اخبار فناوری

گوگل پلی استور و کاربردهای آن

گوگل پلی استور چیست و چه کاربردهایی دارد

در این مقاله گوگل پلی استور و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد. گوگل بیشتر به عنوان موتور جستجوگر شهرت دارد اما ویژگی های زیادی نیز برای ارائه به کاربران دارد. وقتی گوگل پلی استور را باز می کنید با یک فروشگاه دیجیتال که محتواهای زیادی در آن قرار دارد روبرو می شویم. در سال 2008 فروشگاه اینترنتی اندروید با نام Android Market راه اندازی شد. این برنامه از همان ابتدا با هدف توزیع و ارائه برنامه ها و بازی های مربوط به اندروید ساخته شده بود. اندروید مارکت در آغاز پلتفرمی بسیار ساده و ابتدایی بود.

این فروشگاه اینترنتی اپلیکیشن ها و بازی های پولی را تا سال 2009 پشتیبانی نمی کرد. هرچند با گسترش پلتفرم اندروید، این اندروید مارکت هم گسترش پیدا کرد. به طوری که تا سال 2012 این فروشگاه اینترنتی اندروید 450.000 برنامه و بازی برای استفاده در دیوایس های اندروید را ارائه می داد. در این زمان، گوگل با سرعت و در حجم زیادی گسترش یافته بود و این در مقایسه با بازار ابتدایی اندروید خیلی وسیع بود. در حقیقت اندروید مارکت فقط یکی از بازارهای آنلاین شرکت گوگل بود.

اندروید مارکت و جایی که پلی استور شروع به کار کرد

اندروید مارکت و جایی که پلی استور شروع به کار کرد

راه اندازی گوگل پلی استور در این زمان در حقیقت ادغام سه فروشگاه آنلاین بزرگ گوگل در یک فروشگاه بود: اندروید مارکت، Google Music Store و Google eBookstore یا فروشگاه کتاب های آنلاین گوگل.

ادغام سه فروشگاه آنلاین در یک گوگل مارکت

فروشگاه کتاب آنلاین گوگل در سال 2010 با بیش از سه میلیون نسخه کتاب آنلاین یا eBook راه اندازی شده بود. این کتابخانه بزرگ گوگل شامل عناوین زیادی از کتاب های عمومی و اسکن شده بود. فروشگاه موزیک گوگل هم در سال 2011 در یک نسخه بتا راه اندازی شد و اگرچه طرفداران این برنامه ویژگی های آن را دوست داشتند اما تعداد زیادی موزیک برای خرید در آن وجود نداشت.

برخلاف اندورید مارکت که به صورت اختصاصی برنامه های مربوط به دیوایس های اندرویدی را ارائه می داد، گوگل موزیک و eBook Stores فقط برای ارائه در گوشی موبایل و تبلت اندرویدی ارائه نمی شدند. اما کم کم گوگل هم رویکری مشابه با اپل در نظر گرفت که برنامه های اپل مانند App Store، Apple Books و iTunes را به مختص به دیوایس های خودش ارائه می داد. در این میان فروشگاه های آنلاین گوگل با وجود دسترسی بهتر و گسترده تر آنقدر ها هم شناخته شده نبودند.

ادغام سه فروشگاه آنلاین در یک گوگل مارکت

ادغام سه فروشگاه آنلاین در یک گوگل مارکت

بنابراین برای شناخت و انعکاس بهتر آنچه گوگل ارائه می داد، هر سه فروشگاه گوگل تحت عنوان Google Play با هم ادغام شدند. فروشگاه کتاب گوگل یعنی eBookstore با نام Google Play Books و فروشگاه موزیک گوگل با نام Google Play Music شناسانده شدند و هر سه برنامه در یک پلتفرم با نام Play Store عرضه شدند.

از دسترس خارج شدن فروش فیزیکی کالا در Play Store

در حال حاضر Play Store یک فروشگاه دیجیتالی است. هرچند در گذشته در این فروشگاه گوگل اقدام به فروش فیزیکی اجناس هم نموده است. برای یک زمان کوتاه گوگل اقدام به فروش دیوایس های Nexus، Chromecasts و Chromebooks در یک دسته بندی فروش Devices در پلی استور کرده بود. در آن زمان پلی استور تنها عرصه فروش کالاهای ساخت گوگل محسوب می شد. اما با رشد بخش سخت افزارهای این شرکت، نیاز به یک فروشگاه جدید احساس شد. بنابراین Google Store در سال 2015 ایجاد شد تا به جای Play Store گجت ها و دیوایس های ساخته شده توسط گوگل را به فروش برساند.

از دسترس خارج شدن فروش فیزیکی کالا در Play Store

از دسترس خارج شدن فروش فیزیکی کالا در Play Store

فروشگاه امروزی گوگل پلی

امروزه Google Play Store خانه ای برای فروش و عرضه برای کاربردی ترین اپلیکیشن های اندرویدی، بازی های اندرویدی، فیلم ها، برنامه های تلویزیونی وکتاب های الکترونیکی است. گوگل پلی موزیک هم به نفع YouTube Music منسوخ شد. فروشگاه Play Store پلتفرمی برای نصب بر روی تبلت و گوشی موبایل اندروید است و مکان اصلی خرید و دانلود هرچه که مربوط به اندروید می شود، می باشد.

فروشگاه امروزی گوگل پلی

فروشگاه امروزی گوگل پلی

شما همچنین می توانید به پلی استور در تلویزیون های اندرویدی و تلویزیون گوگل، ستاپ باکس ها و تمام تلویزیون های هوشمند هم دسترسی داشته باشید. با این حال محتوای سایر قسمت های Play Store مانند Google Play Books و Google TV یا Google Play Movies در سیستم عامل های دیگر مانند گوشی آیفون و آیپد هم قابل دسترس و قابل اجرا هستند. از طریق مرورگر وب می توانید در دیوایس های غیر اندرویدی به Google Play Store دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *