راهنمای خرید موبایل

بهترین صفحه نمایش موبایل کدام است؟

blank

عناوین این مقاله

هر آن چه که باید از تکنولوژی صفحه نمایش موبایل ها بدانید!

روزی روزگاری، کاربرد صفحه نمایش موبایل ها، تنها نمایش شماره‌ی شخص تماس گیرنده بود؛ اما از آن زمان تا کنون، فناوری موبایل ها به طرز چشمگیری پیشرفت کرد.

زمانی که قابلیت هایی نظیر ارسال پیام های متنی (SMS) و ایمیل را به موبایل ها اضافه کردیم، صفحه‌ی نمایش نیازمند فضای بیشتری برای نشان دادن محتوای پیام ها شد. سپس رنگ ها را به صفحه‌ی نمایش آوردیم تا محیط کار کمی زیباتر شود. وقتی شروع به افزودن دوربین به موبایل ها کردیم، می خواستیم که صفحه های نمایش را نیز واضح تر کنیم تا بتوانیم آن عکس های پیکسل دار و زمختی را که گرفته ایم  بهتر ببینیم. هنگامی که قابلیت ذخیره‌ی ویدیو به موبایل ها اضافه شدند، می خواستیم نمایش ویدیوها صاف تر و شفاف تر شوند و همچنین صفحه نمایش موبایلمان نرخ تازه سازی (رفرش ریت) خوبی داشته باشند.

 اکنون، در عصر گوشی های هوشمند با صفحه‌ی لمسی، انتظار داریم که صفحه‌ی نمایش گوشی ها در حد صفحه‌ی نمایش کامپیوتر خوب و جذاب باشد! یعنی بتوانند تنها با استفاده از یک لایه‌ی لمسی حساس،  متون شفاف، تصاویر باکیفیت،  فیلم های واضح و روشنایی کافی ارائه دهند.

همانطور که انتظار می رفت، برای ساخت صفحه های نمایش بدون عیب موبایل، گزینه های مختلفی ارائه داده شدند؛  این مساله به ویژه در حیطه‌ی گوشی های هوشمند گران قیمت و سطح بالا بیشتر جلب نظر می کند. روی موبایل های جدید از وجود فناوری های سطح بالای تولید صفحه نمایش سخن گفته می شود اما درک اینکه این فناوری ها چقدر باهم متفاوت و چقدر شبیه به هم هستند،  اصلا ساده نیست! مثلا وقتی از صفحه های نمایش Super AMOLED یا Retina صحبت می شود،  منظور چیست؟

بنابراین سوالی که برای خیلی از شما پیش می آید، این است که چه صفحه‌ی نمایشی مناسب تر است؟ در این مقاله،  ما تمام اطلاعات مهم در رابطه با انواع مختلف صفحه های نمایش موبایل را جمع آوری کرده ایم. پس با  کوک موبایل همراه باشید .

صفحه نمایش TFT-LCD

صفحه های TFT-LCD رایج ترین صفحه های نمایش مورد استفاده در گوشی های موبایل هستند. (البته این صفحه ها معمولا با نام مختصر LCD مورد خطاب قرار می گیرند؛ زیرا اسکرین های LCD های مبتنی بر TFT، تنها صفحه هایی هستند که از این فناوری استفاده می کنند.) این مدل صفحه ها از گوشی های هوشمند ارزانی مثل HTC Desire C شروع شده تا تبلت های باکیفیت و گران قیمتی نظیر Google Nexus 7 ادامه می یابد.

درواقع TFT-LCD مخفف “صفحه‌ی نمایش کریستال مایع ترانزیستور نازک فیلم” (thin-film transistor liquid crystal display) است. باید توجه داشته باشید که روش های بسیار زیادی برای تولید صفحه های LCD وجود دارد؛  بنابراین اینکه صفحه‌ی یک موبایل LCD باشد، لزوما به معنای باکیفیت بودن آن نیست.

معمولا صفحه‌ی نمایش موبایل های ارزان قیمت، رنگ بندی نامناسبی دارند و دارای زاویه‌ی دید محدودی هستند؛ این بدان معناست که اگر به صورت زاویه دار (غیر مستقیم) به آن ها نگاه کنید، امکان مشاهده‌ی محتوای روی صفحه نمایش بسیار سخت می شود و از طرفی نمی توان محتویات درون صفحه نمایش را در زیر نور مستقیم آفتاب دید.این در حالی است که صفحه های نمایش باکیفیت، رنگ های روشن و دقیقی دارند و از هر زاویه ای که به آن ها نگاه کنید، کیفیت چشمگیری را دریافت می کنید.

تمامی صفحه های LCD به یک نور در پشتشان نیاز دارند که در میان پیکسل ها بدرخشند و آن ها را قابل مشاهده سازند. به همین دلیل، این صفحه ها نمی توانند به اندازه‌ی صفحه نمایش های ساخته شده با تکنولوژی AMOLED ، نازک باشند.

صفحه نمایش AMOLED

دیود مادون قرمز اورگانیک ماتریسفعال “ (Active-matrix organic light-emitting diode) که به اختصار AMOLED نامیده شده است، یک نوع فناوری صفحه‌ی نمایش بر اساس ترکیبات ارگانیک است که در ازای مصرف بسیار کم برق، کیفیت تصویر بالایی را ارائه می دهد.

برخلاف LCD ، صفحه های AMOLED نیازی به نور پشت صفحه که تعمیرکاران موبایل آن را با نام بک لایت می شناسند، ندارند؛ زیرا هر پیکسل می تواند خودش نور تولید کند. بنابراین موبایل هایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند، نازک تر هستندعلاوه بر این، صفحه های غالبا مشکی، برق بسیار کمی استفاده می کنند. همچنین در حین تماشای ویدیو، بر خلاف برخی از صفحه های LCD که رنگ خاکستری تیره تولید می کنند، در این فناوری رنگ مشکی به رنگ مشکی واقعی دیده می شود.

 با تمام این تفاسیر، صفحه های AMOLED گران هستند و تولید آن ها نسبت به LCD سخت تر است؛ هم موضوع هم سبب شد که کمپانی HTC  در خلال تولید سری گوشی های هوشمند HTC Desire  و در اواسط چرخه‌ی تولید، صفحه‌ی AMOLED خود را با Super-LCD تعویض کند.

فناوری AMOLED از تنظیمات زیر پیکسلی متفاوتی نسبت به LCD استفاده می کند که این امر باعث شده تا تصاویر شارپ نباشند. همچنین صفحه های باکیفیت LCD در مقایسه با صفحه های AMOLED ، می توانند طیف گسترده تری از رنگ ها را نمایش دهند. هرچند که تفاوت بین آن ها برای اکثر افراد چندان قابل تشخیص نیست.

بهترین صفحه نمایش موبایل کدام است؟

بهترین صفحه نمایش موبایل کدام است؟

صفحه نمایش Super AMOLED

این یک شکل مشتق شده از صفحه‌ی AMOLED است که طی فرایند تولید،  شامل تکنولوژی صفحه لمسی خازنی می شود. این بدان معناست که دیگر نیازی نیست که صفحه نمایش پوشانده شود. این فناوری نسبت به صفحه های AMOLED شامل مزایای خاصی است که از جمله‌ی آن ها می توان به افزایش روشنایی و کاهش مصرف برق اشاره کرد.

صفحه نمایش Super AMOLED Plus

تکنولوژی  Super AMOLED Plusیک فناوری جدید است که ابتدا توسط Samsung Galaxy S2 مورد استفاده قرار گرفت.  تغییر قابل ملاحظه ای که در این فناوری دیده می شود، مربوط به ساختار زیر پیکسلی آن می باشد که بسیار شبیه به ساختار LCD شده است. این نوع از صفحه نمایش،  تصاویر را تمیز تر و شارپ تر نمایش می دهد.

صفحه نمایش Super AMOLED HD

بنا به گفته‌ی کمپانی سامسونگ Super AMOLED HD همان صفحه‌ی Super AMOLED است اما رزولوشن و کیفیت بالاتری (720 در 1280 یا بالاتر) را ارائه می دهد.

 سامسونگ در یک حرکت عجیب، برای طراحی Super AMOLED HD ساختار زیر پیکسلی استفاده شده در فناوری Super AMOLED Plus را رها کرده و در عوض به ساختار زیر پیکسلی استاندارد Super AMOLED بازگشت؛  دلیل این تصمیم نیز بنا به گفته‌ی خودشان، دوام و پایداری بیشتر این ساختار عنوان شده است.این فناوری اولین بار در Samsung Galaxy Note مورد استفاده قرار گرفت. همانطور که انتظار می رفت، در ساخت صفحه نمایش های مدل Samsung Galaxy S3 به بعد، از همین فناوری استفاده شده است.

صفحه نمایش Super AMOLED Plus HD

فناوری Super AMOLED Plus HD همانطور که از اسمش پیداست، همان صفحه‌ی Super AMOLED Plus است اما با کیفیت بالاتر. البته این نمایشگر هنوز در هیچ موبایلی مورد استفاده قرار نگرفته،تولید ان فقط در حد شایعه است و گفته شده که کمپامی سامسونگ مشغول کار برروی آن است و شاید آن را بر روی نسل های بعدی گوشی های هوشمند خود به کار بندد.

صفحه نمایش Retina

نام Retina یک اصطلاح بازاریابی است که توسط کمپانی اپل ساخته شده است. صفحه های Retina صفحاتی با تراکم پیکسلی بسیار بالا هستند؛ به گونه ای که در شرایط و فاصله‌ی عادی، چشم انسان قادر به تشخیص دانه های تکی پیکسل نیست. به عبارت ساده تر، صفحه‌ی  Retina صفحه ای بدون پیکسلیشن است.

مقدار دقیق تراکم پیکسلی صفحه نمایش Retina ثابت نیست و با توجه به اینکه وابسته به فاصله‌ی بین چشم و صفحه است، بین دستگاه های مختلف، متفاوت است.

به عنوان مثال، در گوشی iPhone 4s که باید نزدیک به صورت نگه داشته شود، در هر اینچ 326 پیکسل وجود دارد. درحالی که iPad 3 به لطف صفحه‌ی بزرگی که دارد، در فاصله‌ی دورتری از چشم قرار می گیرد و به همین دلیل، در هر اینچ تنها 264 پیکسل دارد.

صفحه نمایش Super-LCD

این صفحه نمایش، یک نوع خاص از صفحه‌ی TFT-LCD است که در زمینه‌ی کیفیت تصویر به عنوان رقیبی برای AMOLED شناخته می شود. صفحه های Super-LCD نسبت به بیشتر صفحه های LCD برق کمتری مصرف می کند ولی بدون هیچ گونه افت کیفیت می توانند تصاویر و ویدیو ها را نمایش دهند.

صفحه نمایش Mobile BRAVIA Engine

فناوری BRAVIA که مخفف “بهترین معماری متحد صوتی تصویری رزولوشن” (Best Resolution Audio Visual Integrated Architecture) می باشد، یکی از نام های تجاری متعلق به کمپانی سونی است که برای مدت ها در ساخت تلویزیون های این کمپانی مورد استفاده قرار می گرفته است.

Mobile BRAVIA Engine از تعدادی از فناوری های پردازش تصویر تشکیل شده و به گونه ای طراحی شده که کیفیت تصاویر و ویدیو ها را با واضح تر کردن پیکسل ها و کاهش نویز، افزایش دهد.

علاوه بر این، یکی دیگر از اهداف آن افزایش کنتراست و ایجاد رنگ های طبیعی تر است.  Mobile BRAVIA Engine به صورت انحصاری تنها در موبایل های سونی، نظیر Sony Xperia S استفاده می شود.

صفحه نمایش NOVA

تکنولوژی NOVA یک فناوری نشات گرفته از LCD است که توسط LG در موبایل های Optimus Black مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود که این مدل از صفحه نمایش موبایل،  در کارامد ترین حالت مصرف انرژی، درخشندگی بسیار بالاتری را ارائه می دهد.

رزولوشن صفحه های نمایش موبایل


  • رزولوشن (QVGA (240 x 320

این مقدار از نقاط نورانی روی صفحه نمایش را می توان پایین ترین رزولوشن موجود در موبایل های مدرن دانست! QVGA مخفف “آرایش یک چهارمی ویدیو گرافیک” (Quarter Video Graphics Array) است و بدان معناست که عملا یک چهارم رزولوشن VGA را ارائه می دهد و معمولا برای موبایل های ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.موبایل هایی نظیر HTC Wildfire و Samsung Galaxy Y از این رزولوشن استفاده می کنند.

  • رزولوشن WQVGA

حرف W در ابتدای نام WQVGA مخفف کلمه‌ی Wide به معنای “عریض” می باشد. بنابراین WQVGA و QVGA ارتفاع یکسانی دارند و تنها تفاوت آن ها در عرضشان است.موبایل Sony Ericsson Aino با ارائه رزولوشن 240 در 432 از همین مدل است.

  • رزولوشن (HVGA (320 x 480

حرف H در ابتدای HVGA مخفف کلمه‌ی Half به معنای “نصف” می باشد. درواقع HVGA نیمی از رزولوشن VGA را ارائه می دهد. هرچند که مقدار آن ثابت نیست و در موبایل های مختلف متغیر است ولی متداول ترین آن 320 در 480 است.دو موبایل iPhone 3GS و HTC Wildfire S دارای رزولوشن 320 در 480 هستند.

  • رزولوشن (nHD (360 x 640

معمولا این رزولوشن دیگر توسط موبایل ها مورد استفاده قرار نمی گیرند اما استفاده از این سطح رزولوشن،  همچنان در برخی از مدل گوشی ها مثل Nokia N97  یا Nokia 808 مشاهده می شود.

  • رزولوشن WVGA

WVGA درواقع رزولوشنی عریض تر از VGA است و شامل هر صفحه ای با ارتفاع 480 و عریضی بیشتر از 640 است.متداول ترین WVGA رزولوشن 480 در 800 است که در بسیاری از گوشی های هوشمند یافت می شود. به عنوان مثال، موبایل Samsung Galaxy S2 و یا Nokia Lumia 900 دارای همین رزولوشن هستند.

  • رزولوشن (FWVGA (480 x 854

FWVGA به معنای “VGA تمام عریض” است و بر خلاف WVGA ، برای دستیابی به ابعاد 16:9 مجبور به برش دادن نیست.این رزولوشن را در موبایل هایی نظیر Sony Ericsson Xperia Arc S می توان یافت.

  • رزولوشن (qHD (540 x 960

این اندازه از رزولوشن دقیقا برابر با یک چهارم از قاب کامل HD است . با افزایش سایز صفحه های گوشی های هوشمند، میزان استفاده از این صفحه های نمایش دارای وضوح بالا، در حال افزایش است. موبایل HTC Sensation یک مثال بارز از این رزولوشن است.

  • رزولوشن (DVGA (640 x 960

DVGA که مخفف “VGA دو برابر” (Double VGA) یک رزولوشن بسیار بالا برای گوشی های هوشمند است که در iPhone 4  و  iPhone 4S استفاده شده و توسط اپل به عنوان صفحه نمایش Retina نام گذاری شده است.

  • رزولوشن XGA

XGA مخفف “آرایش بسط یافته ی گرافیگ” (Extended Graphics Array) و معمولا در موبایل ها مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ هرچند که موبایل LG Optimus Vu، از چنین رزولوشنی استفاده می کند!

  • رزولوشن (HD (720 x 1280

رزولوشن HD که معمولا با نام 720p شناخته می شود، پایین ترین رزولوشنی است که هنوز هم به عنوان رزولوشن “کیفیت بالا” (HD) در نظر گرفته می شود.از جمله موبایل هایی که از این رزولوشن استفاده می کنند، دو مدل Samsung Galaxy S3  و HTC One X هستند.

  • رزولوشن WXGA

WXGA که مخفف “آرایش بسط یافته ی گرافیگ عریض” (Wide Extended Graphics Array) است، همانطور که از اسمش پیداست، رزولوشن عریض شده‌ی XGA می باشد. رزولوشن های مختلفی زیر پرچم WXGA قرار می گیرند. یکی از گوشی هایی که در حال حاضر دارای چنین رزولوشنی است، موبایل Samsung Galaxy Note است که دارای رزولوشن 800 در 1280 می باشد.

کدام یک از صفحه نمایش های معرفی شده، بهترین صفحه‌ی نمایش برای موبایل است؟!

در هنگام خرید موبایل، صفحه‌ی نمایش همیشه یکی از فاکتور های مهم روی انتخاب است. برای بسیاری از مردم، عامل اصلی خرید صفحه نمایش موبایل نمی باشد؛ ولی باید توجه کنید که چه چیزی قرار است به شما ارائه داده شود.

تکیه کردن برروی نام های تجاری بزرگ مثل صفحه های Apple’s Retina  یا  Sony Ericsson’s Reality راه حل مناسبی برای خرید موبایل با صفحه نمایش دلخواه شما نیست. فناوری اپل به تراکم پیکسل ها در هر اینچ از صفحه اشاره می کند درحالی که صفحه های Reality متعلق به سونی اریکسون یا صفحه های Mobile Bravia برای دستیابی به نتایج چشمگیرتر و جذاب تر برای کاربران، اغلب از پیشرفت های نرم افزاری برروی ویدیو استفاده می کنند.  اما نهایتا، این فناوری LCD است که قدرت نمایی می کند؛ چیزی که با پاره کردن پرده‌ی تبلیغات و نگاه کردن به مشخصات حقیقی دستگاه هایی که از ال سی دی روی صفحه نمایش خود استفاده می کنند می توان آن را دریافت.

خلاصه اینکه:

در عصری زندگی می کنیم که فناوری ها به سرعت رشد می کنند و هر روز تکنولوژی جدیدی در ساخت موبایل ها و متعلقات آنها رخ نمایی می کند. کمپانی های بزرگ موبایل سازی چون اپل، سامسونگ، هوآوی و ال جی، شیائومی، سونی و همه و همه برای راضی نگه داشتن کاربران تمام تلاش خود را می کنند. در این دوره بعید است که گوشی ارائه شده توسط این کمپانی ها صفحه نمایشی داشته باشد که نتواند رضایت کاربر خود را جلب کند.  تفاوت فناوری های استفاده شده در ساخت صفحه نمایش موبایل ها بسیار اندک و جزیی است. گزینه‌ی ایده ال انتخاب ال سی دی گوشی برای شما، وابسته به استفاده ای است که از موبایل خود می کنید. اگر معمولا به تماشای فیلم یا انجام بازی های ویدیویی می پردازید، AMOLED به لطف ابعاد و کنتراست فوق العاده بالایی که نسبت به LCD دارد، پیشنهاد بهتری است؛ اما اگر گشت و گذار در وب و مطالعه‌ی متون بیشترین استفاده‌ی شما از موبایل باشد، LCD گزینه مناسب تری برای شماست؛ چرا که متن های واضح تری ارائه می دهد و مطالعه‌ی متن در آن آسان تر است.

سوالات متداول در مورد بهترین صفحه نمایش موبایل کدام است؟

1- بهترین صفحه نمایش برای گوشی های هوشمند کدامند؟

اکثر متخصصان و کاربران گوشی های هوشمند موافقند که صفحه نمایش های اولد از بهترین ها نمایشگرها برای گوشی های هوشمند هستند. بهترین صفحه نمایش های اولد پنل های سوپر امولد هستند که توسط سامسونگ روی گوشی های رده بالا خود استفاده شده اند، سایر سازندگان نمایشگرهای اولد مثل ال جی و شیائومی نیز صفحه نمایش های OLED با کیفیت بالا تولید می کنند.

2- بهترین صفحه نمایش متعلق به کدام یک از گوشی های سال 2020 است؟

بسیاری از گوشی های محصول 2020 از برندهای اپل، سامسونگ، ال جی و غیره مجهز به پنل های با کیفیت بسیار بالا و عالی هستند اما طبق بررسی های انجام شده، بهترین صفحه نمایش گوشی به موبایل OnePlus 8 Pro تعلق دارد.

3- پنل های اولد بهتر هستند یا IPS LCD؟

صفحه نمایش های اولد کنتراست بهتری دارند. در پنل های اولدها از پیکسل هایی استفاده شده است که برای بالا بردن کنتراست می توانند به طور کامل خاموش شوند و عمق رنگ مشکی بالایی داشته باشند. ال سی دی های IPS با اینکه زاویه دید خوبی دارند اما نمایشگر های OLED زاویه های دید بهتری نسبت به آنها دارند.

4- کدام یک از صفحه نمایش های موبایل بهتر هستند، ال سی دی و یا امولد؟

در صفحه نمایش AMOLED، هر پیکسل از خود نور ساطع می کند در حالی که در LCD، نور از بک لایت تامین می شود. به عبارت دیگر، نمایشگرهای AMOLED رنگهای زنده تری ارائه می دهند و از اشباع رنگ بالاتری نیز برخورد هستند. در حالی که صفحه نمایش AMOLED از گستره رنگی بسیار بیشتری برخوردار است، نمایشگرهای LCD رنگ های سفید تمیزتری ارائه می دهند.

5- آیا صفحه نمایش گوشی های آیفون بهتر از گوشی های سامسونگ هستند؟

صفحه نمایش هر دو این گوشی ها به لطف استفاده از فناوری اولد از کیفیت خوبی برخوردار هستند و کیفیت رنگ بالایی دارند و تصاویر شاداب و با کنتراست بالایی نمایش می دهند. نمایشگر این گوشی ها به خصوص گوشی های رده بالا مثل گوشی گلکسی S20 سامسونگ از رزولوشن کاملاً بالایی برخوردار هستند که عدد آن به بیشتر از 1440 × 3200 پیکسل با تراکم 563 پیکسل در هر اینچ می رسد، در مقایسه با گوشی آیفون 12 اپل که این رقم به 1170 × 2532 پیکسل با تراکم 460 پیکسل در هر اینچ می باشد.

6- کدام نوع صفحه نمایش گوشی برای چشم کاربر بهترین است؟

به طور کلی خیره شدن به نمایشگر گوشی های موبایل در دراز مدت می تواند به چشم ها آسیب برساند، اما صفحه نمایش هایی که کمترین آسیب را به چشم وارد خواهند کرد آنهایی هستند که از فناوری برتر اولد و یا آمولد استفاده می کنند. این نوع نمایشگرها به خاطر سطح کنتراست بالا میزان نوری که از هر پیکسل ساطع می کنند، برای چشم بهترین هستند. پنل های TFT با نسبت کنتراست بالا و ال ای دی های بدون بک لایت احتمالا در رده های بعدی قرار دارند.

7- کدام یک از صفحه نمایش گوشی های هوشمند عمر طولانی تر دارند؟

نمایشگرهای اولد که از تکنولوژی جدید و پیشرفته ای بهره می برند از کیفیت بالایی برخوردار می باشند و نسبت به نسل های قدیمی مثل IPS، TFT، و غیره از طول عمر بالاتری بهره می برند.

8-آیا نمایشگرهای LCD شارپ تر از پنل های OLED هستند؟

صفحه نمایش های اولد به دلیل نازکتر بودن، انعطاف پذیرتر از ال سی دی ها هستند و بیشتر در گوشی هایی بکار برده می شوند که راندمان مصرف انرژی بالاتری دارند و به اصطلاح لاغرتر هستند. به لحاظ تئوری، نمایشگرهای اولد باید شارپ تر و روشن تر از ال سی دی ها باشند اما واقعیت این است که پیشرفت های اخیر به کمک پنل های LCD آمده و شارپنس آنها را بالا برده است.

9- آیا صفحه نمایش های IPS برای بازی و گیمینگ خوب هستند؟

IPS خوش مشرب ترین فناوری LCD است. بنابراین نمایشگرهای IPS برای گیمینگ نه تنها قابل استفاده هستند، بلکه اکنون توصیه می شوند. این فناوری محدودیت های گذشته را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر مزایای خود را در رنگ های عالی و زاویه دید خوب، نشان می دهد.

10- چگونه می توانم کیفیت صفحه نمایش گوشی اندروید خود را چک کنم؟

برای تست کیفیت و حساسیت تاچ صفحه نمایش گوشی هوشمند اندروید خود می توانید از برنامه های شخص ثالث استفاده کنید. اولین برنامه به نام Screen Test برنامه ای ساده و کارآمد است. از این برنماه می توانید برای پیدا کردن پیکسل های معیوب نمایشگر گوشی خود استفاده کنید. برنامه Screen Touch Test برنامه بعدی است که به بررسی حساسیت تاچ گوشی شما کمک می کند این اپ نیز از کاربری ساده ای برخوردار می باشد به طوریکه صفحه نمایش گوشی شما را به طور کامل سیاه می کند و سپس با لمس روی آن، پیکسل لمس شده روشن می شود که حاکی از حساسیت تاچ بالا آن می باشد. اپلیکیشن Display Tester که برای تست پیکسل سوختگی، کالیبراسیون گامل، تست زاویه دید و غیره به خوبی بکار برده می شود.

مطالب مرتبط