ترفند اندروید

رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید

رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید

گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید به سرعت با دانلود برنامه‌های کاربردی، فایل‌های چند­رسانه‌ای همچون موزیک و ویدئو و همچنین فضای اشغالی توسط حافظه cache برای زمانی که به صورت آفلاین هستند، با مشکل پر شدن حافظه گوشی روبرو می‌شوند. بسیاری از دستگاه‌های هوشمند مدل پایین‌تر و قدیمی‌تر ممکن است، حافظه‌ کمی داشته باشند که همین موضوع خود، باعث تشدید این مشکل می‌شود. در مقاله ی آزادسازی حافظه‌ ی آیفون به بررسی روش‌های آزاد‌سازی حافظه در گوشی‌های شرکت اپل (آیفون) پرداختیم، با کوک موبایل در ادامه همراه باشید تا روش هایی را برای آزاد سازی حافظه در گوشی‌های اندرویدی نیز معرفی کنیم.

هر میزانی که حافظه کمتری در اختیار داشته باشید، زمان بیشتری برای مدیریت دقیق حافظه گوشی خود نیاز خواهید داشت. اگر دائما با کمبود حافظه گوشی خود مشکل دارید، در خرید بعدی حتما به دنبال تهیه تلفن همراهی با حافظه بیشتر برای خودتان باشید.

در نسخه‌های جدید اندروید بخشی با نام حافظه اضافه شده است که دقیقا نشان می‌دهد چه مقدار از حافظه گوشی شما پر شده است. برای آگاهی از این موضوع، به بخش تنظیمات مراجعه کرده و گزینه حافظه را انتخاب کنید. می‌توانید میزان حافظه‌ای را که توسط هر یک از برنامه‌های کاربردی و داده‌ها، تصاویر، ویدئو‌ها، فایل‌های صوتی، فایل‌های دانلود شده، داده‌‌های cache، و فایل‌های متفرقه دیگر استفاده شده است، مشاهده کنید. این بخش، با توجه به اینکه کدام نسخه از اندروید به کار گرفته شده است، نتایج متفاوتی ارائه می‌دهد.

رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید 1

رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید 1

زمانی که فهرست تمامی برنامه‌های کاربردی و حافظه مورد استفاده آن‌ها در دسترس باشد، نسخه اندروید 8 (Oreo) دسته‌بندی جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، زمانی که شما بخش تصاویر و ویدئوها را انتخاب می‌کنید، تنها تصاویر و فایل‌های ویدئویی که فضای تلفن همراه شما را اشغال می‌کنند را نشان نمی‌دهد بلکه فایل‌ها و برنامه‌هایی که در ارتباط با آن تصاویر و ویدئو‌ها هستند و فضای تلفن همراه شما را اشغال می‌کنند را نیز نشان می‌دهد.

تمامی برنامه‌های کاربردی در این دسته‌بندی قرار نمی‌گیرند. بنابراین شما در برخی از موارد با کمبود حافظه مواجه خواهید شد زیرا آن برنامه‌ها در دسته‌بندی برنامه‌های متفرقه قرار می‌گیرند.

بنا به آنچه که گفته شد، ترفند ساده‌‌ای برای پاک کردن حافظه گوشی در نسخه (Oreo)، بدون وارد شدن به بخش‌های تخصصی دیگر وجود دارد. با انتخاب Free up Space در بالای بخش Storage می‌توانید حافظه گوشی خود را پاک کنید.

با انجام این کار فهرستی از فایل‌های دانلود شده در دستگاه شما به نمایش در می‌آید. علاوه بر فهرست فایل‌های دانلود شده فایل‌هایی که اخیرا توسط تصاویر و ویدئو‌ها پشتیبانی می‌شوند و برنامه‌هایی که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز به نمایش در آمده‌اند. برنامه‌ای که قصد پاک کردن آن را دارید انتخاب کنید و فضای تلفن خود را افزایش دهید.

اگر انجام این کار حافظه گوشی شما را به اندازه کافی خالی نکرد، باید با دقت و جزئیات بیشتری به بخش‌ حافظه وارد شوید. توجه بیشتری به برنامه‌های کاربردی و میزان داده‌هایی که توسط آن‌ها ذخیره شده است، داشته باشید. برای مثال، برنامه‌های کاربردی همانند Google Play Music و یا برنامه‌های کاربردی موزیک که می‌تواند داده‌های بسیار عظیمی، که در حال انتقال هستند، را ذخیره کنند.

زمانی که شما در بخش Storage، در هر یک از نسخه‌های اندروید، هستید گزینه مربوط به حافظه را انتخاب کنید و دقیقا آنچه که حافظه گوشی شما را اشغال کرده شناسایی کنید. برای مثال، می‌توانید برنامه‌هایی که بیشترین میزان حافظه را از فضای تلفن همراه‌تان اشغال کرده‌اند، شناسایی کرده و آن‌ها را پاک کنید. بخش‌ فایل‌های دانلود شده را انتخاب کنید و برنامه‌هایی که حافظه cache بالایی به خود اختصاص داد‌ه‌اند را پاک کنید. از گزینه‌های دیگر نیز می‌توانید برای پاک کردن فضای اضافی تلفن همراه خود استفاده کنید.

زمانی که با برنامه‌های کاربردی کار می‌کنید به یاد داشته باشید که خود برنامه به همراه حافظه cache فضای حافظه شما را اشغال می‌کند. برای مثال، اگر شما فایل‌های نصب شده Spofity و یا برنامه‌هایی با حافظه cache بالا دارید ممکن است در حدود یک گیگابایت از حافظه خود را مصرف کرده باشید. با پاک کردن این اطلاعات می‌توانید فضای آزاد فراوانی را برای خود به وجود بیاورید.

ابزارهای مورد استفاده در اندروید برای نمایش دادن فضای اشغال شده توسط برنامه‌های کاربردی دقیق نبوده و باید از برنامه جدیدی  با نام Files Go که در گوگل موجود است استفاده کنید. این برنامه در Play Store به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارد. بنابراین می‌توانید آن را دانلود کرده و برای تعیین دقیق میزان حافظه اشغال شده توسط برنامه‌های کاربردی از آن استفاده کنید.

این برنامه در هنگام اجرا برای ورود  به بخش حافظه از شما اجازه می‌گیرد و با تایید درخواست این برنامه، به اصلی‌ترین بخش حافظه ورود خواهید کرد. با استفاده از این برنامه می‌توانید به برنامه‌های کاربردی که در حال حاضر استفاده نمی‌شوند و یا برنامه‌هایی که دو بار اجرا شده‌اند، برنامه‌های کاربردی موقت، فایل‌های دانلود شده و هر برنامه و یا فایلی که فضای داخلی گوشی هوشمند شما را اشغال کرده دسترسی پیدا کنید. شما به راحتی می‌توانید از این برنامه استفاده کنید و برنامه‌هایی که فضای گوشی تلفن همراه شما را اشغال کرده‌اند شناسایی و حذف کنید.

روش دیگری که توسط آن می‌توانید فضای بیشتری را بر روی گوشی هوشمند خود داشته باشید افزودن حافظه خارجی به دستگاه است. شما می‌توانید با این کار بخشی از اطلاعات خود را به حافظه خارجی منتقل کرده و فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید.

رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید2

رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید2

استفاده از فضای cloud هم می‌تواند فضای مجازی بسیار مناسبی را در اختیار شما قرار دهد. از آنجاییکه تصاویر حجم بالایی را اشغال می‌کنند، انتقال آن‌ها به فضای cloud می‌تواند راه‌کار مناسبی برای ذخیره حافظه در گوشی‌های هوشمند باشد.

مطالب مرتبط