راهنمای خرید موبایل

نکات مهم قبل از خرید گوشی دست دوم

نکات مهم قبل از خرید گوشی دست دوم

در صورتی که بخواهید یک گوشی دست دوم خریداری کنید، حتما باید به موارد و نکات خاصی توجه کنید تا بعداً پشیمان نشوید و اصطلاحاً سرتان کلاه نرود! حال می خواهیم بدانیم این نکات چه هستند؟ در این مقاله قرار است به نکلتی مهمی که باید قبل از خرید یک گوشی دست دوم به آن ها توجه شود، اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید.

برخی از افراد به هر دلیلی اعم اط شرایط مالی و هر عقیده‌ ای دیگری تصمیم به خرید گوشی دست دوم می گیرند و آن را به یک گوشی نو ترجیح می ‌دهند. آنها عقیده دارند که هر گوشی نو هم بعد از یک هفته استفاده به یک گوشی دست دوم تبدیل می شوید، پس دلیلی وجود ندارد که هزینه ‌ای بالا پرداخت کرده و یک گوشی نو خریداری کنید! زیرا معتقدند می ‌توان از همان ابتدا یک گوشی دست دوم را با قیمتی بسیار پایین تر خرید!

ولی به همین سادگی نیست، خرید یک گوشی دست دوم می ‌تواند دردسرهایی را با خود داشته باشد. بعنوان مثال ممکن است گوشی دست دومی که خریده ‌اید قبلا توسط تعمیرکاری که ماهر هم نبوده باز و تعمیر شده باشد و برخی قطعات آن دچار آسیب دیدگی شده باشند و یا هر اتفاق دیگر. پس باید در هنگام خرید یک گوشی دست دوم به نکات مهمی توجه کنید تا از خریدتان ناراضی نباشید. پس در ادامه ی مطالب ما به این نکات توجه کنید:

اطمینان حاصل کردن از دزدی نبودن گوشی

در ابتدا باید از اینکه این گوشی دست دومی که تصمیم به خریدش را دارید دزدی نباشد، که بعداً مشکلاتی را برای شما ایجاد نکند. برای اینکار از فروشنده گوشی بخواهید تا جعبه آن، فاکتور فروش و سایر اقلام این چنینی را به همراه گوشی در به شما نشان بدهند. در صورتی که گوشی این موارد را به همراه نداشته باشد، احتمال اینکه دزدیدی باشد بسیار زیاد است، و در حالتی که فروشنده با عذر و بهانه عنوان کند که به این اقلام دسترسی ندارد و فقط خود گوشی را در اختیار شما قرار می‌ دهد، باید در این معامله شک کرد و از خرید آن صرف نظر کنید. پس اول از همه باید مطمئن شوید که گوشی دست دوم مورد نظرتان دزدیدی نیست.

اصل بودن گوشی

اصل بودن گوشی

در صورتی که در مورد گوشی های موبایل اطلاعات زیادی ندارید و نمی‌ توانید مدل اصل گوشی را از نمونه های کپی و فیک چینی تشخیص دهید، حتما از یک فرد با تجربه کمک گرفته تا یک گوشی فیک و کپی به جای نمونه اصل به شما فروخته نشود! در حال حاضر گوشی های کپی و فیک به قدری شبیه به نسخه اصلی آن ‌ها تولید می ‌شوند که به واقع تشخیص تفاوت آن ها برای یک فرد تازه کار بسیار دشوار است. بنابراین نکته بعدی که باید در هنگام خرید یک گوشی دست دوم به آن دقت کنید این است که مطمئن شوید گوشی مورد نظر اصل بوده و کپی و فیک چینی نیست.

بررسی دقیق بدنه گوشی

بعد از توجه به موارد بالا و اطمینان از اینکه گوشی مورد نظر دزدی و نمونه فیک نبوده، نوبت به بررسی دقیق بدنه دستگاه می رسد. توصیه می‌ کنیم این کار را با کمال دقت انجام دهید و تمام زیر و بم های بدنه و فیزیک گوشی که قصد خریدش را دارید بررسی کنید. معمولاً گوشی های دست دوم دچار ضربه، خط و خش، رنگ پریدگی و غیره می باشند. شاید در برخی موارد فروشنده این نکات را به خریدار بگوید، ولی در بعضی شرایط ممکن است به نکات خاصی اشاره نکند که در این حالت خریدار باید توجه کند و قبل از خرید یک گوشی دست دوم زیر و بم بدنه و فیزیک آن را بررسی نماید.

کنترل عملکرد اجزای گوشی با سرویس کد تست

کنترل عملکرد اجزای گوشی با سرویس کد تست

نکات مهم قبل از فروش گوشی کار کرده را مطالعه کنید.

در حال حاضر، گوشی های هوشمند به بخش اختصاصی تحت عنوان Service Code Test مجهز شده اند که کاربر را به منویی انتقال می دهند که امکان تست عملکرد اجزای سخت افزاری گوشی در آن بخش وجود دارد. این بخش بهترین قسمتی است که می ‌توانید از آن برای بررسی عملکرد بخش ها و اجزای مختلف سخت افزاری گوشی دست دومی که قصد خریدش را دارید استفاده نمایید. بعنوان مثال با ورود به این منو می‌تواند عملکرد اجزایی همچون دوربین اصلی، دوربین سلفی، صفحه نمایش، اسپیکر، اسکنر انگشت، سنسورهای گوشی، موتور ویبره و غیره را کنترل و بررسی کرد. چگونگی ورود به منوی سرویس کد تست با توجه به مدل گوشی که قصد خریدش را دارید متفاوت است. برای دستیابی به کد مورد نظر می‌ توانید در اینترنت مدل گوشی خود را وارد کنید و کد سرویس تست گوشی مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. پس همیشه پیش از خرید یک گوشی دست دوم به بخش سرویس کد تست (Service Coe Test) مراجعه نموده و عملکرد بخش های مختلف دستگاه را بررسی کنید.

 اطمینان از سالم بودن پورت های اتصال گوشی

اطمینان از سالم بودن پورت های اتصال

حالا نوبت به بررسی پورت های اتصال گوشی رسیده است. این پورت ها به طور کلی شامل پورت شارژر، پورت جک هدفون، شیار سیم کارت و شیار حافظه SD هستند. پس قبل از خرید یک گوشی دست دوم اطمینان حاصل کنید که تمام پورت های اتصال نام برده شده در آن عملکرد، مشکلی نداشته باشند. در صورتی که گوشی که خریداری می کنید به قلم استایلوس مجهز است، حتما عملکرد آن را هم چک کنید.

اطمینان از اصالت گوشی در طرح رجیستری

در صورتی که با سامانه همتا و رجیستری آشنایی داشته باشید، طبق قوانین جدیدی که به موجب این طرح اعمال شده باید گوشی های موبایل جدیدی که خریداری می ‌شوند در گمرک ثبت شوند و به عنوان گوشی با اصالت به بازار وارد شوند. شما به عنوان خریدار در هنگام خرید یک گوشی دست دوم باید حتما از اصالت آن گوشی اطمینان حاصل نموده، تا با مشکل مواجه نشده و مجبور نشوید هزینه گمرک و واردات گوشی را پرداخت نمایید. این مسئله به ویژه در این دوره که طرح رجیستری موبایل تقریباً در مراحل اویه کار می باشد، اهمیت زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اطمینان از اصالت گوشی و ثبت شده بودن آن از راهنمایی استفاده کنید که در مقاله “آموزش رجیستری و انتقال مالکیت تلفن همراه” ارائه شده است.

دریافت نمودن کد فعال سازی برای انتقال مالکیت گوشی

طبق قوانین طرح گفته شده بالا، گوشی های موبایلی که مشمول این طرح هستند، برای فروش به دیگر افراد باید پروسه‌ ای را طی کنند که به آن انتقال مالکیت می گویند. این کار باید حتما از جانب فروشنده گوشی انجام شده و وی یک کد فعال سازی را در اختیار شما قرار دهد تا شما بعد از خرید گوشی دست دوم او بتوانید گوشی را با سیم کارت خود فعال کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام این کار و جزئیات آن از راهنمایی استفاده کنید که در مقاله “آموزش انتقال مالکیت تلفن همراه” ارائه شده است.

اطمینان از مناسب بودن قیمت گوشی

در نهایت بعد از بررسی موارد بالا به نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که قیمت پیشنهادی فروشنده برای گوشی دست دومی که قصد خریدش را دارید معقول و مناسب باشد. یک گوشی دست دوم در مقایسه با نسخه نو آن به مراتب ارزان قیمت تر است. افت قیمت گوشی های دست دوم با توجه به ظاهر، کارایی و مدت زمانی که از آن ها استفاده شده متفاوت می باشد. پس همیشه در هنگام خرید یک گوشی دست دوم به قیمت آن توجه کرده تا پشیمان نشوید و سرتان کلاه نروید و گوشی دست دومی را با قیمت بالا نخرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *