اخبار فناوری

چگونه اپل میلیاردها دلار از فروش خدمات خود درآمدزایی می کند؟

blank

در سال های اخیر روند فروش iPhone رو به کاهش است و در حال حاضر کسب و کار اپل به سمت خدمات نرم افزاری رفته است که همه ی آن ها از apple store نشات می گیرد و اپل برای خود این هدف را در نظر گرفته است که درآمدزایی خودش را از apple store داشته باشد.

انتظار می رود که اپل در هفته ی آینده از دو سرویس پولی خودش رونمایی کند که انتظار دارد از آن ها کسب درآمد خوبی داشته باشد. مورد اول TV service است که برای نمایش های فیلم و غیره است، در واقع یک سرویس تلویزیونی است. مورد بعد apple News Service است که برای پوشش دهی خبر ها می باشد، که شامل منابع خبری ویژه و مجلات می شود.

طبق گفته ی Tim cook، مدیر عامل اپل، تجارت خدمات اپل در طی فصل اخیر 10.9 میلیارد دلار بوده است. کوک گفته که شرکت اپل سال گذشته در مسیر دو برابر کردن تجارت خدمات خودش از 2016 تا 2020، شاهد افزایش 19 درصدی نسبت به سال قبل تر از آن بوده است. این یک رقم قابل توجه در مقایسه با سایر بخش های تجاری اپل است. به طور مثال خدمات مربوط به مک 7.4 میلیارد دلار، خدمات مربوط به ipad حدود 6.7 میلیارد دلار و یا مجموعه ی خانه و لوازم جانبی اپل در حدود 7.3 میلیارد دلار درآمدزایی داشته اند. این نسبت ها هر روز ممکن است تغییر کند، چرا که اپل شروع به درآمد زایی از سمت خدمات اینترنتی و apple Store کرده است و هر روز خدمات جدیدی معرفی می کند که مردم با پرداخت پول می توانند آن ها را در اختیار داشته باشند و از آن ها استفاده کنند.

در حال حاضر خدمات اپل شامل چه چیز هایی می شود و از چه خدماتی درآمد کسب می کند؟

اپل در حال تجزیه و تحلیل این است که از خدمات دیگر چقدر می تواند کسب درآمد کند. و باید بگوییم چه نقشی در این تجارت داریم و در آن چه مقدار مسؤل هستیم. در حال حاضر به بررسی منابع درآمدی خدمات کسب و کار اپل می پردازیم.

شماره یک apple music 

اپل یکی از مدرن ترین و قوی ترین شرکت ها در زمینه ی application است که می توانیم بگوییم بیشترین درآمد خودش را از نرم افزار apple music داشته است. بر اساش گزارش Financial Times، این خدمات اشتراک موسیقی تا دسامبر 2018، 56 میلیون نفر مشتری داشته است و در مقایسه با Spotify که تا فوریه ی 2019 به 96 میلیون مشتری رسیده است، خیلی خوب است ولی مشخص نیست که چه تعداد از این مشتری ها در فروشگاه اپل برای این زمینه فعالیت پول پرداخت می کنند. همانطور که می دانید این نرم افزار در ابتدا رایگان بوده است و بعضی از خدمات آن پولی شده است.

 

شماره یک apple music 

شماره یک apple music

 

اگر فرض کنیم که همه ی مشتریان به صورت ماهانه 10 دلار در این برنامه پرداخت می کنند، این رقم تقریبا در سال به 7.6 میلیارد دلار برای شرکت اپل می رسد. فقط باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که برخی ها به صورت دانشجویی، تخفیف سالیانه و یا به صورت خانوادگی خریداری کرده اند، بنابراین این رقم قطعی نیست. به عنوان مثال 5 دلار برای دانشجویان و 15 دلار برای خانواده ها در ماه در نظر گرفته شده است و به صورت عادی هم که 10 دلار است. در واقع در  apple music، اپل با هزینه ی اشتراک درآمد زایی می کند.

شماره ی دو app ‌Store و mac app Store

احتمالا یکی از بزرگ ترین قسمت های درآمد زایی اپل، فروشگاه برنامه های موبایلی و برنامه های کامپیوتری آن است که به app ‌Store  و mac app Store معروف است. طبق گزارش های رسیده در ماه می سال 2018، در تاریخ ده ساله ی این فروشگاه موبایلی، تا 170 میلیارد دانلود تخمین زده شده است. همانطوری که می دانید برای دانلود برنامه از این فروشگاه نیازی به پرداخت پول نیست و درصد کمی از نرم افزار های موجود در این فروشگاه پولی هستند. بعضی از برنامه ها باید به صورت کامل خریداری شوند و بعضی از برنامه ها نیاز به تهیه اشتراک دارند، مانند Netflix. مطابق آخرین برآورد ها، برنامه ی Annie که جزوه 50 برنامه ی پر فروش app Store است، نیز به صورت اشتراکی کار می کند و برنامه ی پر درآمدی است.

از طرفی اپل برای اداره ی app Store هزینه های بسیار بالایی را متحمل می شود و پول زیادی را به توسعه دهندگان فروشگاهش پرداخت می کند. تا ژوئن سال 2018، اپل 100 میلیارد دلار به توسعه دهندگان فروشگاهش پول پرداخت کرده است. از طرفی هم هزینه ی بالایی دارد و هم اگر برنامه ی کابردی و خوبی باشد می تواند درآمد خیلی خوبی برای اپل به همراه داشته باشد. در اینجا اپل با خرید و فروش برنامه ها و اشتراک آن ها پول بدست می آورد.

شماره ی سه ICLOUD 

از لحاظ تئوری، هر مشتری اپل که صاحب یک iPhone ، iPad  یا mac book است، یک کاربر ICLOUD محسوب می شود، چرا؟ زیرا اپل تنها 5 گیگابایت به تمام مشتریانش رایگان فضا می دهید و برای فضای بیشتر از آن ها پول دریافت می کند. برای حجم بیشتر، مشتری باید به ازای حجم مورد نیازش به صورت ماهانه پولی را پرداخت کند. ICLOUD شاید به خوبی Dropbox و Google Drive در ذخیره و به اشتراک گذاری فایل ها نباشد اما این تنها راه پشتیبانی از iPhone و iPad در هنگام اتصال به اینترنت است و یک حافظه ی جانبی برای تلفن همراه شما به حساب می آید. اگر این حافظه از پنج گیگ بیشتر شود، دیگر نمی ‌توانید عکس یا فیلم در آن ذخیره کنید و این یک انگیزه بزرگ برای خرید حجم بیشتر است.

 ارزان ترین طرح ICLOUD، تنها 99 سنت در ماه به ازای 50 گیگ حافظه ی اضافی می باشد که این حجم برای بسیاری از مشتریان مناسب و کافی است. در واقع این طرح درآمد 12 دلاری را برای اپل در سال برای هر مشتری به همراه خواهد داشت. حال شما فکر کنید تعداد کمی از افراد دارای iPhone ،iPad و یا mac book عضو این طرح باشند آنگاه مشاهده خواهید کرد که چه درآمد عظیمی از این طرح به اپل می رسد. در سال 2016 در مسابقه با SVP فاش شد که در آن زمان 782 میلیون کاربر از ICLOUD استفاده می  کنند اما مشخص نشد که چه تعدادی از آن ها به قسمت پرداخت پول آن پرداخته اند. هزینه ی این طرح برای 50 گیگ در ماه به اندازه ی 99 سنت است برای 200 گیگ در ماه برابر 2.99 دلار و برای 2 ترابایت در ماه 9.99 دلار است و می دانید که حجم های بالای آن (200 گیگ و 2 ترابایت) می تواند به صورت خانوادگی هم استفاده شود. در این قسمت هم اپل از هزینه ی دریافت اشتراک درآمد زایی کرده است.

شماره ی چهار iTunes/apple books

فروشگاه iTunes با انواع خدمات مانند Spotify، Apple Music، Netflix، Hulu شناخته می شود. در حال حاضر افراد کمتر تمایل به خریدن آهنگ، شوهای تلویزیونی و فیلم دارند اما این قسمت هنوز هم برای اپل درآمد زاست. iTunes یک فروشگاه وسیع برای انواع محتوی است و مانند تمام خدمات دیگر اپل همه جوره مخاطب را پشتیبانی می کند، اگر شما بخواهید یک فیلم را در تلویزیون اپل برای یک شب اجاره کنید، iTunes آماده ی سرویس دهی به شماست. با گسترش iTunes ، اپل به دستگاه های دیگر مانند تلویزیون های هوشمند سامسونگ و غیره خدمات می دهد. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری راجع به iTunes کسب کنید مقاله آموزش آیفون – برنامه ی iTunes Store را بخوانید.

 

شماره ی چهار iTunes/apple books

شماره ی چهار iTunes/apple books

 

تصور می شود که iTunes به عنوان بخش بزرگی از استراتژی اپل برای درآمدزایی در آینده محسوب شود. در اینجا ما می توانیم apple book را مشاهده کنیم (برای کتاب ها ساخته شده است.) که پایه های iTunes بر روی آن بنا شده است. Apple book در رقابت با آمازون و Kindle library است. و باید برای درآمد بیشتر ویژگی های بهتری داشته باشد تا بتواند از آن ها سبقت بگیرد. اپل برای این قسمت نرم افزاری در حدود 450 میلیون دلار هزینه کرده است در نتیجه یکی از بزرگترین کتاب خانه های الکترونیکی را در اختیار دارد و خدمات خوبی هم در آن به مخاطبان خودش ارائه می دهد. در نهایت می توانیم بگوییم iTunes شامل نرم افزار های با محبوبیت کمتری مثل iTunes Match می شود که هزینه آن در سال 25 دلار است که خدمات خوبی را به کاربران ارائه می دهد.

شماره ی پنج apple pay

apple pay سیستم پرداخت بانکی اپل است که این سیستم شامل استفاده شرکت ها برای فروش محصولاتشان به کابرها یا به عبارتی خرید کاربران از وب سایت شرکت ها و پرداخت های درون برنامه ای برای اپلیکیشن ها، پرداخت های غیر تماسی برای فروشگاه های خرده فروشی یا همان سوپر مارکت ها و مغازه های کوچک و یا کارت به کارت کردن بین افرادی که از این سیستم استفاده می کنند، است. اپل مدعی است که از کاربران، تاجران یا توسعه دهندگان هزینه ای برای استفاده از apple pay دریافت نمی کند اما گزارش ها نشان می دهد که هزینه ی بسیار کمی به ازای هر تراکنش دریافت می کند. این هزینه را از بانکی دریافت می کند که در حال استفاده از آن خدمات هستند.

در سال 2014 گزارش شد که این هزینه برای بانک های اپل 0.15 درصد است، در واقع 15 سنت در هر 100 دلار جابجایی پول بوده است. در فصل آخر سال گذشته اپل 1.8 میلیارد تراکنش مالی را ثبت کرد که این بیش از 2 برابر مدت مشابه در سال گذشته ی این شرکت بوده است. در واقع ما نمی دانیم این معاملات چه مقدار برای اپل سودمند بوده و توانسته از آن درآمد کسب کند. حتی می توانیم بگوییم خیلی از این معاملات خارج از خاک آمریکا و در کشورهایی که پرداخت با تلفن همراه محبوبیت زیادی دارند رخ داده است. همچنین اپل از کارت به کارت کردن نیز در این سیستم پول دریافت می کند و هزینه ی 3 درصدی را از فرستنده برای پولی که فرستاده می شود مطالبه می کند. همانطوریکه گفتیم در این سیستم اپل هم 3 درصد از پول جابجا شده را دریافت می کند و هم از بانک ها و شرکت های بزرگ درآمد کسب می کند.

شماره ی شش applecare

 applecare خدمات تحت ضمانت اپل است که خریداران می توانند مدت زمان گارانتی خودشان را تمدید کنند یا کدهای تخفیفی برای تعویض دستگاهشان و ارتقا آن در آینده کسب کنند. هزینه ی این قسمت ها و مدت زمان آن به محصول بستگی دارد، معمولا برای آیفون ها از 129 دلار تا 199 دلار، برای مک بوک ها از 249 دلار تا 369 دلار و برای imac ها و macهای دسکتاپ 99 تا 249 دلار برآورد می شود و در اینجا اپل از فروش مدت زمان بیشتر گارانتی، پول دریافت می کند.

شماره ی هفت LICENSING

در این بخش اپل با شرکت های دیگر مانند گوگل و غیره قرار داد می بندد و لایسنس خودش را در اختیار آن ها قرار می دهد و از آن ها پول دریافت می کند. لایسنس ها قرارداد های مجزایی هستند که در حوزه های کسب و کار برای خیلی از شرکت ها مناسب است. به عنوان مثال نشان می دهد که گوگل حدود یک میلیارد دلار را به اپل پرداخت کرده است و توافق نامه ای برای به اشتراک گذاری اطلاعات بین آن ها امضا شده است. اپل در اینجا از فروش لایسنس ها درآمد کسب می کند.

شماره ی هشت MAPS, SIRI, FREE ICLOUD

در اینجا همه چیز مقداری عجیب است، زیرا پول این بخش را اپل در زمان فروش محصولاتش از شما گرفته است، در واقع این پول در قسمت فروش دستگاه هایش گنجانده است. در واقع این سرویس ها رایگان نیستند و شما قبلا آن ها را پرداخت کرده اید. درآمد اپل در سال گذشته از این خدمات چیزی در حدود 9.13 میلیارد دلار بوده است.

مطالب مرتبط