ترفند اندروید

ردیابی گوشی گم شده یا سرقتی اندروید و آیفون

blank

گوشیم دزدیدن چیکار کنم؟!

در این مقاله از کوک موبایل یاد خواهید گرفت که اگر گوشیم دزدیدن چطور پیداش کنم؟

در اینجا ما در مورد دزدیدن گوشی اندروید و پیدا کردن آن از طریق تمامی روش های ممکن صحبت می کنیم. همچنین، در مورد سرقت گوشی اپل و راه حل هایی که از طریق آن می توانید موبایل آیفون خود را پیدا کنید را با شما در میان می گذاریم.

ابتدا با این مقدمه شروع می کنیم.

چگونه گوشی دزدیده شده خود را پیدا کنم؟

گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن همراه یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که ممکن است تجربه کنید. این روزها که قیمت گوشی موبایل به طور سرسام آوری افزایش یافته است و از طرفی معضلات اجتماعی منجر به بزهکاری شده است، شاهد به سرقت رفتن گوشی زیادی هستیم.

دزدی و یا گم کردن گوشی موبایل، علاوه بر خسارت مالی، ممکن است ضربه روحی به شما وارد کند و هفته ها ذهن شما را درگیر این اتفاق کند. همچنین اگر اطلاعات شخصی و مهمی در گوشی خود ذخیره کرده باشید، این احتمال وجود دارد که شخص یا اشخاصی از این اطلاعات سو استفاده کنند و یا حتی شما را با آن تهدید کنند.

بنابراین مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی را در نظر داشته باشید. اما حالا که کار از کار گذشته است، چه باید کرد؟

توصیه اکید این است که هنگام سرقت گوشی موبایل خونسردی خود را حفظ کنید. چرا که ممکن است عجولانه تصمیم بدتری بگیرید و خسارت بیشتری به شما وارد شود.

ما ابتدا در مورد ردیابی گوشی گم شده یا دزدیده شده اندروید صحبت خواهیم کرد.

روش های پیدا کردن گوشی و ردیابی گوشی گم یا دزدیده شده

خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که بتوان امیدوار بود گوشی مفقودی یا سرقت شده را مکان‌یابی کرد و از راه دور کنترل‌هایی را بر روی گوشی داشت. در ادامه با چند روش برای ردیابی گوشی اندروید گم شده یا دزدیده شده آشنا می‌شوید.

ردیابی گوشی اندروید از طریق اینترنت

استفاده از گوگل و نرم افزار Find My Device برای گوشی اندروید روش خوبی برای ردیابی گوشی اندروید دزدیده شده است.

زمانی که شما حساب کاربری گوگل خود را بر روی تلفن همراه وارد کرده باشید و گوشی به اینترنت متصل باشد این قابلیت گوگل به شما این امکان را می‌دهد مکان گوشی و آخرین جاهایی که گوشی در آن وجود داشته است را ببینید. همچنین می‌توانید از این طریق آلارم گوشی را به صدا در بیاورید (حتی اگر گوشی بر روی حالت بی‌صدا باشد)، اطلاعات روی گوشی را قفل کنید و یا این اطلاعات را به کلی پاک کنید.

برای ردیابی گوشی اندروید از طریق اینترنت وارد سایت Android.com/find شوید تا آخرین لوکیشن گوشی خود را ببینید.

از الان بگوییم اگر شما این کار را میکنید قبل از همه این مراحل مطمئن باشید که لوکیشن گوشی تان روشن است و در گوگل اکانت خود لاگین هستید.

اینجا چند تا انتخاب به شما می دهد.

در این صفحه اگر گوشی شما به اینترنت متصل باشد مکان دقیق آن را خواهید دید.

ردیابی گوشی اندروید از طریق اینترنت با ورود به سایت android.com/find

ردیابی گوشی اندروید از طریق اینترنت

در سمت چپ صفحه امکانات تماس با گوشی، قفل آن و پاک کردن اطلاعات روی گوشی را می‌توانید ببینید.

اولی (Play Sound) زنگ هشدار پخش می کند. این برای مواقعی است که می دانید که گوشی ممکن است در اطرافتان، در گوشه ای از اتاق باشد و فقط نمی توانید آن را ببینید. با صدای زنگ و آلارم ممکن است متوجه حضور گوشی زیر مبل، یا تخت و یا کشو میز باشید. پس برای مواقعی که گوشی دزدیده شده است به کارتان نمی آید.

گزینه دوم (secure device) به شما اجازه می دهد که یک پیام به گوشی تان بفرستید که اصلا فکر نکنیم سارق گوشی آن را ببیند.

از طریق گزینه آخر (erase device) هم می توانید کل گوشی را پاک کنید و بدی آن این است که دیگر نمی توانید از طریق گوگل مپ، مکان گوشی خود را روی نقشه پیدا کنید. حتی اگر گوشی هم را پیدا کنید دیتا و اطلاعات گوشی شما پاک می شود. این مورد آخر برای کسانی که از گوشی خوب بکاپ می گیرند هیچ اهمیتی ندارد.

ردیابی گوشی اندروید بدون اینترنت برای گوشی سامسونگ

سامسونگ از مدت‌ها پیش خدماتی تحت عنوان “Find My Mobile” را برای کمک به صاحبان گوشی‌های سری گلکسی در ردیابی گوشی‌های گمشده‌شان ارائه می‌دهد. این سرویس، جدا از امکانات “Find My Device” گوگل است و چیزی است که شما می‌توانید – و قطعاً باید – راه‌اندازی کنید.

اگر قصد خرید گوشی سامسونگ دارید، فروشگاه کوک موبایل فروش انواع موبایل سامسونگ با شرایط فروش اقساطی 10 ماهه را کلید زده است.

این سرویس نه تنها یک سرویس پشتیبان به شما می‌دهد که می‌توانید از آن برای ردیابی گوشی گمشده‌تان استفاده کنید، بلکه ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در “Find My Device” گوگل وجود ندارد.

با استفاده از سرویس سامسونگ، شما می‌توانید کارهایی مانند ایجاد پشتیبان‌گیری از راه دور یا بررسی اینکه آیا کسی سیم‌کارت شما را تعویض کرده است یا خیر را انجام دهید. برای راه‌اندازی “Find My Mobile” باید از حساب کاربری سامسونگ خود استفاده کنید.

با این حال، اخیراً سامسونگ سرویس جدیدی به نام “SmartThings Find” را معرفی کرده است. این ویژگی جدید مانند برنامه “Find My” اپل عمل می‌کند با این تفاوت که مکان یک دستگاه گمشده را حتی زمانی که آفلاین است با استفاده از کمک دیگر دستگاه‌های گلکسی که در نزدیکی هستند برای جستجوی سیگنال بلوتوث و گزارش مکان آن اگر پیدا شود، جمع‌آوری می‌کند. البته، تمام این کارها به صورت ناشناس انجام می‌شود.

استفاده از سرویس ردیابی دستگاه گوگل به علاوه هر دو سرویس ردیابی دستگاه سامسونگ ضرری ندارد.

مراحل فعال کردن find my phone در گوشی سامسونگ بدون اینترنت

اگر با گوشی گلکسی به حساب سامسونگ خود وارد شده اید، باید وارد حساب کاربری خود شوید. با این حال، این ایده خوبی است که دوباره بررسی کنید.

برای فعال کردن “Find My Mobile” در گوشی گلکسی خود به بخش تنظیمات (Settings) بروید.

سپس، به بخش Biometrics and security > Find My Mobile بروید. “Find My Mobile” باید از قبل فعال شده باشد اگر شما در طی راه‌اندازی اولیه به حساب کاربری سامسونگ خود وارد شده‌اید. اگر این کار را نکرده‌اید، چند ثانیه وقت بگذارید تا وارد شوید و “Find My Mobile” را فعال کنید.

انجام این مراحل برای این است که شما وارد اکانت سامسونگ خود شوید و در واقع sign in  شوید.

فعال کردن این تنظیمات به چه دردی می خورد؟

بمون بهت می گم.

ردیابی گوشی اندروید بدون اینترنت از طریق اسمارت تینک فایند

ردیابی گوشی اندروید بدون اینترنت از طریق اسمارت تینک فایند

از این پس هر وقت گوشی شما دزدیده شد، وارد سایت Findmymobile.samsung.com شوید. اکنون می توانید از روی نقشه مکان فعلی گوشی خود را پیدا کنید.

نکته جالب اینجاست که می توانید در قسمت تنظیمات آدرس جیمیل خود را وارد کنید و بگویید به محض پیدا شدن گوشی، به شما اطلاع دهد.

برای استفاده از “SmartThings Find”، نیاز است که دستگاه گلکسی شما از سیستم‌عامل اندروید 8 یا نسخه‌های جدیدتر بهره‌مند باشد. فرآیند راه‌اندازی باید به طور خودکار انجام شود، به شرطی که آخرین نسخه از برنامه SmartThings را اجرا کنید.

من شخصاً مجبور شدم به برنامه Galaxy Store بروم و به‌روزرسانی را خودم انجام دهم، اما پس از آن، صفحه اصلی برنامه SmartThings نقشه‌ای را نشان داد که آخرین مکان Galaxy Buds من و سایر دستگاه‌های سامسونگ که به حساب من متصل هستند را زیر نقشه نشان می‌داد. اگر هنوز راه‌اندازی نشده باشد، یک کارت SmartThings Find وجود دارد که باید بر روی آن ضربه بزنید تا فرآیند راه‌اندازی تکمیل شود.

پس از انجام این کار، نقشه‌ای با مکان تمام دستگاه‌های فعال‌سازی شده Find خود را مشاهده خواهید کرد.

پس از فعال‌سازی، می‌توانید مکان دستگاه(های) خود را با باز کردن برنامه SmartThings و انتخاب SmartThings Find مشاهده کنید.

البته، اگر گوشی خود را گم کرده‌اید، باید از دستگاه دیگری برای دسترسی به برنامه SmartThings و یافتن دستگاه خود استفاده کنید. شما می‌توانید به برنامه در دستگاه یک دوست یا عضو خانواده وارد شوید، یا از دستگاه دیگری از خودتان برای یافتن آن از طریق برنامه استفاده کنید.

هنگامی که مکان دستگاه گمشده را مشاهده می‌کنید، دکمه‌ای با عنوان More Options وجود دارد که شما را به سرویس Find My Mobile سامسونگ هدایت می‌کند، جایی که می‌توانید از کنترل‌های آن برای قفل کردن دستگاه خود، پشتیبان‌گیری از راه دور یا حتی پاک کردن آن استفاده کنید.

حالا شما که گوشی آیفون دارید، اگر گوشی شما به سرقت رفت چه باید کرد.

ردیابی گوشی ایفون گم شده یا به سرقت رفته

برای گوشی ایفون استفاده از iCloud و نرم افزار Find My iPhone در نظر گرفته شده است.

اگر گوشی شما از برند معروف آیفون است می‌توانید با استفاده از سرویس iCloud و اپل آیدی خود اقدام به ردیابی آن بکنید. مانند روش قبلی این روش نیز نیازمند این است که گوشی شما به اینترنت متصل باشد و location service نیز بر روی آن فعال شده باشد.

در این بخش به نحوه ردیابی آیفون با استفاده از موقعیت مکانی می پردازیم.

برای ردیابی گوشی آیفون باید قبل از همه چیز در تنظیمات دستگاه، Find My iPhone روشن باشد. بعد با یک دستگاه دیگر وارد سایت iCloud.com می شوید و اپل آیدی خود را وارد کنید.

مراحل کامل روش ردیابی گوشی آیفون دزدیده یا گم شده به صورت زیر است:

1- وب سایت iCloud را باز کنید.

از مرورگر رایانه شخصی خود به وب سایت https://www.icloud.com/ بروید. و روی دکمه اینتر ضربه بزنید تا وارد سایت شود.

برای انجام کار با این روش، باید ویژگی Find My iPhone روی آیفون شما فعال شده باشد.

وب سایت iCloud را باز کنید

وب سایت iCloud را باز کنید

2- وارد سیستم iCloud شوید.

درکادر متنی مربوطه در وسط صفحه، اپل آی دی و کلمه عبور خود را وارد کنید، سپس روی علامت فلش در کنار اپل آی کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه در صورتی که اپل آی دی و کلمه عبور شما درست تایپ شده باشد، وارد داشبورد آی¬کلود خود می شود.

اگر قبلاً وارد سیستم شده اید و در آی کلود ورود به سیستم را زده اید، از این مرحله عبور کنید.

وارد سیستم iCloud شوید

وارد سیستم iCloud شوید

3- روی گزینه Find iPhone ضربه بزنید.

این آیکون که به شکل رادار است در سمت راست این داشبورد قرار دارد. آن را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید.

روی گزینه Find iPhone ضربه بزنید

روی گزینه Find iPhone ضربه بزنید

4- مجدداً کلمه عبور خود را وارد کنید.

کلمه عبور خود را در کادر متنی در وسط صفحه تایپ کنید.

مجدداً کلمه عبور خود را وارد کنید

مجدداً کلمه عبور خود را وارد کنید

5- روی گزینه All Devices کلیک کنید.

این زبانه در بالای صفحه قرار دارد. با ضربه روی این گزینه یک منو کشویی ظاهر خواهد شد.

روی گزینه All Devices کلیک کنید

روی گزینه All Devices کلیک کنید

6- آیفون خود را انتخاب کنید.

روی نام آیفون که در منو کشویی دیده می شود کلیک کنید.

پس از ورود به حساب اپل خود می‌توانید دستگاه‌های متصل به این حساب را مشاهده کنید و با کلیک بر روی هر کدام موقعیت آن‌ها را پیدا کنید. این محیط بسیار شبیه به محیط گوگل است و قابلیت‌های به صدا در آوردن گوشی، حذف و قفل اطلاعات دستگاه‌ را هم می‌توانید ببینید.

آیفون خود را انتخاب کنید

آیفون خود را انتخاب کنید

7- مکان آیفون خود را مرور کنید.

این محیط بسیار شبیه به محیط گوگل است و قابلیت‌های به صدا در آوردن گوشی، حذف و قفل اطلاعات دستگاه‌ را هم می‌توانید ببینید.

به محض اینکه اپل مکان آیفون شما را پیدا می کند، می توانید موقعیت آن را روی نقشه ببینید، چندین گزینه در سمت راست صفحه وجود دارند:

  • Play Sound: از آیفون شما درخواست می کند تا یک زنگ هشدار صوتی پخش کند.
  • Lost Mode: آیفون شما را قفل می کند و سیستم اپل پی روی آیفون شما را تعلیق می کند. می توانید یک پیام را انتخاب کنید تا روی صفحه شما نمایش داده شود.
  • Erase iPhone: تمام داده های روی آیفون شما را حذف می کند. این اقدام قابل بازگشت نیست و قبل از این کار باید حتماً یک نسخه پشتیبان از گوشی خود تهیه کرده باشید.
نحوه ردیابی آیفون با استفاده از موقعیت مکانی

مکان آیفون خود را مرور کنید

پیدا کردن گوشی گم شده با استفاده از نرم‌افزار 

نرم‌افزارهای بسیاری را می‌توان برای ردگیری گوشی استفاده کرد. از جمله نرم‌افزارهای کاربردی در این حوزه می‌توان به اپ‌های Cerberus، Prey Anti-Theft و … اشاره کرد. هر کدام از این اپ‌ها را می‌توان به راحتی در گوگل پلی و اپ استور پیدا کرد و بر روی گوشی نصب نمود. البته ناگفته نماند استفاده از این نرم‌افزارها تنها زمانی کاربردی خواهد بود که از قبل بر روی گوشی شما نصب شده باشند.

کمک گرفتن از اپراتورهای مخابرات 

اگر گوشی همراه شما خاموش باشد و یا به هر دلیلی به اینترنت متصل نباشید تنها کاری که می‌توانید در این موقعیت انجام دهید این است که از اپراتور تلفن همراه کمک بگیرید.

پیگیری گوشی سرقتی در سامانه همیاب24

در حال حاضر سامانه همیاب ۲۴ با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با همکاری اصناف و کلانتری های سراسر کشور، در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی، شرایط بسیار خوب و مناسبی را ایجاد کرده است.

در صورتی که گوشی شما گم یا به سرقت برود، می توانید جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی شماره IMEI  گوشی را در سامانه کشوری همیاب ۲۴ ثبت نمایید. وقتی شما گوشی خود را جهت ردیابی در این سامانه ثبت می کنید، علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می شود، بعد در بین تمام اجناس و کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو می شود و به شما اطلاع داده خواهد شد.

از قابلیت ها و ویژگی دیگر همیاب۲۴ امکان استعلام همزمان طرح رجیستری و سرقتی گوشی است. در حالتی که بخواهید گوشی را بخرید، فقط با یک استعلام شما می توانید علاوه بر اطلاع از سرقتی نبودن گوشی، از رجیستر بودن آن نیز اطمینان حاصل کرده و ناخواسته مرتکب جرم خرید گوشی سرقتی نشوید.

بنابراین ثبت گوشی در سامانه همیاب24 مزایایی را با خود به همراه دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • ردیابی در بین اپراتورهای مخابراتی
  • اطلاع رسانی کشوری به همه ی اصناف سراسر کشور برای جلوگیری از خرید و فروش گوشی سرقتی
  • اطلاع رسانی کشوری به همه ی کلانتری ها و بازرسی های مرزی جهت جلوگیری از خارج شدن دستگاه از کشور
  • در نهایت جستجو در بین کالاهای پیدا شده در سراسر کشور و کلانتری ها

پیگیری گوشی سرقتی از طریق اپراتور همراه اول

ردیابی سیم کارت همراه اول و پیگیری گوشی سرقتی از طریق اپراتور همراه اول امکان پذیر است.

اپراتور همراه اول نیز مانند ایرانسل سرویس ردیابی گوشی سرقت شده را فراهم کرده است. استفاده از این سرویس نیز مبتنی بر داشتن کد IMEI گوشی سرقتی خود است و بدون آن نمی توان این کار را انجام داد.

برای ردیابی گوشی با کد imei و دستیابی به این شماره می‌توانید به جعبه آن مراجعه نموده یا حتی وارد پنل کاربری خود در سامانه همتا شده و کد IMEI گوشی مفقود شده خود را مشاهده کنید.

اگر سیم‌کارت شما همراه اول است کافی است با یک خط همراه اول دیگر شماره سریال گوشی گم شده یا دزدیده شدۀ خود را از طریق 2 روش زیر به سامانه بدهید.

  • شماره گیری کد: #سریال گوشی*2041*10*
  • ارسال کد 2141 به شماره 10

این سرویس پس از دریافت شماره سریال گوشی شما به مدت 10 روز به جستجو و ردیابی گوشی می‌پردازد. پس از پایان این مهلت در صورتیکه موفق به یافتن موقعیت گوشی شود نتیجه از طریق پیامک به شماره‌ای که سریال را با آن ارسال کرده بودید به اطلاع شما خواهد رسید. شما می‌توانید پس از دریافت این پیامک مراحل قانونی و قضایی دیگر را طی کنید. اما اگر جستجو موفقیت آمیز نباشد می‌توانید مجددا سرویس را فعال کنید.

کدهای دستوری برای استفاده از سرویس ردیابی گوشی با سیم کارت همراه اول

ردیابی کردن گوشی گم شده یا دزدیده شده

ردیابی کردن گوشی گم شده یا دزدیده شده

برای فعالسازی این سرویس در همراه اول، کافیست به صورت زیر عمل کنید:

  • کد #سریال گوشی سرقت شده*۲۱۴۱*۱۰* را با یکی از خطوط همراه اول شماره گیری نمایید.

اگر در هر شرایطی در حین ثبت ردیابی نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید می توانید از کد زیر استفاده کنید:

  • دریافت راهنما: #2143*10*

شاید باورتان نشود ولی به همین سادگی قابلیت ردیابی گوشی سرقت شده فعال می شود. معمولاً همراه اول بعد از 10 روز گزارش و نتیجه نهایی خود را ارائه می کند. همچنین نتیجه نهایی از طریق پیامک به شماره‌ ای که با آن درخواست ردیابی ارسال نموده اید و کد بالا را شماره‌گیری کرده بودید، ارسال می گردد. در شرایطی که به هر دلیل می خواستید، سرویس مورد نظر را غیر فعال نمایید، کافیست کد زیر را شماره‌گیری کنید:

  • کد غیر فعال سازی سرویس ردیابی گوشی در همراه اول: #2140*10*

ردیابی گوشی گم شده از طریق اپراتور ایرانسل

اگر سیم‌کارت شما ایرانسل باشد نیز می‌توانید از سرویس این اپراتور برای ردیابی گوشی خود استفاده کنید. برای استفاده از این سرویس وارد سایت ایرانسل شوید و طبق مراحلی که در تصویر هم مشاهده می‌کنید اقدام به ثبت درخواست خود نمایید.

ردیابی کردن گوشی گم شده یا دزدیده شده

ردیابی کردن گوشی گم شده یا دزدیده شده

 

در حالتی که جزء مشترکین اپراتور ایرانسل باشید، برای فعال سازی قابلیت ردیابی گوشی سرقت شده خود باید با در اختیار داشتن کد IMEI گوشی مراحل زیر را سپری کنید:

  • در ابتدای کار از بخش شماره گیر گوشی کد #6101* را شماره گیری کنید.
  • در پنجره ی نمایان شده، با ارسال عدد 1 با قوانین و ضوابط ردیابی گوشی سرقت شده توسط اپراتور ایرانسل را تایید می کنید.
  • در صفحه بعد پیغامی مشاهده خواهید کرد که با ارسال عدد 1 هزینه 100 تومانی ردیابی گوشی سرقت شده توسط ایرانسل را پرداخته می کنید و اجازه می دهید این هزینه از حساب شما کسر کند.
  • در صورتی که اپراتور فعال در گوشی سرقتی شما سیم کارت ایرانسل تان است، عدد 1 را ارسال نموده و اگر اپراتور فعال در گوشی سرقت شده شما اپراتور دیگری است، عدد 2 را ارسال نمایید.
  • در مرحله ی بعد، کد IMEI گوشی (این کد شامل 15 رقم است) را تایپ و ارسال کنید.

به همین سادگی و با انجام مراحل بالا عملیات ردیابی گوشی سرقت شده در اپراتور ایرانسل فعال می شود. معموملاً ایرانسل ظرف 48 ساعت بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام می کند. در نهایت نتیجه از طریق پیامک به شماره ‌ای که با آن درخواست ردیابی گوشی سرقت شده را ثبت نموده ‌اید ارائه می‌ گردد. در صورتی که طبق گزارش ایرانسل، گوشی شما قابل ردیابی نباشد باید 5 روز صبر کنید و سپس دوباره می توانید ثبت درخواست ردیابی گوشی سرقت شده را انجام دهید. پس می ‌توانید درخواست خود را دوباره ثبت نمایید.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد گم شدن گوشی به دلیل مشغله‌های ذهنی در عصر حاضر امری اجتناب‌ناپذیر باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما از اپ‌های مخصوص برای ردیابی گوشی استفاده کنید و همچنین اطلاعات روی تلفن همراه خود را رمزگذاری کنید تا در صورت دزدیده شدن گوشی به راحتی این اطلاعات در اختیار اشخاص قرار نگیرد.

 اگر موبایل شما دزدیده شده است، بعد از اینکه روش ها و ترفندهای ردیابی گوشی گم شده و سرقتی را انجام دادید، نوبت به سوزاندن سیم کارت و مراجعه به پلیس است. اینها حداقل کارهایی هستند که قبل از گزارش به مراجع قضایی می توانید انجام دهید تا از دزدی اطلاعات و سوء استفاده احتمالی جلوگیری کنید.

قبل از همه اینها سعی کنید از گوشی موبایل خود به دقت مراقبت کنید. در جاهای شلوغ حواستان به کار کردن با گوشی تان پرت نشود.

به عنوان آخرین توصیه حتی‌ الامکان اطلاعات مهم بانکی و تصاویر شخصی و خانوادگی را بر روی گوشی ذخیره نکنید. به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است.

مطالب مرتبط