ترفند اندروید

آپدیت های امنیتی اندروید چیست و چه اهمیتی دارند؟

آپدیت های امنیتی اندروید چیست و چه اهمیتی دارند

در این مقاله قصد داریم تا آپدیت های امنیتی اندروید و اینکه چه اهمیتی دارند را بررسی کنیم. آپدیت ها یک موضوع معمول در سیستم عامل اندروید هستند. در حقیقت چند نوع آپدیت برای اندروید و برنامه های آن وجود دارد که یکی از مهمترین آنها مربوط می شود به آپدیت امنیتی یا Security Update. اما چه فرقی بین این نوع آپدیت با دیگر انواع آن وجود دارد و چه اهمیتی دارد که راجع به آن بدانیم. در دنیای اندروید و برای این سیستم عامل محبوب سه نوع کلی آپدیت وجود دارد: یک آپدیت سالیانه برای سیستم عامل که ورژن اندروید را ارتقاء می دهد (مثلا از اندروید 11 به 12)، یک آپدیت ماهیانه امنیتی و آپدیت دوره ای گوگل پلی سیستم که این هم نوعی از آپدیت امنیتی محسوب می شود.

یک آپدیت امنیتی اندروید به چه معناست؟

آپدیت امنیتی اندورید یا Android Security Update در حقیقت یک نوع به روزرسانی است که اساسا در جهت بهبود امنیت و رفع اشکالات سیستم عامل صورت می پذیرد. این به روزرسانی ها معمولا شامل ویژگی هایی نمی شود که شما به صورت روزانه شاهد آنها باشید. همانطور که توضیح داده شد این تغییرات کلی و ظاهری در آپدیت اصلی صورت می پذیرد که به طور معمول سالیانه انجام می گیرد. اما معمولا باگ ها و مواردی که ممکن است سیستم عامل را تهدید کند در آن به روزرسانی انجام نمی شود.

یک آپدیت امنیتی اندروید به چه معناست

یک آپدیت امنیتی اندروید به چه معناست

وقتی یک ورژن جدید اندروید منتشر می  شود به طور حتم مشکلاتی در این زمینه خواهد داشت. این یک قاعده کلی است که برای تمام سیستم عامل ها می تواند وجود داشته باشد. با این وجود گوگل نمی خواهد که یک به روزرسانی کامل را برای رفع برخی از اشکالات جزئی منتشر کند. بنابراین با به روز رسانی های کوچکتری در سیستم عامل سعی در برطرف کردن آنها دارد. همانطور که از نام این نوع آپدیت هم مشخص است، این نوع به روزرسانی به دلایل امنیتی حائز اهمیت می  باشد.

برخی از اشکالات در سیستم عامل مانند باگ ها، خطرات امنیتی را برای گوشی موبایل یا تبلت و دیوایس اندرویدی شما ایجاد می کند. به روزرسانی های امنیتی همچنین می توانند آسیب پذیری های حملات ویروسی جدید را که از بین رفته اند را هم برطرف کنند. این حملات با دانلود یک برنامه یا ورود به یک سایت نامعتبر می توانند دستگاه اندرویدی شما را تهدید کنند. این به روزرسانی ها را گاهی با عنوان Patches می شناسند. این اصلاحات کوچک می توانند به کل سیستم عامل کمک کنند.

چرا آپدیت امنیتی برای موبایل یا تبلت اندرویدی مهم است؟

هنگام آپدیت و نصب به روزرسانی امنیتی در اندروید ممکن است متوجه هیچ گونه تغییر ظاهری جذابی در دیوایس خود نشوید اما با این وجود این آپدیت از اهمیت بالایی برخوردار است. نرم افزار به ندرت پیش می آید که به این نوع به روزرسانی احتیاج نداشته باشد و کارش با آن تمام شده باشد. این موارد امنیتی به صورت مداوم نیاز به نگهداری و اصلاح دارند تا امنیت بیشتری را برای گوشی موبایل یا تبلت شما فراهم آورد. این به روزرسانی های کوچک از این لحاظ مهم هستند که به طور مدام اما تجمعی اشکالات سیستم را برطرف می کند.

چرا آپدیت امنیتی برای موبایل یا تبلت اندرویدی مهم است

چرا آپدیت امنیتی برای موبایل یا تبلت اندرویدی مهم است

تصور کنید که یک یا دو سوراخ کوچک در یک سطل آب باعث پایین آمدن آب نشوند اما اگر تعداد سوراخ ها بیشتر شوند خیلی زود آب از سطل خارج خواهد شد. قبلا اشاره شد که این به روزرسانی های کوچکتر می توانند به سرعت آسیب پذیری های جدید را برطرف کنند و این موضوع بسیار مهم است. برای برطرف کردن این اشکالات کوچک لازم نیست که منتظر به روزرسانی نسخه کامل باشید. مهم است که هر چه سریعتر این به روز رسانی ها را انجام دهید.

نحوه کنترل آپدیت امنیتی برای اندروید

با تمام توضیحاتی که داده شد شاید برای شما جالب باشد که بدانید این به روزرسانی ها چکونه صورت می پذیرند یا شما چطور می توانید آپدیت های امنیتی اندروید را در دستگاه اندرویدی خود انجام دهید. این مورد شامل مراحل ساده و مختصری می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: منوی دسترسی سریع را در گوشی یا تبلت اندرویدی باز کنید

از طریق پایین کشیدن منوی دسترسی سریع در تبلت یا گوشی موبایل اندرویدی خود به قسمت تنظیمات بروید. بر اساس برند گوشی یا تبلت شما آیکون تنظیمات می تواند در صفحه اول یا دوم این منو باشد.

منوی دسترسی سریع را در گوشی یا تبلت اندرویدی باز کنید

منوی دسترسی سریع را در گوشی یا تبلت اندرویدی باز کنید

مرحله دوم: بر روی گزینه Security بزنید

در قسمت تنظیمات بر روی گزینه Security بزنید.

بر روی گزینه Security بزنید

بر روی گزینه Security بزنید

مرحله سوم: بخش Security Status را بررسی کنید

وقتی وارد بخش Security شدید در بالای صفحه بخش Security Status را می بینید. وارد آن قسمت شوید و به دنبال گزینه Security Updates بگردید و بر روی آن بزنید تا آخرین تاریخ به روزرسانی امنیتی را مشاهده کنید.

بخش Security Status را بررسی کنید

بخش Security Status را بررسی کنید

اگر نیاز به آپدیت ماه اخیر نداشته باشید یک خوش شانسی محسوب می شود. متاسفانه این تاریخ در اغلب دستگاه های اندرویدی عقب است. اگر یک مدل جدید از گوشی سامسونگ یا گوشی موبایل گوگل پیکسل را داشته باشید این آپدیت به طور خودکار صورت می پذیرد.

مرحله چهارم: بر روی دکمه Check for Update بزنید

شما می توانید با انتخاب گزینه Security Update و زدن بر روی گزینه Check for Update موارد مربوط به به روزرسانی را مشاهده کنید.

بر روی دکمه Check for Update بزنید

بر روی دکمه Check for Update بزنید

به صورت منطقی یک سیستم عامل خودش باید به طور مرتب آپدیت شود اما تاسفانه این اتفاق در دنیای واقعی نمی افتد. هر ماه گوگل تغییرات و به روزسانی ها را برای شرکت های همکار و پارتنر خود یعنی سامسونگ، ال جی، وان پلاس، گوگل و غیره ارسال می کند. سپس این خود کمپانی های سازنده هستند که این اصلاحات را تایید می کنند، آیتم  های مورد نظر خود را اضافه می کنند و آنها را در دستگاه های خود عرضه می کنند. در این بین اغلب گوشی های موبایل گوگل پیکسل هستند که این آپدیت ها را به محض انتشار دریافت می کنند. در بقیه دستگاه های اندرویدی این موضوع به کمپانی سازنده بستگی دارد. کمپانی سامسونگ هم در آپدیت نگه داشتن دستگاه های گران قیمت تر خود خیلی خوب عمل می کند، اما برخی از گوشی ها و تبلت سامسونگ که مدل قدیمی تری دارند ممکن است کمی از این به روزرسانی عقب بمانند.

یک نکته مهم و قابل توجه برای کاربران اندروید این است که موقع خرید یک دیوایس اندرویدی باید در مورد سازنده و میزان به روزرسانی که برای محصولات خود در نظر دارد، تحقیق کنید. برای مثال سامسونگ چهارسال پشتیبانی از آپدیت سیستم عامل را گارانتی کرده است. اما برخی از شرکت ها این پشیبانی را خیلی ضعیف اجرا می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *