اخبار فناوری

مودم های 5G ساخت اپل تا سال 2025 عرضه نخواهد شد

apple-5g-modems

آیفون های طراحی شده توسط اپل با مودم های 5G ممکن است تا سال 2025 موجود نباشند دقیقا یک ماه پیش، شرکت های اپل و Qualcomm خبر از یک پیمان چند ساله دادند که طبق ابن پیمان شرکت Qualcomm برای شرکت اپل، مودم فراهم خواهد کرد. این خبر هم از نقطه نظر سرمایه گذاران و هم تحلیل گران مثبت تلقی شد و با توجه به اعلامیه ماه آپریل، چندیدن بار گزارش شد که اپل قصد دارد تا مودم های ساخت خود را تا چند سال آینده عرضه کند. با توجه به The Information، حالا این قضیه تا سال 2025 به تاخیر افتاده است.

مشکلات اپل با اینتل به سال 2017 باز می گردد

با توجه به منابع ناشناس در این شرکت، منبع تاخیر اخیر به اوایل سال 2017 بر می گردد. در این موقع، اپل در حال به پایان رساندن طراحی گوشی های iPhone X و iPhone 8 بود، اما مودم های اینتل که برای گوشی های هوشمند عرضه شده بود، آن چنان که لازم بود، کار نمی کردند، اگر چه تا آن موقع 4 بار پیاده سازی شده بودند تا بتوانند به استاندارد های ارائه شده توسط رقیب خود یعنی Qualcomm برسند.

اینتل همچنان مهلت های داخلی اپل را در چندین ماه پیاپی از دست داد و در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل فنی بود. این مشکل در کل باعث خشم Johnny Srouji، معاون بخش سخت افزار اپل شد و در یک ملاقات با اینتل گفت، اگر من مدیر بخش مودم اپل بودم، هیچ گاه این اتفاق رخ نمی داد.

نداشتن ایمان به اینتل به همراه، نبود اطمینان در مورد اینتل در فراهم کردن مودم های 5G با توجه به اینکه اینتل چیپ های 4G را نتوانسته بود تحویل دهد و همچنین دعوای حقوقی در حال جریان با شرکت Qualcomm در نهایت این غول Silicon Valley را به سمت اهداف داخلی بزرگتر هدایت کرد. به طور دقیق تر، مودم های 5G اپل دیگر نهایتا تا سال 2021 مود نیاز بودند.

این مشکل با اینتل در تمام طول سال 2018 ادامه داشت و نهایتا وقتی مشخص شد که اینتل نمی تواند مودم های 5G که قولش را داده بود در نیمه دوم سال 2020 تحویل دهد، به نقطه شکست خود رسید. از آن جایی که اپل در آن زمان نمی توانست مودم های ساخت خود را تولید کند، دو راه برای شرکت اپل باقی ماند.

اول این که اپل برای یک سال دیگر نیز مودم های 5G را بیخیال شود و در سال 2021 از مودم های 5G ساخت خود استفاده نماید. دومین گزینه این بود تا با شرکت Qualcomm وارد شراکت شود و از چیپ های 5G گارانتی شده این شرکت در سال آینده استفاده نماید. و همان طور که جهان ماه پیش متوجه شد، اپل گزینه دوم را انتخاب کرده است.

پیمان با شرکت Qualcomm به شرکت اپل وقت بیشتری می دهد تا مودم های ساخت خود را توسعه دهد.

نتیجه مستقیم معاهده اپل با شرکت Qualcomm طبق گزارشات این بود که این شرکت ساخت مودم های 5G مختص به خود را به تاخیر انداخت و به کارمندان خود اعلام کرد که این چیپ ها تا سال 2025 مورد نیاز نخواهند بود. اپل برای خود زمان زیادی را خرید تا چیپ های خود را که معمولا از استاندارد های بالا برخوردارند، تولید نماید. اگر به هر دلیلی مودم های ساخت اپل تا آن زمان آماده نبودند، معاهده با شرکت Qualcomm در صورتی که مورد تقاضا باشد، می تواند تا دو سال دیگر نیز ادامه داشته باشد.

می توانید راجع به توافق اپل یا کوالکام در این مقاله بیشتر بخوانید.

در نهایت، این طور به نظر می رسد که هدف اپل حذف کردن اینتل به عنوان فراهم کننده چیپ هایش بود. از سال آینده، این شرکت از چیپ هایی که به تنهایی از شرکت Qualcomm فراهم می شود، استفاده خواهد کرد و تنها از مودم های اینتل در مدل های 4G LTE قدیمی که به تدریج از میان خواهد رفت، استفاده خواهد نمود. جالب است که اخیرا گزارش شد که اپل در حال خرید مودم های 5G اینتل قبل از امضای معاهده با Qualcomm می باشد. هیچ کدام از این دو شرکت در آن زمان این گزارش ها را تایید نکردند، اما بر طبق The Information، شرکت سازنده چیپ ها در گفتگو ها به این موضوع اشاره ای داشته:

“ما تکنولوژی مودم های کلاس جهانی 5G را که تعداد کمی از شرکت ها تخصص ساخت آن را دارند، در اختیار داریم. به همین دلیل است که شرکت های زیادی از اعلامیه قبلی ما، که ما در حال ارزیابی گزینه های خود برای به واقعیت تبدیل کردن ارزش هایی که ساختیم، هستیم، علاقه خود را برای استفاده از مودم های ما ابراز کرده اند.”

درآینده مقاله ای مفصل از اشتباهات شرکت اپل بعد از استیو جابز برای شما منتشر می کنیم.

مطالب مرتبط