ترفند آیفون

آموزش آیفون – برنامه ی iBooks

blank

دریافت کتاب از iBooks Store 

کاربران آیفون ها و آیپدها می توانند با استفاده از برنامه ی iBooks ، کتاب های مورد علاقه خود را جست و جو و دانلود کرده و آنها را مطالعه کنند. شما می توانید با استفاده از دکمه های قرار گرفته در بخش پایینی صفحه به فروشگاه iBooks  دسترسی پیدا کنید. برای تماشای آخرین نسخه های منتشر شده از کتاب های مشهور و کمیاب و یا مشاهده ی نمودار برترین کتب و نیز برای مشاهده محبوب ترین کتاب ها، می بایست بر روی گزینه ی Featured که با آیکون ستاره مشخص شده است، ضربه بزنید. برای پیدا کردن کتابی خاص که عنوان آن را می دانید، بر روی گزینه ی Search تپ کنید.

blank استفاده از تاچ سه بعدی برای پیدا کردن کتاب بر روی برنامه ی iBooks

برای شروع جستجوی یک کتاب خاص می بایست از روی صفحه اصلی،  آیکون برنامه ی iBooks را که به شکل blank نمایش داده می شود، فشار داده و در ادامه یکی از گرینه های نمایشی در منوی کوئیک اکشن را انتخاب کنید. واضح است که گزینه ی انتخابی باید گزینه ی Search iBooks Store باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لمس سه بعدی بر روی پست  آموزش تاچ سه بعدی در آیفون ضربه بزنید.

blank استفاده از سیری برای پیدا کردن کتاب بر روی برنامه ی iBooks

کاربران ایفون می توانند با استفاده از دستور دادن به دستیار صوتی اپل یعنی Siri به دنبال کتاب های محبوب خود در فروشگاه iBooks بگردند. برای این منظور می بایست جملاتی مانند جملات زیر را به سیری بگویید:

  • “Find books by Jane Austen”
  • “Find The Odyssey in iBooks”

پس از ادا کردن این جملات برای سیری، می بینید که برنامه ی iBooks روی آیفون شروع به اجرا می کند و کتاب هایی که توسط نویسنده ای با نام Jane Austen نگارش شده است و یا کتاب ادیسه را برای شما نمایش خواهد داد.

گرفتن-کتاب-در-برنامه-ی-iBooks-آیفون

گرفتن-کتاب-در-برنامه-ی-iBooks-آیفون

در تصویر بالا می توانید بخش پایینی صفحه اصلی برنامه ی iBooks را ببینید که به ترتیب و از چپ به راست شامل دکمه های کتاب های من، کتب برجسته، بالاترین خریدها، جستجو و خرید است.

مطالعه ی کتاب در برنامه ی iBooks

blank استفاده از تاچ سه بعدی برای مطالعه ی کتاب بر روی برنامه ی iBooks

برای باز کردن و مطالعه ی یکی از کتاب های موجود در iBooks با استفاده از قابلیت تاچ سه بعدی آیفون، تنها کافی است که از روی صفحه اصلی گوشی،  آیکون برنامه iBooks را که به شکل blank است، فشار داده و در ادامه با انتخاب گزینه ی  Recently Accessed Books  از منوی کوئیک اکشن، کتابی را برای مطالعه آماده کنید.

  • باز کردن کتاب

بر روی گزینه ی My Books که در بخش پایینی صفحه قابل مشاهده است ضربه زده و در ادامه بر روی کتابی که دوست دارید آن را بخوانید، تپ کنید. اگر کتاب مورد نظر خود را در قفسه کتاب ها نمی بینید، صفحه را  به سمت چپ یا راست بکشانید تا مجموعه های دیگری از کتاب ها را نیز ببینید.

  •  نمایش کنترل های برنامه ی iBooks

برای مشاهده ی کنترل های برنامه ی iBooks می بایست بر روی نقطه ای که به مرکز صفحه نزدیک است ضربه بزنید. توجه داشته باشید که  کنترل های موجود برای تمامی کتابها شبیه یکدیگر نیستند؛ اما بیشتر آنها کنترل های اساسی همانند  جستجو، مشاهده جدول محتویات و نشانه گذاری صفحه را دارا هستند.

  • بستن کتاب

پس از اتمام مطالعه یک کتاب بایستی آن را ببندید. برای بستن کتاب بر روی دکمه the Back button تپ کرده و یا صفحه را با دو انگشت خود گرفته و آن را جمع کنید. منظور از جمع کردن صفحه همان کاری است که زمان کوچک نمایی تصاویر در برنامه ی Photos آیفون انجام می دهید.

مطالعه-ی-کتاب-در-برنامه-ی-iBooks-آیفون

مطالعه-ی-کتاب-در-برنامه-ی-iBooks-آیفون

در تصویر بالا می توانید کنترل های لازم را برای برنامه ی iBooks که در بخش بالایی یک کتاب باز است و به شما اجازه می دهد کتابخانه خود را مشاهده کنید، کتابی خاص را جستجو کنید، صفحه را نشانه گذاری کرده و به جدول محتویات، نشانک ها و یادداشت ها دسترسی پیدا کنید، ببینید.

  • بزرگنمایی تصاویر موجود در کتاب ها

برای بزرگنمایی تصاویری که درون کتاب ها قرار دارند، بر روی تصویر دو بار تپ کنید.

  • خواندن کتاب ها به صورت ستونی

کاربران آیفون می توانند حین مطالعه ی کتاب هایی که به صورت ستونی نوشته شده اند و از قابلیت مطالعه ی ستونی پشتیبانی می کنند، بر روی ستون متن دو بار تپ کنند تا ستون بزرگنمایی شود و در ادامه با کشیدن صفحه به سمت بالا یا به سمت چپ، میان ستون نوشته ها حرکت کنند.

  • پرش به صفحه ای خاص از کتاب

برای پرش به صفحه ای خاص از کتابی که در حال مطالعه آن هستید، می توانید از کنترل های ناوبری که در بخش پایینی صفحه قرار دارند،  استفاده کنید. در روشی دیگر نیز می توانید بر روی دکمه the Search button ضربه  زده و در ادامه با وارد کردن شماره صفحه مورد نظر بر روی شماره صفحه نشان داده شده در نتایج جستجو ضربه بزنید تا آن صفحه خاص بر روی کتاب نمایش داده شود.

  • مشاهده ی تعریف و معنی یک کلمه

برای مشاهده ی معنا و تعریف هر یک از کلمات موجود در کتاب، کافی است که آن کلمه را لمس کرده و پس از مدتی که انگشت خود را روی آن نگه داشتید بر روی گزینه ی Look Up ضربه بزنید. ( دقت کنید که تعاریف کلمات برای تمامی زبان ها در دسترس نیست.)

  • تعامل با چند رسانه ای ها و پخش آنها

 چنانچه کتابی را می خوانید که دارای عناصر تعاملی مانند فیلم، سخنرانی و یا تصاویر سه بعدی (3D) است، می توانید با ضربه زدن و یا کشیدن چند رسانه ای ها شروع به پخش آنها کنید. برای مشاهده چند رسانه ای ها به صورت تمام صفحه (فول اسکرین)، دو انگشت خود را روی رسانه گذاشته و آنها را از یکدیگر باز کنید . برای بازگشت دوباره به صفحه ی مطالعه کتاب دو انگشت را روی رسانه ی در حال پخش گذاشته و آنها را به هم نزدیک کنید.

  • بوک مارک کردن صفحات دلخواه از کتاب 

برای افزودن یک صفحه خاص به صفحات بوک مارک های خود لازم است بر روی آیکون the bookmark ribbon icon  ضربه بزنید. برای حذف بوک مارک از یک صفحه ی خاص کتاب باری دیگر  آیکون the bookmark ribbon icon  را لمس کنید. برای مشاهده ی تمامی صفحات بوک مارک شده روی برنامه ی iBooks، بر روی دکمه the Table of Contents button تپ کرده و در ادامه بر روی Bookmarks تپ کنید.

blankتوجه: از آنجایی که آخرین صفحه مطالعه شده از هر کتاب، به صورت خودکار روی برنامه ی iBooks ذخیره می شود، نیازی به بوک مارک کردن صفحه ی مور مطالعه حین بستن کتاب نیست.

  • مشاهده ی بوک مارک ها بر روی تمامی دستگاه های اپل

برای مشاهده ی تمامی بوک مارک هایتان بر روی دستگاه های اپل می بایست به آدرس Settings > iBooks رفته و در ادامه گزینه ی  Sync Bookmarks و Notes را فعال کنید.

همگام سازی بوک مارک های برنامه ی iBooks

همگام سازی بوک مارک های برنامه ی iBooks

  • به خاطر سپاری بخش های جذاب از کتاب های مختلف

 برخی از کتاب ها به شما این امکان را می دهند که بخشی از آنها را هایلایت کرده و یا یادداشت هایی را به آنها اضافه کنید. برای هایلایت کردن بخش جذابی از یک کتاب، یکی از کلمات را لمس کرده و انگشت خود را روی آن نگه دارید، سپس انگشت خود را برای هایلایت کردن چند خط از کتاب حرکت دهید. برای افزودن یادداشت به بخشی از یک کتاب، دو بار بر روی یکی از کلمات کتاب ضربه بزنید تا آن کلمه انتخاب شود و در ادامه با حرکت دادن و تنظیمِ نقاط انتخاب در دو سر متن مورد نظرتان، بر روی گزینه ی Note تپ کنید.

blankتوجه: برای بررسی و مشاهده ی یادداشت های برداشته شده از کتاب ها، بر روی گزینه ی the Notes button  ضربه بزنید و یا بر روی دکمه the Table of Contents button  ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه ی  Notes تپ کنید. دقت کنید که تنها برخی از دستگاه های اپل از  قابلیت کارت مطالعه پشتیبانی می کنند.

  • اشتراک گذاری بخش های جذاب از کتاب های مختلف

برای اشتراک گذاری بخش های جذاب از کتاب های مختلف بر روی بخش هایلایت شده ی مورد نظر ضربه زده و در ادامه بر روی دکمه the Share button ضربه بزنید. همچنین می توانید متن مورد نظر برای اشتراک گذاری را انتخاب کرده و در ادامه بر روی گزینه ی  Share ضربه بزنید. چنانچه کتاب مورد نظر بر روی فروشگاه iBooks موجود است، لینک کتاب به صورت خودکار به متن اضافه می شود . (دقت کنید که قابلیت اشتراک گذاری بخش های هایلایت شده از کتاب ها در تمامی کشورها موجود نیست.)

  • اشتراک گذاری لینک کتاب های محبوب

 برای به اشتراک گذاشتن لینک کتاب های محبوب، بر روی بخش میانی صفحه تپ کنید تا کنترل ها قابل مشاهده شوند و در ادامه بر روی دکمه the Table of Contents button ضربه بزنید، در انتها هم بایستی بر روی دکمه the Share button ضربه بزنید.

  • تغییر نحوه ی نمایش کتاب ها

 برخی از کتابها به کاربران این اجازه را می دهند که با استفاده از دکمه the Appearance button دست به تغییر فونت، اندازه فونت و رنگ صفحه بزنند. در کتاب هایی که قابلیت تغییر نمایش را پشتیبانی می کنند، می توان چینش کلمات را نیز تغییر داد. برای این منظور می بایست به آدرس  Settings > iBooks رفته و گزینه های justification و hyphenation را دستکاری کرده تا مطابق میل شما شوند.

تغییر-نحوه-ی-نمایش-کتاب-در-برنامه-ی-iBooks

تغییر-نحوه-ی-نمایش-کتاب-در-برنامه-ی-iBooks

در تصویر بالا می توانید منوی کنترلی نحوه ی نمایش کتاب را ببیند که از بالا به پایین شامل روشنایی، اندازه فونت، سبک فونت، رنگ صفحه، تم خودکار شب و تغییر نحوه ی پیمایش صفحه است.

  • تغییر روشنایی صفحه حین مطالعه

مطالعه کتاب های الکترونیکی با نور نامناسب می تواندبرای سلامتی چشم ها مضر باشد. برای تنظیم نور و روشنایی صفحه حین مطالعه می بایست دکمه the Brightness button را لمس کنید. اگر دکمه the Brightness button را نمی بینید، می بایست ابتدا دکمه the Appearance button  را تپ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه ی محافظت از چشم ها حین استفاده از گوشی های هوشمند، پست “محافظت از چشم در برابر نور آبی LCD” را مطالعه کنید.

  • تنظیم نور صفحه نمایش در زمان تاریک بودن محیط

با فعال کردن تم Auto-Night  صفحه ی کتاب، رنگ صفحه و روشنایی صفحه در هنگام استفاده از iBooks و در شرایط کم نور به صورت خودکار و بهینه تغییر پیدا می کند. ( دقت کنید که تمامی کتاب ها تم Auto-Night  را پشتیبانی نمی کنند.)

استفاده از یادداشت های مطالعه و واژه نامه

 برخی از کتابهای موجود در فروشگاه برنامه ی iBooks این امکان را به کاربران می دهند که بر روی بخشی از آنها و حین مطالعه هایلایت ایجاد کنند تا بعداً این بخش ها را با دقت بیشتری مطالعه کنند.  به این ترتیب کاربران آیفون ها و آیپدها می توانند تمامی نکات و یادداشت های مطالعه خود را به عنوان کارت های مطالعه بر روی کتاب ذخیره کنند تا در فرصت مقتضی آنها را بررسی کنند.

  • مشاهده ی تمامی یادداشت های مطالعه

برای دیدن تمامی یادداشت هایی که حین مطالعه کتب مختلف آنها را هابلایت کرده اید، دکمه یادداشت ها را که به شکل آیکون  the Notes button نمایش داده می شود، لمس کنید. حال می توانید یادداشت های مطالعه تان را جستجو کرده و یا یکی از فصل ها را برای دیدن یادداشت هایی که در آن فصل ایجاد کرده اید، ضربه بزنید. برای مشاهده یادداشت های مطالعه بر روی سایر دستگاه های اپل، به آدرس Settings > iBooks رفته و در ادامه گزینه ی Sync Bookmarks و Notes را فعال کنید.

همگام سازی یادداشت های مطالعه در برنامه ی iBooks

همگام سازی یادداشت های مطالعه در برنامه ی iBooks

  • حذف یادداشت های مطالعه ایجاد شده بر روی iBooks

بر روی گزینه ی Select ضربه زده و در ادامه یادداشت های مورد نظر خود را انتخاب کرده و در انتها بر روی دکمه the Trash button ضربه بزنید.

  • اشتراک گذاری یادداشت های مطالعه ایجاد شده بر روی iBooks

بر روی گزینه ی Select ضربه زده و در ادامه یادداشت های مورد نظر خود را انتخاب کرده و در انتها بر روی دکمه the Share button ضربه بزنید.

  • بررسی یادداشت ها به عنوان کارت های مطالعه 

بر روی گزینه ی Study Cards تپ کنید. با کشیدن کارت ها به این طرف و آن طرف می توانید بین آنها حرکت کنید. برای مشاهده ی پشت کارت ها می توانید بر روی گزینه ی  Flip Card ضربه بزنید.

  • تغییر دادن ترتیب نمایش کارت های مطالعه

برای تغییر در ترتیب نمایش کارت ها و به اصطلاح شافل کردن آنها می بایست بر روی گزینه Study Cards ضربه زده و در ادامه با تپ کردن روی گزینه Options  گزینه های موجود برای تغییر ترتیب کارت ها را ببینید. در انتها هم می بایست بر روی گزینه یShuffle تپ کنید تا آن را روشن کنید.

  • اضافه کردن واژه نامه به کارت های مطالعه 

اگر در حال مطالعه ی کتابی هستید که واژه نامه دارد و می خواهید این واژه نامه را به واژه نامه ی برنامه ی iBooks اضافه کنید، می بایست بر روی گزینه Study Cards ضربه زده و در ادامه با تپ کردن روی گزینه Options قابلیت Glossary Terms را برای اضافه شدن به کارت های مطالعه تان انتخاب کنید.

مطالب مرتبط