اخبار فناوری

قانون آنتی تراست گریبان گیر چهار شرکت اصلی تکنولوژی

قانون آنتی تراست گریبان گیر چهار شرکت اصلی تکنولوژی

چهار شرکت اصلی تکنولوژی از جمله اپل در آمریکا با تحقیقات آنتی تراست مواجه شده اند.

قوانین آنتی تراست از همکاری شرکت ها با یکدیگر برای کنترل قیمت و یا جلوگیری از انحصار، پیش گیری می نماید.

چند روز بعد از درز اخباری مبتنی بر این که وزارت دادگستری در حال بررسی گوگل برای هر گونه نقض احتمالی آنتی تراست می باشد، خبرگزاری رویترز امروز از نشان دادن چراغ سبز توسط این وزارت برای بررسی شرکت اپل در این تحقیقات برای قانون آنتی تراست خبر داد. در واقغ، این گزارش بیان می کند که هر دو کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و هم وزارت دادگستری، هر کدام برای 2 شرکت اصلی تکنولوژی، حوزه قضایی دارند. FTC قرار است تصمیم بگیرد که آیا در مورد فسبوک و آمازون تحقیق نماید یا خیر، در حالی که وزارت دادگستری تحقیقات بر اپل و گوگل را در نظر خواهد گرفت. اگر هر دو آژانس تنظیم کننده تصمیم بگیرند تا تحقیقات را بر روی هر 4 شرکت بزرگ تکنولوژی شروع کنند، به دنبال مدارکی که قانون آنتی تراست را نقض می کنند، خواهند گشت.

واکنش های ترامپ نسبت به این چهار شرکت بزرگ

هر تحقیقی بسیار زمان گیر خواهد بود و تا الان سه تا از این 4 شرکت یک توئیت محکوم کننده از رئیس جمهور دونالد ترامپ گرفته اند. ماه آگوست سال پیش رئیس جمهور گوگل را به نشان دادن نتایج علیه او در جستجوی گوگل متهم کرد، به طوری که اخباری که وی آن ها را اخباری دروغین خوانده بود، با جستجوی اخبار ترامپ در جستجوی گوگل بالاتر از همه قرار می گرفتند. چند ماه قبل از آن، گزارش شد که رئیس جمهور از آمازون و مدیر عامل آن، جف بزوس عقده به دل گرفته است. جف بزوس نه تنها پولدار ترین مرد جهان بود (این موضوع قبل ز جدایی وی از همسرش اتفاق افتاد)، بلکه روزنامه Washington Post را نیز در اختیار داشت، روزنامه ای که اغلب ترامپ را مورد انتقاد قرار می داد. همچنین دوستان ثروتمند رئیس جمهور از آمازون به دلیل این که تجارت آن ها را در فروشگاه هایی که آن ها صاحب هستند، خراب می کند، گله داشتند. برای اپل نیز، ترامپ از سازندگان گوشی آیفون می خواست تا قطعات این گوشی در داخل خاک آمریکا مونتاژ شود. تنها شرکتی که در این تحقیقات حضور دارد و ترامپ در مورد آن سخنی نگفته است، فیسبوک می باشد. این شرکت با یک جریمه به بزرگی 5 میلیارد دلار برای نقض قانون رضایت FTC که در سال 2011 امضا شده بود، مواجه شده است. اطلاعات محرمانه 87 میلیون کاربر توسط کمبریج آنالیز Steve Bannon جمع آوری شده و در کمپین ترامپ استفاده شده بود.

دلایل غیر منطقی ترامپ برای تحریم شرکت AT&T

اما به دنبال شرکت های بزرگ رفتن، بازی است که هر دو قانون گذار ایالات متحده (دموکرات و جمهوری خواه) تمایل به بازی کردن دارند. در مورد گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون، سناتور Richard Blumenthal گفت، “قدرت چیره گر آن ها نیاز به تحقیقات و عملیات آنتی تراست سختگیرانه و محکم دارد”. رئیس کمیته قضایی سنا، Lindsey Graham نیز گفت که مدل تجارت فیسبوک و گوگل باید آزمایش شوند. همچنین سناتور Marsha Blackburn بیانات Graham را با اصطلاح شیرجه ای عمیق در شرکت های تکنولوژی تکرار می کند.

تنظیم کنندگان ایالات متحده به احتمال زیاد به دنبال از هم گسیختن این شرکت های بزرگ تکنولوژی نیستند

گوگل به قرار دادن نتایج جستجو که به محصولات خود در برابر رقبایش کمک می کند، در بالای جستجو ها متهم گردیده است و از این شرکت به دلیل اجبار نصب اپلیکیشن های جستجوی گوگل و گوگل کروم بر روی گوشی های تولیدی سازندگان گوشی که می خواهند از نسخه گوگل پلی اندروید استفاده کنند، خرده گرفته شده است. فیسبوک نیز علاوه بر خطاهای امنیتی زیاد، به اجازه انتشار پست هایی که باعث نشر اخبار دروغین می گردد، متهم گردیده است.

قانون آنتی تراست گریبان گیر چهار شرکت اصلی تکنولوژی

فیسبوک و اجازه نشر اخبار دروغین

اپل نیز می تواند به دلیل اجبار شرکت هایی مانند Spotify به پرداخت “مالیات اپل” که شامل 30 درصد از درآمد آن ها از فروشگاه اپ استور می باشد، مورد بازرسی قرار بگیرد. این مقدار، سهم اپل از در آمدی است که توسعه کنندگان از طریق اپ استور به دست می آورند. این موضوع باعث شده تا Spotify برای محصولات خود در اپ استور پول بیشتری دریافت نماید، بیشتر از چیزی که اپل در اپلیکیشن موسیقی خود دریافت می کند. اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال تحقیق بر روی شکایت Spotify می باشد. علاوه بر این، حکمی که ماه پیش توسط دیوان عالی ایالات متحده صادر شد، اجازه می دهد تا شکایات علیه اپل جریان داشته باشد. شاکیان ادعا می کنند که سهم 30 درصدی اپل باعث می شود تا آن ها از کاربران پول بیشتری دریافت کنند. آمازون نیز به اجازه تبلیغ فروشندگان شخص ثالث در وبسایت خود که به رقابت با فروشندگان اصلی که محصولات آن ها توسط آمازون فروخته می شود، منجر می گردد، متهم شده است.

متخصصین حقوقی می گویند که تنظیم کنندگان دولتی به احتمال زیاد به دنبال از هم گسیختن این شرکت های بزرگ تکنولوژی به دلیل نقض قانون آنتی تراست نیستند. با این حال، ایالات متحده با استفاده از این قانون باعث شکستن شرکت AT&T به شرکت های محلی کوچک تر و باعث شکستن شرکت Standard Oil به شرکت های کوچک تر نفتی در سال 2011 شده بود.

مطالب مرتبط