اخبار فناوری

تولید انبوه و بازرسی های پس از ساخت باتری آیفون به چه صورتی است؟

blank

در مقالات متعددی برای شما ویژگی های باتری خوب و موضوعات زیادی راجع به باتری را به شما توضیح دادیم. حتی بیان کردیم باتری های جایگزین باید چه ویژگی ای داشته باشند. حال می خواهیم به صورت کامل برای شما روند تولید و آزمایش یک باتری را توضیح دهیم. باتری های با کیفیت بالا از مواد اولیه ی عالی تجهیزات اتوماسیون پیشرفته، استاندارد های آزمایش دقیق و منظم استفاده می کنند.

در کارخانه ای که برای شما قصد داریم آن را شرح دهیم و مراحل بازرسی آن را بیان کنیم، باتری معمولا با دستگاه های خودکار و پیشرفته و مواد با کیفیت تولید می شوند. با این حال هنوز هم بسیاری از تولید کنندگان کوچک و خرده پا از روش های مونتاژ دستی و مواد بی کیفیت استفاده می کنند، برای همین است که باتری های درون بازار با ارقام متفاوت و کیفیت های بسیار متفاوت یافت می شود، برای همین باید در انتخاب باتری بسیار دقت کنیم.

بازرسی ظاهری یک باتری معمولا روش آسانی برای تست یک باتری است اما همیشه مناسب نیست زیرا فاقد ارزش های دقیق  نتایج خوب است. برخی از آسیب های باتری به راحتی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست و فقط در آنالیز دقیق قابل متوجه شدن است. آزمایش هایی که برای باتری های لیتیوم یون در نظر گرفته شده است. آزمایش های بسیار سختی است زیرا باید ایمنی و سلامت افراد را تضمین کند. ما در اینجا آزمون کامل عملکرد یک باتری را برای شما شرح خواهیم داد.

 

بازرسی ظاهری یک باتری

بازرسی ظاهری یک باتری

 

قبل از آن مراحل ساخت را به صورت مختصر برای شما شرح می دهیم.

ابتدا مواد اولیه بازرسی می شوند و کبفبت آن ها مورد تایید قرار می گیرد. قسمت های مثبت و منفی به صورت جداگانه بریده می شوند. قسمت های منفی و مثبت به صورت نقطه ای در محل مورد نظر جوش داده می شوند. لایه ی عایق و محافظ قرار می گیرد. ایرادات اصلاح می شود و هرچیزی در مکان مورد نظر خودش قرار می گیرد و موقعیت ها چک می شود. بورد محافظ بر روی آن قرار می گیرد.  همه چیز فیکس و دقیق در جای خودش ثابت می شود و پوشش نهایی روی آن قرار می گیرد. Label بر روی آن قرار می گیرد. تست کارخانه انجام می شود. بسته بندی و عرضه می شود.

حال نوبت به بیان دقیق بازرسی می رسد. ابتدایی ترین بازرسی، بازرسی ظاهری است که هر گونه نشتی، شکستگی، ارتباط پین های خراب را در آن مشاهده می کنیم و باتری را از ادامه ی تست خارج می کنیم.

آزمون بعدی، آزمون پایه است که بعد از تولید باتری از هر باتری گرفته می شود و ویژگی های درونی آن در یک چارت به ما داده می شود. همانطور که در تصویر هم می بینید، میانگین ولتاژ، ظرفیت و تمام مقادیر دیگر که تست آن انجام شده است در اینجا مشخص است. مثلا تست اتصال کوتاه که با 2 نشان داده شده است و باتری در این تست رد شده است.

ولی از اینجا به بعد تست های عملکرد فیزیکی از باتری گرفته می شود و آن را در شرایط حاد قرار می دهند تا ببینند آیا امکان انفجار و آتش سوزی در آن وجود دارد یا خیر؟ و این باتری تا چه میزانی مقاوم است.

توجه داشته باشید که خیلی از کارخانه ها فقط به تست ظاهری اکتفا می کنند، برخی از کارخونه های بهتر به تست عملکرد های پایه بسنده می کنند و با ارقامی که دستگاه به آن ها اعلام می کند از کیفیت آن اطمینان حاصل می کنند ولی کارخانه های عالی و درجه یک، تست های شرایط سخت و شرایط فیزیکی را از باتری می گیرند تا نشان دهند باتری تولید شده توسط آن ها در هر شرایطی به چه صورت کار می کند و بهترین باتری را به دست مخاطب برسانند. در ادامه این تست ها را برای شما بیان می کنیم.

آزمون اول، آزمون شبیه سازی فشار بالا و فشار پایین است که از باتری گرفته می شود. در این تست باتری را در فشار 11.6 پاسکال قرار می دهند و بعد از 6 ساعت کار و آنالیز دقیق آن، باتری اگر بدون انفجار و آتش سوزی باقی ماند، آن را باتری خوبی می نامند. همین تست را برای فشارهای پایین هم انجام می دهند و دوباره از باتری 6 ساعت کار می کشند و اگر به صورت طبیعی کار کرد و در انتها بدون آتش سوزی و انفجار توانست این مرحله را پشت سر بگزارد وارد تست بعدی می شود.

 

آزمون شبیه سازی فشار بالا و فشار پایین

آزمون شبیه سازی فشار بالا و فشار پایین

 

تست بعدی مربوط به دما و رطوبت است. این تست برای این است که ببینند باتری در هر شرایط آب و هوایی به بهترین نحو کار کند و مشکلی برای آن بوجود نیاید و دچار آتش سوزی و انفجار نشود. این بار هم باتری را تا دمای 72 درجه بالا می برند و از آن کار می کشند به مدت 6 ساعت تا ببینند آیا باز هم باتری به درستی کار می کند یا خیر؟بار دیگر باتری را تا دمای -40 سرد می می کنند و دوباره تا 10 بار شارژ و دشارژ از آن کار می کشند تا ببینند آیا باتری به درستی کار می کند یا خیر؟ اگر از این تست هم با موفقیت خارج شد و در عملکرد آن خللی ایجاد  نشد به مرحله ی بعدی که تست لرزش است راه پیدا می کند.

 

تست دما و رطوبت

تست دما و رطوبت

 

برای تست لرزش، باتری را در قسمت تعبیه شده قرار می دهند و آن را در فرکانسی بین 7 تا 200 هرتز به مدت 15 دقیقه قرار می دهند. این کار را برای 12 بار انجام می دهند و بعد از سه ساعت نتایج را آنالیز می کنند، اگر باتری باز هم به درستی کار کرد، از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

تست لرزش

تست لرزش

 

تست بعدی تست ظرفیت باتری است. در اینجا ظرفیت واقعی باتری ها را می سنجند. باتری ها درجه بندی می کنند و باتری هایی که درجه ی OEM را بگیرند بهترین باتری ها هستند و درجه ی 3A و درجه ی بعدی و به همین صورت B بدترین باتری است و از رده خارج شده به حساب می آید.

 

تست ظرفیت باتری

تست ظرفیت باتری

 

تست بعدی آزمایش ضربه است. در این تست ضربه ای را به باتری وارد می کنند تا ببینند درحالات فیزیکی باتری بعد از ضربه چه تغییراتی به وجود می آید . ببینند آیا باتری دچار خمش، شکستگی و یا سوراخ شدن می شود یا خیر؟ در اینجا باتری با کیفیت پایین دچار خمش می شوند و شکل طبیعی خود را از دست می دهند، ولی باتری های با کیفیت در حالت طبیعی باقی می مانند.

 

تست ضربه

تست ضربه

 

تست بعدی تست اتصال کوتاه است که تست خطرناکی است زیرا باتری تمام ظرفیت خود را در چند ثانیه از دست خواهد داد. برای این تست باتری را تا دمای 55 درجه سانتی گراد بالا می برند و بعد از آن مدار اتصال کوتاه را روشن می کنند و در واقع دوسر باتری را به هم متصل می کنند. مشاهده می کنند که آیا باتری منفجر می شود و یا آتش می گیرد یا خیر؟ بعد از 2 ساعت انجام این تست ها، مشاهده می شود که در این تست ما باتری آتش نگرفت و منفجر نشد ولی باتری ای که در این تست آسیب ببیند قطعا از سری ساخت مناسبی برخوردار نبوده است.

 

تست اتصال کوتاه

تست اتصال کوتاه

 

تست بعدی، تست رها شدن است که از ارتفاع 1.2 متری باتری را رها می کنند که ببینند آیا بعد از رها کردن مشکلی در عملکرد باتری به وجود می آید یا خیر؟ یا اینکه دچار تغییر شکل می شود یا خیر؟

 

تست رها شدن

تست رها شدن

 

تست بعدی، تست خورد شدن است. یک نیروی 1.3 کیلو نیوتونی برای 0.1 ثانیه بر روی آن اعمال می شود و مشاهده می کنیم آیا باتری بعد از این تست به عملکرد صحیح خودش ادامه می دهد یا خیر؟

 

تست خورد شدن

تست خورد شدن

 

تست بعدی، تست حرارت بسیار بالا است. برای 10 دقیقه باتری را در دمای 130 درجه قرار می دهند و مشاهده می کنند آیا باتری ها دچار آتش سوزی یا انفجار می شوند یا خیر؟ مشاهده می کنند بعضی از باتری ها در این آزمایش باد می کنند ولی منفجر نمی شوند که این هم حالت خوبی است، زیرا نشان می دهد در این دمای وحشتناک باتری انفجار پیدا نمی کند.

 

تست حرارت بسیار بالا

تست حرارت بسیار بالا

 

تست نهایی، تست سوزاندن باتری و نابود کردن آن است. این تست برای این انجام می شود که ببینیم اگر یک باتری در آتش بیوفتد آیا منفجر می شود و به افراد آسیب می رساند یا فقط می سوزد و تبدیل به خاکستر می شود. مشاهده شد در تستی که از باتری های این کارخانه گرفته شد، هیچکدام از باتری ها منفجر نشدند و آن ها فقط سوختند و به خاکستر تبدیل شدند. در نتیجه در تمام این تست ها مشاهده کردیم که هیچ اتفاق خطرناکی برای باتری های این کارخانه نیوفتاد و این خودش نوید این را می دهد که یک کارخانه بسیار عالی در این زمینه وجود دارد.

 

تست سوزاندن باتری

تست سوزاندن باتری

مطالب مرتبط