ترفند اندروید

ویروسی شدن گوشی های اندروید

ویروسی شدن گوشی های اندروید

برخی مواقع بدون اینکه ما بدانیم، گوشی ما ویروسی می شود و این موضوع بسیار آزار دهنده است. اگر شما هم جزء افرادی هستید که در مورد ویروسی شدن گوشی های اندروید ی، نحوه پاک کردن ویروس از آن ها و سایر موارد مرتبط با این موضوع، سوالی دارید، پاسخ آن ها را در این مقاله می توانید پیدا کنید. ما در این مقاله قرار است مطالب کاملی در مورد حذف کردن ویروس گوشی های اندرویدی را بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

اولین سوال این است که آیا گوشی های اندرویدی هم ویروسی می ‌شوند؟ آیا اگر بخواهیم ویروس را در اندروید پیدا کنیم، این کار مانند سیستم عامل های دیگری همچون ویندوز سخت و پر دردسر است؟یا سوال دیگر این است که آیا ویروسی شدن اندروید می ‌تواند چه مشکلاتی را در پی داشته باشد؟ آیا با نصب آنتی ویروس های اندرویدی می ‌توان از ویروسی شدن گوشی جلوگیری نمود؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم به این سوالات پاسخ دهیم و راهنمای جامعی را به منظور پاک کردن ویروس گوشی های اندرویدی خدمتتان ارائه کنیم.

در ابتدا باید بگوییم که سیستم عامل اندروید هم می‌ تواند به ویروس دچار شود، زیرا گوشی ها و تبلت های اندرویدی هم می ‌توانند از طریق بد افزارهایی که روی آن ها نصب می‌ گردد، ویروسی شوند و دچار اختلال عملکرد شوند. معمولاً اختلال هایی که به واسطه ویروس های اندرویدی در گوشی و تبلت ها ایجاد می ‌شود ممکن است از نوع و سبک متفاوتی باشد. بعنوان مثال امکان دارد یک بدافزار کد مخربی داشته باشد که اطلاعات مخاطبین شما را به سرقت برده یا بد افزار دیگری به دلایل مختلف از اینترنت شما استفاده و اطلاعات شما را رد و بدل کند.

یکی از ویژگی هایی که تقریباً همه بد افزارها و ویروس های اندرویدی به صورت مشترک دارند مربوط به افزایش میزان مصرف شارژ گوشی می ‌شود. به دلیل فعالیت هایی که ویروس ها و کدهای مخرب در پس زمینه گوشی انجام داده و اطلاعاتی که رد و بدل می‌کنند، وجود آن ها سبب افزایش مصرف شارژ باتری گوشی می گردد. بنابراین به صورت کلی گوشی های اندرویدی هم می‌توانند ویروسی شوند.

 علائم ویروسی شدن گوشی های اندرویدی

در بالاتر نیز اشاره کردیم که ویروس های اندرویدی می ‌توانند عملیات های مخرب متفاوتی را انجام دهند. معمولاً این امر سبب بروز پیامدهایی می ‌شود که کاربر با کمی دقت متوجه آن می شود. بعضی از اصلی ترین علائمی که نشان می ‌دهند احتمالاً گوشی اندرویدی شما ویروسی شده است، شامل موارد زیر است:

1) کند شدن گوشی

2) بالا رفتن سرعت خالی شدن شارژ

3) اجرا شدن خودکار اپلیکیشن ها

4) بالا رفتن مصرف اینترنت گوشی بدون هیچ دلیل مشخصی

5) نمایش پی در پی تبلیغات عجیب و غریب پاپ آپ

6) داغ کردن خودکار

موارد گفته شده در بالا از اصلی ترین دلایلی هستند که می ‌توان آن ها را به عنوان علائم ویروسی شدن گوشی های اندرویدی نام برد. حال می خواهیم بدانیم گوشی های اندرویدی چطور ویروسی می ‌شوند؟

راه های ویروسی شدن گوشی اندروید

راه ویروسی شدن گوشی های اندرویدی یک روش مشخص و نسبتا ساده می باشد. ویروس های اندرویدی به صورت کد در دل اپلیکیشن های مخرب جا دارند و با نصب این اپلیکیشن ها در هر گوشی راه اندازی و فعال می شوند. بنابراین نصب اپلیکیشن های مخرب که اصطلاحاً به آن ها بدافزار می گویند، تنها راه ویروسی شدن گوشی های اندرویدی می باشد. برای جلوگیری از این مسئله باید به نکات و مسائل امنیتی خاصی توجه کرد که مهم ‌ترین‌ آن‌ ها مربوط به دانلود اپلیکیشن ها از گوگل پلی استور (Google Play Store) می باشد. شما باید همیشه تلاش کنید اپلیکیشن های مورد نیازتان را فقط از این منبع دانلود کرده تا با بدافزار و ویروس رو به رو نگردید.

بنابراین برعکس سیستم عامل های دیگری مانند ویندوز، در اندروید روش دیگری به جز این راه نمی ‌تواند سبب ویروسی شدن دستگاه گردد. مثلاً مراجعه به سایتی که تبلیغات پاپ آپ مخرب دارد سبب ویروسی شدن گوشی شما نمی شود، اما اگر آن تبلیغات شامل لینک دانلود اپلیکیشن خاصی باشند و بعد از دانلود روی گوشی شما نصب شوند، مطمئناً در معرض ویروسی شدن گوشی قرار می گیرید.

راه های حذف ویروس از گوشی اندرویدی

فرض کنید که گوشی یا تبلت اندرویدی شما ویروسی شده و حال باید به فکر روشی باشید، تا بتوانید ویروس موجود در گوشی را حذف کنید. حذف کردن ویروس گوشی های اندرویدی با حذف اپلیکیشن مخرب یا همان بد افزاری که حاوی ویروس است انجام می گردد و نیاز به کار دیگری نیست! برای حذف ویروس گوشی های اندرویدی می‌ توانید از روش های زیر استفاده نمایید:

  • حذف بد افزار حامل ویروس: مهم ترین و ساده ترین راه پاک کردن ویروس گوشی های اندرویدی مربوط به شناسایی بد افزار حامل ویروس و حذف آن از گوشی می باشد. با حذف بدافزار مورد نظر اقدامات مخرب آن هم متوقف می گردد و به نوعی پاک کردن ویروس با موفقیت انجام می شود.
  • نصب آنتی ویروس: آنتی ویروس های اندرویدی زیادی هستند که امکان اسکن و شناسایی اپلیکیشن های مخرب را فراهم می‌ کنند. آنتی ویروس هایی مثل Bitdefender، Outlook Security، Zemana Mobile Antivirus  و غیره برای این کار طراحی شده اند. با نصب یکی از این آنتی ویروس ها در گوشی خود و انجام یک اسکن روی اپلیکیشن های نصب شده می ‌توانید اپلیکیشن مخرب و ویروسی را شناسایی کرده و نسبت به پاک کردن ویروس گوشی اقدام نمایید.
  • ریست فکتوری گوشی: همانطور که می دانید با فکتوری ریست کردن گوشی های اندرویدی باعث حذف تمام اپلیکیشن های نصب شده روی آن ها می ‌شوید، پس عملاً با انجام این کار پروسه حذف ویروس گوشی هم انجام می‌ شود. این راه در حالتی کاربرد دارد که شما نتوانید بدافزار حامل ویروس نصب شده روی گوشی خود را پیدا کرده و آنتی ویروس هم قابلیت پیدا کردن بدافزار و توقف عملکرد را نداشته است. در این صورت با فکتوری ریست می ‌توان تمام مشکلات ایجاد شده را برطرف کرده و منجر به پاک شدن ویروس گوشی شوید.

چگونگی پاکسازی ویروس اندرویدی را مطالعه کنید.

روش های بالا از اصلی ترین روش هایست که می ‌توانید از آن ها به منظور پاک کردن ویروس گوشی های اندرویدی استفاده نمایید. باید این را بدانید که همیشه با حذف برنامه مخرب و ویروسی در اندروید شاهد حذف شدن ویروس فعال در آن هم خواهید بود و امکان ندارد که با حذف یک برنامه مخرب همچنان ویروس و کد مخرب آن در گوشی فعال باقی بماند.

چگونگی جلوگیری از ویروسی شدن گوشی اندروید

هر کاربری می داند قبل از اینکه به دنبال این باشد که ویروس را از گوشی خود حذف کند، بهتر از ویروسی شدن آن جلوگیری کند و از این اتفاق پیشگیری کند تا ورود و فعال شدن آن در گوشی اتفاق نیفتد. پس پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! بهتر است به جای پاک کردن ویروس گوشی از همان ابتدا به دنبال روشی باشید که از ویروسی شدن گوشی جلوگیری شود. از اصلی ترین مسائلی که در این مورد مهم و موثر هستند شامل موارد زیر هستند:

  • دانلود نکردن برنامه ها از منابع غیر معتبر: توصیه می کنیم همیشه سعی کنید برنامه های اندرویدی را فقط از گوگل پلی استور دانلود کنید، زیرا 99 درصد اپلیکیشن های این منبع کاملا در برابر بدافزار، ویروس و کدهای مخرب مورد ارزیابی شده اند و تحت کنترل قرار دارند. معمولاً بدافزارها و ویروس هایی که در اندروید وجود دارند از طریق اپلیکیشن هایی فعال هستندد که از منابع نامعتبر دیگری به غیر از گوگل پلی استور دانلود شده‌ اند.
  • بررسی کردن دسترسی برنامه هاوقتی در حال نصب یک برنامه از طریق گوگل پلی استور هستید، حتما دسترسی هایش را بررسی نمایید. یک برنامه مخرب ممکن است دسترسی های عجیبی همراه داشته باشد! بعنوان مثال یک ویدئو پلیر مخرب می‌ تواند درخواست دسترسی به لیست مخاطبین شما را ارائه کرده که این امر اصلاً معقول نبوده و مطمئناً می ‌تواند نشان دهنده مخرب بودن آن برنامه باشد.
  • نصب یک آنتی ویروس معتبر و به نامدرست است که نصب بودن یک آنتی ویروس اندرویدی روی گوشی شما همیشه بدرد بخور نیست. ولی مطمئناً نصب بودن آن بهتر از نبود آن است. بنابراین یک آنتی ویروس خوب و با کیفیت را هم در گوشی خود نصب نمایید که قابلیت شناسایی اپلیکیشن های مخرب را داشته باشد.
  • آپدیت اندروید: سعی کنید سیستم عامل گوشی اندرویدی خود را به جدیدترین نسخه های موجود آپدیت نمایید. در بیشتر به روز رسانی هایی که برای اندروید منتشر شده است لایه های امنیتی به دستگاه اضافه می شود که می‌ توانند منجر به جلوگیری از فعالیت کد های مخرب و ویروس ها شده و به نوعی پاک کردن ویروس گوشی را به همراه داشته باشند.

در صورتی که به موارد بالا توجه کنید، مطمئناً هیچ مشکلی برای گوشی اندرویدی شما پیش نمی آید و دستگاه تان هرگز دچار ویروس نشده و بعداً نیازی به پاک کردن ویروس گوشی نیست. در نهایت نتیجه می گیریم مهم‌ ترین نکته ‌ای که اکیداً توصیه می ‌کنیم آن را رعایت کنید، مربوط به دانلود برنامه ها از گوگل پلی استور می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *