ترفند آیفون

در صورت گم شدن یا دزدیده شدن آیفون چه باید کرد؟

گم شدن یا دزدیده شدن آیفون

در مورد گوشی آیفون دزدیده شده یا گم شده، خوشبختانه اپل ابزارهای قدرتمندی را در iOS تعبیه کرده است که داده‌های شما را ایمن نگه می‌دارد و دستگاه شما را در صورت جابه‌جایی با یک آیفون جدید و یا سرقت توسط دزد، غیرقابل استفاده نگه می‌دارد.

با Find My iPhone ، می‌توانید دستگاه‌های گمشده را پیدا کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید و حتی به طور کامل آنها را پاک کنید. اما اگر آیفون شما گم شده باشد و یا توسط دزد، به سرقت رود، ممکن است دقیقاً ندانید که چکار کنید. یا اگر می خواهید بدانید وقتی کسی آیفون شما را در اختیار دارد، دقیقاً به چه اطلاعاتی می‌تواند دسترسی داشته باشد، با ما همراه باشید.

استفاده از ابزارهای اپل برای جستجوی گوشی گم شده

استفاده از ابزارهای اپل برای جستجوی گوشی گم شده

این راهنما نکاتی دقیق در مورد از دست دادن آیفون یا آیپد شما، از جمله تنظیماتی که باید از قبل برای اهداف امنیتی فعال شوند، نحوه استفاده از ابزارهای اپل برای جستجوی دستگاه خود، و اینکه چه اتفاقی می افتد وقتی در دست دزد یا شخص دیگری می افتد، را پوشش می دهد.

همچنین بخوانید: نحوه شناسایی آیفون و آیپد دزدی

قبل از اینکه آیفون خود را گم کنید

برای کاهش سرقت آیفون، اپل ابزاری به نام Activation Lock را در iOS 7 پیاده‌سازی کرد که آیفون را بدون شناسه یا رمز عبور اپل غیرقابل استفاده می‌ کند. معنی آن این است که حتی زمانی که دزد یا شخص ثالثی آیفون شما را در اختیار دارد، باز هم به Apple ID شما متصل است و نمی ‌توان از آن با هیچ حساب دیگری استفاده کرد. حتی اگر اطلاعات آیفون شما را صفر کند همچنان قفل می باشد و تقریباً برای هر کسی غیر از شما بی‌ فایده است.

قفل فعال‌سازی، موجود در دستگاه‌های دارای iOS 7 یا جدیدتر، با Find My iPhone گره خورده است. وقتی Find My iPhone روشن است، قفل فعال سازی نیز روشن است. هنگام راه‌اندازی یک دستگاه جدید، گزینه Find My iPhone «یافتن آیفون من» به‌طور خودکار فعال می‌شود، اما برای اطمینان می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

ارسال آخرین مکان" (Send Last Location) را برای امنیت بیشتر فعال کنید

ارسال آخرین مکان” (Send Last Location) را برای امنیت بیشتر فعال کنید

1- برنامه تنظیمات را باز کنید.

2- روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید.

3- روی « iCloud » ضربه بزنید

4- روی Find My ضربه بزنید.

5- اطمینان حاصل کنید که Find My iPhone در وضعیت روشن (به رنگ سبز) قرار دارد.

6- در این صفحه، “ارسال آخرین مکان” (Send Last Location) را برای امنیت بیشتر فعال کنید. اگر شارژ باتری شما به شدت کم باشد، آخرین مکان شناخته شده خود را به اپل ارسال می کند. اگر آیفون شما گم شده و باتری شما خالی باشد، این ویژگی است که به کار شما می آید. همچنین روشن کردن شبکه «Find My» مفید است، که به آیفون شما اجازه می دهد حتی اگر آفلاین باشد یا با استفاده از دستگاه های افراد دیگر خاموش باشد، در شبکه قرار بگیرد.

«Find My iPhone» علاوه بر پیوند ناگسستنی Apple ID شما به آیفون، به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های خود را در هر زمان مکان یابی کنید، آنها را از راه دور پاک کنید و از راه دور آنها را در «حالت گمشده» قرار دهید تا کسی به غیر از خود شما نتواند به اطلاعات گوشی دسترسی پیدا کند.

Find My مهم‌ترین ویژگی است که در صورت گم شدن دستگاه، روشن می‌شود، اما گزینه‌های امنیتی کلیدی دیگری نیز مثل رمز عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای وجود دارند که باید فعال باشند. با داشتن رمز عبور، هیچ کس نمی تواند به داده های شخصی ذخیره شده در آیفون شما دسترسی داشته باشد، و با احراز هویت دو مرحله ای، Apple ID شما در برابر تلاش های هکر ایمن تر خواهد بود، چیزی که ممکن است یک دزد یا شخص سعی کند با نیت سوء به یک دستگاه دزدیده شده دسترسی پیدا کند.

وارد کردن رمز عبور

وارد کردن رمز عبور

احراز هویت دو مرحله‌ای نیاز به یک کد تأیید اضافی دارد که باید قبل از دسترسی به Apple ID و حساب iCloud شما وارد می شود.

همچنین بخوانید: ردیابی آیفون از طریق قابلیت Find My iPhone

Separation Alerts را تنظیم کنید

اگر آیفون شما جدید است سیستم عامل آن iOS 15 می باشد و از طرفی اپل واچ شما دارای WatchOS 8 است، می‌توانید قابلیت Separation Alerts را فعال کنید تا به محض اینکه آیفون تان را در جایی فراموش می کنید. به شما هشدار دهد و از روی مچ دستتان متوجه بشوید. این برای اکثر کسانی که اول صبح فراموش می کنند که گوشی خود را در جیب کت و یا کیف خود بگذارند و همراه خود ببرند بسیار مفید است.

Separation Alerts را فعال کنید

Separation Alerts را فعال کنید

نحوه فعال کرندن این قابلیت در زیر آورده شده است:

1- برنامه Find My را باز کنید.

2- روی تب Devices ضربه بزنید.

3- در لیست روی آیفون خود ضربه بزنید.4- روی “Notify When Left Behind” ضربه بزنید.

5- برای جابجایی بر روی ویژگی “Notify When Left Behind” ضربه بزنید.

با فعال بودن این ویژگی، می‌توانید در صورت رها شدن آیفونتان در جایی هنگام خروج از منزل، هشدار دریافت کنید. این همچنین برای همه دستگاه‌های با پشتیبانی از Find My و AirTag های دیگر کار می‌کند .

نحوه پیدا کردن آیفون گمشده حتی در صورت خالی بودن باتری آن

پیدا کردن گوشی آیفون دزدیده شده یا گم شده

بعد از اینکه آیفون شما گم شد و یا به سرقت رفت، خونسردی خود را حفظ کنید. ورود به Find My از طریق آدرس iCloud.com در هر تلفن هوشمند، رایانه یا تبلت اولین قدمی است که باید در زمانی که نمی‌توانید آیفون خود را پیدا کنید، بردارید. خواه گم شده باشد یا دزدیده شده باشد، اگر شارژ باتری داشته باشد و به Wi-Fi یا شبکه تلفن همراه متصل باشد، مکان تقریبی آیفون روی نقشه نشان داده می ‌شود.

پیدا کردن گوشی آیفون دزدیده شده یا گم شده

پیدا کردن گوشی آیفون دزدیده شده یا گم شده

با آخرین نسخه‌های iOS، می توان از قابلیت Find My برای پیدا کردن آیفون گم شده خاموش، یا آیفونی که اتصال WiFi ندارد یا حتی اطلاعات آن پاک شده است استفاده کنید. اما اگر باتری آن تمام شود، Find My iPhone آخرین مکان شناخته شده را به مدت 24 ساعت نشان می ‌دهد. پس از آن، تا زمانی که عملکرد بازیابی نشود، نمی توان آن را دوباره جستجو کرد.

فعال کردن قابلیت حالت گمشده در آیفون

همزمان با پیدا کردن مکان آیفون گمشده، از Find My iPhone می‌توان برای قفل کردن آن دستگاه از طریق Lost Mode استفاده کرد. قابلیت Lost Mode یک شماره تلفن و یک پیام را روی صفحه آیفون نشان می دهد و همه چیز را غیرقابل دسترسی می کند. اگر رمز عبور تنظیم نکرده‌اید، حالت گمشده کاری برای شما نمی کند. برای فعال کردن حالت Lost Mode به صورت زیر عمل کنید:

فعال کردن قابلیت حالت گمشده در آیفون

فعال کردن قابلیت حالت گمشده در آیفون

1- به iCloud.com بروید. با Apple ID خود وارد شوید. از طرف دیگر، از یکی دیگر از دستگاه‌های خود استفاده کنید و به برنامه Find My دسترسی پیدا کنید.

2- در وب، روی گزینه «All Device» کلیک کنید و دستگاه گم شده را در لیست پیدا کنید. در iOS، روی تب «Devices» ضربه بزنید و دستگاه گم شده را انتخاب کنید و روی آن ضربه بزنید.

3- در وب، منویی با گزینه پخش صدا، پاک کردن تلفن یا فعال کردن حالت گمشده ظاهر می شود. در این آیفون، روی «Mark as Lost» ضربه بزنید.

4- اگر حالت گمشده را در دستگاهی بدون رمز عبور فعال کنید، از شما خواسته می شود که یک رمز عبور ایجاد کنید.

5- از شما خواسته می شود شماره تلفن یا آدرس ایمیلی را وارد کنید تا بتوان با شما تماس گرفت. برای رد شدن از گزینه، شماره را وارد کنید یا گزینه “Next” را انتخاب کنید.

6- در صفحه بعدی، می‌توانید پیامی بنویسید که در آیفون نمایش داده می‌شود، مانند آدرس ایمیل یا پیشنهاد پاداش.

7- برای فعال کردن حالت گمشده، گزینه «Done » را انتخاب کنید و سپس «Notify if Found» را علامت بزنید. اکنون آیفون قفل شده است و فقط با استفاده از رمز عبوری که هنگام روشن کردن حالت گمشده یا رمز عبوری که قبلاً روی دستگاه بود، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. اگر آفلاین باشد و بعداً پیدا شود، وقتی به اینترنت وصل می‌شود ایمیلی دریافت می‌کنید و می‌توانید موقعیت خود را منتقل کنید.

با فعال شدن حالت گمشده، صفحه آیفون شماره تلفن و پیامی را که تنظیم کرده‌اید نمایش می‌دهد. در دستگاهی با اتصال داده سیم کارت، گزینه «Call » برای تماس با شماره مشخص شده نیز وجود خواهد داشت. همچنان می توان با شماره تلفن های اضطراری تماس گرفت.

صفحه آیفون شماره تلفن و پیامی را که تنظیم کرده‌اید نمایش می‌دهد

صفحه آیفون شماره تلفن و پیامی را که تنظیم کرده‌اید نمایش می‌دهد

فعال کردن حالت گمشده بلافاصله کارت‌های اعتباری یا نقدی مرتبط با Apple Pay را غیرفعال می‌کند، حالت کم مصرف را برای حداکثر عمر باتری فعال می‌کند و همه ویژگی‌های آیفون مانند سیری را غیرقابل دسترس می‌کند.

دو گزینه دیگر در برنامه Find My عبارتند از «Play Sound» و «Erase This Device» که هر دو ساده و سرراست هستند. اولی، «صدای پخش»، باعث ایجاد یک بوق بلند می شود که با زدن دکمه پاور روی آیفون می توان آن را خاموش کرد. برای آیفونی که در نزدیکی آن قرار گرفته است مفید است.

گزینه های موجود در برنامه Find My

گزینه های موجود در برنامه Find My

گزینه Erase This Device تمام داده های آیفون را از راه دور حذف می کند. این باید به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرد زیرا اگر شانس پیدا کردن آیفون خود وجود داشته باشد، نمی خواهید تمام داده های خود را از دست بدهید. با قفل فعال‌سازی، رمز عبور و حالت گمشده، آیفون اساساً قفل می‌شود، اما پاک کردن داده‌ها می‌تواند خیال شما را راحت کند اگر دستگاهی را گم کنید که انتظار ندارید آن را پس بگیرید. اگر مجبورید آیفون خود را پاک کنید، ممکن است حتی پس از پاک شدن آن به دلیل قفل فعال‌سازی، باز هم از طریق Find My قابل مکان‌یابی باشد.

حالت گمشده و پاک کردن آیفون تنها زمانی کار می‌کنند که آیفون روشن باشد و اتصال تلفن همراه یا Wi-Fi داشته باشد. اگر خاموش باشد یا قادر به اتصال به اینترنت نباشد، این اقدامات در صف قرار می گیرند و به محض اینکه اتصال در دسترس است فعال می شوند. حالت گمشده همراه با «Notify if Found» زمانی که یک آیفون جا گذاشته شده که آفلاین است بتواند به اینترنت متصل شود، ایمیلی برای شما ارسال می کند. توجه داشته باشید که در حالی که راه اندازی حالت گمشده یا پاک کردن یک دستگاه نیاز به اتصال به اینترنت دارد، آیفون گم شده شما را می توان حتی بدون اتصال تلفن همراه یا وای فای از طریق شبکه Find My پیدا کرد، البته تا زمانی که شبکه Find My به شرح بالا فعال باشد.

ردیابی گوشی آیفون از طریق گوگل مپ – اگر گم شده باشد

اگر آیفون شما در رستوران یا فروشگاهی رها شده است و مطمئن نیستید که آیفون خود را کجا جا گذاشته اید، گزینه «یافتن آیفون من» تقریباً موقعیت مکانی آن را نشان می‌دهد. اگر در یک ساختمان آپارتمانی یا سایر مناطق شهری متراکم باشد، ممکن است نتواند نقطه دقیق آن را مشخص کند، اما می تواند به آن نزدیک شود. تا زمانی که آیفون شما روشن است و اتصال تلفن همراه یا Wi-Fi دارد، مکان آن به طور مداوم در برنامه Find My iPhone به‌روزرسانی می‌شود تا ردیابی آن آسان باشد.

با داشتن شماره تلفن و سایر اطلاعات تماس موجود از طریق Lost Mode، شخصی که آن را پیدا می کند می تواند به راحتی با شما تماس بگیرد.

در صورت سرقت، با پلیس تماس بگیرید

اگر آیفون شما به سرقت رفته است، Find My iPhone می تواند به پلیس کمک کند تا مکان آن را مشخص کند. وسوسه‌انگیز است که خودتان به محل آیفون دزدیده شده بروید، اما انجام این کار می‌تواند خطرناک باشد. در مواجه با سارق و مجرم ناشناس، اطلاع به پلیس، امن ترین اقدام است.

چه چیزی در آیفون گم شده قابل دسترسی است؟

بیشتر مردم احتمالاً به اهمیت اطلاعات ذخیره شده در آیفون فکر نمی کنند، تا زمانی که آیفون به دست فردی اشتباه بیفتد، اما داده های زیادی وجود دارد که به طور بالقوه در دسترس هستند. در صورتی که آیفون شما دزدیده شود، احتمالاً اطلاعات کافی در مورد شما وجود دارد که شما را در برابر تلاش‌های فیشینگ و هکرهای مخرب، آسیب‌پذیر می‌کند.

در زیر فهرستی از چیزهایی است که افراد می توانند درباره شما بیشتر بداند و به اطلاعاتی که در پشت رمز عبور پنهان می ‌ماند، دستیابی پیدا کند. اگر آیفون شما رمز عبور نداشته باشد، شبیه به یک کتاب باز است.

قبل از روشن کردن حالت گمشده

با روشن بودن رمز عبور، هر آنچه از طریق صفحه قفل در دسترس است قابل استفاده است. اگر مرکز اعلان، مرکز کنترل و دسترسی Siri را فعال کرده باشید، همه این ویژگی‌ها برای یک غریبه در دسترس هستند. به هر چیزی که از صفحه قفل می توانید دسترسی داشته باشید، یک غریبه می تواند به آن دسترسی پیدا کند.

سیری می‌تواند به سوالات شخصی درباره اینکه آیفون متعلق به چه کسی است پاسخ دهد و اطلاعات تماس را ارائه دهد. پرسیدن “این آیفون کیست؟” یا “من کی هستم؟” نام و شماره تلفن می دهد. Apple Music را می‌توان روشن کرد و از سیری برای برقراری تماس تلفنی با مخاطبین بر اساس دستوراتی مانند «Call mom» استفاده کرد.

استفاده از سیری برای برقراری تماس تلفنی با مخاطبین

استفاده از سیری برای برقراری تماس تلفنی با مخاطبین

سیری اطلاعات تماس دقیق‌تری مانند آدرس ایمیل شما را بدون اثر انگشت ارائه نمی‌کند، برنامه‌ها را نمی‌توان باز کرد و تنظیمات را نمی‌توان تغییر داد.

در مرکز کنترل، همه ویژگی ها قابل دسترسی هستند. می توان چراغ قوه را روشن کرد، ماشین حساب را باز کرد، آلارم ها را تنظیم کرد و از دوربین استفاده کرد. می توان عکس گرفت، اما Camera Roll را نمی توان برای نمایش تصاویر موجود باز کرد.

اطلاعاتی که یک غریبه می تواند قبل از فعال شدن حالت گمشده در دستگاه گم شده شما بیاموزد

اطلاعاتی که یک غریبه می تواند قبل از فعال شدن حالت گمشده در دستگاه گم شده شما بیاموزد

نوتیفیکیشن سنتر یا مرکز اعلان بیشترین پتانسیل را برای افشای اطلاعات شخصی دارد. بسته به آنچه فعال شده است، ممکن است پیش‌نمایش ایمیل‌ها و پیام‌ها نمایش داده شود، رویدادهای تقویم قابل مشاهده است، تراکنش‌های اخیر Apple Pay فهرست شده است و بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث، مانند Evernote، پیش‌نمایش محتوا را در نمای Today نشان می‌دهند. در یک آیفون با Face ID ، برخی از این پیش‌نمایش‌ها به‌طور پیش‌فرض غیرفعال هستند، بنابراین نیازی نیست نگران باشید.

اگر ویژگی ID پزشکی را از طریق برنامه Health راه‌اندازی کرده‌اید، همه این اطلاعات از جمله تماس‌های اضطراری، قد، وزن، گروه خونی، آلرژی‌ها و شرایط سلامتی در دسترس هستند.

ID پزشکی را از طریق برنامه Health راه‌اندازی کرده‌اید

ID پزشکی را از طریق برنامه Health راه‌اندازی کرده‌اید

همه این ویژگی های صفحه قفل اختیاری هستند و در صورت تمایل می توان آنها را از طریق برنامه تنظیمات غیرفعال کرد.

پس از روشن کردن حالت گمشده

فعال کردن حالت گمشده، آیفون را قفل می‌کند، به همین دلیل است که ضروری است فوراً آن را فعال کنید. حالت گمشده از استفاده از تمام ویژگی های ذکر شده در بالا جلوگیری می کند. Siri مانند مرکز کنترل، مرکز اطلاع رسانی و اطلاعات شناسه پزشکی غیرقابل دسترسی است.

پس از روشن کردن حالت گمشده

پس از روشن کردن حالت گمشده

نهایت کاری که کسی می تواند با آیفون شما در حالت گمشده انجام دهد این است که با شما تماس بگیرد، آن را خاموش کند یا یک تماس تلفنی اضطراری برقرار کند.

وقتی آیفون گم شده خاموش می شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر سارق، آیفون شما را خاموش می‌کند، قبلاً به این معنی بود که آیفون شما قابل مکان نیست. این حالت با معرفی iOS 15 و شبکه Find My تغییر کرد. اگر آیفونی دارید که iOS 15 یا بالاتر را اجرا می‌کند و Find My را روشن کرده است، می‌توانید به لطف سایر دستگاه‌های نزدیک اپل حتی زمانی که آیفون شما خاموش است، پینگ‌هایی را با موقعیت مکانی آن دریافت کنید.

برای انجام این کار، یک آیفون باید در محدوده سایر دستگاه های اپل باشد و همچنین باید باتری شارژ داشته باشد، بنابراین این راه حلی برای یافتن آیفون دزدیده شده یا گم شده نیست.

وقتی تمام اطلاعات آیفون گم شده پاک می شود چه اتفاقی می افتد؟

حالت گمشده، آیفون را قفل می‌کند و از دسترسی به آن در iTunes هنگام وصل شدن به رایانه جلوگیری می‌کند، اما نمی‌تواند مانع از پاک کردن آیفون از طریق iTunes با استفاده از حالت بازیابی یا DFU شود.

وقتی تمام اطلاعات آیفون گم شده پاک می شود

وقتی تمام اطلاعات آیفون گم شده پاک می شود

حتی اگر آیفون شما به طور کامل پاک شده باشد، شخصی که آن را دارد نمی تواند از آن استفاده کند. قفل فعال سازی روشن می ماند و راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. به محض اینکه آیفون بوت می‌شود، اپل آیدی و رمز عبور می‌خواهد و بدون اطلاعات از صفحه فعال‌سازی عبور نمی‌کند. از iOS 15، هنوز هم می‌توان آیفون پاک‌شده را با استفاده از Find My پیدا کرد.

مراقب اقدامات فیشینگ باشید

آیفون شما اساساً بدون شناسه و رمز عبور اپل بی‌فایده است. برخی از سارقان ممکن است از طریق تلاش‌های فیشینگ مانند ایمیل‌ها یا پیام‌های جعلی تلاش کنند تا این اطلاعات را به دست آورند، بنابراین بهتر است در صورت سرقت آیفون شما از این احتمال آگاه باشید.

iOS 6 و نسخه های قبلی

Find my iPhone را دیگر نمی‌توان در دستگاه‌های دارای iOS 6 یا نسخه‌های قدیمی‌تر دانلود کرد، اما آیفون‌ها و آی‌پدهای قدیمی‌تر که این برنامه را قبل از راه‌اندازی iOS 7 نصب کرده بودند، همچنان می‌توانند از آن برای مکان یابی دستگاه گمشده استفاده کنند. Find My iPhone در iOS 5 و iOS 6 در دسترس است.

iOS 6 و نسخه های قبلی

مکان یابی دستگاه گمشده

دستگاه‌های قبل از iOS 6 قابلیت Activation Lock ندارند، اما دستگاه‌هایی که iOS 6 دارند به Lost Mode دسترسی دارند، که سیستم عاملی است که این ویژگی در آن معرفی شده است. دستگاه‌هایی که iOS 5 یا نسخه‌های قدیمی‌تر دارند، نمی‌توانند از حالت گمشده استفاده کنند، اما قابلیتی به نام «Lock» برای غیرقابل دسترس کردن دستگاه وجود دارد.

بدون ویژگی قفل فعال سازی، یک آیفون با iOS 6 یا نسخه قبلی نصب شده می تواند توسط دزد پاک شود و به عنوان یک دستگاه جدید راه اندازی شود. به همین دلیل، اگر دستگاهی دارید که می تواند آخرین نسخه iOS را اجرا کند، همیشه بهتر است به روز رسانی کنید.

آیا بدون Find My iPhone می توان گوشی گم شده را پیدا کرد

بدون فعال بودن Find My iPhone، هیچ راه مطمئنی برای ردیابی گوشی گمشده وجود ندارد زیرا در iCloud قابل دسترسی نخواهد بود. فعال نکردن Find My iPhone همچنین به این معنی است که Activation Lock خاموش است، به این معنی که یک دزد می تواند آیفون را پاک کرده و آن را به عنوان یک دستگاه جدید تنظیم کند. به همین دلیل، بهتر است مطمئن شوید که Find My دستگاه اپل شما همیشه فعال است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *