ترفند اندروید

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی اندروید

blank

شاید کلمه وایپ یا ریست فکتوری را تا کنون بارها شنیده باشید ، ولی به درستی مفهوم آن را درک نکرده باشید. دراین قسمت ما به طور کامل آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی اندروید را هم از طریق منوی گوشی و هم از طریق حالت ریکاوری(Recovery Mode) خدمت شما دوستان توضیح خواهیم داد.

منظور از کلمه وایپ چیست؟

وایپ کردن یا فکتوری ریست به معنی پاک کردن کلیه اطلاعات و محتوی داخل گوشی و برگشتن گوشی به حالت پیش فرض کارخانه میباشد. شما بعد از این کار، تنظیمات موبایل خود را به حالت اولیه باز میگردانید. تنها در صورتی گوشی قادر به فکتوری ریست است که برای گوشی مشکل سخت افزاری پیش نیامده باشد.

چه زمانی ما گوشی را وایپ یا ریست فکتوری میکنیم؟

شما در هر زمانی و شرایطی می توانید گوشی خود را ریست کنید، به عنوان مثال زمانی که گوشی با حجم اطلاعاتی بالا و بی مصرف مواجه شده است و به همین دلیل با باگهای مختلفی کلنجار می رود(در اصطلاح عامیانه هنگ میکند). خوب است بدانید مشکلات مختلفی مانند کانکت نشدن به وای فای و….. با وایپ کردن ساده گوشی از بین میرود، همچنین برای زمانی که شما قصد فروش گوشی دست دوم و کارکرده دارید، میتوانید با این کار کلیه اطلاعات شخصی خود را از روی گوشی حذف کنید.

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی اندروید: مراحل

این روش ریست کردن برای زمانی است که گوشی در حالت سالم و روشن میباشد، در این صورت شما میتوانید به منو دسترسی داشته باشید و گوشی را به روش زیر ریست کنید.

ابتدا به داخل منوی Settings یا همان تنظیمات گوشی رفته که این کار را میتوانید مستقیما از طریق منو انجام دهید یا این که از طریق منوی نوتیفیکیشن گزینه تنظیمات را که به شکل یک چرخ دنده است، استفاده کنید. جایگاه منوی تنظیمات را می توانید در شکل زیر مشاهده نمایید:

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 15

حال می بایست به داخل منوی Settings سراغ گزینه Back up & Reset رفته وکلیک کنید، این کار را همانند شکل زیر انجام دهید (این گزینه برای همه گوشی های اندروید ساپورت یکسان است فقط ممکن است آیکون ها از نظر شکل ظاهری متفاوت باشند) .

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 14

حال می بایست گزینه Factory data reset را انتخاب کنید:

 

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 13

با انتخاب این (reset device  یا reset ) گزینه یک پیغام ظاهر می شود که با انتخاب آن، کلیه اطلاعات گوشی شما حذف می شود به همین دلیل اگر به این داده ها و اطلاعات نیاز دارید پیشنهاد ما این است که قبل از انجام کار حتما از محتوای مهم گوشی خود بکاپ  گرفته و آن را ذخیره کنید.  در صورت نیاز به تهیه ی بکاپ و یا نسخه پشتیبان از داده های گوشی،  پسورد یا پترن گوشی از شما درخواست می شود.

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 12

حال گزینه Delete all  یا Erase all  روی صفحه ظاهر میشود، با انتخاب این گزینه ریست فکتوری انجام میشود. اجازه بدهید سیستم عامل گوشی مراحل کار را به طور کامل انجام دهد. فراموش نکنید که برای فکتوری ریست، حتما گوشی بیشتر از 20% شارژ داشته باشد تا  گوشی حین کار خاموش نشود.اگر گوشی شما بین فکتوری ریست خاموش شود، ممکن است با دردسر مواجه شوید.

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 11همانطور که مشاهده کردید، گوشی ریست فکتوری شد.

وایپ کردن از طریق حالت ریکاوری(Recovery Mode) :

ابتدا گوشی موبایل را خاموش کرده و اگر به باتری موبایل دسترسی دارید برای اطمینان باتری گوشی موبایل را برای چند ثانیه از پلیت برد موبایل جدا کنید. پس از آن سه دکمه مشخص شده در تصویر یعنی دکمه پاور ، دکمه هوم و دکمه ولوم بالا (افزایش صدا ) را با هم نگه دارید تا شکل لوگو یا اسم موبایل بر روی صفحه نمایش گوشی ظاهر شود. حال دکمه پاور را رها کنید و همچنان دو دکمه دیگر را کماکان نگه دارید تا صفحه حالت ریکاوری(Recovery Mode) ظاهر شود.

نکته: در بعضی از سری مدلهای اندروید که دکمه هوم وجود ندارد، فقط همان دو دکمه پاور و ولوم بالا را نگه میداریم.

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 1

در بعضی موارد صفحه ای شبیه به شکل زیر ایجاد میشود، در هنگام مواجه شدن با این حالت میتوانید با کار کردن با کلیدهای ولوم- به عنوان مثال ولوم بالا و پایین و یا همزمان فشار دادن کلیدها و یا فشار دادن کلید ولوم به بالا و بعد فشار  دکمه ی ولوم به پایین به منوی ریکاوری مود(Recovery Mode) وارد شوید.

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 20

دراین حالت میتوانید از طریق ولوم های بالا و پایین، گزینه های منو را انتخاب کنید و سپس از طریق کلید پاور گزینه  wipe data/factory reset را  انتخاب کنید (در بعضی از سری های موبایل ها چنین گزینه ای در منوی ریکاوری مود وجود ندارد. در این حالت گزینه  recovery mode  یا recovery را انتخاب کرده و سپس گزینه  wipe data/factory reset را انتخاب میکنیم).

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 8

در این قسمت  ریست فکتوری در منوی اندروید پیغام پاک شدن کلیه اطلاعات داخل گوشی نمایش داده می شود و تنظیمات گوشی به حالت اولیه کارخانه باز میگردد. حال با انتخاب گزینه yes  یا yes/delete all سیستم عامل گوشی شروع به وایپ میکند.  منتظر بمانید تا سیستم عامل به حالت اولیه گوشی بازگردد.

آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید 10

 

 

مطالب مرتبط