آموزش عکاسی

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

blank

ثبت عکس های حرفه ای بدون نیاز به دوربین عکاسی و تنها با استفاده از دوربین گوشی های هوشمند امکان پذیر است. در این مقاله قصد داریم به آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای بپردازیم. بنابراین اگر شما هم از علاقه‌مندان حرفه عکاسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با کوک موبایل همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با عکاسی با موبایل

پیش از فراگیر شدن گوشی های هوشمند و پیشرفت آن‌ها، عکاسی به صورت حرفه ای فرایندی دشوار محسوب می‌شد. در گذشته افراد برای گرفتن عکس های مناسب به یک دوربین حرفه ای و نرم افزارهای ویرایش عکس نیاز داشتند. همچنین می‌بایست زمان زیادی را صرف یادگیری نحوه استفاده از دوربین و کار با نرم افزار می‌کردند.

در حالی که امروزه به لطف گوشی های هوشمند و اپلیکیشن های موبایلی که برای ویرایش تصاویر ارائه شده‌اند، می‌توان به راحتی عکس هایی با کیفیت بالا و بدون نیاز به ویرایش آن چنانی ثبت کرد. ترفندهایی برای عکاسی با موبایل وجود دارند که با استفاده از آن‌ها کیفیت تصاویر ثبت شده چندین برابر خواهند شد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به آموزش ترفندهای عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای بپردازیم.

ترفندهای عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

رعایت قانون یک سوم

یکی از آسان‌ترین و بهترین روش‌ها جهت عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای، فعال سازی خطوط راهنما یا Grid Line دوربین گوشی است. با فعال سازی این قابلیت خطوطی که بر اساس قانون یک سوم هستند، روی صفحه نمایش نمایان می‌شوند. قانون یک سوم یکی از اصول عکاسی به حساب می‌آید که به موجب آن تصویر باید به سه بخش عمودی و افقی تقسیم شود. با توجه به این اصل، اگر سوژه عکاسی خود را روی تقاطعات یا کنار خطوط قرار دهید، بیننده ارتباط بهتری با عکس شما برقرار خواهد کرد.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

جهت فعال سازی خطوط راهنمای دوربین‌های آیفون به بخش Settings مراجعه کرده و گزینه Photos & Camera را انتخاب کنید. سپس قابلیت Grid را فعال نمایید. در گوشی‌های سامسونگ گلکسی اپلیکیشن دوربین را اجرا کرده و به بخش Settings مراجعه کنید. سپس با قرار دادن گزینه Grid Lines در حالت On قادر به فعال سازی این قابلیت خواهید بود.

تنظیم فوکوس دوربین

دوربین گوشی های امروزی، به طور خودکار بر روی پیش زمینه فریم فوکوس می‌کنند. در حالی که ممکن است عکس ثبت شده دارای سوژه واضح نباشد. جهت تنظیم فوکوس لنز دوربین برای عکاسی با موبایل، اپلیکیشن دوربین گوشی خود را اجرا کرده سپس قسمتی از صفحه نمایش که سوژه در آن قرار دارد را لمس کنید. یک آیکون به شکل مربع یا دایره روی صفحه دوربین نمایان ‌می‌شود و تمام فوکوس دوربین را به محتوای داخل  آیکون اختصاص می‌دهد.

فوکوس کردن روی یک سوژه

بسیاری از عکس‌ های حرفه ای تنها شامل یک سوژه می‌شوند. عکاسان حرفه ای بر این باورند که سوژه نباید تمام کادر را در بر گیرد بلکه نیاز است تا فضای نگاتیو دو سوم عکس را به خود اختصاص دهد. این موضوع به دیده شدن بیشتر سوژه کمک می‌کند. در عکاسی به سوژه فضای مثبت یا Positive Space و به فضای پیرامون سوژه فضای منفی یا Negative Space گفته می‌شود.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

دقت داشته باشید که پیش از عکاسی با موبایل، با لمس صفحه نمایش فوکوس دوربین را روی سوژه عکس تنظیم کنید. پس از آن می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن ها و فیلترها وضوح بیشتری به سوژه عکس خود بدهید. همچنین تنظیم روشنایی، کنتراست و اشباع عکس هم توسط اپلیکیشن های ویرایش عکس امکان پذیر است.

استفاده از فضای منفی

همانطور که در فوق هم به آن اشاره داشتم، فضای اطراف و مابین سوژه‌های عکس، فضای منفی یا Negative Space نام دارد. زمانی که عکس دارای فضای منفی زیادی باشد، سوژه عکس شما بیشتر دیده می‌شود و از بیننده واکنش بهتری دریافت می‌کنید. معمولا فضاهایی نظیر آسمان، آب، زمین خالی، دیوار بزرگ و غیره می‌توانند به عنوان فضای منفی استفاده شوند.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

عکاسی از زوایای مختلف

گرفتن عکس از یک زاویه منحصر به فرد، می‌تواند تصویر را به یادماندنی تر کند. به عنوان مثال می‌توانید سعی کنید مستقیما از زاویه بالا عکس بگیرید و از آسمان به عنوان فضای منفی استفاده کنید و یا عکسی از زاویه کاملا پایین ثبت نمایید. اگر پس از عکاسی با موبایل از زاویه آن راضی نبودید، با استفاده از اپلیکیشن SKRWT قادر به ویرایش آن خواهید بود.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

دانلود برنامه SKRWT برای اندروید:blank

 

دانلود برنامه SKRWT برای iOS:

blank

عکاسی از بازتاب ها یا انعکاس ها

استفاده از بازتاب ها در هنگام عکاسی با موبایل می‌تواند باعث ایجاد عکس های جالب و خلاقانه‌ای شود. شما می‌توانید از سطح آب، آینه، عینک های آفتابی، لیوان، سطوح فلزی و بسیاری دیگر جهت عکاسی از بازتاب ها استفاده نمایید.

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

استفاده از خط Lead

در برخی از عکس ها خطی وجود دارد که چشم بیننده رو به سمت خاصی از کادر سوق می‌دهد که به آن‌ها خطوط Lead گفته می‌شود. این خطوط موجب ایجاد عمق در عکس می‌شوند و می‌توانند مستقیم یا دایره‌ای باشند. به عنوان مثال شما می‌توانید از خطLead  در عکاسی از پله‌ها، نمای ساختمان‌ها، ریل قطار و جاده استفاده کنید.

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

استفاده از تقارن

معمولا عکس های دارای تقارن، بسیار زیبا به نظر می‌رسند. در عکاسی معمولا تقارن به معنی ایجاد تصویری است که بتوان آن را به دو بخش مساوی کرد به طوری که هر یک از تصاویر آینه یکدیگر باشند. شما می‌توانید از Grid Line جهت ایجاد تقارن استفاده کنید.

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

استفاده از الگوهای تکرار شونده

تکرار شدن یک الگوی خاص همانند خطوط، اشکال هندسی، رنگ ها و غیره می‌تواند تاثیر بصری قوی در بیننده ایجاد کند. استفاده از الگوهای تکرار شونده یکی از نکات مهم در هنگام عکاسی با موبایل محسوب می‌شود.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

اضافه کردن رنگ به بخشی از عکس سیاه و سفید

شما می‌توانید با استفاده از موبایل خود عکس های سیاه و سفید بگیرید. سپس رنگی به سوژه عکس اضافه کنید. اپلیکیشن های متعددی بدین منظور ارائه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه Touch Color اشاره کرد. اپلیکیشن مذکور ابتدا عکس را به سیاه و سفید تبدیل کرده سپس امکان رنگی کردن بخش دلخواه از عکس را برای کاربر فراهم می‌کند.

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

اجتناب از زوم کردن

در صورت عکاسی با موبایل از فاصله دور، توصیه می‌کنیم از قابلیت زوم استفاده نکنید. چرا که زوم کردن موجب تار شدن عکس خواهد شد. در عوض فاصله خود را تا سوژه عکس کم کنید.

ثبت جزییات

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای گرفتن عکس های کلوز آپ و ثبت جزییات است. شما می‌توانید جهت ویرایش جزییات عکس های خود از اپلیکیشن Sharpen یا Camera+ استفاده کنید.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

دانلود اپلیکیشن Camera+:blank

استفاده از نور طبیعی

معمولا عکس هایی که با نور فلش گوشی گرفته می‌شوند، چندان مناسب نیستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در حد امکان از منابع نور طبیعی بیشترین بهره را ببرید. پس از ثبت عکس، به اپلیکیشن ویرایش مورد نظر خود مراجعه کرده و با استفاده از ابزار Exposure نور تصویر را تغییر دهید.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

فقط در طول روز از فلش استفاده کنید

در برخی از مواقع استفاده از فلش دوربین می‌تواند موجب بهبود کیفیت عکس شود. با این وجود توصیه می‌کنیم تنها در روز از فلش برای روشن کردن فضاهای تاریک عکس استفاده کنید.

خرید سه پایه گوشی

سه پایه گوشی یکی از ملزومات عکاسی با موبایل محسوب می‌شود. با استفاده از سه پایه می‌توان تصاویری ثابت و متعادل ثبت کرد. همچنین استفاده از سه پایه هنگامی که شخص عکاس هم قرار است در عکس باشد، بسیار کاربردی خواهد بود. سه پایه ها تقریبا هم اندازه گوشی هستند و می‌توان آن‌ها را به راحتی حمل کرد.

تنظیم دستی قابلیت نوردهی

دوربین های موبایل شامل قابلیت نوردهی یا Exposure می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید هنگام عکاسی با موبایل، قابلیت نوردهی را خودتان تنظیم کنید. جهت تغییر نوردهی دوربین موبایل، اپلیکیشن دوربین را اجرا کرده و صفحه نمایش را لمس کنید. پس از فوکوس لنز، آیکون کوچکی به شکل خورشید در مقیاس عمودی برایتان نمایان خواهد شد. شما می‌توانید با کشیدن انگشت خود روی صفحه نمایش به سمت بالا و پایین سطح نوردهی را تنظیم کنید

عکاسی کاندید یا ناگهانی

امروزه عکاسی کاندید طرفداران بسیاری دارد. این سبک عکس به صورت ناگهانی و بدون ژست گرفتن سوژه انجام می‌پذیرد. عکاسی کاندید قادر است احساسات و ماهیت لحظه را بهتر به نمایش بگذارد. یکی از بهترین روش‌ها جهت انجام این کار گرفتن عکس های پشت سر هم و بدون وقفه است.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

استفاده از ایده های خلاقانه و منحصر به فرد

بسیاری از عکس های شگفت انگیز و جذاب از ایده های خلاقانه و منحصر به فرد نشات می‌گیرند. به طور قطع عکس ها نسبت به متن تاثیر بیشتری روی بیننده می‌گذارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هنگام عکاسی با موبایل از ایده‌های خلاقانه و منحصر به فرد استفاده کنید.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

گرفتن عکس های خنده دار

در برخی از مواقع، عکس هایی که باعث خنده ما می‌شوند بسیار به یادماندنی‌تر هستند. بنابراین اگر شما بتوانید با عکس های خود لبخند را به لب بیننده بیاورید، آن عکس مدت زمان بیشتری در ذهن بیننده باقی می‌ماند و تاثیرگذارتر خواهد بود.

تمیز کردن لنز دوربین

معمولا هنگامی که خارج از خانه هستیم، گوشی موبایل خود را در جیب یا کیف قرار می‌دهیم. بنابراین در چنین شرایطی احتمال کثیف شدن و گرد و غبار گرفتن دوربین گوشی بسیار بالا است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از عکاسی با موبایل، لنز دوربین خود را پاک کنید.

استفاده از لنز خارجی

شما می‌توانید جهت افزایش کیفیت عکس های خود از لنزهای خارجی که روی لنز اصلی دوربین گوشی قرار می‌گیرند، استفاده کنید. استفاده از این لنزهای خارجی می‌تواند به طرز چشمگیری موجب بهبود کیفیت تصاویر شما شود. شما می‌توانید با یک جستجو ساده لنز مناسب دوربین گوشی خود را پیدا کنید.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

ویرایش عکس ها

پس از گرفتن عکس، ویرایش آن‌ها و اعمال فیلتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خوشبختانه اپلیکیشن های متعددی بدین منظور ارائه شده‌اند. به عنوان مثال جهت ویرایش عکس های گرفته شده از غذا، یک اپلیکیشن مخصوص با نام Foodie وجود دارد. این برنامه شامل مجموعه کاملی از فیلترها می‌شود که به طور اختصاصی برای انواع غذاها بهینه شده‌اند.

 

آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

 

دانلود اپلیکیشن Foodie برای اندروید:

 

blank

 

دانلود اپلیکیشن Foodie برای iOS:

 

blank

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله ترفندهای عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای را برایتان شرح دادیم. شما می‌توانید با استفاده از نکات ذکر شده و رعایت آن‌ها بدون نیاز به دوربین حرفه ای، عکس هایی با کیفیت بالا توسط دوربین گوشی خود ثبت کنید.

مطالب مرتبط