ترفند آیفون

آموزش Notes آیفون :مدیریت و امنیت یادداشت ها

blank

در دو پست قبلی که از یادداشت های آیفون و برنامه ی Notes صحبت کردیم، روش ایجاد یادداشت های ساده و یادداشت های حاوی دستخط و نیز روش ایجاد و ویرایش طرح های مهندسی، ایجاد جدول، اسکن اسناد و مواردی از این دست را آموزش دادیم. در این پست قصد داریم روش تامین امنیت یادداشت ها و اشتراک گذاری آنها را بحث کنیم. با کوک موبایل همراه باشید.

سازماندهی یادداشت های برنامه ی Notes آیفون

blank استفاده از تاچ سه بعدی برای پیش نمایش یک یادداشت

برای مشاهده ی پیش نمایشی از یک یادداشت در لیست یادداشت های موجود در برنامه ی Notes، می توانید ابتدا بر روی یادداشت مورد نظر تپ کرده و با وارد کردن کمی فشار بیشتر پبش نمایشی از آن را مشاهده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لمس سه بعدی بر روی پست آموزش تاچ سه بعدی در آیفون ضربه بزنید.

  • جستجوی یادداشت ها

برای دیدن فیلد جستجو، می بایست ابتدا به بالای لیست یادداشت ها بروید و سپس متن مورد نظرتان را وارد فیلد جست و جو کنید. چنانچه یک یادداشت را قفل کرده باشید، هنگام جست و جوی آن تنها عنوانش در نتایج جستجو ظاهر می شود.

جست و جوی یادداشت های در برنامه ی Notes

جست و جوی یادداشت های در برنامه ی Notes

در تصویر بالا می توانید لیستی از یادداشت ها را به همراه فیلد جستجویی که در بخش بالایی تصویر ظاهر شده است، ببینید.

blank استفاده از Siri برای جست و جوی یادداشت ها

برای آن که سیری برای شما به دنبال یکی از یادداشت های روی گوشی تان بگردد باید جمله ای مانند: “Show notes from today” را ادا کنید. در اینصورت سیری تمامی یادداشت هایی را که در طی روز نگارش کرده اید، به عنوان نتیجه ی جست و جو باز می گرداند.

  • پین کردن یادداشت های مهم 

برای آنکه یادداشت های مهم تر خود را در بالای لیست یادداشت ها نگه دارید و به این ترتیب بتوانید با سرعت به انها دسترسی پیدا کنید می توانید آنها را بالای لیست پین کنید. برای این منظور می بایست ابتدا بر روی یادداشت مورد نظر که لیست نمایش داده می شود، ضربه زده و در ادامه بر روی پین ضربه بزنید. نکته ی جالب این است که اگر با همین اپل آی دی خود وارد دستگاه هایی شوید که به iCloud متصل هستند، می توانید یادداشت های پین شده خود را در آن دستگاه اپل در بالای لیست یادداشت ها مشاهده کنید.

  • مرتب کردن یادداشت ها

برای مرتب کردن و تغییر در ترتیب یادداشت ها می بایست به آدرس Settings > Notes > Sort Notes By رفته و در ادامه یکی از گزینه های Date Edited, Date Created,  Title را انتخاب کنید. اگر گزینه ی انتخابی شما  Date Created باشد، تمامی یادداشت ها بر اساس تاریخ و زمان ایجاد شدن آنها مرتب می شوند. اگر گزینه ی انتخابی شما Date Edited باشد، یادداشت ها بر اساس زمان ویرایش شدنشان مرتب می شوند. اگر هم گزینه ی انتخابی شما Title باشد، یادداشت ها به ترتیب حروف الفبای تشکیل دهنده ی عناوینشان مرتب خواهند شد.

  • جستجوی یادداشت ها بر اساس پیوست و ضمیمه ای خاص

دکمه the Attachment Browser button در گوشه پایین و سمت چپ لیست یادداشت ها قرار دارد که برای مشاهده عکس بندانگشتی از طرح ها، عکس ها، لینک ها، اسناد و سایر فایل های ضمیمه شده به یادداشت ها به کار می رود. برای دیدن فایل های ضمیمه شده به یادداشت ها بر روی  the Attachment Browser button ضربه بزنید. (دقت کنید که به جهت حفظ امنیت، پس از تپ کردن بر روی the Attachment Browser button پیوست های ضمیمه شده به یادداشت های قفل نشده نشان داده نمی شوند.) برای رفتن به یادداشتی که شامل پیوستی خاص است، بر روی تصویر کوچک آن پیوست ضربه زده و در ادامه بر روی Show in Note ضربه بزنید.

  •  ایجاد پوشه ای برای سازماندهی یادداشت ها

زمانی که در حال مشاهده ی لیست یادداشت ها هستید بر روی دکمه the Back button تپ کنید. حال بر روی دکمه ی ایجاد پوشه جدید که با نام  New Folder  و در پایین فهرست پوشه ها قابل مشاهده است، ضربه زده و در ادامه برای پوشه خود نامی را انتخاب کنید.

  •  حذف پوشه ای از یادداشت ها

زمانی که در حال مشاهده ی لیست یادداشت ها هستید بر روی دکمه the Back button تپ کنید تا فولدرهای خود را ببینید. حال با کشیدن هر فولدر دلخواه به سمت چپ و تپ کردن بر روی گزینه ی Delete آن پوشه خاص را حذف کنید.

  • پرینت گرفتن از یادداشت ها

برای پرینت گرفتن از هر یک از یادداشت های دلخواه می بایست بر روی دکمه the Share button که در بخش بالایی یادداشت ها قرار دارد، ضربه زده ودر ادامه بر روی گزینه ی Print ضربه بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی پرینت گرفتن توسط آیفون ها و آیپدها می توانید نگاهی به پست “آموزش پرینت با استفاده از آیفون و آیپد” بیندازید.

  • مشاهده و ویرایش یادداشت های ایجاد شده روی اکانت های دیگر (مانند گوگل، یاهو، یا AOL)

به آدرس Settings > Accounts & Passwords > Add Account رفته و در ادامه یکی از حساب های موجود در این بخش را انتخاب کنید. پس از انتخاب هر یک از اکانت ها،  یادداشت های موجود در برنامه ی Notes دستگاه حاضر بر روی تمامی دستگاه های iOS دیگرتان که با همین اکانت به آنها لاگین کنید، ظاهر خواهند شد و می توانید آنها را روی آن دستگاه ویرایش و دستکاری کنید.

اضافه کردن اکانت برای همگام سازی با آیفون

اضافه کردن اکانت برای همگام سازی با آیفون

blankتوجه: دقت کنید که اگر اکانتی که انتخاب می کنید متعلق به شرکت اپل باشد، بیشترین دسترسی ها به برنامه ایجاد می شود ولی اگر اکانتی که انتخاب می کنید برای یک شرکت متفرقه باشد، قابلیت های برنامه ی Notes  به صورت کاهش یافته در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

  • انتقال یادداشت ها به پوشه و یا اکانت دیگر 

زمانی که در حال مشاهده ی لیست یادداشت ها هستید یادداشت ها را به سمت چپ بکشانید و در ادامه بر روی دکمه ی the Move Folder button ضربه بزنید. حال پوشه یا اکانتی دلخواه را انتخاب کنید تا یادداشت هایتان به آن منتقل شوند.

برای انتقال همزمان چندین یادداشت به پوشه و یا اکانتی دیگر، بر روی گوشه گزینه ی Edit که در سمت راست و بالای لیست یادداشت ها قرار دارد، ضربه زده و پس از آن یادداشت های دلخواهتان را تپ کنید و در انتها بر روی گزینه ی Move To ضربه بزنید.

 اشتراک گذاری یادداشت ها

کاربران آیفون ها و آیپدها می توانند یک کپی از یادداشت را به یک دوست ارسال کنند و یا دیگران را به مشارکت در نگارش یک یادداشت دعوت کنند.

blankتوجه: چنانچه یک یادداشت قفل شده باشد، قادر به مشارکت در نگارش و ویرایش آن نخواهید بود.

  •  ارسال نسخه کپی از یک یادداشت

زمانی که در حال مشاهده ی یکی از یادداشت های نگارش شده روی گوشی هستید،  بر روی دکمه the Share button ضربه زده و در ادامه نحوه ارسال یادداشت را انتخاب کنید. تغییراتی را که پس از ارسال یادداشت،  بر روی آن ایجاد می کنید توسط طرف دیگر مشارکت دیده نمی شود، مگر اینکه بار دیگر نسخه ی ویرایش شده را ارسال کنید.

اشتراک گذاری یادداشت ها در برنامه ی Notes آیفون

اشتراک گذاری یادداشت ها در برنامه ی Notes آیفون

در تصویر بالا می توانید صفحه نمایش حاوی یادداشت به اشتراک گذاشته شده را ببینید. گزینه های اشتراک گذاری یادداشت با استفاده از سرویس AirDrop و یا از طریق پیام یا ایمیل را نیز می توانید در بخش مرکزی صفحه ببینید.

  • دعوت از دوستان برای مشارکت در نگارش یک یادداشت

برای این منظور می بایست بر روی دکمه the Add People button ضربه زده و در ادامه نحوه ارسال دعوت نامه را برای دوستانتان انتخاب کنید.

  • حذف و اضافه کردن افراد و یا متوقف کردن مشارکت آنها در نگارش و ویرایش یادداشت

برای حذف و یا اضافه کردن افراد جدید به لیست نگارندگان یک یادداشت بر روی دکمه ی  the View Participants button تپ کنید. پس از تپ کردن روی  the View Participants button لیستی از اقدامات در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می توانید بسته به ویرایش مورد نظرتان، یکی از آنها را انتخاب کنید.

قفل کردن یادداشت ها

در حوزه ی امنیت و حریم خصوصی، آیفون ها و آیپد ها معروف ترین دستگاه ها به شمار می روند. به همین جهت است که کاربران آیفون ها می توانند یادداشت های خود را با استفاده از رمز عبور، فیس آی دی (در آیفون X) و یا شناسه لمسی (در سایر مدل های آیفون) قفل کنند. شما می توانید با قفل کردن یادداشت هایتان، آنها را از دسترسی های ناخواسته ای که ممکن است به گوشی شما اتفاق بیافتد حفظ و حراست کنید.

blankتوجه: برنامه ی Notes این اجازه را به شما می دهد که رمز عبور منحصر به فردی را برای تمامی یادداشت های خود بر روی دستگاه های iOS تان انتخاب و تنظیم کنید.

چنانچه از دستگاه های iOS با سیستم عامل iOS 9.3 یا بالاتر و یا رایانه های مک با سیستم عامل OS X 10.11.4 یا بالاتر استفاده می کنید، می توانید یادداشت های خود را با استفاده از اکانت iCloudخود روی آنها همگام سازی و سینک کنید.

همچنین کاربران دستگاه های iOS قادر خواهند بود یادداشت هایی را نیز که شامل تصاویر، طرح ها، نقشه ها و پیوست های وب هستند قفل کنند. دقت کنید که اگر یادداشتی پیوستی از انواع ویدئو، فایل های PDF و اسناد iWork داشته باشد، قفل کردن آنها اکان پذیر نخواهد بود. از طرف دیگر یادداشت های به اشتراک گذاشته شده نیز امکان قفل شدن ندارند.

  • تنظیم یا تغییر گذرواژه یادداشت ها

برای این منظور می بایست به آدرس  Settings > Notes > Password بروید. دقت کنید که تغییرات اعمال شده در این آدرس بر روی رمز عبور تمامی یادداشت های قفل شده اعمال می شود.

تنظیم رمز عبور برای یادداشت های برنامه ی Notes

تنظیم رمز عبور برای یادداشت های برنامه ی Notes

  • تنظیم Face ID و یا Touch ID برای بازگشایی یادداشت های قفل شده

تنظیم Face ID  در آیفون X: به آدرس Settings > Notes > Password رفته و در ادامه گزینه ی Use Face ID را روشن کنید.

تنظیم Touch ID در آیفون X: به آدرس Settings > Notes > Password رفته و در ادامه گزینه یUse Touch ID را روشن کنید.

  • قفل گذاشتن روی یادداشت دلخواه 

زمان مشاهده ی هر یک از یادداشت ها،  بر روی دکمه the Share button ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه ی Lock Note ضربه بزنید.

blankتوجه: دقت کنید که حتی در صورت قفل شدن یک یادداشت، عنوان آن در لیست یادداشت ها قابل مشاهده خواهد بود.

  • باز کردن قفل یادداشت ها

ابتدا بر روی یکی از یادداشت های قفل شده ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه ی View Note ضربه بزنید. حال بسته به مدل گوشی خود می توانید با استفاده از شناسه صورت (آیفون X)، شناسه لمسی (سایر مدل ها) و یا رمز عبور قفل یادداشت را باز کنید.

blankتوجه:  باز کردن قفل یکی از یادداشت ها،  در حالات زیر باعث باز شدن قفل تمام یادداشت خواهد شد:

  • منقضی شدن مدت زمان نشست برای باز کردن قفل
  • تپ کردن روی نماد قفلی که در بالای صفحه قابل مشاهده است.
  •   تپ کردن روی گزینه ی  Lock Now که در پایین لیست یادداشت ها دیده می شود.
  •  قفل کردن گوشی…
  • برداشتن و حذف قفل از روی یادداشت

بر روی دکمه the Share button ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه ی Remove Lock تپ کنید.

  • بازیابی رمز عبور یادداشت قفل شده

چنانچه رمز عبور یادداشت قفل شده را فراموش کرده اید به آدرس Settings > Notes > Password رفته و در ادامه بر روی گزینه ی Reset Password تپ کنید. در این صورت سیستم عامل از شما می خواهد که گذرواژه جدیدی را برای ورود به یادداشتهایی از این پس قفل خواهند شد، انتخاب کنید.

بازیابی رمز عبور برنامه ی Notes آیفون

بازیابی رمز عبور برنامه ی Notes آیفون

دقت کنید که با تغییر رمز عبور برای Notes،  رمز عبور یادداشت هایی قدیمی تری که قبلا قفل شده اند تغییر نخواهد کرد.

وارد کردن یادداشت ها از برنامه های دیگر به برنامه ی Notes آیفون

  • وارد کردن یادداشت های موجود روی دستگاه های دیگر به آیفون

اول از همه لازم است بدانید که این قابلیت تنها بر روی برنامه یNotes که به آخرین نسخه ی آن به روز رسانی شده باشد، موجود است. برای این منظور می بایست توسط یکی از برنامه پشتیبانی شده توسط Notes از یادداشت ها خروجی بگیرید (اکسپورت کنید). در ادامه با استفاده از یک برنامه مانند Evernote، فایل اکسپورت شده ای را که دارای پسوند  .enex است بر روی برنامه ی مورد نظرتان که می تواند Mail باشد لمس کرده و پس از چند ثانیه که انگشت خود را روی فایل نگه داشتید بر روی گزینه ی  Add to Notes تپ کنید.  پس از وارد کردن یادداشت ها، می توانید آنها را در پوشه Imported Notes پیدا کنید.

مطالب مرتبط