ترفند شبکه های اجتماعی

از سیر تا پیاز تلگرام X

سیر تا پیاز تلگرام X

خیلی قبل تر از اینها بود که تلگرام تصمیم گرفت نسخه ی محبوبی از پیام رسان خود را عرضه کند که نام آن تلگرام X  بود؛  حالا اینکه چرا نام این نسخه از تلگرام، تلگرام X  شد را نمی توان دقیقا فهمید. در اصل تلگرام این نسخه از پیام رسان خود را به عنوان نمونه ای آزمایشی ارائه داده بود تا میزان محبوبیت آن را بسنجد. در واقع جرقه ی ایجاد Telegram X زمانی زده شد که تلگرام یک پیام رسان جدید به نام چلگرام را خریداری کرد و قرار شد آن را تبدیل به نسخه ای پیشرفته از تلگرام کند.

در حال حاضر هر دو نسخه ی این اپلیکیشن برای سیستم عامل های iOS و اندروید موجود است. تلگرام سعی کرده است امکانات و قابلیتهایی را به این نرم افزار اضافه کند که کاربران از فهمیدن ین امکانات جدید متعجب شوند. در ادامه می خواهیم دو نسخه ی عادی و X تلگرام را با هم مقایسه کنیم، نحوه ی کار آن را شرح دهیم و در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که آیا  Telegram X ایمن است و یا شما قرار است یک جاسوس روی گوشی خود نصب کنید؟  مجموعه ما در تلاش است علاوه بر آموزش تعمیرات موبایل، برای آشنایی بیشتر دوستان با برنامه های مختلف گوشی های موبایل ترفندها و آموزش هایی در این زمینه در اختیار کاربران قرار دهد.پس با کوک موبایل همراه باشید.

تلگرام X چیست؟

 تلگرام X، برنامه ی پیام رسان امن و خصوصی است که تلگرام جدیدا آن را معرفی و عرضه کرده است و شامل تغییرات عمده ای است که آن را نسبت به نسخه ی عادی تلگرام روان تر و سریعتر کرده است. کارایی تلگرام X از نظر مصرف منابع موبایل بسیار بیشتر از نسخه ی عادی تلگرام است. تلگرام X در آزمایشگاه TDLib طراحی و توسعه داده شده است. طراحی این نسخه از تلگرام باعث شده است که مصرف باتری آن بسیار کاهش پیدا کند و همین قابلیت یکی از مهم ترین دلیل معرفی اپلیکیشن تلگرام X معرفی شده است.

همانطور که قبل تر هم گفتیم این نسخه از تلگرام یک نسخه ی آزمایشی است و پژوهشگران در حال حاضر نیز در حال کار بر روی آن و رفع مشکلات و باگ های احتمالی آن هستند. علاوه بر آنچه بالاتر گفته شد، عمده ترین بهبودهای حاصل شده روی نسخه ی تلگرام X را می توان در بندهای زیر خلاصه کرد:

  • ارتباطات خصوصی با استفاده از کد گذاری های 256 بیتی AES و نیز کدگذاری 2048 بیتی RSA و با استفاده از پروتکل تبادل اطلاعات کلید دیفی هلمن
  • سیستم چت بر روی سرورهای ابری بنا شده که اجازه می دهد ارتباطات خود را بر روی دیوایس های مختلف سینک و همگام کنید و فارغ از دیوایسی که از آن استفاده می کنید، به اکانت خود دسترسی داشته باشید.
  • سیستم ارسال و دلیوری سریع به دلیل استفاده از سرورهای توزیع شده تلگرام در سرتاسر جهان
  • یکپارچگی اطلاعات به دلیل استفاده از سرورهای ابری همگام
  • استفاده از API منبع باز که می تواند توسط هر توسعه دهنده ای استفاده شود.
  • عدم محدودیت روی نوع و سایز فایل ها در ارسال و دریافت آنها فارغ از اینکه مدیا باشند یا نباشند. ارسال و دریافت داده ها در همان بستر چت صورت می گیرد واین یکی از مهم ترین دلایل استفاده از تلگرام X است.
  • استفاده از روش های ایمن کدگذاری و احراز هویت برای مقابله با حمله هکرها

البته بسیاری از این قابلیت های برشمرده شده، در نسخه ی عادی تلگرام نیز وجود داشته است و بندهای مرتبط با افزایش امنیت در تلگرام X برجسته تر است. تفاوت های میان نسخه ی عادی تلگرام و نسخه ی تلگرام X بیشتر مرتبط با رفتار داخلی و نحوه ی توسعه نرم افزار است . در واقع عمده ترین تفاوت ها را می توان در عملکرد و بازدهی نرم افزار و نیز تخصیص بهینه منابع برای مصارف نرم افزار دید.

Telegram X

Telegram X

 

آزمایشگاه منبع باز TDLib که روی طراحی و توسعه تلگرام X کار کرده است، تضمین می دهد که در ساخت نسخه ی X از تلگرام طراحی را به شکلی انجام داده است که بر روی سخت افزارهای ساده و عادی می توان بیشترین بهره وری را از نرم افزار داشت. این بهبودهای اساسی در تخصیص منابع و در عملکرد نرم افزار را می توان در بندهای زیر عنوان کرد:

  • سرعت بالاتر در انجام دستورات: پردازنده هایی که ریکوئست های ارسالی به سرورهای تلگرام X را پاسخ می دهند سریعتر از انواع قبلی آن هستند و به دلیل استفاده از این CPU ها تقاضاهای بدون پاسخ روی تلگرام X بسیار کاهش یافته اند.
  • استفاده بسیار کمتر از باتری دیوایس به هنگام استفاده از تلگرام X: مصرف انرژی در استفاده از تلگرام X به نصف کاهش پیدا کرده است و به این معنی است که می توانید با استفاده از شارژ باتری کمتر از این برنامه برای ساعت ها استفاده کنید.
  • انیمیشن ها: در نسخه ی تلگرام X عناصر انیمیشنی که می توان آنها را در چت استفاده کرد، بهبود کلی پیدا کرده است و این قابلیت هم مرهون استفاده از CPU های قوی در تلگرام X است.
  • توابع آزمایشگاهی: استفاده از ویژگی ها و قابلیت های آزمایشگاهی که روز به روز بهبود پیدا می کنند و امکان اعمال نظرات اصلاحی کاربران بر روی نسخه ی تلگرام X خواهد بود.
  • سیستم با قابلیت اطمینان بالاتر و قطعی های بسیار اندک و در عین حال پایداری زیاد

تفاوت های عملکردی میان تلگرام عادی و تلگرام X به قدری شاخص است که جدا از سرویسی که هر دو ارائه می دهند، می توان آنها را دو نرم افزار جداگانه در نظر گرفت.

آیا تلگرام X رایگان است؟

تلگرام X نیز مانند نسخه ی پیشین آن، نرم افزاری رایگان است و حتی ریالی بابت آن نباید پول پرداخت کنید. خوب سوالی که مطرح می شود این است که نرم افزاری با این همه قابلیت چگونه می تواند رایگان باشد؟ پس مردم حق دارند که پشت این نرم افزار بد بگویند و از آن بهراسند؟ وقتی با تلگرام کار می کنیم هیچ تبلیغاتی روی نرم افزار نمی بینیم و از طرفی هم تلگرام X ریالی بابت حق اشتراک از کاربران خود دریافت نمی کند. این در حالی است که نرم افزارهای پیام رسان قبل از تلگرام برای استفاده از سرویس های بیشتر از کاربران خود پول دریافت می کرده اند!

چرا تلگرام باید با هزینه کرد بسیار بالا برای بهبود تلگرام و ارائه ی تلگرام X  قابلیت های آن را دوبرابر کند؟  تلگرام X با مصرف نصف منابع عملکرد و بازدهی دو برابر می  دهد تا حتی گوشی های موبایل کمتر پیشرفته و با قیمت متوسط هم بتوانند به سادگی از قابلیت های این نرم افزار استفاده کنند. استفاده از قابلیت های بی شمار تلگرام X می تواند کاربران را در استفاده بیشتر و بیشتر از این برنامه محبوب راضی نگه دارد و احتمال اینکه آنها بخواهند پیام رسان خود را تغییر دهند به حداقل برساند.

تلگرام X چگونه کار می کند؟

تلگرام X در اصل یک پیام رسان برای ارسال پیام های دور و بدون محدودیت در جغرافیای ارسال و دریافت است. نحوه ی کار تلگرام X به این صورت است که دو مخاطب را در هر نقطه ای از جهان که باشند به یکدیگر متصل می کند تا در بستر این برنامه با یکدیگر از طریق چت، ویس و ویدیو ارتباط برقرار کنند. این ارتباط می تواند به چند طریق برقرار شود که عبارتند از :

  • به وسیله ی اتصال و استفاده از لیست مخاطبان روی تلفن همراه شما: برنامه با وصل شدن به برنامه ی مخاطبان از لیست مخاطبان شما استفاده می کند و آنها را در لیست مخاطبان تلگرام X قرار خواهد داد.
  • به واسطه ی استفاده از نام مستعار افراد: شما می توانید با جست و جوی کاربران بدون اینکه آنها جز مخاطبان گوشی موبایل شما باشند با آنها ارتباط برقرار کنید. برای این منظور باید نام کاربری افراد را روی نرم افزار جست و جو کنید.

 از این جا به بعد همه چیز شبیه به نسخه ی عادی تلگرام است. به عبارت دیگر، می توانید با جست و جوی نام مخاطبین خود یکی از آنها را برای ارسال پیام انتخاب کنید و شروع به گفت و گو با او کنید، می توانید گروه بسازید، کانال بسازید. یکی دیگر از قابلیت های تلگرام X این است که می توانید در آن گروه هایی با تعداد 50 هزارکاربر بسازید و آنها را مدیریت کنید. این تعداد از افراد مجاز برای حضور در یک گروه چت و گفت و گو بی نظیر است. علاوه بر این می توانید با استفاده از تلگرام X فایل هایی از هر فرمت را بدون محدودیت در حجم آنها ارسال و دریافت کنید. می توانید روی این نسخه از تلگرام برای خود Bio بنویسید تا دیگران بتوانند آن را بخوانند، برای خود نام مستعار انتخاب کنید و برای پروفایل خود تصوی انتخاب کنید. این نسخه از تلگرام را هم می توانید روی وب اجرا کنید و نسخه ی دسکتاپ آن را دریافت کرده و آن را نصب کنید.

تلگرام X

تلگرام X

نکته ی مهم در مورد تلگرام X این است که موارد امنیتی روی آن بسیار سخت گیرانه تراز قبل اجرا شده است و توابع امنیتی مانند کدگذاری های پیچیده کاربر-کاربر را فراهم آورده است. این موارد از این جهت مورد اهمیت واقع شده است که تلگرام برای بهبود سرعت و عملکرد نرم افزار تعداد سرورهای خود را در سرتاسر جهان افزایش داده است.

تفاوت  Telegram X با تلگرام عادی در چیست؟

 اولین و مهم ترین تفاوت این دو نسخه از تلگرام در رابط کاربری آنها است. تلگرام X دارای رابط کاربری کاملا متفاوت از نسخه ی عادی آن است.  وقتی نگاهی به برنامه عادی تلگرام می اندازیم میبینیم که گزینه های تماس معمولی روی منوی تلگرام قرار دارد؛ اما در تلگرام X، چت ها و تماس ها در زبانه های متفاوتی قرار گرفته اند و این رابط کاربری بسیار شبیه به رابط کاربری WhatsApp است.

علاوه بر زبانه ی تماس و چت جداگانه در تلگرام X، منویی که با کشیدن صفحه تلگرام به سمت راست ظاهر می شود بسیار ساده تر از نسخه ی عادی تلگرام است و گزینه های قرار گرفته در نسخه ی تلگرام X، کمتر از گزینه های روی منوی تلگرام عادی است. یکی دیگر از تفاوت های محسوس میان تلگرام عادی و تلگرام X مربوط به سرعت بالاتر نسخه ی X نسبت به نسخه ی عادی است و آن هم مرهون نمایش روان انیمیشن ها روی این نسخه از تلگرام است.

تفاوت دیگر میان دو نسخه ی تلگرام عادی و تلگرام X، در مدها و حالت های اضافی روی این نسخه ها است. روی منوی تلگرام X، زبانه ای به نام مد شب Night Mode وجود دارد. این مد بسیار کاربردی است و مخصوصا با گوشی هایی که دارای صفحه نمایش OLED هستند بسیار خوب کار می کند. برنامه ی تلگرام معمدلی مد شب ندارد؛ اما می توانید از طریق تنظیمات برنامه تم دارک (Dark Mode) را برای برنامه اعمال کنید که دارای تاثیر مشابهی است. در نسخه ی تلگرام X، یک مد خودکار شب وجود دارد که از سنسور نور برای تغییر اتوماتیک میان مدهای شب و عادی تلگرام استفاده می کند.

علاوه بر مد Night، یک مد دیگر با نام Bubble Mode نیز وجود دارد که با استفاده از این مد می توانید پیام های عادی و متنی را در فرم حبابی مشاهده کنید. تلگرام عادی از یک استاندارد ثابت برای نمایش پیام ها استفاده می کند؛ اما  قضیه در تلگرام X متفاوت است. اگر دوست ندارید پیام هایتان در حباب های متنی نمایش داده شوند، می توانید این مد را روی برنامه غیر فعال کنید تا نمایش پیام ها در تلگرام X به صورت استاندارد نمایش داده شود.

تفاوت دیگری که میان دو نسخه ی تلگرام عادی و تلگرام X است مربوط به زبانه ی Saved Message ها است. یکی دیگر از ویژگی های نهان شده در نسخه ی تلگرام X، ویژگی کاربردی Saved Message است. بسیاری از افراد پست هایی که دوست دارند، اسناد و یا مدیاها را به خودشان ارسال می کنند تا کتابخانه ای از پست ها و پیام هایی که می خواهند را در اختیار داشته باشند.  تلگرام X با استفاده از زبانه ی Saved Message کار را برای ذخیره و دسترسی به پیام هایی که به خود ارسال می کنید، آسان تر ساخته است. در برنامه ی عادی تلگرام،  شما باید روی آیکون Saved Message تپ کنید تا منوی باز شونده ای برای دسترسی به زبانه ها در اختیارتان قرار بگیرد و همین هم یک گام اضافی برای دسترسی به Saved Message است که در نسخه ی تلگرام X حذف شده است.

تفاوت دیگر میان دو نسخه ی تلگرام عادی و تلگرام X، حالت و یا مد Advanced است.تلگرام X دارای یک مد Advanced است که پر است از ویژگی های جدید و کاربردی.  شما می توانید از طریق این مد حتی حالت کشیدن و سوییپ صفحه نمایش را هم تغییر دهید تا کیبورد را پنهان کنید و خیلی کارهای دیگری را انجام دهید که در تلگرام عادی نمی توانسته اید آنها را به انجام برسانید.

 

 

telegram X

telegram X

در نسخه ی تلگرام X می توان از ژست های جدید هم استفاده کرد. در نسخه ی عادی تلگرام تنها می توانید اقداماتی از قبیل pin، Delete، پاک کردن هیستوری و ترک کردن کانال را روی کانال های انجام دهید. اما در تلگرام X، می توانید از قابلیت های بیشتری برای کار با کانال ها استفاده کنید که به شما اجازه می دهد بیشتر از 5 چت را روی برنامه پین کنید.

ژست دیگری هم به نسخه ی تلگرام X اضافه شده است که به شما اجازه می دهد که چت، گروه، کانال و چت مخفی جدید ایجاد کنید. برای دسترسی به این قابلیت ها می توانید روی دکمه ی سمت راست و پایین با نام Compose تپ کنید تا گزینه ها ظاهر شوند. در برنامه ی عادی تلگرام باید تنها روی گزینه ی Compose تپ کنید تا بتوانید هر کدام از این کارها را انجام دهید. خوب حالا وقت آن شده است که کمی جزیی تر به تلگرام X نگاه کنیم و ببینیم آیا شایعاتی که در مورد آن مطرح است صحت دارد یا خیر؟

آیا تلگرام X امن است؟

شبهه ی اساسی که در مورد تلگرام X مطرح است، در مورد امنیت آن است. سوالی که باید در انتهای این مقاله به آن پاسخ دهیم این است که آیا تلگرام X امن است؟ آیا می توانیم با خیال راحت تلگرام X را نصب و از آن استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به طور کلی تلگرام یک نرم افزار ایمن و ملتزم به حریم خصوصی کاربران است و تلگرام X هم از این قاعده مستثنی نیست. همین دلیل هم باعث شده است که بسیاری از کاربران واتساپ استفاده از این برنامه را متوقف کرده و تلگرام را نصب و استفاده نمایند. اینکه می گوییم تلگرام X امن است به چند دلیل است که آنها را در زیر آورده ایم:

  • حریم خصوصی: تلگرام X با ارائه ی قابلیت کدگذاری برای ارتباطات کاربران برنامه را از نیاز به برنامه های واسط کدگذاری بی نیاز می سازد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که می توانید تحت یک سرویس یکپارچه با نام تلگرام X حریم خصوصی پیام های خود را فراهم کنید. استفاده از برنامه های واسط برای کدگذاری محتوای ارسالی و دریافتی در تلگرام X، می توانست امنیت و حریم خصوصی این نرم افزار را خدشه دارد کند چرا که برنامه ها برای کدگذاری محتوا باید به ان محتوا دست پیدا کنند و آنها را روی سرورهای خود پردازش کنند. اما با اضافه شدن قابلیت کدگذاری محتوا برای تلگرام X تمام این فرآیندها روی سرورهای تلگرام که ایمن و قابل اعتماد هستند صورت می پذیرد. تلگرام X برای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران در بهترین حالت خود، از دو نوع کدگذاری محتوا شامل کدگذاری AES 256 بیتی و کدگذاری RSA با 2048 بیت و نیز پروتکل انتقال داده ی کلید دیفی هلمن استفاده می کند.
  • امنیت در برابر حمله ی هکرها: حملات هکرها یکی از مهم ترین و چالشی ترین مشکلات هر سرویس دهنده ی آنلاینی است. کدگذاری پیام ها و ارسال محتوا در Telegram X تضمینی برای مقابله با حملات هکری از هر نوع آن است.  توسعه دهندگان Telegram X مسابقه ای طراحی کردند و در آن جایزه ی یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی تومانی برای کسی که بتواند Telegram X را هک کند در نظر گرفتند. تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر هک شدن نسخه ی عادی و X تلگرام گزارش نشده است.
تلگرام X

تلگرام X

  • استفاده از سرورهای توزیع شده: Telegram X از مجموعه از سرورهای توزیع شده در سرتاسر جهان استفاده می کند.  این کار نه تنها باعث سریع تر شدن Telegram X می شود، بلکه یکپارچگی داده ای را در ارسال ها و دریافت های داده ها به سرور و کلاینتی که کاربر باشد، تضمین می کند.

تلگرام تمام تلاش خود را برای مقابله به حملات هکری، جاسوسی ها چه شخصی و  چه دولتی به کار بسته است و تا کنون در این زمینه موفق عمل کرده است. به همین منظور تلگرام تعهد داده است که هرگز تروریست ها و مجرمان نخواهند توانست از بستر این برنامه برای مقاصد مجرمانه خود استفاده کنند و در صورت محرز شدن محرمانه بودن مصادیق، گروه ها و کانال های منتسب به آنها مسدود خواهد شد.

خلاصه اینکه:

تلگرام X  همانند نسخه ی عادی تلگرام نرم افزاری پیام رسان و ایمن است. تلگرام سعی کرده است با اضافه کردن قابلیت های بیشتر به این پیام رسان رضایت کاربران خود را بیش از پیش فراهم آورد. استفاده از سرورهای توزیع شده، پردازنده های قوی روی سرورها و کدگذاری های پیچیده امنیت تلگرام X را تضمین می کند و شما می توانید با خیال راحت این برنامه را دانلود و نصب کنید.

مطالب مرتبط