ترفند اندروید

غیرفعال کردن GPS در دستگاه ‌های اندرویدی

غیرفعال کردن GPS در دستگاه ‌های اندرویدی

در لغت GPS مخفف عبارت “Global Positioning System” به معنای “سامانه موقعیت ‌یابی جهانی” می باشد که اصطلاحاً به آن “جی ‌پی‌ اس” گفته می شود. با وجود این قابلیت موقعیت مکانی اشخاص به شکل دقیقی یافت می ‌شود. همانطور که می دانید در حال حاضر کاربردهای قابلیت GPS بسیار زیاد افزایش یافته است. مثلاً فرض کنید که می خواهید از خانه به مکانی مراجعه نمایید که آدرس آن را نمی ‌دانید. در این شرایط می‌توانید با استفاده از قابلیت GPS مسیر مورد نیاز از خانه تا محل مورد نظر را به راحتی پیدا کنید. قابلیت GPS  توسط دستگاه ‌های هوشمند اندرویدی نیز پشتیبانی می گردد و اپلیکیشن‌ های مسیریابی زیادی برای این کار به کاربران ارائه شده است. یکی از بهترین این اپلیکیشن ‌ها گوگل مپ (Google Map) است که در شرایط خاص برای پیدا کردن مسیر مورد نیاز برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان بسیار کاربردی عمل خواهد کرد. ولی در دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی تنها اپلیکیشن گوگل مپ نیست که از قابلیت GPS استفاده می‌ کند و اپلیکیشن ‌های بسیار زیاد دیگری هم از این قابلیت استفاده می‌ کنند. متاسفانه فعال بودن دائمی قابلیت GPS  سبب مصرف انرژی بیشتر دستگاه می گردد و این موضوع بی شک برای کاربران محصولات هوشمند امری مناسب به حساب نمی آید.

پس برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه انرژی باتری توصیه می ‌کنیم که تنها در شرایط نیاز قابلیت GPS دستگاه اندرویدی خود را فعال نمایید و در غیر این صورت اجازه دهید تا این قابلیت غیرفعال باشد. ما در این مقاله قرار است به نحوه غیرفعال کردن قابلیت GPS در دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

1) غیرفعال کردن GPS  با آیکون ‌های میانبر

برای خاموش کردن یا غیرفعال کردن قابلیت GPS در دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی باید مراحل زیر را انجام دهید.

انگشت خود را بر روی بخش بالایی صفحه نمایش دستگاه قرار دهید و به سمت پایین بکشید تا منوی نوتیفیکیشن‌ های دستگاه شما نمایان گردد. در این قسمت آیکون ‌های مختلفی به عنوان میانبر وجود دارند که با استفاده از آن‌ ها بدون نیاز به مراجعه در بخش‌ تنظیمات (Settings) دستگاه می‌ توانید برخی از قابلیت ‌های آن را فعال و غیرفعال نمایید. آیکون میانبر قابلیت ‌هایی مانند اتصال بلوتوث، وای‌ فای و … در این بخش موجود است.

در بین آیکون ‌هایی که بین میانبر مورد نظر وجود دارد، احتمالا گزینه ‌ای با عنوان GPS نیز وجود دارد. با استفاده از این آیکون می ‌توانید قابلیت GPS دستگاه خود را فعال یا غیرفعال نمایید. این روش، ساده‌ ترین روش موجود برای فعال و غیرفعال‌ سازی قابلیت GPS به شمار می رود. لازم به اشاره است که در برخی از شرایط ممکن است آیکون اتصال GPS در بین آیکون ‌های موجود نباشد. دقت کنید که این آیکون‌ ها توسط کاربر قابلیت شخصی‌ سازی می شود. برای مثال شما می ‌توانید آیکون میانبر GPS را در این لیست قرار داده و یا آن را حذف نمایید.

غیرفعال کردن GPS  با آیکون ‌های میانبر

2) غیرفعال کردن قابلیت GPS از طریق بخش تنظیمات یا Settings

ولی به جز روش بالا می توان از بخش تنظیمات یا همان Settings دستگاه‌ های هوشمند اندرویدی نیز نسبت به فعال‌ و غیرفعال ‌سازی قابلیت GPS اقدام کرد. برای این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

به منوی اپلیکیشن ‌های دستگاه یا همان اپلیکیشن دراور مراجعه نمایید.

حال آیکون چرخ‌ دنده را پیدا کنید. این آیکون به بخش تنظیمات دستگاه اندرویدی شما مربوط می گردد. دقت کنید که در برخی از نسخه ‌های سیستم عامل اندروید برای ورود به بخش تنظیمات دستگاه می ‌توانید به طور مستیقیم از منوی نوتیفیکیشن ‌ها اقدام کنید. برای این کار باید این منو را به سمت پایین کشیده و آیکون چرخ دنده یا آیکون مربوط به تنظیمات را انتخاب کنید.

وقتی به بخش تنظیمات دستگاه، وارد می شوید لیست طولانی را خواهید دید. در این لیست گزینه ‌ای با عنوان “Location Access” را جستجو کنید. برای مشاهده این گزینه، آن را لمس کرده تا وارد تنظیمات آن شوید.

نحوه ی روشن کردن gps موبایل با استفاده از کامپیوتر را مطالعه کنید.

برای فعال کردن قابلیت GPS باید گزینه GPS Satellites را فعال کنید. با تیک زدن گزینه “Access to my location”  به اپلیکیشن ‌های نصب شده بر روی دستگاه خود اجازه دسترسی و استفاده از سرویس GPS را می ‌دهید. در برخی گوشی های اندروید باید به بخش  Privacy رفته و بعد به بخش Location  را مشاهده خواهید کرد.

غیرفعال کردن قابلیت GPS از بخش تنظیمات

در این شرایط این اپلیکیشن ‌ها می ‌توانند موقعیت مکانی شما را یافته و با توجه به آن کارایی ‌های لازم را ارائه کنند. مثلاً اپلیکیشن بی‌ تاک (Beetalk) را در نظر بگیرید. رادار این اپلیکیشن به منظور جستجوی افراد مجاور شما از قابلیت GPS استفاده می کند.

ولی در تنظیمات بخش GPS عموما سه گزینه وجود دارد که کاربر می ‌تواند بسته به شرایط خود هر یک از آن ‌ها را انتخاب کند. این سه گزینه به شرح زیر می باشد:

گزینهHigh Accuracy  : با فعال کردن این گزینه، دستگاه هوشمند شما علاوه بر GPS از سرویس‌ وای ‌فای و شبکه سیم‌ کارت هم برای شناسایی محل دقیق شما استفاده می کند. در این حالت نیاز است تا اتصال وای ‌فای دستگاه خود را نیز روشن کنید. همچنین از طریق شبکه سیم کارت، فاصله شما تا نزدیک‌ ترین دکل ارتباطی مورد نظر شناسایی می گردد. این مسائل سبب می ‌شوند که میزان دقت عملکرد دستگاه در قبال مکان‌ یابی به مراتب افزایش یابد. این مورد را در نظر بگیرید که این دقت بیشتر و استفاده از سرویس ‌های متعدد منجر به افزایش چشمگیر مصرف انرژی باتری دستگاه می‌ گردد.

گزینه Battery Saving : وقتی این گزینه را انتخاب می کنید، دیگر از سرویس GPS و ردیابی ماهواره‌ ای به منظور تشخیص مکان کاربر استفاده نمی شود و دستگاه هوشمندتان برای این کار از اتصال وای ‌فای و شبکه سیم کارت استفاده خواهد کرد. در این شرایط میزان دقت مکان‌ یابی نسبتا متعادل بوده و مصرف انرژی باتری هم نسبتا زیاد است.

گزینه :Device Only وقتی این گزینه را انتخاب می کنید، دستگاه تنها از قابلیت GPS برای مکان ‌یابی استفاده می ‌کند. این گزینه و حالت نسبت به سایر حالت ‌های موجود مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. با این حال دقت عملکرد آن نسبت به دقت عملکرد وضعیت “High Accuracy” کمتر می شود. در این شرایط نیازی به اتصال وای ‌فای یا شبکه سیم کارت نیست. اگر می خواهید قابلیت GPS دستگاهتان فعال باشد و در عین حال مصرف انرژی باتری دستگاه به حداقل میزان ممکن کم شود، توصیه می ‌کنیم که از این حالت استفاده نمایید.

حال بهتر است که با بخش “Google Location History” یا “تاریخچه موقعیت مکانی گوگل” آشنا شوید. تنظیمات بخش “Google Location History” احتمالا در بخش ‌های آخری منوی تنظیمات دستگاه واقع شده است و در آن اطلاعات مرتبط با مکان‌ ها ذخیره می ‌شوند که شما عموما در آن مکان ‌ها رفت و آمد دارید. ذخیره این اطلاعات سبب می ‌شود که در آینده گوگل به شکل هوشمندتر و دقیق ‌تری بتواند موقعیت مکانی شما را حدس بزند یا آدرس مکان ‌های مورد نظرتان را نمایش دهد. دقت کنید که اطلاعات ذخیره شده در این بخش بسیار حائز اهمیت بوده و می ‌توانند کاملا شخصی باشند. اگر به مکان‌ هایی می ‌روید که نمی خواهید سایر افراد در رابطه با آن ‌ها چیزی بدانند بهتر است که قابلیت “Google Location History” را غیرفعال نمایید.

در بعضی شرایط گزینه‌ ای با عنوان E911 نیز در دستگاه‌های اندرویدی فعال است. این گزینه در واقع به مراکز اورژانسی اجازه می‌ دهد تا در شرایط خاصی بتوانند موقعیت مکانی دستگاه شما را ردیابی نمایند.

دقت کنید که با مراجعه به سایت https://maps.google.com/locationhistory می ‌توانید قابلیت “Google Location History” را به شکل دقیق ‌تری مدیریت کنید و تاریخچه آن را حذف نمایید. دوباره اشاره می ‌کنیم که فعال بودن قابلیت GPS سبب مصرف انرژی باتری می ‌شود، پس همواره سعی کنید که تنها در شرایط نیاز این قابلیت را در دستگاه اندرویدی خود فعال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *