راهنمای خرید

آموزش مقدماتی آیفون – باتری و سفر با آیفون

blank

این پست در ادامه ی پست های آموزش مقدماتی آیفون، شامل مروری بر روش های نظارت بر باتری آیفون، معرفی برنامه ی بومی Find My Friends و نیز تسهیلات آیفون برای همراهی با شما در سفرهایتان است. در ادامه هر کدام از این موارد را به تفصیل شرح خواهیم داد. با کوک موبایل همراه باشید.

نظارت بر باتری آیفون

باتری آیفون یک باتری داخلی لیتیوم یونی قابل شارژ است.در حال حاضر فناوری لیتیوم یونی برای ساخت باتری گوشی، بهترین عملکرد و بازدهی را برای دستگاه هوشمند فراهم می کند. در مقایسه با تکنولوژی های سنتی ساخت باتری ، باتری های لیتیوم یونی سبک تر هستند،  سریع تر شارژ می شوند، شارژ را به مدت طولانی تری نگه می دارند و توان بیشتری برای باتری فراهم می آورند. برای درک نحوه کار و علت اصلی آن که چرا در ساخت گوشی ها و تبلت های اپل، باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود به مزایای برشمرده شده در لیست زیر دقت کنید.

blank چرا باتری های لیتیم یونی؟
فناوری لیتیوم یونی با قابلیت شارژ مجدد در حال حاضر بهترین بازدهی را در میان دیگر تکنولوژی های ساخت باتری دارد و در مقایسه با انواع دیگر باتری های موبایل، وزن کمتر،  عمر طولانی تر و قدرت شارژ پذیری بیشتری دارد.

blankحداکثر بازدهی در عملکرد باتری
بزرگترین عامل موثر بر عمر باتری های آیفون وماندگاری آن، ترکیب مواردی است که با نرم افزار و دیگر سخت افزارهای روی دستگاه اپل شما همخوانی و تناسب دارد.

blank مسائل مرتبط با بازیافت
به طور کلی، باتری های قابل شارژ دارای چرخه های شارژ محدودی می باشند و در نهایت نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. اگر می بینید که باید با صرف زمان بیشتر برای شارژ آیفون، گوشی را به همان میزانی که قبلا با زمان کم تر شارژ می کرده اید، شارژ کنید با احتمال خوبی زمان تعویض باتری آیفون شما فرا رسیده است.

  • شارژ کردن باتری

برای شارژ کردن آیفون کافی است آن را به یک پریز و یا منبع برق وصل کنید. شما می توانید با استفاده از کابل لایتنینگ و کابل USB و آداپتور برق آیفون خود را شارژ کنید. قبل از استفاده از کابل لایتنینگ از سلامت و اورجینال بودن آن اطمینان حاصل کنید. در پست “تشخیص کابل اصلی آیفون از نمونه تقلبی آن” تمامی روش های شناخت کابل اصلی و اورجینال آیفون آمده است. مدل هایی از دستگاه های اپل که از شارژ بی سیم و یا شارژر Qi پشتیبانی می کنند، در ادامه آمده اند.

  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus

هشدار: ممکن است به دلیل تماس آیفون و آیپد با مایعات، مقداری رطوبت وارد کانکتور لایتنینگ آیفون شده باشد، اگر در این مورد اطمینان ندارید به هیچ عنوان از کانکتور لایتنینگ مشکوک به خیسی برای شارژ آیفون استفاده نکنید. برای اطلاع از مشکلاتی که تماس با رطوبت برای آیفون و دیگر دستگاه های هوشمند پدید می آورد پست “تعمیر گوشی های آب خورده” را مطالعه نمایید.

باتری آیفون

باتری آیفون

نماد باتری در گوشه سمت راست گوشی، نشانگر وضعیت باتری یا وضعیت شارژ آن است. هنگام همگام سازی آیفون با آیتیونز و یا دستگاه دیگر و یا در حال استفاده از iPhone، ممکن است شارژ شدن آیفون طول بکشد. به طور کلی، اگر آیکون باتری به شکلBattery icon with a lightning bolt indicates that the battery is charging.  بود، به آن معنا است که باتری در حال  شارژ شدن می باشد.

مهم: اگر درصد شارژ آیفون بسیار کم است و آیکون باتری یک باتری در حال خالی شدن را نمایش می دهد،  حتما بایستی 10 دقیقه قبل از آن که بخواهید از گوشی خود استفاده کنید، آن را شارژ کنید. دقت کنید که گاهی به دلیل کالیبره نبودن باتری آیفون، درصدی که باتری نشان می دهد بیشتر از مقدار واقعی باقی مانده ی شارژ باتری است و شاید گوشی با شارژ 10 درصد تنها 2 دقیقه دیگر روشن باقی بماند. برای “کالیبراسیون باتری آیفون” روی لینک داده شده، کلیک کنید.

توجه: اتصال آیفون به یک منبع شارژ یا قرار دادن آن در یک شارژر بی سیم می تواند فرآیند پشتیبان iCloud یا همگام سازی iTunes بی سیم را شروع کند. پست “سینک کردن آیفون”  را مشاهده کنید. همچنین می توانید با اتصال آیفون به کامپیوتر، باتری گوشی را شارژ کنید، اتصال آیفون به کامپیوتر همچنین اجازه می دهد تا iPhone را با iTunes همگام سازی کنید. چنانچه رایانه دارای پورت USB 3 باشد، فرآیند شارژ سریعتر از حالت عادی جریان می یابد.

هشدار: اگر آیفون را به یک رایانه خاموش متصل کنید، باتری ممکن است به جای شارژ شدن تخلیه شود. برای آن که ببینید باتری بعد از اتصال به رایانه  شارژ می شود و یا دشارژ، به آیکون جرقه  the charging icon که در کنار باتری و در سمت راست و بالای صفحه نمایش داده می شود، توجه کنید.

  • نمایش درصد باتری باقی مانده در نوار وضعیت آیفون
    • برای نمایش درصد باتری باقی مانده در نوار وضعیت آیفون X: از لبه سمت راست صفحه را به سمت پایین بکشانید.
    • مدل های دیگر: به Settings > Battery بروید و آنگاه  Battery Percentage را روشن کنید.
نمایش درصد باتری

نمایش درصد باتری

 

  • سهم باتری مورد استفاده برای هر برنامه 

برای این منظور به آدرس Settings > Battery بروید. پس از استفاده از آیفون به مدت زمان طولانی، اطلاعات استفاده از باتری برای هر برنامه در این بخش ایجاد می شود و در دسترس کاربر قرار می گیرد. مدت زمان استفاده هر برنامه از درصد شارژ و باتری آیفون می تواند برای تصمیم گیری در مورد جایگزینی برنامه های با کارکرد مشابه، مفید واقع شود.

  • روشن کردن حالت Low Power Mode

به آدرس Settings > Battery بروید و حالت Low Power Mode  را فعال کنید. با استفاده از حالت Low Power می توانید زمان نگه داری شارژ باتری آیفون را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

حالت Low Power Mode

حالت Low Power Mode

هنگامی که درصد باقی مانده از شارژ باتری آیفون کم است و یا زمانی که برای شارژ کردن باتری دسترسی به منبع و پریز برق ندارید، حالت پیشفرض مصرف باتری در آیفون را تغییر دهید. با فعال شدن حالت Power Low، فعالیت پس زمینه گوشی محدود می شود و باتری تمام توانش را برای انجام وظایف ضروری سیستم عامل مانند ایجاد و دریافت تماس، ارسال و دریافت ایمیل و پیام ها، دسترسی به اینترنت و … مصرف می کند.

توجه داشته باشید که چنانچه آیفون به صورت خودکار به حالت کم Low Power Mode برود،  پس از شارژ شدن گوشی تا 80٪ دوباره مصرف شارژ باتری به حالت معمولی و پیش فرض باز میگردد. حتما می دانید که مصرف باتری در حالت Low Power Mode  به کمترین میزان می رسد تا آیفون بتواند برای مدتی طولانی تر شارژ را نگه دارد.

  • بررسی سلامت باتری 

در مدل آیفون 6 و بعد از آن، می توانید برای آن که از سلامت باتری موبایل خود مطمئن شوید به آدرس Settings > Battery > Battery Health  بروید.  البته دقت کنید که این قابلیت تنها در نسخه ی بتای iOS 11 وجود دارد.

سنجش سلامت باتری

سنجش سلامت باتری

ظرفیت، بهره وری و عملکرد تمامی باتری های قابل شارژ با گذشت زمان، کاهش می یابد و آیفون ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. چنانچه ظرفیت باتری گوشی که برای بیش از 3 سال است از آن استفاده می کنید، به طور قابل توجهی کاهش یافته و با این که آن را به مدت طولانی به شارژ می زنید، شارژ را زود خالی می کند و یا کم شارژ می شود، احتمالا بافت و ساختار شیمیایی باتری مشکل پیدا کرده است.  اگر ساختار شیمیایی باتری گوشی دچار مشکل شده باشد، به این معنی است که عمر باتری تمام شده است و باید گوشی را برای تعویض باتری به دست کارشناسان تعمیرات موبایل بسپارید.

برنامه ی پیدا کردن دوستان من(برنامه Find My Friends)

می توانید برنامه Find My Friends را در پوشه Extras پیدا کنید. برنامه Find My Friends شیوه ای عالی برای به اشتراک گذاشتن مکانی است که در آن قرار دارید، با افرادی که برای شما مهم هستند و شما برای آن ها اهمیت دارید. اگر دوستان و اعضای خانواده تان مکانشان را با شما به اشتراک بگذارند، نام و مکان آنها بر روی نقشه ظاهر می شود و شما می توانید اطلاعات تکمیلی آنها را به سرعت مشاهده کنید. از طرف دیگر، با استفاده از برنامه ی Find My Friends امکان تنظیم ارسال اعلان و نوتیفیکیشن هم وجود دارد تا وقتی که دوستان و اعضای خانواده تان از مکان های مختلف خارج می شوند یا به مقاصدی که در نظر دارند، می رسند به شما هشدار و پیام فرستاده شود.

  • فعال سازی به اشتراک گذاشتن مکان

به Settings > [your name] > iCloud > Share My Location بروید و با تپ کردن روی Share My Location آن را فعال کنید.

Share My Location

Share My Location

  • اشتراک گذاری مکان خود با یک دوست

برنامه Find My Friends  را در آیفون باز کنید، سپس روی Add ضربه بزنید. نام یک مخاطب دلخواه را انتخاب کنید و یا یک نام دلخواه از مخاطبانتان را در فیلد To وارد کنید و سپس روی «Send» ضربه بزنید. شما می توانید برای بازه ی زمانی دلخواه مکان خود را به اشتراک بگذارید. در این بخش می توانید زمان اشتراک گذاری مکان با دوستان را تعیین کنید.

  • اشتراک گذاری مکان با استفاده از AirDrop

 بر روی عبارت  Add ضربه بزنید و سپس یکی از دوستانتان را که در AirDrop ظاهر می شود، انتخاب کنید. شما در این مرحله می توانید انتخاب کنید که چه مدت دوست دارید،  مکان خود را به اشتراک بگذارید.

blank

  • تنظیم اعلان ها

یکی از مخاطبان گوشی خود را انتخاب کنید، سپس روی « Notify Me» ضربه بزنید. در این بخش شما می توانید انتخاب کنید که آیا دوست دارید زمان ورود و خروج یکی از دوستان خود به مقصدی خاص را بدانید و یا خیر؟ از طرفی دیگر می توانید روی مکان فعلی دوستتان تپ کنید تا ببینید فرد چه زمانی به این مکان می رسد و یا از آنجا خارج می شود. شما می توانید با تپ کردن روی Other، مکانی دیگر را برای ارسال هشدار و اعلان انتخاب کنید.

blank3D Touch

برای به اشتراک گذاشتن یک مکان از روی صفحه اصلی گوشی، تنها کافی است روی Extras ضربه بزنید،سپس روی Find Friends تپ کنید و در نهایت گزینه «Share My Location» را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی تاچ سه بعدی، پست آموزش مقدماتی آیفون بخش تاچ سه بعدی را مشاهده نمایید.

سفر با آیفون

با خاموش کردن سرویس های صوتی و داده های رومینگ زمانی که به خارج از منطقه پوشش شبکه اپراتور سیم کارت خود مسافرت کنید،  از هزینه های رومینگ شبکه ی سیم کارت خود بکاهید. برای این منظور می بایست از طریق مسیر زیر اقدام نمایید:

Settings > Cellular

iPhone Cellular Data

iPhone Cellular Data

برخی از خطوط هوایی هستند که به شما اجازه می دهند تا آیفونتان را در طول سفر روشن نگه دارید. شما تنها در صورتی می توانید از این امتیاز استفاده کنید که  حالت استفاده از گوشی را به حالت هواپیما  تغییر داده باشید. دقت کنید که در صورت فعال بودن حالت هواپیما، نه می توانید تماس بگیرید و نه می توانید از بلوتوث استفاده کنید؛ اما می توانید به موسیقی گوش دهید، بازی کنید، فیلم را تماشا کنید و یا از برنامه های دیگر که نیازی به اتصال به شبکه یا داده ی تلفن همراه ندارند، استفاده کنید.

  • حالت هواپیما را روشن کنید!

برای روشن کردن حالت پرواز و یا هواپیما باید ابتدا مرکز کنترل را باز کرده و آنگاه روی آیکون the Airplane Mode Switch button  ضربه بزنید. شما همچنین می توانید با استفاده از بخش Settings گوشی،  حالت هواپیما را روشن یا خاموش کنید.

blank

هنگامی که حالت هواپیما روشن است، آیکون هواپیما the Airplane Mode Switch button در نوار وضعیت که بالای صفحه گوشی است، ظاهر می شود.

  • فعال کردن Wi-Fi یا بلوتوث در حالت هواپیما 

چنانچه شرکت هواپیمایی که با آن سفر می کنید  این اجازه را می دهد که حین پرواز از وای فای استفاده کنید، می توانید در حالت هواپیما  Wi-Fi یا بلوتوث آیفون خود را فعال کرده و از این سرویس ها حین پرواز استفاده کنید. برای این منظور می بایست ابتدا، مرکز کنترل را باز کرده، حالت هواپیما را روشن کنید، سپس روی دکمه Wi-Fi the Wi-Fi Switch button (برای فعال کردن Wi-Fi) یا دکمه سوئیچ بلوتوث the Bluetooth Switch button (برای فعال کردن بلوتوث) ضربه بزنید.

blank

شکل بالا بخشی از مرکز کنترل را نشان می دهد که روی آن حالت هواپیما روشن است، می توانید با تپ کردن روی دکمه پایین سمت چپ Wi-Fi را روشن کنید و یا با تپ کردن روی دکمه پایین سمت راست، بلوتوث را فعال کنید.

نکته: اگر زمانی که در حالت هواپیما هستید، Wi-Fi یا بلوتوث را روشن کنید، دفعه ی بعدی هم که گوشی را به حالت هواپیما ببرید، تنظیمات باقی مانده است و بلوتوث و وای فای روشن می ماند. برای غیرفعال کردن Wi-Fi یا بلوتوث در حالی که در حالت هواپیما قرار دارید،  بایستی ابتدا مرکز کنترل را باز کرده و سپس روی دکمه سوئیچ Wi-Fi  the Wi-Fi Switch button یا دکمه سوئیچ بلوتوث  the Bluetooth Switch button تپ کنید.

blank

 

 

 

مطالب مرتبط