ترفند شبکه های اجتماعی

همه چیز درباره فیسبوک

همه چیز درباره فیسبوک

فیسبوک یکی از معروفترین و مشهورترین شبکه های اجتماعی است که توانسته مخاطبان زیادی را در طول سالهای مختلف، جذب خود کند. درباره فیسبوک همه ما اطلاعاتی داریم اما متن پیش رو بدون شک آگاهی بیشتری را از فیسبوک به شما خواهد داد.

همه چیز درباره فیسبوک (Facebook)

فیس بوک یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی در جهان امروز است که در ماه فوریه سال 2004 تاسیس شد. این شبکه ی اجتماعی کاربران خود را قادر می سازد تا با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند و دوستان جدیدی را نیز پیدا کنند. کاربران فیس بوک می توانند پروفایل شخصی خود را ایجاد کنند، تصاویر جدیدی را در صفحه خود قرار دهند، به کاربران دیگر درخواست دوستی ارسال کنند و درخواست هایی را که از طرف کاربران دیگر دریافت می کنند را رد یا قبول کنند و اطلاعات خود را به روز رسانی کنند. همچنین فیس بوک به کاربران خود اجازه می دهد تا صفحه مرتبط با شغل، ورزش، تفریحات، فرهنگ، امور مالی، اولویت ها، مذهب، سازمان ها و موارد دلخواه دیگر را ایجاد کنند.

موسسان فیس بوک

Facebook توسط مارک زاکربرگ 19 ساله که دانشجوی روان شناسی دانشگاه هاروارد بود تاسیس شد. آقای زاکربرگ، برنامه نویس کامپیوتری مشتاق، چندین وب سایت شبکه اجتماعی مانند Facemash را ایجاد کرده بود. در Facemash کاربران می توانستند به جذابیت های کاربران دیگر رتبه دهند و به این طریق دانش آموزان می توانستند دانش آموزانی را که رتبه مشابه خود را دارند، ببینند.

تا این که در سال 2004 و در دانشگاه هاروارد، مارک زاکر برگ به همراه دوستان هم دانشگاهی خود یعنی ادواردو ساورین، اندرو مک کالوم، کریس هاگز و داستین موسکوویتز، وب سایتی با نام دامنه ی thefacebook.com را راه اندازی کردند. Thefacebook.com در ابتدا محدود به دانشجویان و کارکنان دانشگاه هاروارد بود. در کمتر از 24 ساعت 1200 نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد در این سایت ثبت نام کردند. در طول یک ماه، نزدیک به نیمی از دانش جویان دوره ی لیسانس، پروفایلی در این سایت داشتند.

 

درباره فیسبوک

درباره فیسبوک

 

بعدها، این شبکه به دانشگاه های دیگر نیز گسترش یافت. در آگوست سال 2005، آدرس دامنه ی facebook.com به مبلغ 200000 دلار خریداری شد و thefacebook.com به facebook.com تغییر نام داد. تا سپتامبر 2005، دبیرستان های ایالات متحده می توانستند در این سایت ثبت نام کنند. در ماه های بعد، این شبکه ی اجتماعی از موسسات آموزشی فراتر رفت و هر کس با یک آدرس ایمیل می توانست در آن ثبت نام کند. عضویت در این سایت تا به امروز رایگان است.

میزان سرمایه گذاری در فیس بوک

فیس بوک سود خود را از طریق تبلیغات کسب می کند. پیتر تیل، یکی از بنیانگذاران شرکت پی پال، مبلغ 500000 دلار را به عنوان سرمایه ی اولیه در اختیار فیس بوک قرار داد. پس از آن مبلغ 13 میلیون دلار از شرکت Accel Partners و چند ماه بعد مبلغ 25 میلیون دلار از شرکت Greylock Partners دریافت کرد. به این ترتیب، بودجه کلی فیس بوک به حدود 40 میلیون دلار رسید.

سرویس های اصلی فیس بوک

موارد زیر یکی از مهم ترین مباحث درباره فیسبوک است، زیرا هر کدام از این مشخصه ها به نحوی در محبوبیت فیسبوک نقش داشته اند.

پروفایل (Profile)

با استفاده از این سرویس، کاربران بیان می کنند که چه کسی هستند و چه چیزهایی در زندگی شان وجود دارد. شما می توانید اطلاعاتی که می خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید مانند تصاویر، ویدئوها، علاقمندی ها و اطلاعات شخصی همچون محل تولد و محل کار خود را، انتخاب کنید.

اخبار (News Feed)

این سرویس در سپتامبر 2006 راه اندازی شد. با استفاده از این سرویس کاربران می توانند از اخبار جدید دوستان، صفحات و گروه هایی که در آن ها عضو هستند، مطلع شوند. همچنین کاربران می توانند اخبار دیگران را لایک کنند یا در مورد آن ها اظهار نظر کنند.

درباره فیسبوک

درباره فیسبوک

پیام رسان (Messenger)

این سرویس در آگوست 2011 راه اندازی شد. این سرویس یک برنامه پیام رسان همراه است که کاربران را قادر می سازد تا پیام های دوستان فیس بوکی خود را بلافاصله در دستگاه خود دریافت کنند.

گروه ها (Groups)

این سرویس در سپتامبر 2004 راه اندازی شد. این سرویس یکی از ویژگی های فیس بوک است که به کاربران اجازه می دهد یک فضای خصوصی را با گروه های کوچکی همچون افراد خانواده، هم تیمی ها یا همکاران خود به اشتراک بگذارند.

رویدادها (Events)

این سرویس در مارس 2006 راه اندازی شد و به کاربران اجازه می دهد تا گردهمایی ها را سازمان دهی کنند، اعلان ها و یادآوری ها را ارسال کنند و دعوت ها را مدیریت کنند.

ویدئو (Video)

این سرویس در ژوئیه 2011 راه اندازی شد و با استفاده از این سرویس کاربران می توانند اتفاقات جذاب زندگی خود را به صورت ویدئو به اشتراک بگذارند.

جستجو (Search)

این سرویس در مارس 2013 راه اندازی شد. این سرویس به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات موجود در فیس بوک را جستجو کنند. شما می توانید با استفاده از این سرویس، تمام تصاویر و پست هایی که با شما به اشتراک گذاشته شده است را پیدا کنید.

درباره فیسبوک

درباره فیسبوک

تعداد کاربران فیس بوک

در ماه ژوئن سال 2017، فیس بوک اعلام کرد که ماهانه 2/07 میلیارد کاربر فعال دارد. در حال حاضر، آسیا بیش ترین کاربران فعال را در فیس بوک دارد. این قاره بیش از 400 میلیون کاربر فعال فیس بوک در روز دارد که 57 میلیون کاربر از کشور تایلند، 4 میلیون کاربر از کشور سنگاپور و 64 میلیون کاربر از کشور ویتنام هستند.

مسائل و مشکلات اصلی فیس بوک

در سال های اولیه تاسیس فیس بوک، این شبکه اجتماعی با طرح دعوی ConnectU (شبکه اجتماعی مشابه فیس بوک) در دادگاه، تقریبا بسته شد. بنیان گذاران ConnectU که دانشجویان سال آخر در دانشگاه هاروارد بودند، مارک زاکربرگ، بنیان گذار فیس بوک را به سرقت سورس کد، در هنگام همکاری با آن ها، متهم کردند. با این حال، مارک زاکربرگ این اتهامات را نپذیرفت و ادعای آن ها رد شد.

یکی دیگر از سیاست های بحث برانگیز بیان می کند که ممکن است فیس بوک اطلاعات شما را با اشخاص ثالثی که با آن ها مرتبط هستند از جمله شرکت های مسئول به اشتراک بگذارد.

در ادامه مهم ترین رویداد ها را درباره فیسبوک، از زمان تاسیس تا به امروز بیان می کنیم:

2004- فیس بوک توسط مارک زاکربرگ، ادواردو ساورین، اندرو مک کالوم، کریس هاگز و داستین موسکوویتز از داخل اتاقی در خوابگاه هاروارد تاسیس شد و تعداد کاربران آن در ماه دسامبر به یک میلیون نفر رسید. در همین سال بنیان گذاران ConnectU از زاکربرگ به اتهام سرقت سورس کد این شبکه اجتماعی شکایت کردند.

2005- دامنه facebook.com خریداری شد. در اکتبر 2005 قابلیت به اشتراک گذاری تصاویر و تگ کردن تصاویر به این شبکه اجتماعی اضافه شد. قبل از این، برخلاف نام فیس بوک، این سایت در بردارنده متن و مشخصات کاربران بود و هیچ تصویری در این سایت وجود نداشت.

2006- در آوریل سال 2006، فیس بوک برای گوشی های تلفن همراه راه اندازی شد. در سپتامبر همین سال فیس بوک برای ثبت نام عموم مردم آزاد شد. قبل از این فقط دانش آموزان و دانشجویان می توانستند در این شبکه اجتماعی ثبت نام کنند. سرویس News Feed در این سال راه اندازی شد.

درباره فیسبوک

درباره فیسبوک

2007- سرویس تبلیغاتی Beacon راه اندازی شد که نگرانی هایی را در حوزه ی حفظ حریم خصوصی به وجود آورد. از جمله این نگرانی ها این بود که این سرویس به کاربران اجازه مسدود کردن اطلاعات تبلیغاتی را نمی داد.

2008- دفتر بین المللی فیس بوک در شهر دوبلین ایرلند افتتاح شد. سرویس چت به فیس بوک اضافه شد. در پایان سال 2008 تعداد کاربران فیس بوک به 100 میلیون نفر رسید.

2009-  در پایان سال 2009 تعداد کاربران فیس بوک به 350 میلیون نفر رسید. در ماه فوریه سال 2009 امکان “لایک” کردن تصاویر و مطالب اضافه شد. سرویس Beacon در همین سال بسته شد.

2010- تعداد کاربران فیس بوک به 500 میلیون نفر رسید.

2011- در ماه ژانویه سال 2011، این سایت، 50 میلیارد دلار ارزش گذاری شد. در همین سال برای راه اندازی چت تصویری، فیس بوک همکاری خود را با اسکایپ (Skype) آغاز کرد. فیلمی با نام Social Network به کارگردانی دیوید فینچر بر اساس داستان فیس بوک ساخته شد که در مراسم Golden Globes موفق به دریافت چهار جایزه از جمله جایزه ی بهترین کارگردانی گردید.

2012- سایت اینستاگرام (Instagram) توسط فیس بوک خریداری شد. در این سال، تعداد کاربران فیس بوک به 1 میلیارد نفر رسید.

2013- فیس بوک در ماه آگوست سال 2013 پیشنهاد جدیدی به نام Internet.org را اعلام کرد که یک مشارکت جهانی برای ایجاد دسترسی اینترنت به دو سوم از جهان بود که دسترسی به اینترنت نداشتند. در همین سال امکان ارسال استیکرها اضافه شد.

2014- اپلیکیشن WhatsApp توسط فیس بوک خریداری شد.

2015- قابلیت ارسال تصاویر متحرک (GIFs) به فیس بوک اضافه شد. برای ارسال و دریافت پول توسط کاربران، سرویس پرداخت نظیر به نظیر (peer to peer) با همکاری شرکت PayPal به فیس بوک اضافه شد.

2016- قابلیت reaction راه اندازی شد. با استفاده از reaction ها کاربران می توانند احساسات مختلف خود را نسبت به یک پست نشان دهند (که قبلا فقط می توانستند لایک کنند). امکان بازی Secret soccer به پیام رسان فیس بوک اضافه شد.

2017- برنامه واقعیت مجازی فیس بوک اسپیس (Facebook Spaces) معرفی شد. اپلیکیشن رسانه اجتماعی tbh توسط فیس بوک خریداری شد.

مطالب مرتبط