آموزش عکاسی

عکاسی با آیفون

blank

آموزش چند نکته برای گرفتن عکس‌های بهتر با آیفون و آیپد

بدیهی است که گوشی‌ اپل دوربین‌های بسیار با کیفیتی برای عکاسی دارند، اما  بعد از اینکه شرکت اپل سیستم عامل ios را به روز‌‌ رسانی کرد، یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که از آن صحبت شد، قابلیت آیفون ios10 برای گرفتن عکس‌‌های RAW است. این قابلیت جدید که دوستداران عکاسی را بسیار خوشحال کرده است، به کاربران اجازه می‌دهد که با برنامه‌های مختلف موجود در app store عکس‌های RAW بگیرند. با استفاده از این ویژگی، می‌توان عکس‌هایی گرفت که فشرده و پردازش نشده‌اند تا بتوان آن‌ها را راحت ‌تر ویرایش کرد.

در ios10 شما می‌توانید انتخاب کنید که عکس‌هایتان فقط در فرمت RAW باشد یا JPEG یا حتی در هر دو حالت ذخیره شوند. این قابلیت  بسیار شبیه به قابلیت‌های دوربین‌های DSLR است.

در حقیقت برنامه‌ اصلی دوربین آیفون نمی‌تواند عکس‌‌هایی با این ویژگی بگیرد و برای آن که بتوانید از این قابلیت استفاده کنید، لازم است از برنامه‌های عکاسی مخصوص به این کار استفاده کنید. این برنامه‌ها را می‌توانید از app store دانلود و نصب کنید برنامه‌هایی مانند : Adobe lightroom, manual, procam 4 procamera 

RAW  چیست ؟

یک فرمت ذخیره سازی فایل است که تمام اطلاعات به دست آمده از طریق سنسور دوربین را ثبت می‌کند.

فایل‌هایی با این فرمت حجم بسیار بالایی خواهند داشت و در واقع حافظه گوشی شما را خیلی سریع پر می‌کنند. هنگام عکاسی با فرمتی مثل JPEG اطلاعات عکس فشرده می‌شود و بخشی از آن نابود خواهد شد. به خاطر اینکه در RAW هیچ فشرده سازی رخ نمی‌دهد، قادر به تولید عکس‌های با کیفیت‌تری هستید. علاوه بر این ویرایش مشکلات عکس با فرمت JPEG  بسیار سخت است و ممکن است کیفیت خود را از دست بدهند.

یک : فلش گوشی خود را در حالت پیش فرض خاموش کنید

کاربرد فلش در عکاسی برای روشن کردن فضای تاریک است. فلش میزان زیادی نور را در فاصله‌ای بسیار کوتاه منتشر می‌کند.

در حالت عادی با استفاده از فلش، سوژه مورد نظر روشن خواهد شد اما تمام محیط اطراف آن تاریک خواهد بود. در نتیجه عکس گرفته شده بی روح است. اگر این نکته برای شما مهم نباشد می‌توانید هر زمان که خواستید فلش خود را روشن کنید. اما در نظر داشته باشید برای عکس گرفتن از سوژه‌های بسیار نزدیک به طور مثال چند متر، استفاده از فلش کار بیهوده‌ای است.

دو : از دکمه تنظیم صدا برای عکاسی استفاده کنید

شرکت اپل برای عکس گرفتن ۲ راه برای کاربران قرار داده است. اولی لمس کردن دکمه‌ی روی صفحه است و دومی استفاده از دکمه‌ی تنظیم صدا در بدنه‌ی گوشی است.

با استفاده از این روش می‌توانید عکس‌هایی شفاف‌تر بگیرید. البته باید گفت که از دکمه‌های ولوم هندزفری هم می‌توان برای گرفتن عکس استفاده کنید. در این حالت دیگر نگران لرزیدن دست نخواهید بود.

سه : برای سوژه‌های متحرک از حالت burst mode استفاده کنید

در بعضی شرایط که در حال حرکت هستید و یا سوژه در حالت حرکت است، گرفتن عکس با کیفیت دشوار است. در این حالت حتی اگر گوشی را محکم گرفته باشید به علت لرزش، عکس وضوح خوبی نخواهد داشت. می‌توانید شانس خود را برای رسیدن به یک عکس واضح با نگه‌داشتن دکمه‌ی ولوم و گرفتن تعداد زیادی عکس در حالت Burst Mode افزایش دهید. با روشن کردن این حالت و انتخاب بهترین عکس از میان آن‌ها، که معمولا آخرین عکس است می‌توانید عکسی با وضوح بالا در این شرایط بگیرید.

چهار : حالت HDR را به‌صورت پیش فرض روشن نگاه دارید

گوشی آیفون یک ویژگی بسیار عالی برای عکاسی با گستره دینامیکی بالا دارد(High Dynamic Range). در واقع در این حالت آیفون به‌صورت خودکار چند عکس با نوردهی‌های مختلف گرفته و آن‌ها را با هم ترکیب می‌کند تا به عکسی واحد برسد که جزئیات هر دو بخش سایه‌ها و روشنایی‌ها را حفظ کرده است. این حالت برای گرفتن عکس‌هایی با کنتراست نوری بالا است بنابراین روشن نگه داشتن این قابلیت ممکن است مفید باشد چرا که حسگر دوربین‌ها گستره‌ی دینامیکی (پویا) محدودی دارند. این یعنی اگر عکسی را برای ثبت جزئیات در ناحیه‌ی سایه‌ها نوردهی کنید، جزئیات روشن‌ترین بخش‌های عکس از میان رفته. وبرعکس اگر نوردهی را برای ثبت جزئیات در بخش‌های پرنور تنظیم کنید بخش‌های سایه‌دار به شکل سیاه مطلق ظاهر خواهند شد.

شما می‌توانید به صورت پیش فرض این حالت را روشن کنید چون فایل‌های آن حجم زیادی ندارند و ذخیره آنها با مشکل مواجه نخواهد شد.

car

car

car

car

پنجم : استفاده از قانون یک سوم

دوربین گوشی‌های آیفون قابلیت شبکه بندی صفحه دوربین را دارند که می‌تواند در عکاسی با توجه به قانون یک سوم  به شما کمک فراوانی کند. می‌توانید به‌صورت پیش فرض این حالت را همیشه روشن نگه دارید، داشتن یک مرکز توجه در حوالی نقاط طلایی (محل‌های برخورد خطوط عمودی و افقی با تقسیم هر ضلع به سه بخش مساوی) می‌تواند شما را حین عکس گرفتن راهنمایی کند. برای این کار به قسمت تنظیمات رفته و Grid را روشن کنید.

اگر دوربین گوشی موبایل تان به خوبی روز اول عکس کار نمی کند، و کیفیت اولیه ندارد حتما با بخش تعمیرات تخصصی آیفون تماس بگیرید و مشکل خود را با آنها درمیان بگذارید.

 

مطالب مرتبط