ترفند اندروید

آموزش تیتانیوم بکاپ

blank

مهم‌تر از برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی، اطلاعات ذخیره‌شده در هر اپلیکیشن از جمله داده‌های تنظیمات یک برنامه یا ذخیره و سیو یک بازی برای ما بسیار اهمیت دارد و در شرایطی ممکن است به اجبار حذف رام نگهدارنده اطلاعات صورت گیرد یا به اختیار قصد داریم به رام و نسخه دیگری کوچ کنیم. اگر نیاز به انتقال اطلاعات و سیو بازی و برنامه‌های اندرویدی را به گوشی دیگری داشته و یا قصد پشتیبان گیری از دیتای برنامه و بازی‌های اندرویدی دارید؛ به شما اپلیکیشن بکاپ و بازگردانی اطلاعات برنامه‌های اندرویدی با نام تیتانیوم بکاپ (Titanium Backup) برای اندروید را پیشنهاد می‌کنیم.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

در ادامه به آموزش نحوه کار و استفاده از اپلیکیشنتیتانیوم بکاپ برای بکاپ گیری از دیتای برنامه و بازی‌های اندرویدی و نحوه بازگردانی آن به برنامه‌های موردنظر و انتقال آن به گوشی دیگر به صورت تصویری و مرحله‌به‌مرحله خواهیم پرداخت.

چرا باید از اطلاعات گوشی خود بکاپ بگیرم و چرا تیتانیوم بکاپ؟

امروزه اطلاعات مهمی مانند مخاطبین، یادداشت‌ها و تنظیماتی که ساعت‌ها برای سفارشی‌سازی آن‌ها وقت گذاشته‌ایم را همگی یکجا و در گوشی خود متمرکز نموده‌ایم و از دست رفتن این اطلاعات به هر شکل به شدت می‌تواند برای ما سنگین باشد. فرض کنید برای یک بازی استراتژی بسیار وقت گذاشته‌اید و اکنون مجبور هستید تا ROM گوشی خود را تعویض نمایید. در اینجا است که به اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات درون برنامه و بازی‌های اندرویدی پی می‌بریم.

تمامی این اطلاعات را نمی‌توان با استفاده از برنامه‌های معمولی پشتیبان گیری اندروید نسخه‌برداری نمود. اطلاعات درونی اپلیکیشن‌ها به صورت پیش‌فرض در دسترس نیستند و برای داشتن یک نسخه پشتیبان از دیتای برنامه‌های اندرویدی باید از اپلیکیشن تیتانیوم بکاپ استفاده نمایید.

البته گوگل، از نسخه 2.2 اندروید امکان همگام‌سازی داده‌های یک گوشی را با حساب ابری فراهم نموده است. شما می‌توانید با وارد شدن به حساب خود به طور مداوم از اطلاعات سطحی مانند مخاطبین پشتیبان بگیرید اما اگر به سطح عمیق‌تری از پشتیبان گیری از اطلاعات برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی نیاز دارید و می‌خواهید تا به صورت زمان‌بندی‌شده دیتای اپلیکیشن‌های خود را به همراه تمامی تنظیمات کپی‌برداری نموده و تنها با یک تاچ، آن‌ها را بازگردانی نمایید؛ در این صورت پاسخ شما اپلیکیشن تیتانیوم بکاپخواهد بود.

معرفی اپلیکیشن تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

تیتانیوم بکاپ(Titanium Backup) یک اپلیکیشن پشتیبان گیری از برنامه‌های اندرویدی به همراه اطلاعات، تنظیمات و داده‌های کاربر است که امکان ذخیره‌سازی نسخه پشتیبان در حافظه جانبی و یا فضای ابری را به صورت زمان‌بندی‌شده و با یک کلیک فراهم می‌کند.  بازگردانی اطلاعات به سادگی با یک درخواست صورت می‌گیرد.تیتانیوم بکاپ همچنین امکان مدیریت برنامه‌های اندرویدی از جمله موارد سیستمی و مربوط به کاربر را می‌دهد. شما می‌توانید یک برنامه سیستمی را به یک برنامه جانبی تغییر هویت داده و یا یک برنامه جانبی را به عنوان یک برنامه سیستمی پیش‌فرض تعیین نمایید. همچنین امکان حذف برنامه‌های سیستمی که به صورت پیش‌فرض قابل‌حذف نیستند نیز فراهم‌شده است.

پشتیبان گیری از دیتای برنامه‌ها بازی‌های اندروید با تیتانیوم بکاپ

برای تهیه نسخه بکاپ از برنامه‌های اندرویدی و دیتای آن‌ها به موارد زیر نیاز دارید:

1.گوشی روت شده – به طور واضح بیان می‌کنیم. امکان استفاده از برنامه تیتانیوم در گوشی‌های روت نشده وجود ندارد.تیتانیوم بکاپ برای بازگردانی اطلاعات سیستمی نیاز به دسترسی مستقیم به مدیریت سیستم دارد و برای این کار تنها راه‌حل، روت کردن گوشی اندرویدی است. توجه داشته باشید که روت کردن موبایل می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد و خطراتی را نیز گاهی به همراه دارد. از این رو به خوبی در این زمینه تحقیق کنید. برای روت کردن گوشی موبایل خود می‌توانید از آموزش‌ها و برنامه‎های موجود در اینترنت استفاده نموده و یا از یک شخص آشنا با این مسئله، کمک بگیرید.

2.تیتانیوم بکاپ– در صورت رضایت به عمل روت کردن دستگاه و انجام موفقیت‌آمیز آن، اکنون نوبت این رسیده تا اپلیکیشن تیتانیوم بکاپرا نصب نمایید. این برنامه را می‌توان از بازارچه اندروید یا دیگر منابع مورد اعتماد دریافت نمود. سه نسخه متفاوت رایگان، اهدایی و تجاری از تیتانیوم بکاپوجود دارد که به غیر از نسخه رایگان، دو مدل دیگر در خرید قانونی شامل هزینه‌هایی خواهند بود اما امکانات و قابلیت‌های بیشتری را به همراه خواهند داشت. برای بکاپ گیری ساده با امکان بازگردانی آن، نسخه رایگان کفاف می‌کند.

3.محل ذخیره یا فضای ابری – پس از انجام عمل پشتیبان گرفتن از دیتای برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی نیاز است تا برای نگهداری از آن‌ها در محلی ایمن، این اطلاعات را به یک حافظه دیگر از جمله مموری کارت یا فضای ابری انتقال دهید. پیش از انجام این عملیات، یک محل ذخیره جانبی تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که بکاپ گیری از اطلاعات برنامه‌های اندرویدی و بازگردانی آن‌ها باید در یک نوع رام صورت گیرد و نمی‌توان اطلاعات ذخیره‌شده در یک رام اختصاصی را در رام اختصاصی دیگر پیاده کرد.

پشتیبان گیری با تیتانیوم بکاپ

1.پس از روت کردن دستگاه نیاز است تا برنامه موردنظر را بارگیری و نصب نمایید. می‌توانید با جستجوی نام Titanium Backup در بازارچه گوگل پلی آن را یافته و سپس نصب کنید.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

2.پس از نصب و اجرای بازی با صفحه راهنما در تب “Overview” رو به رو خواهید شد که بررسی سازگار بودن برنامه با دستگاه و فراهم بودن نیازهای آن را به نمایش می‌گذارد. برای مثال اگر دستگاه شما روت نباشد در مقابل عبارت ROOT، علامت خطا را نشان خواهد داد و از شما می‌خواهد تا گوشی خود را ابتدا روت نمایید. برخی قابلیت‌های جانبی مانند ذخیره در فضای ابری یا رمزنگاری داده‌ها در نسخه‌های اهدایی و تجاری در دسترس هستند. در صورت فراهم بودن پیش‌نیازها به تب “Backup/Restore” مراجعه نمایید.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

3.تیتانیوم بکاپیک برنامه با طراحی کاربری ساده نیست اما با یک گشت‌وگذار ساده می‌توانید با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید. پس از مراجعه به تب Backup/Restore، اکنون گزینه “MENU” در بالای صفحه را لمس کنید.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

4.در بخش منوی دستگاه گزینه “Batch actions” در دسته General را انتخاب نمایید.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

5.قابلیت‌های متعددی برای فعال‌سازی در این بخش یافت می‌شود اما به سه مورد اول در دسته Backup با عبارت‌های “”Backup all user apps، “Backup all system data” و ” Backup all user apps + system data ” نگاهی بی اندازید. گزینه اول تمامی برنامه‌های کاربر، گزینه دوم تمامی داده‌های سیستم و گزینه سوم تمامی برنامه‌های کاربر و داده‌های سیستم را پشتیبان گیری می‌کند. گزینه آخر روش مناسبی برای بکاپ گیری از دیتا برنامه و بازی‌های اندرویدی است اما اگر قصد تعویض ROM دستگاه خود را دارید؛ بهتر است این مورد را انتخاب نکنید چرا که اطلاعات سیستمی پیشین در رام جدید موجود بروز اشکالاتی خواهد شد.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

6.با انتخاب یکی از سه گزینه در مرحله قبل، فهرستی از برنامه‌هایی که می‌توان آن‌ها را پشتیبان گیری کرد نمایش داده می‌شود و به اختیار خود موارد موردنظر را اضافه یا حذف کنید.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

7.اکنون عملیات پشتیبان گیری از برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی با تیتانیوم بکاپشروع خواهد شد. این روند ممکن می‌تواند زمان‌بر باشد.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

محل ذخیره نسخه پشتیبان

بسته پشتیبان در پوشه /TitaniumBackup/ در کارت حافظه قرار می‌گیرد. با کپی کردن آن به کامپیوتر و یا یک حافظه دیگر، مطمئن شوید که آن را در مکان امنی نگهداری می‌کنید.

بکاپ گیری زمان‌بندی‌شده

پس از Backup/Restore، تب سوم تیتانیوم بکاپ با نام Schedules، امکان تنظیم زمان مشخص برای انجام خودکار عمل پشتیبان گیری را فراهم نموده است.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

بازگردانی دیتای برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی

نسخه پشتیبان در مسیر کامل “/storage/emulated/legacy/TitaniumBackup” ذخیره می‌شود. اگر پشتیبان در کامپیوتر یا حافظه دیگری وجود دارد، ابتدا آن را به گوشی بازگردانید و بهتر است در آدرس قبلی جای گذاری کنید.

1.به تب Backup/Restore رفته و بر دکمه MENU لمس کرده و گزینه “Preferences ” را انتخاب نمایید.

2.در دسته Backup Setting، گزینه “Backup folder location” را انتخاب کنید.

3.تیتانیوم بکاپبه طور خودکار در پوشه پیش‌فرض به دنبال نسخه بکاپ خواهد گشت اما اگر این نسخه را در محل دیگری انتخاب نموده‌اید؛ مسیر محل بکاپ را به پوشه موردنظر تغییر دهید.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

4.مجدداً به صفحه اصلی برنامه و تب Restore/Backup بازگشته و دکمه MENU را انتخاب نمایید.

5.این بار به بخش “Batch actions” مراجعه کنید.

6.در زیر دسته Restore، پایین‌تر از بخش Backup، گزینه دوم یعنی “Restore all apps with data” را انتخاب نمایید.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

7.اکنون می‌توانید برنامه‌هایی که نیاز به بازگردانی دارند را انتخاب و موارد غیرضروری را حذف نمایید. پس از انتخاب موارد موردنظر، علامت تیک سبز در بالای صفحه-سمت راست را لمس کنید تا عملیات بازگردانی اطلاعات برنامه‌های اندروید با تیتانیوم بکاپآغاز شود.

آموزش تیتانیوم بکاپ

آموزش تیتانیوم بکاپ

مطالب مرتبط