ترفند آیفون

سرویس گیم سنتر اپل ( Game Center )

blank

قبل از iOS 10  گیم سنتر یك شبكه ی اجتماعی با تم بازی گونه برای سیستم عامل اپل بود كه از طریق حساب های كاربری iCloud كاربران به هم متصل می شدند. گیم سنتر برنامه ای مستقل بود كه به كاربران امكان افزودن دوستان ،  به چالش كشاندن بیشترین امتیازها و دعوت دوستان به یك بازی را  می داد. با اینكه هیچ وقت شبكه بسیار گسترده ای نبود  ولی با این حال هم كاربرانی داشت.

سرویس گیم سنتر اپل ( Game Center )

اپل ، گیم سنتر را به یكباره در نسخه به روز رسانده شده ی سال ٢٠١٦ حذف كرد و آن را به سرویس های ادغامی اختیاری (optional integration services) برای بازی های شخص ثالث تبدیل كرد. در پی انجام این كار متاسفانه بسیاری از عملكرد های گیم سنتر از جمله افزودن و حذف كردن دوستان از بین رفت .

 در حال حاضر با گیم سنتر چه كارهایی می توان كرد؟

در حال حاضر گیم سنتر چیزی بیشتر از یك ابزار نیست كه توسعه دهنده ها می توانند انتخاب كنند كه آن را با بازی خود ادغام كنند یا خیر! اگر یك توسعه دهنده تصمیم بگیرد كه گیم سنتر را با برنامه ی خود ادغام كند بخش های زیر ممكن است برای شما قابل دسترسی باشد :

  • لیدربورد
  • چالش ها
  • دست آورد ها
  • ضبط صفحه نمایش

نكته قابل توجه این است كه ممكن است این امكانات در دسترس باشد! توسعه دهنده ها مجبور نیستند كه از تمامی جوانب گیم سنتر حمایت كنند و بسیاری از آن ها این كار را نمی كنند و خودشان نحوه ی به خصوصی را برای برقراری ارتباط با دوستان ایجاد می كنند ؛ به این معنا كه اگر شما بخواهید دست آورد ها یا لیدر بورد را برای عنوان خاصی ببینید فقط در صورتی می توانید كه آن بخش، كاملا گیم سنتر را تحت پوشش قرار داده باشد. همین روند برای به چالش كشاندن بالاترین امتیاز دوستان هم اتفاق می افتد یعنی باز هم اگر آن بازی گیم سنتر را به طور كامل پوشش ندهد این امكان وجود نخواهد داشت.

گیم سنتر

گیم سنتر

بدتر از آن اینكه هیچ راه استانداردی برای بررسی كلی لیدر بورد ها و چالش های گوناگون بازی های مختلف یا حتی چك كردن اینكه آیا بازی شما تمام امكانات در حال حاضر گیم سنتر را دارد ، وجود ندارد. برای انجام هر یك از اینها باید در هر بخش كار خاصی انجام دهید؛ مثلا بسیاری از بازی ها برای دعوت دوستان به چالش  ابزار خاصی ندارند در عوض باید اسم آن ها را در لیدر بورد پیدا كنید و از آنجا آن ها را به چالش بكشید وقتی این كار را بكنید  از طریق iMessage به اطلاع آن ها می رسد.

دوستان گم شده در زمان

كاربران جدید iOS ممكن است اصلا از وجود گیم سنتر مطلع نباشند و در پی آن هیچوقت از لیدر بورد و بقیه امكانات آن استفاده نكنند. اگر چه برای كاربرانی كه دوستانی از طریق گیم سنتر داشتند، این موضوع بدتر است.

برای مثال شما دیگر نمی توانید متوجه شوید كه چه كسانی دوستان شما هستند، چه بازی هایی می كنند یا اینكه بالاترین امتیاز آن ها چند است! مگر اینكه یك بازی تحت پوشش گیم سنتر را، هم شما و هم آن ها داشته باشند و بدتر از آن اینكه هیچ راه ساده ای و حتی شاید اصلا هیچ راهی برای افزودن و حذف دوستان وجود نداشته باشد.

در iOS 10 تنها راهی كه برای حذف و اضافه ی دوستان وجود دارد؛ حذف یكباره ی همه ی دوستان از طریق تنظیمات بازی هست.

مثلا اگر شما بخواهید یك نفر را از لیست دوستان تان حذف كنید، مجبورید تمام دوستانتان را حذف كنید، بدون اینكه امكان دوباره سازی آن وجود داشته باشد. این ابزار یك اولتیماتوم اجباری است و تجربه ی خسته كننده ای را از بازی ایجاد می كند.

گیم سنتر هیچ وقت شبكه ی خارق العاده ای نبود و قابل درك است كه چرا Apple  آن را در نسخه جدیدش حذف كرده است  و آن  را به طور ادغامی مثل iCloud در آورده است.

گیم سنتر

گیم سنتر

متاسفانه در حال حاضر امكانات در دسترس آن به گونه ای است كه شما را ترغیب به استفاده می كند ولی ابزارهای واضح برای آن وجود ندارد و كاربران قدیمی آن؛ كه مایل به حذف كردن برخی دوستان خود یا یابیدن دوستان جدید هستند، نمی توانند از امكانات آن استفاده كنند.

اكنون چگونه باید دوستان را حذف یا اضافه كرد؟

در واقع شما نمی توانید مگر اینكه بعضی بخش های گیم سنتر را در نسخه های بعدی iOS  برگردانند یا به سازندگان بازی ابزار های بیشتری بدهند.

این موضوع كه بازی با دوستان تا این حد سخت شده مایه ی دلسردی خیلی از کاربران است. بسیاری از گیمرها از تعامل با دوستان شان لذت می برند زیرا این یك عادت و علاقه ی شدید برای آنها است. موضوعات زیادی هستند كه آنها مشغول به بازی در آن هستند و علت آن انرژی مثبت و فعال بودن انجمن ها و لذت زیادی كه در بازی های چند نفره وجود دارد، است.

 Apple ممكن است كه دیگر تمایلی به ساختن شبكه ای اجتماعی برای این منظور نداشته باشد ولی با این حال باز هم گیم سنتر برای سیستم عامل iOS  ساخته شده و هم اكنون از نظر عملكردی پوسته ای از ورژن قدیمی خود است. تا زمانی كه شركت Apple سرویس گیم سنتر را به كلی خراب كند یا آن را بهبود بخشد به همین حالت باقی می ماند؛ ولی بعید است كه توسعه دهنده ها زمان خود را صرف اجرای سرویسی كنند كه دیگر به درستی كار نمی كند.

مطالب مرتبط