اخبار فناوری

روش هایی برای جلوگیری از سرقت موبایل

روش هایی برای جلوگیری از سرقت موبایل

اگر می خواهید بهتر از گوشی خود محافظت کنید و با استفاده از روش های بخصوصی از سرقت گوشی موبایل خودتان جلوگیری کنید یا حداقل در صورتی که دزدیده شد کمترین خسارت را ببینید و آمادگی لازم را داشته باشید مقاله ی ما را از دست ندهید. در این مقاله قرار است روش های جلوگیری از سرقت گوشی موبایل را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

فکر می کنم برای همه ی افرادی که گوشی موبایل دارند، به سرقت رفتن آن یکی از اتفاق های بد و ناراحت کننده است که متاسفانه آمار سرقت گوشی هم بسیار زیاد است. با اجرا و پیاده سازی طرح رجیستری موبایل، آمار سرقت گوشی ها تا حد زیادی کم شده است، اما همچنان این مقدار به صفر نرسیده و هر روز گوشی کاربران زیادی توسط سارقین ربوده می ‌شود. پس بهتر است به عنوان یک فرد صاحب گوشی، همیشه برای این اتفاق آمادگی داشته باشیم و تا حد امکان از سرقت گوشی موبایل خود جلوگیری نماییم. حال می خواهیم بدانیم چگونه این کار را انجام دهیم؟

برترین روش های جلوگیری از سرقت موبایل

برای این کار باید از روش های خاصی استفاده گردد که به نوعی سبب پیشگیری از سرقت گوشی موبایل می‌ شوند یا حداقل شما را برای ردیابی گوشی و به دست آوردن دوباره ی آن آماده می‌کند. ما می خواهیم در این مقاله به معرفی برترین روش های جلوگیری از سرقت گوشی موبایل بپردازیم. توصیه می‌کنیم شما هم از تمام روش هایی که در این مقاله آمده است، استفاده کنید تا اگر گوشی موبایل شما دزدیده شد، ضرر نکنید!

1) انتخاب رمز عبور قوی

اگر بخواهیم یکی از بهترین روش هایی که با استفاده از آن می ‌توان از به سرقت رفتن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم، نام ببریم می توان به انتخاب یک رمز عبور مناسب و قدرتمند را برای لاک اسکرین گوشی اشاره کرد. بنابراین با انتخاب یک رمز عبور مناسب بر روی اسکرین یا صفحه نمایش گوشی امنیت گوشی خود را بالا می بریم که افراد سودجو نتوانند به راحتی از قفل نمایشگر دستگاه عبور کنند و به محتوای گوشی شما دسترسی یابند. برای انتخاب یک رمز عبور مناسب باید به نکات خاصی دقت نمایید. اگر گوشی شما اسکنر انگشت دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً نسبت به فعال سازی آن اقدام کنید و از اسکنر انگشت استفاده نمایید. در صورتی که رمزی به شکل الگو (Pattern) یا پسورد (Password) برای گوشی در نظر می‌ گیرید، رمز های ساده و قابل پیش بینی برای افراد دیگر را انتخاب نکنید. اگر از آیفون های اپل استفاده می‌ کنید به پسورد 4 یا 6 رقمی متشکل از اعداد اکتفا نکرده و سعی کنید رمز عبوری روی دستگاه قرار دهید که از اعداد و حروف تشکیل شده باشد.

اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید وارد بخش Settings آیفون شده و گزینه Touch ID & Settings را انتخاب نمایید و سپس گزینه Change Passcode را انتخاب کنید. گزینه Passcode Options را انتخاب کرده و در نهایت گزینه Custom Alphanumeric Code را برگزینید. در این حالت می‌توانید از حروف هم برای رمز عبور آیفون خود استفاده نمایید. پس همیشه سعی داشته باشید که سخت ترین حالت را برای رمز عبور آیفون خود در نظر بگیرید و پسورد انتخابی تان غیر قابل پیش بینی باشد.

2) فعال سازی پین سیم کارت

شاید شما از این موضوع بی خبر باشید که گوشی های موبایل علاوه بر قفلی که برای صفحه نمایش آن ها در نظر گرفته می ‌شود، می ‌توانند قفل سیم کارت هم داشته باشند. به قفل سیم کارت اصطلاحاً پین (SIM PIN)  می گویند. وقتی که قفل سیم کارت را فعال کنید، در این حالت هر وقت که گوشی خاموش و روشن شود و سیم کارت مربوطه در آن وصل باشد باید رمز عبور سیم کارت نیز وارد شود، و گرنه گوشی بوت نخواهد شد. پس فعالسازی پین یا رمز عبور سیم کارت هم می ‌تواند یکی دیگر از روش های موثر برای افزایش امنیت گوشی و جلوگیری از به سرقت رفتن آن به حساب آید. درست است که این ویژگی به طور مستقیم باعث کاهش ریسک دزدیده شدن گوشی شما نمی شود ولی به هر حال بستر امنیتی بهتری را برای مقابله با شرایط این چنینی ایجاد می‌ کند.

3) رجیستر کردن گوشی

هر کاری که سبب شود امنیت گوشی بالا برود، در نهایت باعث سخت شدن سرقت گوشی می شود. یکی از بهترین روش ها، طرح رجیستری موبایل است، که طبق این طرح، هر گوشی به یک مالک سیم کارت مشخص نسبت داده می‌ شود. در این حالت اگر فرد دیگری با سیم کارتی متفاوت تلاش در بکارگیری گوشی داشته باشد، دستگاه برای وی قابل استفاده نیست، مگر در شرایطی که مالک اصلی گوشی با انتقال مالکیت موافقت کند. طرح رجیستری موبایل که هم اکنون پیاده سازی و استفاده از آن برای اغلب گوشی های موبایل ضروری شده است، علاوه بر اینکه از وارد شدن گوشی های قاچاق جلوگیری کرده، سبب افزایش امنیت گوشی و جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل هم می شود.

نحوه ی ردیابی کردن گوشی دزدیده شده را مطالعه کنید.

4) فعالسازی قابلیت Find My iPhone/Android Device Manager

از قابلیت های دیگر امنیتی بسیار جالب که در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به شیوه نسبتاً مشابه با هدف ردیابی گوشی های سرقت و گم شده ارائه می‌شود، قابلیت های Find My iPhone مخصوص iOS و قابلیت Android Device Manager  مخصوص اندروید است. وقتی این دو قابلیت را فعال کنید، شما می‌ توانید هر وقت که مایل باشید، موقعیت مکانی گوشی خود را از طریق یک کامپیوتر، تبلت یا حتی گوشی دیگر ردیابی نمایید. فرض کنید گوشی شما گم شده است یا به سرقت برود و حالا شما با قابلیت مذکور موقعیت مکانی آن را ردیابی می کنید و به محل دقیقی که گوشی در آن قرار دارد، دسترسی پیدا می ‌کنید.

فقط باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که فعالسازی و استفاده از دو قابلیت مذکور هم به طور مستقیم منجر به جلوگیری از سرقت گوشی موبایل نمی ‌شوند، بلکه فقط شما را برای قرارگیری در شرایط این چنینی آماده‌ تر می‌ کنند و لایه ای امنیتی به گوشی شما اضافه می کند. پس توصیه می کنیم به این ویژگی و فعالسازی آن در گوشی موبایل خود توجه کنید.

5) قرار دادن گوشی در مکان مناسب

همانطور که می دانید از موثرترین روش ها برای جلوگیری از سرقت گوشی موبایل، قرار دادن آن در مکان مناسب است. هر چقدر به این موضوع توجه کنید، خطر به سرقت رفتن دستگاه بیشتر کاهش پیدا می‌ کند. برای مثال اگر آقایان گوشی خود را همیشه در جیب جلوی شلوارتان قرار دهید و کاملاً هم در درون آن فرو برود، هیچ دزد و سارقی نمی تواند آن را از جیب شما خارج کند! حالا فرض کنید گوشی در جیب پشت شما قرار دارد و نیمی از آن هم از جیب بیرون باشد، مطمئناً در این حالت شما بستر مناسبی را برای سارقین ایجاد کرده اید که براحتی گوشی شما را بدزدند! پس سعی کنید مراقب گوشی خود باشید و آن را در مکان های مناسبی قرار دهید. همانطور که همه می دانند این مسئله تاثیر بسیار جدی بر روی جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل دارد. پس نتیجه می گیریم که نباید گوشی خود را در مکانی رها کنید و یا به آن بی ‌توجه باشید!

6) نوشتن یادداشت روی لاک اسکرین

در حال حاضر در گوشی های اندروید و آیفون های اپل قابلیت اضافه کردن یادداشت یا اصطلاحاً نوت را بر روی لاک اسکرین گوشی فعال است. بنابراین شما می ‌توانید نوشته و متنی خاص را بر روی لاک اسکرین دستگاه به اضافه کنید. مثلاً می توانید در این بخش شماره تماس، اطلاعات خود و هر چیزی که تمایل دارید را ایجاد کنید. این روش ممکن است برای جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل خیلی موثر نباشد، اما در عمل ثابت شده حداقل روش عالی برای جلوگیری از گم شدن گوشی و از دست رفتن همیشگی آن است. می دانید که وقتی گوشی شما گم شود و دیگر به دستتان نرسد، عملاً شرایط هیچ تفاوتی با به سرقت رفتن گوشی ندارد ولی اگر یک یادداشت مناسب را روی لاک اسکرین گوشی داشته باشید، شاید شرایط کمی متفاوت باشد.

7) بیمه کردن گوشی

وقتی موبایل شما بیمه باشد، مطمئناً یکی از راه حل های عالی برای جلوگیری از نگرانی شما مبنی بر دزدیده شدن گوشی است. در صورتی که موبایل شما از بیمه برخوردار باشد درست است که از سرقت گوشی شما جلوگیری نمی کند اما شرایطی را ایجاد می‌ کند که در صورت دزدیده شدن گوشی بتوانید حداقل 80 درصد ارزش گوشی خود را از بیمه گذار به عنوان غرامت دریافت کنید. ما توصیه می کنیم اگر از گوشی های گران قیمت استفاده می کنید، با بیمه کردن آن خیال خودتان را نسبت به دزدیده شدن یا گم شدن آن، آسوده کنید.

در صورت به سرقت رفتن گوشی، چه باید کرد؟

حالا فکر کنید، که تمام شرایط امنیتی بالا را برای جلوگیری از به سرقت رفتن گوشی موبایل خود رعایت کردید، اما باز هم گوشی شما به دزدیده شد! در این حالت چه کنیم؟ چگونه می ‌توان در این شرایط گوشی به سرقت رفته را پیدا کرد؟ برای آشنایی با این روش ها بعد از سرقت شدن گوشی موبایل تان می‌ توانید به مقالاتی که در این زمینه نوشته شده اند، مراجعه نمایید.

همچنین اپراتورهای همراه اول و ایرانسل قابلیت ردیابی گوشی های سرقتی را فراهم کرده‌اند. برای اینکه بتوانید درخواست ردیابی گوشی های سرقتی را برای این اپراتورها بفرستید، نیاز به مراجعه حضوری کاربر نیست، فقط باید یک گوشی با سیم کارت اپراتور مورد نظر را در اختیار داشته باشید و کدهای خاصی را شماره‌گیری نمایید. توجه کنید که برای استفاده از این سرویس باید کد IEMI گوشی گم یا سرقت شده خود را داشته باشید.

همچنین اگر گوشی شما توسط سارقی ربوده شد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مراحل قانونی کار و ثبت شکایت را سپری کنید. با افزایش امکانات و ایجاد بسترهای خوبی همچون طرح رجیستری، هم اکنون تقریبا استفاده از گوشی های سرقتی غیر ممکن است و ردیابی این محصولات و یافتن آن ها هم ساده تر از گذشته است. پس خوشبختانه اگر گوشی شما به سرقت برود، شانس شما برای پیدا کردن دستگاه افزایش خواهد کرد. پس حتماً در این شرایط از تمام راه حل هایی که وجود دارد، استفاده کنید تا شانس پیدا شدن دستگاه را افزایش دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *