اخبار فناوری

مهار پیکسل­ های زرد با دوربین بزرگ توسط آپدیت جدید هوآوی

مهار پیکسل­ های زرد با دوربین بزرگ توسط آپدیت جدید هوآوی

آپدیت جدید هوآوی P30 Pro برای مهار کردن پیکسل­ های زرد با یک دوربین بزرگ، آیا این راهکار چاره­ ساز است؟

برای اولین بار در تاریخ گوشی­ های هوشمند، هوآوی این شانس را به دست آورد تا با به کارگیری ماسک رنگی غیرمتعارف در سری گوشی­ های P30 عمده ­ترین نقطه­ ضعفِ دوربین­ های موبایل را که همانا عکاسی در شب و نور کم می­ باشد، پوشش دهد.

هوآوی اسم این فن­اوری را سنسور طیف فوق­ العاده گذاشته است. این فن­اوری از پیکسل­ های زرد به جای پیکسل ­های سبز استفاده می­ کند. این سنسور با یک طرح­ بندی کوآد بایر(Quad Bayer) ساکن همراه می­ شود، اما به جای پیکسل ­های سبز معمول از یک ماتریس قرمز-زرد-زرد-آبی استفاده می ­کند. استفاده از روش رنگ­ سازی RYB کاهشی که نقاشان به خوبی با آن آشنا هستند، به جای رنگ­ آمیزی RGB افزایشی سنتی با یک منبع نوری، این اجازه را می­ دهد که نور بیشتری بر روی کاغذ توسط سنسور از یک واحد فضایی جذب شود.

در واقع سنسور طیف فوق ­العاده مطابق آنچه در آگهی­ ها می­ آید، عمل کرده و صنعت دوربین ­های موبایل را با ایجاد صحنه ­هایی مرئی از دیگر گوش­ي هایی که قاب­ های سیاه قیرمانندی ایجاد می­ کنند، ترقی خواهد داد. با این حال، این موقعیت مناسب، مانند عکس­برداری یا فیلم ­برداری از یک اتاق یا کوچه­ ی کاملاً تاریک، چندان مانند گرفتن عکس­ های فوری در نور وسیع روز معمول نیست، و اینجاست که معایب تنظیمات RYYB خودنمایی می­ کند.

آنچه در هر دو سری P30 Pro و P30 می­ بینیم، همین بازی کردن در جابجایی زرد به جای سبز است؛ به این معنا که معمولاً یک سایه­ ی زردمانند و برخی اوقات هم مصنوعاتی قرمز مانند بر روی عکس نهایی ظاهر می­ شود، که به خاطر تعادل سفید و متکی به گرماست، به نحوی که انگار از فیلترهای اینستاگرام استفاده شده است. در اینجا یک سیر نزولی ذاتی در استفاده از پیکسل ­های زرد به جای ماتریس متعارف RGB وجود دارد.

فروش حق امتیاز تبلیغات در قفل صفحه نمايش گوشی های هوآوي

گزیده­ ی زیر از مقاله هايي كه در مجله­ ی جمعیت علم و فن­اوری عکس­برداری، چاپ شده، برداشت شده است. این مقاله توضیح می­ دهد که چه چیزی می­ تواند در پشت سایه ­اندازی گرم و زمینه­ ی زرد مانندی که مود استاندارد در رویه­ ی خود استفاده می­ کرده است، وجود داشته باشد.

«مقایسه ­ی پاسخ­ های کاربران عادی نشان­ دهنده­ ی منفعت ساختار RYYB در جمع کردن نور است. فیلتر رنگ زرد اجازه­ می­ دهد که گستره­ ی وسیع­تری از نور نسبت به رنگ سبز به فوتودیودها برسد. این اجازه می­ دهد که تا افزایش قابل توجهی در سیگنال­ های جذب ­شده در شرایط نور اندک به وجود بیاید، اما این فرآیند نیازمند پردازشگر سیگنال تصویر پیشرفته (ISP) می­ باشد تا روشنایی صحنه با حالتی واقعی ­تر و اطلاعات رنگ با سطح پایینی از اختلال رنگی نگه داشته شود.»

می­ گوییم می ­کرده است، چرا که هوآوی به تازگی اولین آپدیت بیش از 300 مگابایت خود را برای دوربین و به منظور اتخاذ در تغییرات دقیق رنگ و اصلاحات در تعادل رنگ سفید به همراه چند سلفی و ویدئو های ضبط شده بیرون داده است. P30 Pro یک پردازشگر تصویر اختصاصی و یک چیپست سریع 7 نانو متری دارد که می­ تواند برای غلبه برای تعادل رنگ سفید و بازده­ی دینامیک استفاده از پیکسل ­های زرد بر روی سنسور به جای پیکسل­ های سبز مورد استفاده قرار گیرد.

به همین دلیل است که چند نمونه آورده شده تا ببینید چه تغییراتی توسط هوآوی انجام شده و به نظر می­ رسد شاخه­ ی عکاسی موبایلی کمی تحت­ تأثیر سایه­ ی گرم قرار گرفته باشد، در مود عکس­برداری استاندارد رنگ­ ها را کمی به تحرک واداشته شده و حالا عکس ­ها کمی ملایم ­تر به نظر مي رسند.

آسمان دیگر حالا آنقدر زرد نیست، اما اگر همچنان به دنبال تونالیته­ ی آبی زیبا که ماحصل هم ­آوری مستقیم است می­ باشید، پیشنهاد می­ کنیم مود Al را روشن کنید و عکس بگیرید. این الگوریتم چنین عناصری را شناسایی می­ کند، و رنگ ­پردازی را با نتایج رضایت­ بخش ­تری نسبت به مود استاندارد تنظیم می­ کند. این درست همان موقعیتی است که پیشتر داشتیم، و در هوای آزاد تفاوت­ های تونالیته می­ تواند با مکان­ های متفاوت ابرها در عکس­ ها مرتبط شود، بدون این که با تغییرات شدیدی مواجه شود.

هوآوی P30 Pro قبل و بعد از نمونه­ های آپدیت ­شده­ ی دوربین

با این وجود، کیت دوربین P30 Pro خاصیت­ های زیاد دیگری دارد که می­ تواند تنظیم شود. مود های سوپر ماکروی دیوانه و زوم دو نمونه از این ها هستند. در زوم این دوربین هوش مصنوعی به سرعت از قدرت زوم پیرامونی برای نگه داشتن سوژه در مرکز، چه در عکسبرداری از راه دور و چه در نزدیک استفاده می­ کند که این قابلیت نسبت به دیگر دوربین­ ها بیشتر می ­باشد. همانطور که در زیر می­ بینید، دامنه­ ی زوم 5x تا 10x همچنان یکی از مرزهایی است که در P30 Pro در جای خود مانده است.

عکس­ های دارای زوم هوآوی P30 Pro قبل و بعد از آپدیت دوربین

آیا با نگاه به عکس ­های قبل و بعد از آپدیت این گوشی، فکر می کنید که اولین آپدیت دوربین بزرگ P30 Pro به کاربرانش قابلیت عکس­برداری بهتر داده است یا خیر؟

مطالب مرتبط