ترفند اندروید

بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي اندرويد

blank

دستگاه تلفن همراه شما حجم بالایی از اطلاعات مهم را در خود ذخیره کرده است. همانند بسیاری از داده‌ها در قطعات الکترونیکی، احتمال از دست دادن آن اطلاعات نیز بنا به هر دلیلی وجود دارد. برای مثال، ممکن است شما ناخواسته برخی از فایل‌های خود همانند فایل تصاویر، شماره تلفن، پیغام‌های متنی و بسیاری از اطلاعات را از روی گوشی تلفن همراه خود پاک کنید. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي اندرويد خواهیم پرداخت.

در صورتیکه شما از تمامی فایل‌های خود فایل پشتیبان تهیه کرده‌ باشید و اطلاعات گوشی تلفن همراه شما پاک شده باشد، برای بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي با مشکل چندانی روبرو نخواهید شد. برای این کار باید تلفن همراه خود را به رایانه شخصی، که فایل پشتیبان بر روی آن قرار دارد، متصل کنید و فایل‌ پشتیبان را به حافظه اندروید خود ارسال کنید. با این کار تمامی اطلاعات شما به جای اول باز خواهد گشت.

اگر از اطلاعات خود فایل پشتیبان تهیه نکرده‌اید، نگران نباشید، با استفاده از نرم‌افزارهای معرفی شده می‌توانید فایل‌های پاک شده را بازگردانی کنید.

بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي اندرويد

بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي اندرويد

اگر شما برخی از اطلاعات خود را از دست داده‌اید و فایل پشتیبان تهیه نکرده‌اید، اولین کاری که باید انجام دهید متوقف کردن تمامی برنامه‌های فعال بر روی تلفن هوشمند است. شما باید در اولین فرصت برای بازگردانی اطلاعات از دست رفته اقدام کنید. اگر همچنان به کار کردن با گوشی تلفن همراه خود ادامه دهید احتمال نوشته شدن اطلاعات جدید بر روی اطلاعات قبلی و از دست رفتن اطلاعات خود، برای همیشه، بیشتر خواهد شد.

نحوه پاک شدن فایل‌ها از روی گوشی اندرویدی

زمانیکه فایلی از روی یک گوشی اندرویدی پاک می‌شود، اطلاعات آن فایل در جای قبلی خود باقی می‌ماند. تنها اتفاقی که می‌افتد این است که فضای حافظه مربوط به آن داده‌ها مجددا به عنوان فضای استفاده نشده به دستگاه هوشمند معرفی می‌شود. بدین معنی که تلفن همراه شما می‌تواند از آن فضا برای ذخیره اطلاعات جدید استفاده کند. زمانیکه آن فضا تنها یک بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد، اطلاعات قبلی برای همیشه از روی گوشی تلفن همراه شما پاک خواهد شد.

برای اینکه از امکان بازیابی اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید به دو نکته زیر توجه کنید:

  • از ایجاد داده‌های جدید خودداری کنید
  • در اولین فرصت ممکن برای بازیابی اطلاعات از دست رفته خود اقدام کنید

هر کاری که شما با گوشی تلفن همراه خود انجام می‌دهید همانند نصب یک برنامه جدید، دانلود یک فایل موسیقی، عکس گرفتن توانایی ایجاد اطلاعات جدید را بر روی حافظه گوشی تلفن همراه شما دارد. بنابراین، زمانیکه اطلاعات مهمی را از دست دادید تمامی شبکه‌های متصل به تلفن همراه خود را قطع کرده و برای بازیابی آن‌ها اقدام کنید. از برنامه‌های بازیابی اطلاعات برای بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي استفاده کنید.

بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي اندرويد

بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي اندرويد

بهتر است برای بازیابی اطلاعات خود از رایانه شخصی استفاده کنید، زیرا نصب هر برنامه جدید احتمال پاک شدن داده‌های شما را، برای همیشه، بالا می‌برد. بنابراین به جای استفاده از برنامه‌های کاربردی اندرویدی، از برنامه‌های قابل نصب بر روی رایانه همانند Recovery Data Android FonePaw استفاده کنید.

FonePaw Android Data Recovery

این نرم‌افزار برای بازیابی اطلاعات پاك شده از گوشي تلفن همراه طراحی شده است. این برنامه توانایی بازگردانی فایل تصاویر، فایل‌های ویدئو، موسیقی، شماره تلفن و فایل‌های ذخیره شده به صورت متن را دارا است. در ادامه به نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

پس از نصب این نرم‌افزار بر روی رایانه شخصی خود. ابتدا گوشی تلفن همراه مبتنی بر اندروید خود را توسط کابل USB به رایانه متصل کنید. کمی منتظر بمانید تا عیب‌یابی خودکار به اتمام برسد. این کار برای ایجاد ارتباط مابین رایانه و تلفن همراه شما ضروری است. در گوشی‌های مبتنی بر اندروید، در صورتیکه عیب‌زدایی به صورت خودکار انجام نشد، باید به بخش تنظیمات مراجعه کنید و در قسمت برنامه‌های کاربردی گزینهUSB Debugging  را انتخاب کنید.

نوع فایلی را که قصد بازگردانی آن را دارید انتخاب کنید، زمانیکه عیب‌زدایی به پایان برسد، تلفن همراه شما به رایانه متصل شده است. بر روی تصاویر، فایل ویدئو، فایل‌های متنی و یا هر فایل دیگری که انتخاب کرده‌اید کلیک کنید. بعد از آن با انتخاب گزینه Next به مرحله بعدی بروید.

در مرحله بعدی نرم‌افزار دستگاه تلفن همراه شما را بررسی می‌کند و برای بازگردانی داده‌های از دست رفته درخواست اجازه دسترسی به فایل‌های اساسی را صادر می‌کند. زمانیکه با پیغامی برای ورود به بخش داده‌های اصلی مواجه شدید، آن را تایید کنید. زمانیکه نرم‌افزار اجازه ورود به فایل‌های اصلی را پیدا کرد به دنبال فایل‌های پاک شده در تلفن همراه خواهد گشت. برای رسیدن به نتیجه مطلوب کمی صبور باشید. این کار به زمان نیاز دارد.

زمانیکه فایل‌های انتخاب شده توسط نرم‌افزار تشخیص داده شوند، تمامی فایل‌ها به نمایش در می‌آیند. برای اینکه تنها فایل‌های پاک شده را ببینید گزینه‌ای وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید این کار را انجام دهید. در اینصورت می‌توانید فایل‌های پاک شده دلخواه را انتخاب کرده و با انتخاب Recovery آن‌ها را بازگردانی کنید. این فایل‌ها به حافظه رایانه شما منتقل می‌شوند.

بازگردانی فایل‌های پاک‌ شده از حافظه خارجی گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید

اگر تصاویر، فایل‌های ویدئو، فایل‌های صوتی و یا هر فایل دیگری را بر روی کارت حافظه گوشی تلفن همراه خود داشته‌اید و آن را از دست داده‌اید، با استفاده از روش ارائه شده می‌توانید آن‌ها را بازگردانی کنید.

برای این کار باید از نوشتن و یا خواندن کارت حافظه توسط گوشی خود خودداری کنید. با استفاده از نرم‌افزار FonePaw Data Recovery می‌توانید اطلاعات پاک شده تمامی فایل‌های حافظه را بازگردانی کنید.

Andriod Photo Recovery

این نرم‌افزار نه تنها توانایی بازگردانی تصاویر، بلکه توانای بازگردانی فایل‌های ویدئو، پیغام‌های متنی و حتی شماره تماس‌های شما را نیز دارد. این برنامه را بر روی رایانه خود نصب کرده و طبق آنچه که قبلا گفته شد به هیچ عنوان از تلفن همراه خود استفاده نکنید. پس از اتصال گوشی خود به رایانه، این برنامه اجازه دسترسی به اطلاعات تلفن همراه را از شما درخواست می‌کند.

 به نرم‌افزار اجازه عیب‌زدایی (Debugging) بدهید. در آخرین نسخه این برنامه به شما این امکان داده شده تا نوع فایلی را که قصد بازگردانی آن را دارید انتخاب کنید. پس از انجام این کار، به نرم‌افزار فرصت دهید تا فایل‌های مورد نظر را بازگردانی کند. پس از اتمام روند بازگردانی می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را بر روی حافظه گوشی تلفن همراه خود ذخیره کنید.

مطالب مرتبط