اخبار فناوری

شایعات مربوط به iPhone سال 2020 که قابلیت تا شدن دارد

blank

آیا اپل، در آینده iPhone ای با قابلیت تا شدن خواهد ساخت؟ آیا می تواند آن را عملی کند؟ ما در این مقاله شواهد، شایعات و patentهای راجع به این موضوع را بررسی می کنیم. اکثر تولید کنندگان از جمله Samsung ,Huawei ,Xiaomi ,LG ,Lenovo و Motorola در آینده قصد دارند گوشی های قابل تا شدن به بازار عرضه کنند. آیا iPhone هم در آینده گوشی قابل تا شدن خواهد داشت؟

با توجه به شواهد به نظر می رسد که اپل یک تلفن هوشمند قابل انعطاف در آینده به بازار عرضه کند و نیز patentهایی را برای یک دستگاه قابل تا شدن ثبت کرده است و ظاهرا در حال حاضر تجهیزات نمایشگر آن را نیز تامین کرده است ولی انتظار نمی رود که این شرکت تا سال 2020 یا شاید 2021 یک گوشی قابل تا شدن را رونمایی کند.

در این مقاله ما نگاهی می اندازیم به اینکه چه زمانی اپل می تواند یک تلفن همراه منعطف را رونمایی کند یا اینکه باید باز هم آن را شکست خورده در نظر بگیرد و رها کند. همچنین ویژگی های مد نظر مردم برای این تلفن همراه و پیش بینی شکل این تلفن همراه پس از عرضه را بررسی می کنیم.

در ابتدا این سوال مطرح می شود که چرا باید اپل یک تلفن همراه با قابلیت تا شدن را به بازار عرضه کند. برای پاسخ به این سوال می توانیم به یک تصویر خوب مراجعه کنیم که این تصویر مفهومی توسط یک طراح صنعتی هلندی به اسم Roy Gilsing کشیده شده است و آن را به نمایش گذاشته است. این تصاویر به خوبی نشان می دهد که یک iPhone چگونه می تواند به یک iPad تبدیل شود ولی سوال اینجاست که آیا کسی به iPhone ایی که به iPad تبدیل شود نیاز دارد؟ آیا چنین وسیله ای مردم را برای خرید آن تشویق می کند؟ آیا قیمت آن مناسب است و بسیار بالا نیست؟ آن دسته مردم که هم یک iPhone دارند و هم یک iPad دارند آیا ترجیح می دهند که به جای این دو وسیله یک وسیله داشته باشند که کار هر دوی آن ها را انجام دهد؟

بسیاری بر این باورند که صفحه نمایش قابل تا شدن کاربرد عملی ندارد و آن را مورد حمله قرار می دهند ولی ما به این گفتار مطمئن نیستیم و باید بیشتر آن را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم. تمام این موضوعات باعث نشده که سامسونگ و لنوو دست به عدم ساخت آن بزنند و اکنون سامسونگ ادعا کرده که تلفن آن در ماه آوریل سال 2019 آماده ی فروش خواهد بود و شایعاتی مبتنی بر قیمت 1980 دلاری آن نیز مطرح می شود.  اگر دوست دارید درباره آن بیشتر بدانید مقاله تلفن های همراه با قابلیت تا شدن _جنگ بین Mate X و Galaxy Fold را مطالعه کنید. آیا این که شرکت های دیگر این وسیله را ساخته اند اپل را مجبور به ساخت چنین وسیله ای می کند؟

تمرکز اپل بر روی iPhoneای با قابلیت تا شدن

اینکه یک iPhone، قابلیت تا شدن باشد، ایده ی خوبی است یا نه مشخص نیست اما واقعیت این است که اپل حداقل آن را در دستور کار خود قرار داده است و در حال بررسی آن است. ساخت صفحه نمایش قابل تا شدن چیز جدیدی نیست و نشان می دهد که در سال 2016 اپل برای یک صفحه نمایش OLED که قابلیت تا شدن داشته باشد با LG قرار دادی امضا کرد که این قرار داد هنوز پابرجاست. اسنادی نیز وجود دارد که نشان می دهد که اپل برروی LG سرمایه گزاری کرده است تا صفحه نمایش قابل تا شدن بسازد، و در سال 2019 این تولید شروع به کار می کند. یک گزارش خبری در دسامبر 2016 به این موضوع پرداخت که LG قصد دارد تا سال 2019 به تولید انبوه صفحه نمایش های تاشو برای اپل، گوگل و مایکروسافت بپردازد. خبر دیگری در 2 مارس ادعا کرد که شرکت سامسونگ در حال مذاکره با شرکت اپل برای تامین یک شرکت برای ساخت یک صفحه نمایش قابل تا شدن است که می تواند این صفحه نمایش در یک دستگاه دوگانه (تلفن همراه و iPad) استفاده شود.

 

iPhone تاشو

iPhone تاشو

 

گفته می شود سامسونگ یک صفحه نمایش 7.2 اینچی را به اپل ارائه کرده است، لازم به ذکر است که سامسونگ قبلا صفحه نمایش های OLEDایی را برای iPhone Xs و iPhone Xs max در اختیار اپل قرار داده بود. این واقعیت وجود دارد که اپل، patentهایی را ثبت کرده است که حق امتیاز انحصاری صفحه نمایش های انعطاف پذیر و اختراعات اضافی را برای خودش ایجاد کرده است. این patentها با عنوان دستگاه های دارای صفحه نمایش منعطف یا انعطاف پذیر در اکتبر 2018 اعلام و در فوریه 2019 منتشر شد. این ثبت اختراع، شامل تعداد زیادی تصویر که در زیر بعضی از آن ها را مشاهده می کنید، می شود.

 

iPhone تاشو

iPhone تاشو

 

این حق ثبت، ادامه ی patentهای قبلی ثبت شده در سپتامبر 2011، 2014 و 2016 است و این سیستم شامل صفحه نمایش های قابل تا شدن می شود. این patentها شامل صفحه نمایش های قابل تا شدن و patentهایی با شماره ی 10104787، 9504170 و 8787016 می باشد.

iPhone تاشو

iPhone تاشو

 

 Patentای که در اکتبر 2018 ثبت شد، تمام patentهای قبلی را یکپارچه کرده است و راجع به صفحه نمایشی که تا می شود و چگونگی کارکرد آن به تفصیل صحبت می کند. یک patent جداگانه در سال 2016 به ثبت رسید که شرح آن به صورت زیر است.

یک وسیله الکتریکی، شامل یک قسمت اصلی و یک صفحه نمایشی که به اطراف خم می شود و دارای یک لولای محافظ که از مواد اولیه ساخته شدهاست، می باشد. بخش انعطاف پذیر از ماده ی دیگری تشکیل شده است که نسبت به ماده ی اول متفاوت است.

جدیدا شرکت اپل patentایی را ثبت کرده است که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به صفحه نمایش در زمان خم شدن است که حق این اختراع متعلق به دستگاه های الکتریکی با نمایشگر های منعطف است. اپل مطرح کرده که ممکن است در شرایط سرد خسارتی به این صفحه نمایش وارد شود. و حرارت دادن از طریق پیکسل های روشن شونده به بخشی از صفحه نمایش که در محور خم شدن قرار دارد را عنوان راه حل ارائه کرده است. البته وجود این همه patent به این معنا نیست که اپل بتواند این ها را به یک محصول واقعی تبدیل کند. ممکن است که یک محصول کاملا متفاوت با این اختراع ها ثبت و عرضه شود. تاریخ عرضه برای شرکت اپل مهم نیست. به ندرت شرکت اپل محصولی را به عنوان اولین محصول موجود در بازار عرضه کرده است. به عنوان مثال iPad اولین پخش کننده ی موزیک نبوده، iPhone اولین تلفن همراه نبوده، iPad اولین تبلت نبوده و حتی iWatch اولین ساعت هوشمند نبوده است پس شاید چندین شرکت، تلفن همراه های قابل تا شدن را به بازار عرضه کنند و بعد از آن اپل به فکر عرضه ی اولین تلفن همراه تاشوی خود بیفتد. اما محصولات اپل تمایل دارند تا بهترین باشند و در صدر قرار بگیرند، زیرا اپل صبر می کند، تست می گیرد و محصولش را اصلاح می کند تا محصولی که برتر از رقبا باشد را به بازار عرضه کند. در واقع استراتژی اپل این است که بهترین باشد نه اولین. حال پاسخ به این سوال که چه زمانی می توانیم انتظار داشته باشیم که iPhone یک تلفن همراه با قابلیت تا شدن را به بازار عرضه کند، باید بگوییم که پیش بینی ها سال 2020 را به ما نشان می دهد و حتی ممکن است این تاریخ به عقب بیفتد.

طبق خبری که در جولای 2018 منتشر شد اپل در حال توسعه یک iPhone با قابلیت تا شدن است اما تا سال 2020 آن را عرضه نخواهد کرد. خبرهای دیگری هم وجود دارند که زمان های متفاوتی را برای عرضه ی این تلفن همراه اعلام کرده اند.

در حال حاظر ما می توانیم مطمئن باشیم که اگر تلفن همراهی با صفحه نمایش قابل تا شدن یک شکست باشد، قطعا iPhone هیچگاه آن را به بازار عرضه نخواهد کرد، مگر اینکه بفهمد این تلفن همراه واقعا فروش بالایی خواهد داشت و مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط