید که مناسب باشد و طول خیلی بلندی نداشته باشد و از این نظر منطبق با شارژر اورجینال گوشی موبایل شما باشد. بلند بودن بیش از اندازه سیم شارژر می‌ تواند سبب، کند شدن تدریجی پروسه شارژ باتری گردد. همین طور اکیداً توصیه می‌ کنیم از سیم شارژرهای آسیب دیده و زده‌ دار برای شارژ باتری گوشی خود استفاده نکنید.

استفاده از پاوربانک و شارژرهای فندکی

در حال حاضر بدلیل گسترش استفاده از گوشی های موبایل مجبوریم از هر فرصتی برای شارژ باتری گوشی خود استفاده نماییم. در همین راستا خیلی از کاربران به سمت بکارگیری پاوربانک و شارژرهای فندکی خودرو روی می آورند. حال می خواهیم بدانیم، آیا استفاده از پاوربانک و شارژرهای فندکی می ‌تواند به گوشی شما و باتری آن آسیب بزند؟ خوشبختانه اگر کیفیت شارژ فندکی و پاوربانکی که از آن استفاده می‌ کنید خوب باشد، به گوشی شما آسیب نمی زند. توصیه می کنیم، حتماً پاوربانک ها و شارژرهای فندکی با کیفیت را استفاده کنید و حتماً به شدت خروجی آن ها دقت نمایید و سعی کنید شدت خروجی آن ها با شدت خروجی شارژ اصلی گوشی موبایل تان منطبق باشد. ولی اگر این طور نباشد، ممکن است به مرور زمان باتری گوشی با مشکل خالی شدن زود به زود شارژ روبرو گردد و نیاز به کالیبره کردن، پیدا کند. همچنین شما می توانید برای اطلاع از مقایسه پاوربانک های معتبر به وب سایت کوک موبایل مراجعه نمایید 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *